LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Ik kan geen woning huren. Sta ik op straat???
Ik kan geen woning huren. Sta ik op straat???
Hallo,
Wij zitten in de volgende situatie:
De inkomensgrens voor een sociale huurwoning zit op € 34.229,-
Echter voor een woning in de vrije sector betaal je minimaal € 682,-
Dit bedrag moet je 3,5 x netto verdienen om voor deze woning in aanmerking te komen.
Even rekenen:
€ 682,- x 3,5 = € 2.387,-
http://www.loonwijzer.nl/home/salaris/brutonetto
€ 2.387,- netto, zou betekenen bruto € 3.464 per mnd
(€ 3463,61 x 12) x 1,08 = € 44.889,- pj bruto.
Kijkt u even mee???
€ 44.889,- - € 34.229,- = € 10.660,- ( het grijze gebied tussen sociaal en vrije sector)
Mijn vrouw en ik hebben een gezamelijk inkomen van € 39.000,-
Wij hebben dus geen recht op een sociale huurwoning, omdat we teveel verdienen. Maar ook niet op een woning in de vrije sector, omdat we te weinig verdienen.
Een optie velen zou dan zijn om te kopen. Dit kunnen wij echter niet, omdat ik een BKR Codering op mijn naam heb staan.
Ik woon nu bijna 3 jaar met mijn vrouw en 2 kinderen bij mijn schoonouders in. Mijn schoonvader is ons zat en wil ons er uit hebben. Dus met andere woorden, wij staan op straat.
Kan iemand ons helpen?
Wij zijn moe en ten einde raad.
Wij zitten in de volgende situatie:
De inkomensgrens voor een sociale huurwoning zit op € 34.229,-
Echter voor een woning in de vrije sector betaal je minimaal € 682,-
Dit bedrag moet je 3,5 x netto verdienen om voor deze woning in aanmerking te komen.
Even rekenen:
€ 682,- x 3,5 = € 2.387,-
http://www.loonwijzer.nl/home/salaris/brutonetto
€ 2.387,- netto, zou betekenen bruto € 3.464 per mnd
(€ 3463,61 x 12) x 1,08 = € 44.889,- pj bruto.
Kijkt u even mee???
€ 44.889,- - € 34.229,- = € 10.660,- ( het grijze gebied tussen sociaal en vrije sector)
Mijn vrouw en ik hebben een gezamelijk inkomen van € 39.000,-
Wij hebben dus geen recht op een sociale huurwoning, omdat we teveel verdienen. Maar ook niet op een woning in de vrije sector, omdat we te weinig verdienen.
Een optie velen zou dan zijn om te kopen. Dit kunnen wij echter niet, omdat ik een BKR Codering op mijn naam heb staan.
Ik woon nu bijna 3 jaar met mijn vrouw en 2 kinderen bij mijn schoonouders in. Mijn schoonvader is ons zat en wil ons er uit hebben. Dus met andere woorden, wij staan op straat.
Kan iemand ons helpen?
Wij zijn moe en ten einde raad.
-
Re: Ik kan geen woning huren. Sta ik op straat???
Er zijn verschillende wbv's die huurwoningen aanbieden die net buiten de sociale werking vallen, dus met een huur tussen de 700 en 800 euro. Daar heb je niet met die inkomenseis van 3 x maandinkomen te maken. Dus dat zou je eens kunnen proberen.
Ja, in Amsterdam is het moeilijk zoeken maar in Fryslan en Groningen staan nog huizen leeg voor minder dan €300,- per maand.
Alleen weet ik niet of je nog werkt hebt en waar je nu woonde.....
Soms is dagelijks een plons diesel verstoken goedkoper dan elders vrije sector wonen.....
Als je de woonplaats of regio vermeld is er soms wel iets mogelijk....
Ook mensen die daar in de buurt wonen en graag een tijdelijk huurder voor de moeilijk verkoopbare woningen kunnen eventueel via dit forum een huurder vinden want die zitten soms ook moeilijk....
Dus vermeld eens jou woonplaats of regio.
Alleen weet ik niet of je nog werkt hebt en waar je nu woonde.....
Soms is dagelijks een plons diesel verstoken goedkoper dan elders vrije sector wonen.....
Als je de woonplaats of regio vermeld is er soms wel iets mogelijk....
Ook mensen die daar in de buurt wonen en graag een tijdelijk huurder voor de moeilijk verkoopbare woningen kunnen eventueel via dit forum een huurder vinden want die zitten soms ook moeilijk....
Dus vermeld eens jou woonplaats of regio.
Ongeveer 75% van de 3 miljoen huurwoningen in Nederland is van woningcorporaties. Zij verhuren onder andere woningen met een huur tot € 681,02, de sociale huurwoningen. Deze woningen zijn vooral bedoeld voor mensen met een inkomen tot € 34.229 (in 2013). Woningcorporaties zijn namelijk verplicht jaarlijks 90% van de vrijgekomen sociale woningen aan hen toe te wijzen. Zij mogen 10% toewijzen aan huishoudens die meer verdienen.
Bron, de Rijksoverheid.
Bron, de Rijksoverheid.
ik zie ook advertenties staan met een eis van het huurbedrag 4x bruto.
maar heb je al eens gekeken naar de mogelijkheden om je inkomen te verhogen? misschien een bijbaantje of je vrouw wat extra uren? ik begrijp dat dat niet meevalt als je al een full-time baan hebt, maar dat geeft je misschien net wel dat extra inkomen wat je nodig hebt om een huis te kunnen huren.
maar heb je al eens gekeken naar de mogelijkheden om je inkomen te verhogen? misschien een bijbaantje of je vrouw wat extra uren? ik begrijp dat dat niet meevalt als je al een full-time baan hebt, maar dat geeft je misschien net wel dat extra inkomen wat je nodig hebt om een huis te kunnen huren.
@stofzuigertje:
Wij wonen in de gemeente Hengelo ov
@Moedt
Die 10% gebruiken ze in Hengelo om de mensen te herhuisvesten die in een woning wonen die gesloopt gaat worden.
@kokka
Ik werk zelf in 5-ploegendienst Dat houdt in 7 dgn werken en 4 dgn vrij. Waarvan 1 dag slapen ivm nachtdiensten
Mijn vrouw werkt als gastouder. Ze probeert iedere keer meer kinderen te krijgen om op te passen.
Alleen is erg moeilijk. Ze gaat nl naar de mensen zelf toe om op te passen. Als we een eigen huis zouden hebben, kan ze max 4 kinderen opvangen. Als ze naar de mensen zelf toegaat is ze afhankelijk van de gezinsgrootte. Ze kan nl geen vreemde kinderen meenemen naar de vraagouders. Lijkt me logisch.
Dit hebben we ook aan de woningbouw verteld. Maar deze wil daar ook niet aan meewerken.
Wij wonen in de gemeente Hengelo ov
@Moedt
Die 10% gebruiken ze in Hengelo om de mensen te herhuisvesten die in een woning wonen die gesloopt gaat worden.
@kokka
Ik werk zelf in 5-ploegendienst Dat houdt in 7 dgn werken en 4 dgn vrij. Waarvan 1 dag slapen ivm nachtdiensten
Mijn vrouw werkt als gastouder. Ze probeert iedere keer meer kinderen te krijgen om op te passen.
Alleen is erg moeilijk. Ze gaat nl naar de mensen zelf toe om op te passen. Als we een eigen huis zouden hebben, kan ze max 4 kinderen opvangen. Als ze naar de mensen zelf toegaat is ze afhankelijk van de gezinsgrootte. Ze kan nl geen vreemde kinderen meenemen naar de vraagouders. Lijkt me logisch.
Dit hebben we ook aan de woningbouw verteld. Maar deze wil daar ook niet aan meewerken.
@ witte angora
Als je € 800,- pm betaald voor een huurwoning. Daar komen alle vaste lasten nog bij. Waar wil je dan nog van leven?
Als je € 800,- pm betaald voor een huurwoning. Daar komen alle vaste lasten nog bij. Waar wil je dan nog van leven?
@ Vogels
De woningen onder de € 682,- in de vrije sector zijn seniorenwoningen. Kom ik ook niet voor in aanmerking. De woning die u bedoeld kost €717 pm. Wij zijn een gezin met 2 kinderen. Dus €717 x 3,5 = € 2509,- wat je minimaal netto moet verdienen. Helaas zitten wij hier niet op.
De woningen onder de € 682,- in de vrije sector zijn seniorenwoningen. Kom ik ook niet voor in aanmerking. De woning die u bedoeld kost €717 pm. Wij zijn een gezin met 2 kinderen. Dus €717 x 3,5 = € 2509,- wat je minimaal netto moet verdienen. Helaas zitten wij hier niet op.
@gupje,
Ik snap je probleem.ik zie het om ons heen ook gebeuren, niet in aanmerking komen voor sociale huur(of 4 jaar wachtrij) en te weinig verdienen om vrije sector te kunnen huren.
is er geen mogelijkheid om die BKR registratie eraf te krijgen?
Ik snap je probleem.ik zie het om ons heen ook gebeuren, niet in aanmerking komen voor sociale huur(of 4 jaar wachtrij) en te weinig verdienen om vrije sector te kunnen huren.
is er geen mogelijkheid om die BKR registratie eraf te krijgen?
@kokka
Ik heb mijn vorige woning vanwege ziekte noodgedwongen met verlies moeten verkopen. ( géén executieveiling) die restschuld zijn we nu aan het afbetalen. En hebben geen NHG. Op die restschuld hebben ze een A2 codering gedrukt.
Ik heb mijn vorige woning vanwege ziekte noodgedwongen met verlies moeten verkopen. ( géén executieveiling) die restschuld zijn we nu aan het afbetalen. En hebben geen NHG. Op die restschuld hebben ze een A2 codering gedrukt.
ja en met die strengere regels van de banken is er natuurlijk ook geen mogelijkheid om deze restschuld mee te financieren? restschuld is wel een aantal jaar aftrekbaar.
Meefinancieren is geen optie. Restschuld aftrekken mogen we ook niet omdat de restschuld voor 28-10-2012 ontstaan is.
Verkocht u na 28 oktober 2012 uw woning die uw hoofdverblijf was? En is de verkoopprijs lager dan uw eigenwoningschuld? Dan hebt u een restschuld. U mag voor die restschuld nog maximaal 10 jaar na de verkoopdatum rente en financieringskosten aftrekken.
Bron: Belastingdienst
Verkocht u na 28 oktober 2012 uw woning die uw hoofdverblijf was? En is de verkoopprijs lager dan uw eigenwoningschuld? Dan hebt u een restschuld. U mag voor die restschuld nog maximaal 10 jaar na de verkoopdatum rente en financieringskosten aftrekken.
Bron: Belastingdienst
klinkt allemaal alsof je echt in een rot positie zit.
hoop dat er snel een oplossing gevonden wordt. is er niet toevallig een huis dat je kan huren van particulieren die verhuren op basis van de leegstand-wet.
in rotterdam en omstreken heb je veel huizen op Pararius.nl.
succes
hoop dat er snel een oplossing gevonden wordt. is er niet toevallig een huis dat je kan huren van particulieren die verhuren op basis van de leegstand-wet.
in rotterdam en omstreken heb je veel huizen op Pararius.nl.
succes
heel vreemde optie, maar euh., een vakantie huisje in de buurt huren?
-
Tja kijk, dat is erg vervelend, maar door Marktwerking komen er uiteindelijk wel aanbieders op de markt die in dat gat springen. Dat kan natuurlijk wel een paar jaar duren, maar dat is nu eenmaal de tijd die de Markt nodig heeft. Je kan natuurlijk niet van een overheid verwachten dat die daar tussen gaat zitten, want dan wordt de Marktwerking verstoord en dat moeten we niet hebben.
Dat je op straat komt is spijtig maar het is niet de taak van de overheid om voor huisvesting te zorgen. Het staat weliswaar in de Grondwet maar dat hebben we er alleen maar voor de sier en vulling ingezet, om niet te slecht af te steken bij andere landen. en indirect komt die huisvesting er wel, maar dan moet de Markt eerst zijn werk kunnen doen.
Natuurlijk wordt in het kader van 'hou de straten schoon' we door politie en justitie hard opgetreden tegen mensen die bijvoorbeeld in een auto of caravan bivakkeren of een vakantiehuisje huren om in te wonen. Daar zijn voertuigen en vakantiehuisjes niet voor bedoeld, en het zou wat worden als men tegen lagere prijzen en eisen in zo'n huisje kan. Daar wordt namelijk de Marktwerking ook mee verstoord en dat is niet goed.
Dus heb een paar jaartjes geduld en dan heeft de Markt alles opgelost.
Dat je op straat komt is spijtig maar het is niet de taak van de overheid om voor huisvesting te zorgen. Het staat weliswaar in de Grondwet maar dat hebben we er alleen maar voor de sier en vulling ingezet, om niet te slecht af te steken bij andere landen. en indirect komt die huisvesting er wel, maar dan moet de Markt eerst zijn werk kunnen doen.
Natuurlijk wordt in het kader van 'hou de straten schoon' we door politie en justitie hard opgetreden tegen mensen die bijvoorbeeld in een auto of caravan bivakkeren of een vakantiehuisje huren om in te wonen. Daar zijn voertuigen en vakantiehuisjes niet voor bedoeld, en het zou wat worden als men tegen lagere prijzen en eisen in zo'n huisje kan. Daar wordt namelijk de Marktwerking ook mee verstoord en dat is niet goed.
Dus heb een paar jaartjes geduld en dan heeft de Markt alles opgelost.
Net even gecheckt. Bij mij in de regio wordt vaak een brutoinkomen van 4x de huur gevraagd. Dat is dus minimaal 4x682=2728/maand is 35k per jaar. Wellicht dat er bij jouw in de regio ook verhuurders zijn die dit hanteren.
ik weet niet in welke regio TS woont, maar hier in de randstad heb je voor 682 euro niet veel. zeker niet voor een gezin met twee kinderen.
Minder gaan werken.
Kom je over de grens en recht op sociale woning!
Kom je over de grens en recht op sociale woning!
Je kan op funda en jaap.nl zien hoelang huizen te koop staan, en misschien is het wat (te) brutaal, maar je zou mensen waarvan het huis al lang te koop staat, kunnen benaderen om het pand tijdelijk huren?
-
Wat raar dat ze een netto-inkomenseis hebben? Maar kunt u niet particulier huren? Er zijn zat mensen die hun huis niet verkocht krijgen en het verhuren? Misschien even bij vrienden en kennissen rondvragen?
En - zo'n BKR codering loopt op den duur toch af?
Maar anders vraagt u aan uw baas of u loon in mag leveren? Of uw vrouw stopt met een adresje? Dan kunt u misschien alsnog sociaal huren?
En - zo'n BKR codering loopt op den duur toch af?
Maar anders vraagt u aan uw baas of u loon in mag leveren? Of uw vrouw stopt met een adresje? Dan kunt u misschien alsnog sociaal huren?