LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] krijg de huurder er niet uit
krijg de huurder er niet uit
Help,
ik heb een huis waarin destijds mijn moeder woonde met haar vriend.
Mijn moeder betaalde mij 400 gulden, dat was het bedrag van de hypotheek.
Mijn moeder is 8 jaar geleden overleden, haar vriend is destijds blijven wonen en betaalde ook 400 gulden.
Ik heb de huur een keer verhoogd, dit vond hij oke en heeft ook het contract dat wij zelf gemaakt hadden getekend.
Hij heeft de verhoging nooit betaald. Wil ik niet, waren zijn woorden en kennelijk staat hij in zijn recht. hij kan nl. zeggen dat hij gedwongen is om te tekenen.
Hij heeft nu sinds een paar jaar een andere vriendin. Nu wil hij mijn kinderen ook niet meer zien, hij is toch altijd een "opa" geweest voor hun.
Hij woont ook bij zijn vriendin maar houdt het huis aan voor als het mis gaat met zijn vriendin.
Het huis is er slecht aan toe, hij doet nl de verwarming niet aan, want hij is er toch nooit, hij komt alleen af en toe langs.
Wat moet/kan ik doen?
Ik weet wel dat er verhuurders zijn die slecht zijn, maar ik ben maar een dochter die destijds de vriend van haar moeder niet uit het huis wilde zetten.
Please help me.
ik heb een huis waarin destijds mijn moeder woonde met haar vriend.
Mijn moeder betaalde mij 400 gulden, dat was het bedrag van de hypotheek.
Mijn moeder is 8 jaar geleden overleden, haar vriend is destijds blijven wonen en betaalde ook 400 gulden.
Ik heb de huur een keer verhoogd, dit vond hij oke en heeft ook het contract dat wij zelf gemaakt hadden getekend.
Hij heeft de verhoging nooit betaald. Wil ik niet, waren zijn woorden en kennelijk staat hij in zijn recht. hij kan nl. zeggen dat hij gedwongen is om te tekenen.
Hij heeft nu sinds een paar jaar een andere vriendin. Nu wil hij mijn kinderen ook niet meer zien, hij is toch altijd een "opa" geweest voor hun.
Hij woont ook bij zijn vriendin maar houdt het huis aan voor als het mis gaat met zijn vriendin.
Het huis is er slecht aan toe, hij doet nl de verwarming niet aan, want hij is er toch nooit, hij komt alleen af en toe langs.
Wat moet/kan ik doen?
Ik weet wel dat er verhuurders zijn die slecht zijn, maar ik ben maar een dochter die destijds de vriend van haar moeder niet uit het huis wilde zetten.
Please help me.
Re: krijg de huurder er niet uit
Gewoon andere sloten op het huis doen en hem aangetekend een fikse huurverhoging van € 150 toesturen.
Ik denk dat het niet zal meevallen die 'huurder' er uit te krijgen.
De nederlandse huurwetgeving is kort samengevat: Huurders mogen bijna alles en verhuurders mogen bijna niks, maar verhuurders krijgen wel overal de schuld van.
De overheid wast vervolgens haar handen in onschuld, want middels het 'puntensysteem' meent de overheid alles prima te hebben geregeld.
(zonder dat het de overheid zelf geld kost, ten nadele van verhuurders)
De nederlandse huurwetgeving is kort samengevat: Huurders mogen bijna alles en verhuurders mogen bijna niks, maar verhuurders krijgen wel overal de schuld van.
De overheid wast vervolgens haar handen in onschuld, want middels het 'puntensysteem' meent de overheid alles prima te hebben geregeld.
(zonder dat het de overheid zelf geld kost, ten nadele van verhuurders)
Bij bureau Rechtshulp is veel informatie aanwezig over wonen en huren. Ook voor de verhuurder. Vraag een consult aan en leg het probleem voor en vraag of ze wat voor je kunnen betekenen of waar je anders terecht kunt.
Kijk ook op de site:
http://www.woonbond.nl/
Kijk ook op de site:
http://www.woonbond.nl/
als het jouw huis is waar je ook zelf woont, dan kun je toch gewoon aangeven dat je de woning wilt gebruiken voor eigen doeleinde, bv gezinsuitbreiding of zelfs eventueel verkoop. Normaliter zou hij huurbescherming genieten, echter in die gevallen niet. Ook als hij niet akkoord gaat met een huurverhoging ( die rechtvaardig is m.b.t. het puntensysteem) dan kun je hem de deur wijzen. punt is wel dat de rechter uitspraak moet doen als hij niet wilt, je kunt hem niet zomaar op straat gooien, contract is contract. dus feit is dat jij goede redenen dient aan te dragen bij de rechter.
het is niet meer als onderhuur daar zoals ik lees het contract pas getekend is na de huurverhoging.
als het 400 gld hypotheek was en jij laat je moeder betalen omdat zei er woont zul je het heel erg moeilijk gaan krijgen oa met de belastingdienst.
het huis staat op jou naam, jij verhuurt het en zult daar ook wel geen melding van hebben gemaakt.
ik volg dit met grote intresse want ik heb het vermoeden dat de vriend van je moeder er gewoon kan blijven zitten.
en moet ie weg gaat het jou erg veel geld kosten.
als mijn verhaal klopt kun je beter zorgen dat je verdwijnt uit nl een collega van mij heeft nl precies hetzelfde gehad en die is nu nog aan het betalen aan de belastingdienst
als het 400 gld hypotheek was en jij laat je moeder betalen omdat zei er woont zul je het heel erg moeilijk gaan krijgen oa met de belastingdienst.
het huis staat op jou naam, jij verhuurt het en zult daar ook wel geen melding van hebben gemaakt.
ik volg dit met grote intresse want ik heb het vermoeden dat de vriend van je moeder er gewoon kan blijven zitten.
en moet ie weg gaat het jou erg veel geld kosten.
als mijn verhaal klopt kun je beter zorgen dat je verdwijnt uit nl een collega van mij heeft nl precies hetzelfde gehad en die is nu nog aan het betalen aan de belastingdienst
Ik werk bij de belastingdienst en wij gaan dit uitzoeken !!!!!!!!!!!!!!!!!!!
een huurder is verplicht het gehuurde "als een goed huisvader te bewonen", beetje ouderwets maar zo is het wel. het niet bewonen en niet stoken kan een nadelige invloed hebben op de woning. ook dient hij op dit zijn adres zijn hoofdverblijf te hebben. dat wil zeggen dat hij bij de gemeentelijke basisadministratie op dit adres moet staan ingeschreven. zomaar een huis aanhouden kan dus vaak niet. een ander punt is dat hij geweigerd heeft huurverhoging te betalen. als de huur evenredig is met het puntenaantal voor de woning (vraag dit na bij de huurcommissie) kun de huur verhogen, wel moet je dit minstens een maand van te voren schriftelijk kanbaar maken. houd wel rekening met de maxiimale huurverhoging (bijv. zomaar 100 euro erbij kan dus niet)
Kan de redactie dit onderwerp sluiten? Dit forum gaat over huren en niet over VERhuren. Daarnaast post degene die deze bijdrage startte een vraag en reageert vervolgens niet meer. Waarom post je dan hier je vraag???
Sorr Bob,
Daar ik opgenomen ben in het zhs was ik niet in staat om te reageren.
Ik weet ook wel dat dit de site is voor huurders, maar ik als verhuurder kan nergens terecht.
Dit vind ik ook niet eerlijk.
Het betreft een huis uit de jaren 30 en staat midden in het centrum.
Het huis verkopen is ook geen optie omdat als er een huurder in zit, je er niks voor terug krijgt.
Ik wil gewoon de "erfenis" van mijn moeder.
De verhoging is in onderling overleg met de huurder gemaakt en getekend.
Ik ben geen woekeraar, ik wilde destijds alleen de vriend van mijn moeder niet uit het huis plaatsen. Toen betaalde hij nog geen "huur", dat deed mijn moeder.
PS. alles is legaal opgegeven aan de belasting hoor, ik ben een nette nederlander die alles vlgs de wet doet.
En dat doet mij nu de das om.
Daar ik opgenomen ben in het zhs was ik niet in staat om te reageren.
Ik weet ook wel dat dit de site is voor huurders, maar ik als verhuurder kan nergens terecht.
Dit vind ik ook niet eerlijk.
Het betreft een huis uit de jaren 30 en staat midden in het centrum.
Het huis verkopen is ook geen optie omdat als er een huurder in zit, je er niks voor terug krijgt.
Ik wil gewoon de "erfenis" van mijn moeder.
De verhoging is in onderling overleg met de huurder gemaakt en getekend.
Ik ben geen woekeraar, ik wilde destijds alleen de vriend van mijn moeder niet uit het huis plaatsen. Toen betaalde hij nog geen "huur", dat deed mijn moeder.
PS. alles is legaal opgegeven aan de belasting hoor, ik ben een nette nederlander die alles vlgs de wet doet.
En dat doet mij nu de das om.
Beste Jantje,
Even afhankelijk van de huurovereenkomst die je gesloten hebt, kun je alleen al op basis daarvan naar de rechter stappen om de overeenkomst te laten ontbinden.
Meestal wordt in een standaard huurovereenkomst een artikel opgenomen die de huurder verplicht het gehuurde te gebruiken als woonruimte.
Staat dit er niet in, dan is er nog steeds een redelijke kans om dit op te lossen. Veel gemeenten hebben een huisvestingsverordening. In deze verordening kunnen bepalingen opgenomen worden die een huurder 'verplichten' het gehuurde te bewonen.
Oftewel, kijk je contract erop na, staat het daar niet in, bel de gemeente en vraag hun wat te doen.
Persoonlijke tip: Zie het emotionele (familie) verhaal los van het zakelijke (juridische) verhaal.
Succes!
Even afhankelijk van de huurovereenkomst die je gesloten hebt, kun je alleen al op basis daarvan naar de rechter stappen om de overeenkomst te laten ontbinden.
Meestal wordt in een standaard huurovereenkomst een artikel opgenomen die de huurder verplicht het gehuurde te gebruiken als woonruimte.
Staat dit er niet in, dan is er nog steeds een redelijke kans om dit op te lossen. Veel gemeenten hebben een huisvestingsverordening. In deze verordening kunnen bepalingen opgenomen worden die een huurder 'verplichten' het gehuurde te bewonen.
Oftewel, kijk je contract erop na, staat het daar niet in, bel de gemeente en vraag hun wat te doen.
Persoonlijke tip: Zie het emotionele (familie) verhaal los van het zakelijke (juridische) verhaal.
Succes!
iedereen kan zeggen gedwongen te zijn te tekenen
het is toch heel logisch dat na het overlijden van je moeder jij een en ander wilde vastleggen in een contract
en dat iemand zijn of haar moeder ergens laat wonen zonder er iets aan te verdienen is niet raar, maar normaal verdien je iets aan het verhuren van je woning
denk niet dat een rechter die zal zien als dwang
eerder als een vriendelijke manier om iemand niet op straat te zetten en de woonrelatie op een eerlijke manier voort te zetten
Als je dat contract hebt gewoon via een deurwaarder achterstalige huur eisen
huurachterstand is namelijk een heel goede reden bij een rechter om een huurder eruit te laten zetten.
kost wel een beetje geld maar dat moet je er helaas voor over hebben
kan ook best dat hij hiervan schrikt en dan snel van jou als huisbaas af wil
let wel even op dat je met een net deurwaarderskantoor in zee gaat
het is toch heel logisch dat na het overlijden van je moeder jij een en ander wilde vastleggen in een contract
en dat iemand zijn of haar moeder ergens laat wonen zonder er iets aan te verdienen is niet raar, maar normaal verdien je iets aan het verhuren van je woning
denk niet dat een rechter die zal zien als dwang
eerder als een vriendelijke manier om iemand niet op straat te zetten en de woonrelatie op een eerlijke manier voort te zetten
Als je dat contract hebt gewoon via een deurwaarder achterstalige huur eisen
huurachterstand is namelijk een heel goede reden bij een rechter om een huurder eruit te laten zetten.
kost wel een beetje geld maar dat moet je er helaas voor over hebben
kan ook best dat hij hiervan schrikt en dan snel van jou als huisbaas af wil
let wel even op dat je met een net deurwaarderskantoor in zee gaat
Kijk hier heb ik iets aan.
Mag ik jullie allemaal HEEL HARTELIJK bedanken.
Ik ga volgende week stapppen ondernemen om te kijken naar een "net" kantoor, en luister dan in hoeverre zij mij kunnen helpen.
Luitjes,
Bedankt. xx
Mag ik jullie allemaal HEEL HARTELIJK bedanken.
Ik ga volgende week stapppen ondernemen om te kijken naar een "net" kantoor, en luister dan in hoeverre zij mij kunnen helpen.
Luitjes,
Bedankt. xx
succes ermee
en nog even aan de persoon die riep dat dit gesloten moest worden omdat het over huren gaat. Het onderwerp is huren, daar vallen ook probelemen onder als een consument verhuurder is. We praten hier toch niet met een huisjesmelker of woningbouwvereninging maar met een consument die dacht iets aardigs te doen.
en nog even aan de persoon die riep dat dit gesloten moest worden omdat het over huren gaat. Het onderwerp is huren, daar vallen ook probelemen onder als een consument verhuurder is. We praten hier toch niet met een huisjesmelker of woningbouwvereninging maar met een consument die dacht iets aardigs te doen.
Als er per ongeluk brand onstaat (wel goed verzekerd?) dan ben je er ook vanaf toch?
Een verhuurder is geen consument, het woord "producent" zou eerder op z'n plaats zijn.daar vallen ook probelemen onder als een consument verhuurder is.
Overigens vind ik het niet zo'n probleem dat er ook over verhuren gesproken wordt, je moet niet op alle slakken zou leggen. Maar om nou te zeggen dat een verhuurder een consument is, dat lijkt me heel krom taalgebruik.
in dit geval is de verhuurder gewoon een consument, het gaat niet om iemand die proffesioneel huizen verhuurt
gewoon een consument die een woning over had, haar moeder daar liet wonen en daarna iets aardigs wilde doen voor de vriend van haar moeder
gewoon een consument die een woning over had, haar moeder daar liet wonen en daarna iets aardigs wilde doen voor de vriend van haar moeder
Maar daarmee is die verhuurder natuurlijk niet de consument. Dat is nou juist de HUURDER.
Ja, als die verhuurder een pak melk koop bij de Albert Heijn, dan is-ie weer consument. Maar het gaat er nu om dat het een huisbaas is, en dat is niet de rol van consument.
Begrijp je wel de betekenis van het woord consument?
Ja, als die verhuurder een pak melk koop bij de Albert Heijn, dan is-ie weer consument. Maar het gaat er nu om dat het een huisbaas is, en dat is niet de rol van consument.
Begrijp je wel de betekenis van het woord consument?