LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Mag een verhuurder 3 maand huur vragen bij verlaten woning?
Mag een verhuurder 3 maand huur vragen bij verlaten woning?
Hallo,
Even een inleiding:
Mijn tante is een bewuste zelfstandige en ondernemende dame op leeftijd (83). Na een ziekte periode heeft zij een paar jaar geleden haar oude appartement ingeruild voor een 'zorg flat'. Daar komt ze nu van terug omdat zij ontevreden is. Een van de redenen is dat zij zo'n 300 euro per maand betaald voor eten boven op de huur en daarbij is ze niet volledig vrij in wat zij wil eten.
Ze gaat nu verhuizen weer verhuizen naar een mooi appartement waar ze weer beschikking heeft over een normaal keukentje enzovoort.
Tot zo ver de iets uitgebreide inleiding.
Destijds toen zij tekende voor het appartement in de zorg flat heeft zij een huurcontract. In dit contract was ook opgenomen dat wanneer zij de woning verlaat 3 maand huur moet doorbetalen.
Mijn vraag is, mag een verhuurder dit eigenlijk wel in een contract zetten? Een maand kan ik best inkomen, daar heb ik zelfs wel begrip voor. Maar 3 maanden ? In dit geval betaald zij €3600 euro nadat zij de huur heeft opgezegd. Als de verhuurder volgende maand een nieuwe huurder voor het appartement heeft dan is dat wel erg makkelijk verdiend lijkt mij.
Een beetje off topic, maar onlangs begreep ik uit het nieuws dat deze verhuurders na overlijden van de oudere van de familie eist dat het appartement binnen enkele dagen geruimd moet zijn. Dit bleek ook niet door de huurder geëist te mogen worden.
Ik vind 3 maand extra huur doorbetalen erg veel..
Even een inleiding:
Mijn tante is een bewuste zelfstandige en ondernemende dame op leeftijd (83). Na een ziekte periode heeft zij een paar jaar geleden haar oude appartement ingeruild voor een 'zorg flat'. Daar komt ze nu van terug omdat zij ontevreden is. Een van de redenen is dat zij zo'n 300 euro per maand betaald voor eten boven op de huur en daarbij is ze niet volledig vrij in wat zij wil eten.
Ze gaat nu verhuizen weer verhuizen naar een mooi appartement waar ze weer beschikking heeft over een normaal keukentje enzovoort.
Tot zo ver de iets uitgebreide inleiding.
Destijds toen zij tekende voor het appartement in de zorg flat heeft zij een huurcontract. In dit contract was ook opgenomen dat wanneer zij de woning verlaat 3 maand huur moet doorbetalen.
Mijn vraag is, mag een verhuurder dit eigenlijk wel in een contract zetten? Een maand kan ik best inkomen, daar heb ik zelfs wel begrip voor. Maar 3 maanden ? In dit geval betaald zij €3600 euro nadat zij de huur heeft opgezegd. Als de verhuurder volgende maand een nieuwe huurder voor het appartement heeft dan is dat wel erg makkelijk verdiend lijkt mij.
Een beetje off topic, maar onlangs begreep ik uit het nieuws dat deze verhuurders na overlijden van de oudere van de familie eist dat het appartement binnen enkele dagen geruimd moet zijn. Dit bleek ook niet door de huurder geëist te mogen worden.
Ik vind 3 maand extra huur doorbetalen erg veel..
-
Re: Mag een verhuurder 3 maand huur vragen bij verlaten woning?
Normaal gesproken heb je als huurder een opzegtermijn van een maand. Een en ander betekent dus ook dat je de huur betaalt tot het einde van het contract. Dan ga ik dus even uit van het verhaal zoals je het vertelt.
Normaal is 1 maand, maar als ze getekend heeft , wordt het wat lastiger. Hou dan ook 3 maanden de sleutel.In dit contract was ook opgenomen dat wanneer zij de woning verlaat 3 maand huur moet doorbetalen.
Loop trouwens eens langs het juridisch loket in je woonplaats, die weten beter hoe dit zit.
het lijkt me inderdaad nogal veel, er zitten wat juristen op dit forum die je daar misschien wel verder mee kunnen helpen. Het juridisch loket kan je ook helpen.
Een opzegtermijn van 3 maanden betekend dat je die moest vol maken.
Alleen staat dat na de eerste vaste periode van meestal 1 en soms 2 jaar wettelijk dat er maar 1 maand berekend mag worden dus deze 2 maanden opzegtermijn extra mag niet.
Wel heb je recht op woning en eten als betaald dus niet betalen als zij de sleutel eisen en zo 3 maanden dubbel proberen te vangen....
Alleen staat dat na de eerste vaste periode van meestal 1 en soms 2 jaar wettelijk dat er maar 1 maand berekend mag worden dus deze 2 maanden opzegtermijn extra mag niet.
Wel heb je recht op woning en eten als betaald dus niet betalen als zij de sleutel eisen en zo 3 maanden dubbel proberen te vangen....
-
Als deze 3 maanden bovenop een eventuele opzegtermijn komen lijkt me dat incorrect.
Als deze 3 maanden in de plaats van een opzegtermijn komen, (omdat in een verzorgingsflat de meeste mensen nu eenmaal overlijden en een verhuizing naar een ander appartement een zeldzaamheid zal zijn), lijkt me dit alleszins een redelijke in onderling overleg ( = huurcontract) af te stemmen bepaling.
Gezien uw geval lijkt het me dan redelijk dat een opzegtermijn van 3 maanden gehanteerd moet worden, maar dat dit niet hetzelfde is als na verhuizing nog 3 maanden moeten blijven betalen
Ik heb ooit een rechtszaak gehad die hier wat op leek, en waarbij de rechter aangaf dat de verhuurder belang heeft bij de afgseproken opzegtermijn om een nieuwe huurder te zoeken, maar ook niet meer dan de afgesproken periode
Als deze 3 maanden in de plaats van een opzegtermijn komen, (omdat in een verzorgingsflat de meeste mensen nu eenmaal overlijden en een verhuizing naar een ander appartement een zeldzaamheid zal zijn), lijkt me dit alleszins een redelijke in onderling overleg ( = huurcontract) af te stemmen bepaling.
Gezien uw geval lijkt het me dan redelijk dat een opzegtermijn van 3 maanden gehanteerd moet worden, maar dat dit niet hetzelfde is als na verhuizing nog 3 maanden moeten blijven betalen
Ik heb ooit een rechtszaak gehad die hier wat op leek, en waarbij de rechter aangaf dat de verhuurder belang heeft bij de afgseproken opzegtermijn om een nieuwe huurder te zoeken, maar ook niet meer dan de afgesproken periode
Laatst gewijzigd door Leo The Emperor op 13 sep 2013 15:56, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Ik ben eens even wezen snuffelen. De termijn dat een huurder op kan zeggen is gelijk aan één betalingstermijn. Wordt de huur per maand betaalt, dan is de opzeggingstermijn dus één maand, wordt het per twee maanden betaalt, dan is het twee maanden, enzovoorts, met een maximum van drie maanden.
Nu is hier sprake van een zorg-flat. Is dit hetzelfde als een verzorgingstehuis, of toch wat anders? In een verzorgingstehuis gelden namelijk weer heel andere regels. Daar heb je geen huurovereenkomst maar een zorgovereenkomst.U moet zich houden aan de opzegtermijn. Die is hetzelfde als de betalingstermijn: minimaal 1 maand en maximaal 3 maanden.
bron: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... eggen.html
-
Ja ik vind het ook nogal wat, maar het schijnt te mogen. Het wordt dan gezien als een soort schadevergoeding, als je de huurovereenkomst binnen een jaar weer opzegt.
[quote=""testaankoop"]Wanneer het geen huurovereenkomst van korte duur betreft, loopt de huur normaliter voor 9 jaar. Dat is de algemene regel wanneer de woning de hoofdverblijfplaats vormt van de huurder en de huurovereenkomst ná 28/2/1991 werd gesloten of vernieuwd. In dat geval zit de huurder echter niet per se voor 9 jaar vast. Anders dan de verhuurder mag de huurder op elk moment een einde maken aan de huurovereenkomst, zonder dat te moeten verantwoorden. Hij moet alleen 3 maanden opzegging geven. De opzegging gaat in de eerste dag van de maand die volgt op die waarin ze werd gegeven.
Wanneer de huurder uiteindelijk toch geen 3 maanden meer in het huurpand blijft wonen, moet hij sowieso de huur betalen voor die laatste 3 maanden. Bovendien is hij de verhuurder daarbij slechts in één geval een schadevergoeding verschuldigd, namelijk wanneer hij de overeenkomst binnen de eerste drie jaar opzegt. Het bedrag hangt af van de datum waarop de overeenkomst effectief afloopt (en dus niet van de opzeggingsdatum):
– als de huur eindigt vóór het eerste jaar om is: 3 maanden huur;
– als de huur eindigt vóór het tweede jaar om is: 2 maanden huur;
– als de huur eindigt vóór het derde jaar om is: 1 maand huur.
Maar bij een opzegging ná die eerste drie jaar heeft een verhuurder dus nooit het recht om schadevergoeding te eisen van de huurder.[/quote]
Bron: http://www.test-aankoop.be/familie-priv ... huur-einde
[quote=""testaankoop"]Wanneer het geen huurovereenkomst van korte duur betreft, loopt de huur normaliter voor 9 jaar. Dat is de algemene regel wanneer de woning de hoofdverblijfplaats vormt van de huurder en de huurovereenkomst ná 28/2/1991 werd gesloten of vernieuwd. In dat geval zit de huurder echter niet per se voor 9 jaar vast. Anders dan de verhuurder mag de huurder op elk moment een einde maken aan de huurovereenkomst, zonder dat te moeten verantwoorden. Hij moet alleen 3 maanden opzegging geven. De opzegging gaat in de eerste dag van de maand die volgt op die waarin ze werd gegeven.
Wanneer de huurder uiteindelijk toch geen 3 maanden meer in het huurpand blijft wonen, moet hij sowieso de huur betalen voor die laatste 3 maanden. Bovendien is hij de verhuurder daarbij slechts in één geval een schadevergoeding verschuldigd, namelijk wanneer hij de overeenkomst binnen de eerste drie jaar opzegt. Het bedrag hangt af van de datum waarop de overeenkomst effectief afloopt (en dus niet van de opzeggingsdatum):
– als de huur eindigt vóór het eerste jaar om is: 3 maanden huur;
– als de huur eindigt vóór het tweede jaar om is: 2 maanden huur;
– als de huur eindigt vóór het derde jaar om is: 1 maand huur.
Maar bij een opzegging ná die eerste drie jaar heeft een verhuurder dus nooit het recht om schadevergoeding te eisen van de huurder.[/quote]
Bron: http://www.test-aankoop.be/familie-priv ... huur-einde
-
Dat is een belgische site, waarbij de omstandigheden van de huur mij onduidelijk zijn.
Waarom zou dit een geldig voorschrift zijn voor de geschetste situatie ?
-
Een Belgische site ja, maar misschien woont ts tante in België? Maar ik zal eens kijken of dit in Nederland ook bestaat.
-
@ weetnietveel, kijk eerst een even in dit topic. Daar vindt je het antwoord, inclusief een link naar de hier o zo geliefde overheid, die er uitsluitsel over geeft. Misschien dat je dan iets meer gaat weten.
-
Leo dit kan dus ook in Nederland.
http://advocare.home.xs4all.nl/folder12 ... rgingsflatAdvocare schreef:Er is zelfs helemaal geen sprake van 'huur' als niet het verkrijgen van de woonruimte het belangrijkste motief was om te gaan huren, maar andere elementen van de gemaakte afspraken, bijv. de verzorging. Het huurrecht geldt niet voor het verkrijgen van een plek in een verzorgingsflat of in een pension met volledige verzorging.
Aan een huurder kunnen niet veel beperkingen worden opgelegd om de huurovereenkomst te beëindigen. De huurder hoeft geen reden op te geven. De huurder kan, met een huurcontract voor onbepaalde tijd, maximaal aan een opzeggingstermijn van 3 maanden worden gebonden. De huurder kan niet opzeggen binnen de overeengekomen bepaalde huurtermijn