LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Mag een makelaar hierom vragen?
Mag een makelaar hierom vragen?
Hallo,
Momenteel ben ik op zoek naar een huurwoning omdat mijn relatie is beeindigd.
Ik ben via Funda op zoek naar huurwoningen die ik zou kunnen betrekken.
Op een aantal appartementen heb ik gereageerd.
Bij de eerste reactie van een makelaar wordt me nu om de volgende gegevens gevraagd:
- Uw laatste drie salarisstroken (Let op, uw [gezamenlijk] netto maandinkomen moet minimaal drie keer de maandhuur bedragen);
- salarisstorting van de afgelopen drie maanden;
- volledige bankafschriften van de afgelopen drie maanden;
- een werkgeversverklaring van uw huidige werkgever;
- een verklaring van goed gedrag van uw huidige woning(verhuurderverklaring/hypotheekverklaring);
- een kopie van uw identiteitsbewijs;
- een uittreksel uit de gemeentelijke basisadministratie (GBA), indien niet woonachtig in Amsterdam;
- bewijs van eventueel eigen vermogen ( mocht u dit willen gebruiken om te voldoen aan de inkomenseis);
Mag een makelaar al deze gegevens, wettelijk gezien, wel van me vragen??
Ik vind het persoonlijk nogal veel gegevens om uberhaupt een bezichtiging te mogen doen.
Ik ben heel benieuwd naar jullie reacties!
Derk
Bij de eerste reactie van een makelaar wordt me nu om de volgende gegevens gevraagd:
- Uw laatste drie salarisstroken (Let op, uw [gezamenlijk] netto maandinkomen moet minimaal drie keer de maandhuur bedragen);
- een verklaring van goed gedrag van uw huidige woning(verhuurderverklaring/hypotheekverklaring);
- een uittreksel uit de gemeentelijke basisadministratie (GBA), indien niet woonachtig in Amsterdam;
- bewijs van eventueel eigen vermogen ( mocht u dit willen gebruiken om te voldoen aan de inkomenseis);
Ik vind het persoonlijk nogal veel gegevens om uberhaupt een bezichtiging te mogen doen.
Derk
Re: Mag een makelaar hierom vragen?
Volgens de site van de autoriteit persoonsgegevens mag het niet al bij een bezichtiging zoals hier het geval is, maar wél als het aannemelijk is dat je een huurovereenkomst gaat sluiten.DAdeHaan schreef:Hallo,
Derk
Ze mogen er dus wel naar vragen, maar niet zo vroeg in het proces.
Ik snap dat er documenten overhandigd moeten worden om een en ander te verifieren.
Maar wat heeft een makelaar te maken met hoeveel geld er op mijn bankrekening staat?
En/of waar ik het aan uitgeef? 3 maand aan bankafschriften??
Maar wat heeft een makelaar te maken met hoeveel geld er op mijn bankrekening staat?
En/of waar ik het aan uitgeef? 3 maand aan bankafschriften??
Het gaat de makelaar erom dat er een financieel stabiel en gezond iemand in de woning komt. Als er eenmaal een huurder in de woning zit die niet betaalt, dan heeft de verhuurder een probleem. De huurder kan niet zomaar op straat gezet worden.
Daarom probeert de makelaar een schifting tussen de belangstellenden voor de woning te maken door alleen de financieel gezonde kandidaten te selecteren. Je kunt zeggen dat dit wat overdreven is, maar stel je hebt zelf een huisje te huur, dan kijk je er toch wat anders tegenaan.
Daarom probeert de makelaar een schifting tussen de belangstellenden voor de woning te maken door alleen de financieel gezonde kandidaten te selecteren. Je kunt zeggen dat dit wat overdreven is, maar stel je hebt zelf een huisje te huur, dan kijk je er toch wat anders tegenaan.
Nogmaals, het gaat om een bezichtiging. Wie weet vind ik het toch helemaal niks.
Een foto op Funda is ook vaak mooier dan de werkelijkheid!
Waarom zijn dergelijke zaken benodigd om een huis te mogen bekijken dat je misschien wel zou willen gaan huren?
Deze zijn pas nodig als je je daadwerkelijk wilt inschrijven als potentiele huurder,
Ik snap dat een verhuurder ook zekerheid wil!
Waarom zijn dergelijke zaken benodigd om een huis te mogen bekijken dat je misschien wel zou willen gaan huren?
Deze zijn pas nodig als je je daadwerkelijk wilt inschrijven als potentiele huurder,
Vraag het de makelaar zelf eens. Deze zal ongetwijfeld een goede reden hebben. Waarschijnlijk scheelt het heel veel bezichtigingen en dus tijd voor de makelaar. Alleen de werkelijk geïnteresseerden komen nu kijken. De kijkers die nog 6 pandjes bekijken blijven nu misschien weg. Dat zou een reden kunnen zijn.DAdeHaan schreef: Waarom zijn dergelijke zaken benodigd om een huis te mogen bekijken dat je misschien wel zou willen gaan huren?
Formeel mag het pas in een later stadium. Maar voor u tien anderen in deze huurmarkt. Dus ik zou het wel weten als ik u was. Klaag achteraf bij de Autoriteit Persoonsgegevens.
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
slim, beter vooraf weten dan achteraf vragen en als je dan weigerde is bezichtiging voor niets geweest.
Ik weet hoe sommige huurders zijn en eigenlijk zouden ze het allemaal moeten doen.
U weet nu vooraf wat ze vragen dus hoef kun je afbericht geven als je dit niet wil.
Ik weet hoe sommige huurders zijn en eigenlijk zouden ze het allemaal moeten doen.
U weet nu vooraf wat ze vragen dus hoef kun je afbericht geven als je dit niet wil.
Heeft de makelaar expliciet aangegeven dat je pas iets mag bezichtigen als je al die gegevens hebt overhandigd? Of gaat hij er al vanuit dat er snel een deal gesloten kan worden en dat hij vast aangeeft wat voor informatie nodig is?
En ook hier weer; draai het eens om. Stel jij wilt een huis verhuren: ga je dan veel tijd (en dus je eigen geld) investeren om er later achter te komen dat de potentiële huurder geen middelen genoeg heeft voor de woning, of wil je vantevoren een indicatie hebben om te zien hoe serieus het is.
En ook hier weer; draai het eens om. Stel jij wilt een huis verhuren: ga je dan veel tijd (en dus je eigen geld) investeren om er later achter te komen dat de potentiële huurder geen middelen genoeg heeft voor de woning, of wil je vantevoren een indicatie hebben om te zien hoe serieus het is.
Waarom een makelaar dit nodig vindt kan je het beste daar vragen, de regels zijn duidelijk zoals je in mijn eerder geposte link kan zien. Ik denk, zoals al eerder geopperd, dat ze zo het kaf van het koren willen scheidden.DAdeHaan schreef:Nogmaals, het gaat om een bezichtiging. Wie weet vind ik het toch helemaal niks.