LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Medehuurschap geweigert door bouwvereniging

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
megatron29

Medehuurschap geweigert door bouwvereniging

Ongelezen bericht door megatron29 »

Hallo mensen, Ik heb vorige maand medehuurderschap aangevraagd bij bouwvereniging Servatius in Maastricht. Ik woon op dit adres sinds mijn geboorte, dus eigenlijk 40 jaar lang. Echter in 2004 ben ik een maand uitgeschreven geweest en daarna weer ingeschreven op dit adres.
De reden van de bouwvereniging was dat als criterium er sprake moet zijn van een duurzame gemeenschappelijke huishouding.

Volgens de wetgever is de relatie ouder-kind een per definitie aflopende relatie, kinderen hebben de intentie om zelfstandig te gaan wonen. Bij overlijden eindigt de huurovereenkomst en dient de woning vrij te komen, inwonende kinderen dienen te verhuizen.

Er zijn meerdere redenen dat ik nog thuis inwoon. De eerste is dat ik nogal veel schulden heb en versneld aan het aflossen ben. De andere is dat mijn moeder kanker heeft en ik voor haar zorg. (mantelzorger)

Is het echt niet mogelijk om in aanmerking te komen voor medehuurderschap?

B.v.d

Bob Schurkjens

Re: Medehuurschap geweigert door bouwvereniging

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Je financiële situatie kan er de oorzaak van zijn dat de verhuurder niet wil meewerken. Zie onderaan
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... oning.html
De financiële situatie van uw huisgenoot is niet toereikend om de huur te kunnen betalen.
Je kan dit door de kantonrechter laten toetsen binnen 3 maanden na weigeren van de woningbouwvereniging. Ik zou het er niet al te snel bij laten zitten. Ga anders eens langs bij het http://www.hetjl.nl of informeer eens bij de huurdersvereniging van je woningbouw of zij kunnen helpen.

megatron29

Dank u. :)

megatron29

Trouwens financiële situatie kan het niet zijn want ik kan makkelijk de huur betalen. Het zou voor mij veel beter zijn om dit huis straks te huren dan dat ik particulier ga zitten. Dan ben ik bijna het dubbele kwijt. En kan ik niet meer extra aflossen. :S
Ik ga morgen even naar het juridisch loket. :)

Bedankt voor de reactie.

Bob Schurkjens

Ik vermoed dan sterk dat ze u er uit willen hebben om dan de huur fors op te kunnen trekken. De andere feiten en omstandigheden die u aandraagt (al tientallen jaren wonend in het huis, maatschappelijk binding, mantelzorg voor ouder) moeten toch leiden tot medehuurderschap. Ik kan me niet voorstellen dat u daar geen recht op zou hebben. Maar ik weet hoe woningbouwverenigingen werken: standaard krijg je niets voor elkaar. Als je resultaat wilt, moet je hard bij ze doordrammen.

Zie ook http://www.jurofoon.nl/nieuws/weblog.asp?id=3621

megatron29

Het is bekend dat deze Servatius in geldnood zit en bestaande huurwoningen wil verkopen om zo uit het rood te komen. Het beleid van deze woningbouwvereniging is zoveel mogelijk geld verdienen in zo weinig mogelijk tijd. Helaas ben ik daar nu de dupe van.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Is het echt niet mogelijk om in aanmerking te komen voor medehuurderschap?
Ja, dat is mogelijk door het bij de woningbouw aan te vragen. Dat is in een dorp hier verder op gebeurd, kennelijk onder soortgelijke omstandigheden, vader had kanker, zoon woonde bij vader in, maar er was niets geregeld wat de woning betreft. Dat werd toen ook zo snel mogelijk geregeld.

Wel werd er na het overlijden van de vader nog moeilijk gedaan; de wbv vond dat de zoon wel op een driekamerwoning kon, deze woning zou te groot zijn (4 kamers), zodat men hem alsnog weg wilde hebben. Maar ook dit is uiteindelijk goed gekomen.

rick040

Ongelezen bericht door rick040 »

in uitzonderlijke situaties kunnen kinderen die in het ouderlijk huis wonen het medehuurderschap krijgen.
Daarvoor moet je altijd zonder onderbreking thuis hebben gewoond maar dat is bij jou niet geval omdat je in 2004 een onderbreking hebt gehad.

Ook is het mogelijk om het medehuurderschap aan te vragen als er een zorgplicht bestaat en de hoofdhuurder niet zelfstandig in de woning kan blijven wonen. Het moet dan wel gaan om een gewone woning en niet om senioren woning of aanleunwoning (zogenaamde gelabelde woning) want dan kan het weer niet.

kokka

Ongelezen bericht door kokka »

Zou het niet kunnen zijn dat u te veel verdient om dit huis te mogen huren? het zogenaamde scheefwonen?

Bob Schurkjens

rick040 schreef:in uitzonderlijke situaties kunnen kinderen die in het ouderlijk huis wonen het medehuurderschap krijgen.
Daarvoor moet je altijd zonder onderbreking thuis hebben gewoond maar dat is bij jou niet geval omdat je in 2004 een onderbreking hebt gehad.

Ook is het mogelijk om het medehuurderschap aan te vragen als er een zorgplicht bestaat en de hoofdhuurder niet zelfstandig in de woning kan blijven wonen. Het moet dan wel gaan om een gewone woning en niet om senioren woning of aanleunwoning (zogenaamde gelabelde woning) want dan kan het weer niet.
Allemaal beweringen zonder onderbouwing of bronnen.

megatron29

Ik heb vandaag de bouwvereniging nogmaals gebeld en de situatie goed uitgelegd. Ik werd niet echt serieus genomen, en werd me weer voorgehouden dat ik als kind zelfstandig moet gaan wonen blabla. Ik heb haar nog gezegd dat als er sprake is van een zorgrelatie ik wel in aanmerking kom voor medehuurderschap. Hier sprak ze gewoon omheen, echt heel triest. Ze was zelf mantelzorger geweest en woonde niet bij haar moeder in dus met andere woorden kon ik dat ook makkelijk doen. Ze hield me gewoon een bordje voor met,: loser je woont nog bij mama thuis. Ik heb hier niet voor gekozen, ik vind het ook heel vervelend maar het is niet anders. Ik ben erg boos op Servatius. Ik ga dan ook volgende week naar de advocaat voor een gesprek.

Gesloten