Beste mensen,
ik heb de volgende vraag. Google-zoektocht levert onvoldoende informatie op.
Mijn vriendin wilt graag een sociale huurwoning huren in de nabije toekomst. Onze relatie is nog pril, maar ik denk dat we snel samen kunnen wonen (en ik bij haar zou intrekken en inschrijven). Mijn vraag is: mag dit (en wanneer)? En wat zijn de eventuele financiële, fiscale en juridische gevolgen? Uiteraard stel ik mijn vraag, omdat onze gezamenlijke inkomen dan te hoog is. Graag jullie reacties, het liefst onderbouwd met officiële bronnen.
Alvast hartelijk dank!
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] intrekken sociale huurwoning partner
-
Re: intrekken sociale huurwoning partner
Welke informatie heb je al wél gevonden? Dit is wel héél makkelijk
-
Kortom, jullie hebben dus in een sociale huurwoning niks te zoeken. Zeker niet als jullie nu al weten dat je op niet al te lange termijn gaat samenwonen.Deheersmit schreef:Uiteraard stel ik mijn vraag, omdat onze gezamenlijke inkomen dan te hoog is.
Ik zie geen reden waarom de vriendin niet alleen een sociale huurwoning kan betrekken (....op wachtlijst na). Je kan je evengoed afvragen of er nu een bank is die hen gezamenlijk een hypotheek verstrekt.witte angora schreef:Kortom, jullie hebben dus in een sociale huurwoning niks te zoeken. Zeker niet als jullie nu al weten dat je op niet al te lange termijn gaat samenwonen.Deheersmit schreef:Uiteraard stel ik mijn vraag, omdat onze gezamenlijke inkomen dan te hoog is.
En gaan ze later samenwonen, kunnen ze altijd doorstromen.
Of dit 'goed' voelt of 'goed' is staat los van de vraag van TS. Even van de andere kant bekeken, voor een huis in de 'vrije sector' moet je minstens vier keer de huur verdienen (vaak nog meer), waarbij het inkomen van de partner i.h.a. maar voor de helft mee mag tellen. Er is daarom een grote groep mensen die buiten de boot valt en in de praktijk niets of nauwelijks iets kan huren, als je allebei onder de inkomensgrens voor de sociale huurwoningen verdient maar samen daar (net) boven zit.
Waar je wel op moet letten is dat bij de toewijzing aan een alleenstaande vaak alleen kleinere woningen in aanmerking komen. En de wachtlijsten voor sociale huurwoningen zijn vaak heel veel langer dan voor vrije sector. Als je gaat samenwonen en zo 'te veel' verdient, dan zullen de toekomstige huurstijgingen ook hoger zijn, juist om het scheefwonen te beperken. Ten slotte zal een eventueel recht op huurtoeslag ook vervallen als jullie inkomen te hoog is.
Waar je wel op moet letten is dat bij de toewijzing aan een alleenstaande vaak alleen kleinere woningen in aanmerking komen. En de wachtlijsten voor sociale huurwoningen zijn vaak heel veel langer dan voor vrije sector. Als je gaat samenwonen en zo 'te veel' verdient, dan zullen de toekomstige huurstijgingen ook hoger zijn, juist om het scheefwonen te beperken. Ten slotte zal een eventueel recht op huurtoeslag ook vervallen als jullie inkomen te hoog is.
Niet te snel regelen.
Ga eerst regelmatig logeren.
Als het mis loopt, een sociale huurwoning voor beide is levertijd!
Het moeilijk een huis vinden als het misgaat veroorzaakt dat vele soms meerdere jaren een reserve huisje leeg laten staan.....
Alleen in Groningen staan nog huizen leeg, en U weet waarom.....
Ja, te snel iets doen kregen vele spijt en hoewel er dan weer een woning vrij komt, soms is een jaartje logeren beter.
Ga eerst regelmatig logeren.
Als het mis loopt, een sociale huurwoning voor beide is levertijd!
Het moeilijk een huis vinden als het misgaat veroorzaakt dat vele soms meerdere jaren een reserve huisje leeg laten staan.....
Alleen in Groningen staan nog huizen leeg, en U weet waarom.....
Ja, te snel iets doen kregen vele spijt en hoewel er dan weer een woning vrij komt, soms is een jaartje logeren beter.