LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Meer punten op eindopname dan bij vooropname.

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
mamasan52

Meer punten op eindopname dan bij vooropname.

Ongelezen bericht door mamasan52 »

De huurflat van mijn overleden moeder, waar wij 42 jaar gewoond hebben, moet worden opgeleverd.
Er is een vooropame gedaan: behang verwijderen, gaten dichtmaken, vloerbedekking verwijderen, alles schoon (Nicotinevrij!) en in lichte kleuren opleveren, plafonds witten.
Wij hebben alles gedaan wat er gedaan moest worden, het witten van de plafonds is een beetje bont geworden, en de spuitlaag op het beton liet ook op verschillende plekken los.
Bij de eindopname kwamen er opeens een heleboel punten bij:
Alle deuren(10!) verven of vervangen, kozijnen verven, plinten verven/vervangen, plafond woonkamer witten en stabiliseren. Als zij het moeten doen kost het €2945,14
Mijn moeder heeft de laatste 20 jaar niets aan het huis gedaan of laten doen. De huurcorporatie heeft de aflopen 40 jaar overal de keukens en badkamers al 2 maal vernieuwd. Mijn moeder deed het nog met de keuken en badkamer uit 1969.
Nu is mijn vraag:
Kunnen er op de eindopname zomaar nieuwe punten bijgeschreven worden?
Ik heb zoiets van, er zijn 2 keukens uitgespaard, laten zij het maar uitzoeken

grun

Re: Meer punten op eindopname dan bij vooropname.

Ongelezen bericht door grun »

Heb je de afspraken van de vooropname ook op papier staan? Dat zou mooi zijn, dan kun je ze daarmee om de oren slaan. Ik zou niet zonder meer die aanvullende eisen uitvoeren. In die 42 jaar heeft je moeder vast al meer aan huur betaald dan wat die woning ooit waard geweest is.

VioletPrue

Ongelezen bericht door VioletPrue »

mamasan52 schreef:De huurflat van mijn overleden moeder, waar wij 42 jaar gewoond hebben, moet worden opgeleverd.
Er is een vooropame gedaan: behang verwijderen, gaten dichtmaken, vloerbedekking verwijderen, alles schoon (Nicotinevrij!) en in lichte kleuren opleveren, plafonds witten.
Wij hebben alles gedaan wat er gedaan moest worden, het witten van de plafonds is een beetje bont geworden, en de spuitlaag op het beton liet ook op verschillende plekken los.
Bij de eindopname kwamen er opeens een heleboel punten bij:
Alle deuren(10!) verven of vervangen, kozijnen verven, plinten verven/vervangen, plafond woonkamer witten en stabiliseren. Als zij het moeten doen kost het €2945,14
Mijn moeder heeft de laatste 20 jaar niets aan het huis gedaan of laten doen. De huurcorporatie heeft de aflopen 40 jaar overal de keukens en badkamers al 2 maal vernieuwd. Mijn moeder deed het nog met de keuken en badkamer uit 1969.
Nu is mijn vraag:
Kunnen er op de eindopname zomaar nieuwe punten bijgeschreven worden?
Ik heb zoiets van, er zijn 2 keukens uitgespaard, laten zij het maar uitzoeken
Dus je moeder heeft zelf ook 20 jaar niets aan het huis gedaan.
Dus 20 jaar nicotine-aanslag op muren, deuren, plinten, kozijnen, vloeren en plafonds.
Lekker dan, je zal er maar in komen om het te huren en je moet dat allemaal zelf gaan opknappen omdat de vorige huurder het verdomde!
Uw moeder zal zelf gekozen hebben om de badkamer en de keuken niet te laten renoveren, de woningbouw heeft haar toch niet voor de gein overgeslagen neem ik aan?
Ook zal de keuken en de badkamer die eerder is 'uitgespaard' (rare omschrijving) nu alsnog geplaatst worden.
Dus de kastjes, de tegels en het sanitair wat eerder in het groot (dus kwantumkorting) werd besteld, moet nu apart (dus duurder) besteld worden.
Ook moeten er apart werklieden voor worden ingehuurd, die moeten maar net tijd hebben en de prijs moet maar net goed zijn, terwijl voor een grotere klus een aanbestedingsprocedure is, waar ook geld mee bespaard wordt.
U doet net alsof de woningbouw altijd zo lekker goedkoop is uitgeweest omdat uw moeder al 20 jaar de woningbouw niets meer aan het huis heeft laten doen, en zelf ook niets aan het huis deed.
Dit kan echter flink achterstallig onderhoud opleveren, en daar zal inderdaad iemand voor op moeten draaien.
Iets van de andere kant bekijken kan nog wel eens handig zijn.
Ik vind wel dat de woningbouw onredelijk is om hier achteraf nog eens extra mee te komen, zij hadden dit meteen bij de eerste oplevering moeten doen.
Als ik u was zou ik de nieuwe toevoegingen weigeren uit te voeren, mits u natuurlijk (schriftelijk) kunt aantonen dat u eerder níet verantwoordelijk werd gehouden voor deze punten.
Heeft u dat niet zwart op wit, zou ik eens navraag doen hoe een huis opgeleverd moet worden, daar zijn meestal wel informatiefolders over bij de woningbouw.
Kunt u niet aantonen dat u eerst niet verantwoordelijk werd gehouden, en staat in de voorwaarden dat de woningbouw in haar recht staat, bent u de Sjaak en kunt u aan de bak.

mamasan52

Ongelezen bericht door mamasan52 »

Dus 20 jaar nicotine-aanslag op muren, deuren, plinten, kozijnen, vloeren en plafonds.
Lekker dan, je zal er maar in komen om het te huren en je moet dat allemaal zelf gaan opknappen omdat de vorige huurder het verdomde!
Zo zwart-wit is het ook weer niet. Ze heeft het voor haar leeftijd (90!) best wel bijgehouden, maar dacht ook, zolang zal ik hier niet meer zijn.
De nieuwe huurders vinden geen spatje nicotine-aanslag terug, mijn broer en ik hebben de plafonds gewit, al het houtwerk afgenomen met pure ammonia, al het behang verwijderd. Het huis is schoon!
Ik vind het echter onredelijk, dat wij al het houtwerk ook nog eens moeten gaan verven. Na 42 jaar bewoning kan je toch wel enige slijtage verwachten????
Uw moeder zal zelf gekozen hebben om de badkamer en de keuken niet te laten renoveren, de woningbouw heeft haar toch niet voor de gein overgeslagen neem ik aan?
Ook zal de keuken en de badkamer die eerder is 'uitgespaard' (rare omschrijving) nu alsnog geplaatst worden.
Ze heeft er idd zelf voor gekozen, zij was nog van de oude stempel, geen verkwisting: Als het nog goed is, dan hoeft het niet te worden vervangen
Er zal een hele keukenrenovatie plaats gaan vinden, en daarom vind ik het ook raar dat wij de keuken wel moesten witten. (hebben we gedaan!)

Gizmo©

Ongelezen bericht door Gizmo© »

Normaal behoord een nieuwe huurder toch voor een lik verf op houtwerk en op muren/plafond te zorgen?

bianca82

Ongelezen bericht door bianca82 »

vreemd toen wij ons huurhuis op moesten leveren moest het bezem schoon zijn gaten gedicht en de ventilatorroosters moesten schoon

nou ik heb het zelfs beter dan bezem schoon achtergelaten (ook alle ramen gezeemd en alhet hout werk afgedaan terwijl ik 8 maanden zwanger was)

er werd niks gezegt over de badkamerdeur die helemaal afgebladerd was en het hout dat je erdoorheen zag komen (mijn partner heeft nooit wat aan de badkamerdeur gedaan) het werd goedgekeurd.

onze woningbouw heeft toen bij de vooropname alles op papier gezet en dat was dan ook zwart op wit (moest het zelfs tekenen) dus als TS dat heeft kan de woningbouw hoog of laag springen..

overigens lopen ze altijd te piepen over gaatjes dichten maar de meeste mensen doen dit dus niet (schijnt dat ze geen poot hebben om op te staan)

en of anders gebruik je het alleroude studententruukje.. witte tandpasta

grun

Ongelezen bericht door grun »

Gizmo© schreef:Normaal behoord een nieuwe huurder toch voor een lik verf op houtwerk en op muren/plafond te zorgen?
Ik zit zelf al dertig jaar in hetzelfde huurhuis en in mijn contract staat dat ik het in dezelfde staat moet opleveren als waarin ik het kreeg. Dat hoop ik eigenlijk niet want dan moet ik expres scheuren in het behang gaan maken.

Ik dacht begrepen te hebben dat de regels een paar jaar geleden zijn veranderd, in die zin dat duidelijke verbeteringen niet meer afgebroken hoeven te worden. Maar zeker weet ik het niet. Zo heb ik zelf parket laten installeren. Het is wel zwevend en het kan er wel uit maar om het passend te krijgen is wel van alle deuren een klein randje afgezaagd. Mijn idee was om het parket straks gratis over te doen aan de nieuwe huurder, anders kost het me nog 8 nieuwe deuren.

Om om jouw reactie terug te komen: de verhuurder kan dacht ik wel eisen dat de vertrekkende huurder de boel moet verven als het een verwaarloosde boel is of bijvoorbeeld als die huurder een stevige roker is zodat overal een geelbruine aanslag op zit. Van de andere kant is het misschien beter om even te overleggen met de nieuwe huurder. Straks gaat de oude huurder de boel netjes wit schilderen en blijkt dat de nieuwe een andere kleur mooier vindt...

Daan_1978

Ongelezen bericht door Daan_1978 »

Tegenwoordig is het toch wettelijk dat er niet meer geverfd dient te worden?
Dat muren glad moeten worden opgeleverd kan ik inkomen, maar verven hoeft tegenwoordig niet meer.

VioletPrue

Ongelezen bericht door VioletPrue »

mamasan52 schreef:
Zo zwart-wit is het ook weer niet. Ze heeft het voor haar leeftijd (90!) best wel bijgehouden, maar dacht ook, zolang zal ik hier niet meer zijn.
De nieuwe huurders vinden geen spatje nicotine-aanslag terug, mijn broer en ik hebben de plafonds gewit, al het houtwerk afgenomen met pure ammonia, al het behang verwijderd. Het huis is schoon!
Ik vind het echter onredelijk, dat wij al het houtwerk ook nog eens moeten gaan verven. Na 42 jaar bewoning kan je toch wel enige slijtage verwachten????
Ja, maar moet de woningbouw daar dan maar voor opdraaien?
Of de nieuwe bewoner?
In die 42 jaar was uw moeder verantwoordelijk voor het onderhoud van dat houtwerk.
Als de verf dus is afgesleten, wie is dan verantwoordelijk?

Mijn woningbouw heeft nu zelfs de eis dat muren glad, geplamuurd en WIT moeten worden opgeleverd.
Dus heb je een mooi strak gestuucte wand zonder gaten in deze kleur, kun je alsnog een emmer witte latex gaan halen.
Dank je de koekoek zeg!

Jolijn

Ongelezen bericht door Jolijn »

mamasan52 schreef: De nieuwe huurders vinden geen spatje nicotine-aanslag terug, mijn broer en ik hebben de plafonds gewit, al het houtwerk afgenomen met pure ammonia, al het behang verwijderd. Het huis is schoon!
Je zou eens op de site van de woningbouw kunnen kijken wat daar voor eisen staan aan het opleveren van een huis.

Als nieuwe bewoners zonder veel toestanden (en kosten) uit te halen, het huis naar hun eigen smaak kunnen verven en behangen, moet het goed zijn.

Bob Schurkjens

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

De verhuurder mag niet allerlei aanvullende eisen gaan stellen als er een voorinspectie is gedaan! Je hebt toch een lijst met te verrichten werkzaamheden ontvangen? Meer hoef je niet te doen. Zo simpel is dat. Bewaar die lijst goed. Als alles mondeling is gedaan, dan heeft de verhuurder natuurlijk helemaal geen poot om op te staan. Laat je niet afbluffen: de verhuurder hakt elke dag met dit bijltje en jij hebt er geen ervaring mee. Daar proberen ze hier duidelijk misbruik van te maken. Het vervangen van deuren is altijd de taak van de verhuurder, tenzij er sprake is van vandalisme. Dat geldt ook voor onderhoud van muren en plafonds (behalve het witten). Schade aan het beton is voor rekening verhuurder. Als er een laag nicotine op de deuren zit, kun je die er met (pure) amoniak afhalen. Verder staat nergens in wet- en regelgeving dat alles netjes vers geschilderd opgeleverd dient te worden. Ook een kantonrechter houdt rekening met de algemene staat van de woning, zoals een volledig afgeschreven stokoud keukenblok. Ze kunnen dan niet van jou gaan eisen alles "als nieuw" op te leveren.

Meer informatie kun je hier vinden:
http://www.huurgeschil.nl/index.php?pag ... woning.php
Gevolgen voor verhuurder als schade niet in het rapport van voorinspectie staat vermeld >>
De voorinspectie moet nauwkeurig plaatsvinden. Gebreken of verplichte herstellingen die niet bij de voorinspectie, maar pas bij de eindinspectie aan het licht zijn gekomen kunnen meestal niet op de huurder worden verhaald. De kantonrechter te Rotterdam vond dat onder omstandigheden de kosten van herstel ook voor rekening van de huurder diende te komen. Dit had ook te maken met het feit dat partijen met elkaar gedurende de oplevering in contact moeten blijven. Noot 106 De schade blijft ook voor rekening van de huurder als de verhuurder het gebrek redelijkerwijs niet op kon merken tijdens de voorinspectie (bijvoorbeeld een gat in de vloer waarover de huurder een kleed en een tafeltje heeft getrokken).
Laat de verhuurder maar dreigen met die 2900 euro: je hebt de vooropname zwart op wit. Ze kunnen je verder niets maken. Bij de kantonrechter gaan ze waarschijnlijk nat. Het is aan jou om goed je rechten en plichten te kunnen inschatten. Een produre bij de kantonrechter zal de verhuurder zelden opstarten, omdat de kosten niet opwegen tegen de zeer ongewisse baten. Mijn huurwoning werd opgeleverd met knaloranje kozijnen aan de binnenkant, een trap met 6 lagen versleten verflagen en tapijtlijm, hardblauw geschilderde balken enz enz. Een schilder op kosten van de verhuurder is helaas nooit op komen dagen. En zo gaat het vrijwel altijd: de woning wordt gewoon inclusief gebreken doorgeschoven naar de volgende huurder. En die is er op zijn/haar beurt reuze blij mee, na jaren op een wachtlijst te hebben gestaan. En neemt de gebreken op de koop toe. De verhuurder probeert nog wel de vorige huurder een rekening te presenteren....... Als dat niet lukt: jammer dan.

1 ding dat héél belangrijk is: je wordt gevraagd bij de eindinspectie om te tekenen. Weiger dit. Doe je dit wel, dan teken je ook voor die 2900 euro en dan zul je wel moeten betalen. Niets tekenen dus! Ik spreek uit ervaring.

En: mijn complimenten dat je zo ontzettend hard hebt gewerkt om de woning van je moeder weer op te knappen! Ik wens je veel succes met dit probleem en hoop dat ik je met dit antwoord wat verder heb kunnen helpen.

Je kan ook gratis bij het Juridisch Loket terecht: http://www.hetjl.nl

En bij de Woonbond: http://www.woonbond.nl

Gesloten