LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Huurverhoging vanwege duurzaamheids project woonstichting

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
Rbvanmarion

Huurverhoging vanwege duurzaamheids project woonstichting

Ongelezen bericht door Rbvanmarion »

Sinds enige tijd is er door Maasdelta een project opgestart om in bepaalde wijken in de gemeente Hellevoetsluis woningen te isoleren (energiezuiniger maken).

Onder dit isoleren vallen onder meer de volgende punten: (letterlijk uit de uitnodiging)
-Energiezuiniger maken mechanische afzuiging
-spouwisolatie
-dubbel glas
-dakisolatie
-Vloerisolatie
en het dichten van kieren in muren, daken, ramen en deuren

Onder het motto "je energie kosten gaan omlaag en wij verhogen de huur" is het mogelijk dat de huur van de desbetreffende huizen boven de huurtoeslag grens komen.

Echter ben ik van mening dat de woonstichting deze huurverhoging niet mag doorvoeren aangezien de huur met max. 1,8% per jaar mag stijgen. En de desbetreffende aanpassingen onder het onderhoud van de woning valt. Of is het normaal om kieren in muren, dagen, ramen en deuren te hebben??

Graag zou willen horen of ik hierin sterk sta of dat de woonstichting dit door kan drukken en mijn huur kan verhogen.

Bob Schurkjens

Re: Huurverhoging vanwege duurzaamheids project woonstichting

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Woningverbetering staat los van de jaarlijkse huurverhoging, tenzij het gaat om regulier onderhoud. Maar daar is hier geen sprake van. Huurverhoging mag geloof ik alleen wanneer minimaal een bepaald percentage van het complex akkoord gaat met de voorgestelde woningverbetering.

Ik zou niet akkoord gaan wanneer de huur boven de liberalisatiegrens komt. De baten wegen dan waarschijnlijk niet op tegen de kosten. Je kan dan beter op eigen kosten je dak laten isoleren.

peter=t

Re: Huurverhoging vanwege duurzaamheids project woonstichting

Ongelezen bericht door peter=t »

wanneer 70% van de huurders instemmen met de renovatie word er vanuit gegaan dat dit een goed plan is en kan de verhuurder zijn renovatie volbrengen.

je zou je verhuurder om een huurwaarborg kunnen vragen, een verklaring waarin staat dat wanneer de beloofde besparingen niet worden gehaald dat de huurverhoging in ratio zal worden aangepast op rieel en niet op basis van investering.

Als uw huur behalve door de jaarlijkse huurverhoging ook nog tussentijds omhoog gaat vanwege verbeteringen aan uw huis, zoals dubbelglas in plaats van enkel glas of de komst van een cv-combiketel, verliest u niet uw huurtoeslag. Ook niet als uw huur daardoor hoger zou worden dat de zogeheten huurtoeslaggrens van momenteel € 647,53.

Wel wordt de huurtoeslag dan alleen toegekend voor maximaal deze huurprijs. Het deel van de huur boven deze grens dient u volledig zelf te betalen.

de hoogte van de huur zal in de toekomst door het energielabel van de woning bepaalt worden. de aanpassingen die u noemt zullen u behoorlijk wat energie gaan besparen.

Overigens is het van belang om na te gaan of uw huurprijs onder de grens blijft van wat maximaal aan huur is toegestaan op grond van het aantal punten van uw woning. De huur die u betaalt mag namelijk niet hoger worden dat dit bedrag, ook niet door huurverhoging wegens renovatie. Gebeurt dat toch, dan kunt u de verhuurder een voorstel doen tot verlaging van de huur tot dit maximum. Gaat de verhuurder daar niet mee akkoord, dan kunt u de huurcommissie inschakelen.

Gesloten