LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] moet ik een hele maand betalen als ik halverwege opzeg?
moet ik een hele maand betalen als ik halverwege opzeg?
Ik ben een student en ik huur een kamer bij een hospes. Ik heb echter een nieuwe kamer gevonden en heb daarom mijn huur opgezegd per 1 oktober zoals in het contract staat. Dit zou vanwege de maand opzegtermijn betekenen dat de huur per 1 november stopt. Ik betaal echter meestal per de 12e van de maand mijn huur en de verhuurder en ik zijn het niet eens over het bedrag dat voor die laatste dagen betaald moet worden. Ik geloof dat ik van 12 oktober tot 1 november (dus 18/30ste van de huur) moet betalen, maar de verhuurder vindt dat ik een hele maand huur moet betalen. Ik zou graag horen wie er gelijkt heeft.
Re: moet ik een hele maand betalen als ik halverwege opzeg?
Het hangt er vanaf wat er daarover in je huurcontract staat. Als er niks in het huurcontract staat zou ik het eens navragen bij de rechtswinkel in je woonplaats.
Er staat niks over in het contract. Ik was al van plan bij het wijksteunpunt langs te gaan, maar dat kan maandag pas. Bedankt voor je reactie.klaas1978 schreef:Het hangt er vanaf wat er daarover in je huurcontract staat. Als er niks in het huurcontract staat zou ik het eens navragen bij de rechtswinkel in je woonplaats.
-
Niet zo moeilijk. Het gaat niet om de datum dat de huur betaald moet worden (of wanneer de huurbetaling doorgaans plaatsvindt), maar de periode waarover de betaling betrekking heeft. Meestal loopt die periode van de 1e tot de laatste van de kalendermaand. In dat geval zul je dus inderdaad een hele maand huur moeten betalen.
Bij mij loopt die periode dus van de 12e tot de 12e. Klopt het dan dat ik 18 dagen moet betalen?witte angora schreef:Niet zo moeilijk. Het gaat niet om de datum dat de huur betaald moet worden (of wanneer de huurbetaling doorgaans plaatsvindt), maar de periode waarover de betaling betrekking heeft. Meestal loopt die periode van de 1e tot de laatste van de kalendermaand. In dat geval zul je dus inderdaad een hele maand huur moeten betalen.
-
Is dat ergens vastgelegd op een of andere manier?Callas schreef:Bij mij loopt die periode dus van de 12e tot de 12e. Klopt het dan dat ik 18 dagen moet betalen?witte angora schreef:Niet zo moeilijk. Het gaat niet om de datum dat de huur betaald moet worden (of wanneer de huurbetaling doorgaans plaatsvindt), maar de periode waarover de betaling betrekking heeft. Meestal loopt die periode van de 1e tot de laatste van de kalendermaand. In dat geval zul je dus inderdaad een hele maand huur moeten betalen.
Niet expliciet, ik heb een simpel huurcontract op internet gevonden en dat is toen ingevuld en ondertekend: http://www.kamer.nl/pdf/hospita.pdfwitte angora schreef:Is dat ergens vastgelegd op een of andere manier?Callas schreef:Bij mij loopt die periode dus van de 12e tot de 12e. Klopt het dan dat ik 18 dagen moet betalen?witte angora schreef:Niet zo moeilijk. Het gaat niet om de datum dat de huur betaald moet worden (of wanneer de huurbetaling doorgaans plaatsvindt), maar de periode waarover de betaling betrekking heeft. Meestal loopt die periode van de 1e tot de laatste van de kalendermaand. In dat geval zul je dus inderdaad een hele maand huur moeten betalen.
Er staat wel dat de huur vanaf de 12e ingaat en ik heb steeds op de 12e het volledige bedrag betaalt.
-
Ja ok, maar heb je al die tijd volledige maanden betaald, of ook een keer een betaling van de 12e tot de 30/31e? In het laatste geval betaal je dus van de 1e tot de laatste dag, in het eerste geval is het inderdaad van de 12e tot de 12e.
In het eerste geval zou je dus 18/30 moeten betalen, in het laatste geval een volle maand. Ik denk dat het het handigste is dat je even alle betalingen op papier zet, en dat je dan nog een keer met je hospes gaat overleggen.
In het eerste geval zou je dus 18/30 moeten betalen, in het laatste geval een volle maand. Ik denk dat het het handigste is dat je even alle betalingen op papier zet, en dat je dan nog een keer met je hospes gaat overleggen.
Laatst gewijzigd door witte angora op 06 okt 2012 21:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Denk dat dit bij kamers huren anders ligt, dus wel de hele maand betalen, dan tegenwoordig bij WBV's. Als je daar opzegt, betaal je voor de doorgebrachte dagen (vroeger dus ook gewoon de hele maand) dus dat je gewoon van 12 - 12 moet betalen.
Ik begrijp dit als: de huurovereenkomst kan eindigen op de eerste of de zestiende van iedere maand.Art. 19
De opzegtermijn voor de huurder is één maand. De opzegging moet gedaan worden tegen de
eerste of de zestiende van de maand.
Dus als je voor 1 oktober hebt opgezegd eindigt je huurovereenkomst op 1 november.
Ik heb steeds volle maanden betaald, zoals je het eerst zegt.witte angora schreef:Ja ok, maar heb je al die tijd volledige maanden betaald, of ook een keer een betaling van de 12e tot de 30/31e? In het laatste geval betaal je dus van de 1e tot de laatste dag, in het eerste geval is het inderdaad van de 12e tot de 12e.
Ik zal nog eens gaan overleggen. Bedankt voor je reacties!
Vroeger was het opzeggen per maand.klaas1978 schreef:Ik begrijp dit als: de huurovereenkomst kan eindigen op de eerste of de zestiende van iedere maand.Art. 19
De opzegtermijn voor de huurder is één maand. De opzegging moet gedaan worden tegen de
Dus als je voor 1 oktober hebt opgezegd eindigt je huurovereenkomst op 1 november.
Klaas heeft gelijk, nu kan het de eerste of de 16e van de maand gebeuren.
hier kan je altijd opzeggen. wel met een termijn van een maand, maar de datum maakt niet uit. ligt aan de ontvangstdatum van de opzegbrief. daar 1 maand bij optellen en dat is dan de datum.
Ja, dit is dus wat de verhuurder niet snapt. Ik heb geprobeerd het uit te leggen maar hij werd boos en zei dat ik maar een advocaat erbij moest halen.nevermind schreef:Vroeger was het opzeggen per maand.klaas1978 schreef:Ik begrijp dit als: de huurovereenkomst kan eindigen op de eerste of de zestiende van iedere maand.Art. 19
Ik ga maandag maar eens met het wijksteunpunt praten. Ik hoop dat zij hem kunnen overtuigen.
Gaat het eigenlijk om een groot bedrag? Als het tientjeswerk is zou je je af kunnen vragen of het geld het gedoe wel waard is.Callas schreef:Ja, dit is dus wat de verhuurder niet snapt. Ik heb geprobeerd het uit te leggen maar hij werd boos en zei dat ik maar een advocaat erbij moest halen.
Ik ga maandag maar eens met het wijksteunpunt praten. Ik hoop dat zij hem kunnen overtuigen.
Het feit dat hij over advocaten begint zegt misschien ook wel iets over het realiteitsbesef van je huisbaas
Ga naar het juridisch loket en laat het daar op papier zetten , voor jou huurbaas.Callas schreef:Ja, dit is dus wat de verhuurder niet snapt. Ik heb geprobeerd het uit te leggen maar hij werd boos en zei dat ik maar een advocaat erbij moest halen.nevermind schreef:
Vroeger was het opzeggen per maand.
Als je een maand opzegtermijn hebt dan betaal je nog voor een hele maand vanaf datum opzegging.
Op welke datum je altijd betaald maakt niks uit.
HaHa!sephora30 schreef:Als je een maand opzegtermijn hebt dan betaal je nog voor een hele maand vanaf datum opzegging.
Is al geweest.
150 euro is voor een arme student als ik toch wel veel hoor.klaas1978 schreef:Gaat het eigenlijk om een groot bedrag? Als het tientjeswerk is zou je je af kunnen vragen of het geld het gedoe wel waard is.Callas schreef:Ja, dit is dus wat de verhuurder niet snapt. Ik heb geprobeerd het uit te leggen maar hij werd boos en zei dat ik maar een advocaat erbij moest halen.
Het feit dat hij over advocaten begint zegt misschien ook wel iets over het realiteitsbesef van je huisbaas
Ik zal ook eens kijken of ze me bij het juridisch loket kunnen helpen. Bedankt voor het advies allemaal.nevermind schreef:Ga naar het juridisch loket en laat het daar op papier zetten , voor jou huurbaas.Callas schreef:Ja, dit is dus wat de verhuurder niet snapt. Ik heb geprobeerd het uit te leggen maar hij werd boos en zei dat ik maar een advocaat erbij moest halen.nevermind schreef:
Vroeger was het opzeggen per maand.
150 euro voor twaalf dagen, dus een dikke 400 euro per maand?Callas schreef:150 euro is voor een arme student als ik toch wel veel hoor.
Ik wist niet dat een kamer tegenwoordig zo duur was...