Wil me in gaan schrijven voor een huurwoning in een gemeente waar ik niet werk, niet vandaan kom en ook nooit gewoond heb. Op de website van deze gemeente lees ik dat je een maatschappelijke of economische binding moet hebben om je te kunnen inschrijven.
Vanuit mijn omgeving hoor ik dat de wet daar enige tijd geleden in is veranderd en dat iedereen zich nu overal mag inschrijven, klopt dit?
Want het zou toch te gek zijn voor woorden dat je, zolang je niet de mogelijkheid hebt om te kopen of particulier duur te huren, je verplicht wordt om in de woonplaats te blijven wonen waar je nu zit of vandaan komt.
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] maatschappelijk / economische binding
Re: maatschappelijk / economische binding
Je bent niet verplicht om ergens te blijven natuurlijk, maar elke gemeente heeft de voorlkeu voor mensen die ook in die gemeente wonen of werken, puur vanwege het feit dat je er dan je boodschappen doet en je belastingen betaald waardoor ze geld aan je verdienen.
Economische gebondenheid aan een gemeente is een behoorlijk sterke eis die ze stellen. Anders gaat iedereen werken in de grote stad, maar wonen in een goedkoop dorp in de omgeving. Hierdoor hebben de oorspronkelijke bewoners van het dorp of hun kinderen die misschien ook in het dorp willen blijven minder kans om zich daar te vestigen en dat wil men voorkomen.
Hoe de wet op dit gebied in elkaar zit weet ik niet, daar heb ik niet voldoende wetskennis voor.
Economische gebondenheid aan een gemeente is een behoorlijk sterke eis die ze stellen. Anders gaat iedereen werken in de grote stad, maar wonen in een goedkoop dorp in de omgeving. Hierdoor hebben de oorspronkelijke bewoners van het dorp of hun kinderen die misschien ook in het dorp willen blijven minder kans om zich daar te vestigen en dat wil men voorkomen.
Hoe de wet op dit gebied in elkaar zit weet ik niet, daar heb ik niet voldoende wetskennis voor.