Ik was recentelijk uitgeloot voor een sociale huurwoning in Almere. Er waren 417 reacties op, en ik werd de nr 1. De woningbouwvereniging stuurde me een automatisch mailtje om m'n interesse te peilen. Ik bevestigde m'n interesse en kreeg vervolgens een email met het telnr van de zittende bewoner, waar ik een bezichtiging mee kon regelen.
Echter werd de woning ingetrokken door de bewoner. De woningbouwvereniging was niet bereid om enige vorm van compensatie te bieden en gaat vervolgens door met het aanbieden van nieuwe lootwoningen. Ook heb ik eens ergens gelezen op internet dat de wachttijd voor een sociale huurwoning in Almere 6 jaar zou zijn (ik ben zelf geen Almeerder), dus als je opnieuw zou willen proberen aan een woning te komen, dan kom je er mogelijk heel lang niet meer tussen.
In de laatste mail van de woningbouwvereniging zeggen ze dat de huuropzegging van de bewoner niet rechtsgeldig was en dat deze dan ook terecht was. Verder melden ze dat de aanbieding die ik ontvangen had, een "voorlopige" woningaanbieding betrof, waardoor van enige compensatie geen sprake kon zijn.
Waarom gaat men een woning op woningnet zetten, als de huuropzegging niet rechtsgeldig is? Een potentiële nieuwe huurder een "nepwoning" voorhouden na een eerlijke loting, en geen compensatie bieden, is zeker wel rechtsgeldig?
Op zich heb ik wel vrede met de afwijzing door bepaalde reden, maar daar gaat het in deze even niet om (het kan een ander ook overkomen). Ik vind het gewoon niet netjes om iemand dan geen compensatie te bieden. De loting had immers al plaatsgevonden+het krijgen van de bezichtigings-email. Vervolgens gaan ze door met het aanbieden van andere lootwoningen, waarvan er best 1 naar iemand toe had kunnen gaan die al eerder uitgeloot was en buiten eigen schuld om, de woning bij voorbaat al niet kon krijgen, ongeacht of de woning geaccepteerd of geweigerd zou zijn.
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Ik was nr 1 voor een lootwoning, maar kreeg 't niet
-
Re: Ik was nr 1 voor een lootwoning, maar kreeg 't niet
Als je op internet zoekt op "woningnet ingetrokken" dan kom je veel gelijksoortige situaties tegen. Onder bepaalde omstandigheden trekken huurders hun huuropzegging in en staat de woning al op Woningnet. Ik wens u sterkte met het zoeken naar een woning. Het is vrijwel onmogelijk geworden om in de sociale huursector in de randstad een woning te bemachtigen. U kunt wel terecht bij de klachtencommissie woonruimteverdeling van de gemeente Almere om uw beklag te doen. Misschien kunt u er zo nog wat uithalen. Het is immers wel heel erg zuur. De klachtencommissie kan dan boven water krijgen of dit verwijtbaar is en in aanmerking komt voor compensatie of overmacht is.
Tussen het moment van opzeggen en het moment dat de woning daadwerkelijk ter beschikking komt zit niet heel veel tijd. In die tijd moet de woning worden aangeboden, mensen moeten kunnen nadenken of ze de woning ook willen en bezichtigen en (eventueel na enkele afwijzingen) de papieren moeten in orde worden gemaakt. Als ze zouden wachten tot de opzegging onherroepelijk is, dan zou dat veel vertraging opleveren en zouden er dus ook woningen langer leeg staan dan noodzakelijk. Niet leuk als je op de lijst staat en kost ook nog geld. Daarom worden de woningen al 'voorlopig' aan mogelijke nieuwe bewoners aangeboden.
Het zou wel netjes zijn als bij een intrekking je voorrang zou hebben bij de volgende loting, maar dat is geen 'recht'. Dat zou overigens ook praktische bezwaren geven, omdat de volgende woningen misschien heel anders zijn. Wat voor jou gelijkwaardig is, kan voor een ander namelijk toch een wereld van verschil zijn.
Het zou wel netjes zijn als bij een intrekking je voorrang zou hebben bij de volgende loting, maar dat is geen 'recht'. Dat zou overigens ook praktische bezwaren geven, omdat de volgende woningen misschien heel anders zijn. Wat voor jou gelijkwaardig is, kan voor een ander namelijk toch een wereld van verschil zijn.
Volgens mij is er ook geen schade voor jou, dus wat zou er gecompenseerd moeten worden?
-
Er zijn 417 loten beschikbaar en u krijgt 1 lot. Vervolgens blijkt dat u met uw lot heeft gewonnen. Vervolgens krijgt u bericht dat u uw prijs niet krijgt. Hoe zou u zich voelen? Ik zou me bekocht voelen. Ik zou door de klachtencommissie laten uitzoeken of hier werkelijk sprake is van overmacht.