LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Nieuwe regeling woonvergunning Amsterdam

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
Thomas

Nieuwe regeling woonvergunning Amsterdam

Ongelezen bericht door Thomas »

Om een appartement te mogen huren in Amsterdam, moet er eerst een woonvergunning aangevraagd worden bij de gemeente. De gemeente bekijkt dan wie er in de woning zou willen wonen, hoeveel mensen er willen wonen en hoe de woning ingedeeld is. Voor 1 juli keek de gemeente naar het aantal slaapkamers in een woning. Waren er 2 slaapkamers, dan moesten er minimaal 2 mensen gaan wonen.

Niks aan de hand, ware het niet dat de gemeente deze regel heeft herzien. Nu wordt niet langer gekeken naar het aantal slaapkamers, maar puur naar de oppervlakte van de woning.
Ik heb net met één van mijn vrienden een leuk, groot en gezellig appartement gevonden in het centrum van Amsterdam. We waren heel enthousiast, zo'n appartement vind je namelijk niet zo makkelijk, totdat onze aanvraag voor een woonvergunning werd afgewezen! Hoewel er maar twee slaapkamers zijn, is het appartement volgens de gemeente te groot om maar 2 mensen te herbergen. Nu moeten wij dus een derde persoon in huis nemen die vervolgens ook nog eens in het berghok van 2 bij 2 moet gaan slapen!!
Voor ons is dit nog niet zo'n heel groot probleem, maar wat als je als pas getrouwd stel een appartement gaat huren? Even een derde persoon in huis nemen? Er moeten toch andere oplossingen zijn om de grote woningnood in Amsterdam aan te pakken.

amsterdam

Re: Nieuwe regeling woonvergunning Amsterdam

Ongelezen bericht door amsterdam »

De regels zijn inderdaad veranderd in Amsterdam. Wanneer je alleenstaand of met twee personen een woning wil betrekken, mag de oppervlakte daarvan maximaal 60 vierkante meter zijn. Volgens de gemeente moesten zij deze regel wel instellen omdat er een tekort aan grote woningen is voor gezinnen.
Dat is begrijpelijk, tot op zekere hoogte. Erg zuur voor mensen die al lang staan ingeschreven als woningzoekende is dat zij niet schriftelijk op de hoogte zijn gesteld van het veranderen van de regels. Zo hebben velen een grote woning aan hun neus voorbij laten gaan om verder te zoeken.
Een tweede 'zuur' gegeven is dat het er nu op neerkomt dat wanneer je als alleenstaande of stel bijvoorbeeld twintig jaar als woningzoekende staat ingeschreven (wat zeker geen uitzondering is) drie personen die een week staan ingeschreven, nu een grote woning krijgen op grond van hun gezinssamenstelling.
En wat betreft 'een pasgetrouwd stel dat een woning in Amsterdam wil',
je moet eerst over een of meer kinderen beschikken wil je in aanmerking komen voor een grotere woning. Met als gevolg dat de meesten die graag alvast een grotere woonruimte willen betrekken, inrichten, en dan aan een gezin beginnen, allemaal wegtrekken naar plekken buiten de stad - Utrecht, Haarlem, Alkmaar etc. Daar zijn tenminste woningen te koop (wanneer huren je onmogelijk wordt gemaakt dankzij de gemeente Amsterdam) die redelijk betaalbaar zijn, en een stuk ruimer dan in de hoofdstad.
Gevolg - op lange termijn - in Amsterdam blijf je zitten tussen de gezinnen met weinig geld die makkelijk aan een huurwoning komen en de grachtengordel waar het geld zit.
Wij wensen de gemeente veel sterkte toe de komende jaren ;-)

sja....

Ongelezen bericht door sja.... »

In hoe verre is een huurvergunning (amsterdam) rechtsgeldig??

Ik heb er 1 getekend voor een ander huis van de zelfde huisbaas maar ik wil afzien van die andere woning. Nu wil de huisbaas mij houden aan het feit dat ik die vergunning getekend heb en wil naar de rechter stappen.

hij wil mijn woning vrij hebben.

heeft iemand hier ervaring mee??

Ik heb nu beneden wonig, andere woning is 2 hoog. had toen ruzie met huisgenoot maar die is nu weg...

Anyone?

Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Zoek een bejaardenwoning in Rotterdam !

sja...

Ongelezen bericht door sja... »

Bejaarde woning??

vreemd antwoord :?

ageeth1

Ongelezen bericht door ageeth1 »

Dat vond ik nu ook aan de den lijve. We hebben met pijn en moeite. Een moeder met 2 kinderen van ee 2kamerwoning af kunnen krijgen vanwege de overlast. Wat gebeurt tot mijn schrik, ze zetten weer een moeder met kind op die woning. Zonder de buren in te lichten. Ik kreeg achteraf wel excuses van de wbv. En ze hebben haar ook geinformeerd over de vorige bewoners. Maar de slaapkamer is veel te klein voor 2 bedden. Ik kan het weten want het is precies dezelfde woning als ik. Ageeth

Gast

Ik kan het weten want het is precies dezelfde woning als ik. Ageeth
Ageeth jij bent geen woning maar die woning is het zelfde als jouw woning te klein dus voor kinderen.

ageeth1

Ik bedoel het is dezelfde indeling van de woning. Als de woning die ik huur. Ageeth

uhmm....

Ongelezen bericht door uhmm.... »

uhhmm....

wat heeft overlast van de buren te maken met de nieuwe regeling van de amsterdamse woonvergunning??

Is een te kleine woning nu ook al de oorzaak van overlast? :?

sja....

Ongelezen bericht door sja.... »

Wat is er met die moeder met 2 kinderen gebeurd??

Heeft ze nu een grotere woning??

ageeth1

Ze hebben eerst de kinderen onder toezicht geplaatst. Aangezien haar oudste zoon al bekend was bij de politie. En bij de laatste keer dat die alleen thuis zoveel overlast heeft veroorzaakt. Dat het hele trappenhuis is gaan klagen bij de woningbouw. Die heeft door dit akkefietje samen met de instanties gezorgd voor een andere woning. Aangezien het dossier bij de woningbouw alleen maar groter werd.

ageeth1

In amsterdam gaan ze nu alleen maar uit van de totale oppervlakte van de woning. En niet meer van het aantal slaapkamers dat de woning telt. Vroeger kreeg een moeder met kind, 2 slaapkamers en nu niet meer. Lang leve de nieuwe verondening.

sja...

wat heeft nu het 1 met het ander te maken??

overlast..................te weinig slaapkamers :?

ageeth1

Het heeft met elkaar te maken. Je moet het zelf maar eens ondervinden. Dan praat je anders.

sja...

Het blijft een feit dat overlast door de buren een inbreuk kan zijn op je prive leven... elk geluidje gaat dan door merg en been!!!

Ik denk ook dat somige woningen niet geschikt zijn voor families met kinderen door dat deze woningen veel te gehorig zijn.

Maar als de woning waar u het over heeft van die moeder met 2 kinderen, 3 slaapkamers had gehad... Denkt u dat de overlast minder of zelfs nihil was geweest??

Ik vraag het me alleen af :?

Gast

Ik denk het wel.

Gast

ik lees net in de topic "geluidsoverlast door plavuizen van de buren" dat ageeth 1 in de woning waar zij woont erg gehorig is en dat als ze in de keuken staat dat ze kan horen wat er in de slaapkamer van de buren gebeurd of zo iets van die strekking.....

Dus dan lijkt me het sterk dat een slaapkamer meer of minder in die situatie een verschil maakt qua geluidsoverlast...

Sja....

Gesloten