LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Lekkage gootsteen keuken; sta ik in mijn recht?

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
Mevrouw I.

Lekkage gootsteen keuken; sta ik in mijn recht?

Ongelezen bericht door Mevrouw I. »

Hallo,

Een paar weken geleden merkte mijn onderbuurvrouw een lekkage op: het water droop via haar plafond naar beneden en zodoende zou de lekkage bij mij aanwezig moeten zijn. Ze heeft contact opgenomen met de woningcoöperatie en na een week of twee is er iemand langsgeweest die een kit heeft aangelegd bij het aanrecht. Hiermee zou het probleem verholpen moeten worden.

Een paar dagen terug was ik echter aan het afwassen en hoorde ik, bij het wegspoelen van het water, water naar beneden lopen. Ik opende de deurkastjes onder de gootsteen en zag dus dat er een lekkage was bij de rioolpijpen. Ik keek waar het water naartoe droop, en het ging direct naar het laminaat dat in de keuken was aangelegd. Toen wij hier twee jaar geleden kwamen wonen, zag ik al verfrommeling aan de vloer.. ik zocht hier niets achter, weet het aan een oud laminaat en wij zouden hoogstwaarschijnlijk toch een nieuwe vloer erin leggen. Maar toen ik heel specifiek ging kijken, merkte ik op dat de schade erger is geworden en het dus van de lekkage kwam, die hier dus al was en alleen maar erger is geworden! Het achterschot beneden bij de gootsteen was ook helemaal verschimmeld door het water.

Nou heb ik contact opgenomen met de woningcoöperatie en die vertelde mij dat zo'n lekkage bij het "serviceabonnement" hoort en dus voor mijn eigen rekening is, aangezien ik geen serviceabonnement bij hen heb afgesloten (alleen een ontstoppingsabonnement). Ik protesteerde, aangezien dit niet zomaar een kleine reparatie is, maar veel verder gaat (de vloer is hierdoor aangetast) en dit ook dus voor onze aanwezigheid speelde. De wooningcoorperatie blijft echter, uiteraard, voet bij stuk houden dat ik ervoor moet opdraaien.

Sta ik hier ergens in mijn recht? Waarom wordt mij pas naderhand iets verteld over het serviceabonnement en over de diensten die daaronder vallen? En als ik ze vertel dat de schade al was aangericht voordat ik hier kwam wonen, wordt mij verteld dat ik dit een maand na intrek moest melden bij hen.. Maar goed, ik kan natuurlijk niet elke schade die hier is aangericht opmerken en dit is door "toeval" ontdekt (door de onderbuurvrouw).

Iemand hier een enig idee wat ik het beste zou kunnen doen?

Jefdus

Re: Lekkage gootsteen keuken; sta ik in mijn recht?

Ongelezen bericht door Jefdus »

Ik begrijp hieruit dat het gaat om een lekkage in het keukenkastje (misschien de koppeling tussen de zwanenhals en de wasbak)? Als dat het geval is, is het waarschijnlijk met een simpel ringetje opgelost.

grun

Ongelezen bericht door grun »

Ik vind dat maar raar, dat u kennelijk voor van alles aparte serviceabonnementen nodig hebt. Dergelijke dingen zouden gewoon bij de huur in horen te zitten.

Zelf huur ik ook en betaal alleen een klein bedrag voor servicekosten voor dingen rondom het huis, zoals glasverzekering, verlichting van gemeenschappelijke ruimten (portiek, bergingen), onderhoud groenvoorziening, schoonmaken portiek en dergelijke kleine posten. Onderhoud voor alles wat bij het huis hoort, o.a. de leidingen, hoort imho gewoon in de huur begrepen te zijn.

Leojes30

Ongelezen bericht door Leojes30 »

Idd grun klopt, als je een huis huurt zou dit er gewoon bij moeten zitten, ik zou eens contact openemen met uw rechtsbijstandsverzekraar of juridisch loket

ciske

Ongelezen bericht door ciske »

Zo raar is het niet , wij hebben ook zo'n service abo. als je die niet hebt komt alles voor rekening van de huurder.

grun

Ongelezen bericht door grun »

ciske schreef:Zo raar is het niet , wij hebben ook zo'n service abo. als je die niet hebt komt alles voor rekening van de huurder.
Ik kan me daar alleen iets bij voorstellen als je om fiscale redenen de kale huur en allerlei serviceabonnementen gaat splitsen: als de kale huur beneden de huurgrens blijft kom je mogelijk in aanmerking voor huurtoeslag.

ciske

Nee daar heeft het niks mee te maken, dat is toen bij ons ingesteld denk dat de woningbouw geld te kort kwam :wink:

Bij ons in de stad is dat bij vele woningstichtingen zo.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

De verhuurder moet het groot onderhoud voor zijn rekening nemen, en de huurder het klein onderhoud. In het besluit klein onderhoud is aangegeven welke zaken in ieder geval onder klein onderhoud valt. Waar dit onder valt vind ik moeilijk om zo te beantwoorden. Je zou hierover advies kunnen inwinnen bij het juridisch loket.

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... kamer.html

http://wetten.overheid.nl/BWBR0014931/g ... BIJL717301

ciske

klein onderhoud zijn de meeste dingen in je huis zoals wat TS nu heeft en ook nog klemmende ramen, sanitair en meer van die dingen, behalve saus en schilderwerk.

Gesloten