| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Nutsvoorzieningen plots zelf betalen
-
tpmvroegop
Nutsvoorzieningen plots zelf betalen
Hallo,
Wij hebben eind 2021 een jaarrekening ontvangen over 2020 met daarin een rekening van +1000 euro die wij moesten betalen omdat er meer verbruikt is dan in ons voorschot staat. We hebben hiervan de rekeningen in mogen zien, echter bestaat het idee dat we onze meters delen met de bovenburen gezien het verbruik voor gas boven de 2000 ligt. Daarnaast zit de stoppenkast bij de bovenburen en delen we de groepen (als zij stroom uitzetten om een lamp op te hangen is bij ons in de keuken bijvoorbeeld ook geen stroom). We hebben ook dezelfde watermeter door moeten geven. De makelaar geeft echter aan dat wij onze eigen slimme meter hebben en dat dit toch echt ons verbruik is (we gaan dit weekend met buren uitzoeken of we kunnen achterhalen of we inderdaad samen zitten).
We hebben zojuist een mail ontvangen dat de eigenaar heeft besloten dat we vanaf nu zelf onze nutsvoorzieningen moeten betalen, zodat we hier meer inzicht in hebben. Ze willen volgende week al langskomen en dan moeten we deze voorzieningen zelf gaan regelen. Het punt van verbruik blijft dan echter nog steeds staan. In hoeverre mag de eigenaar deze beslissing zomaar maken wanneer in ons contract de servicekosten + voorschot zijn opgenomen?
Wij hebben eind 2021 een jaarrekening ontvangen over 2020 met daarin een rekening van +1000 euro die wij moesten betalen omdat er meer verbruikt is dan in ons voorschot staat. We hebben hiervan de rekeningen in mogen zien, echter bestaat het idee dat we onze meters delen met de bovenburen gezien het verbruik voor gas boven de 2000 ligt. Daarnaast zit de stoppenkast bij de bovenburen en delen we de groepen (als zij stroom uitzetten om een lamp op te hangen is bij ons in de keuken bijvoorbeeld ook geen stroom). We hebben ook dezelfde watermeter door moeten geven. De makelaar geeft echter aan dat wij onze eigen slimme meter hebben en dat dit toch echt ons verbruik is (we gaan dit weekend met buren uitzoeken of we kunnen achterhalen of we inderdaad samen zitten).
We hebben zojuist een mail ontvangen dat de eigenaar heeft besloten dat we vanaf nu zelf onze nutsvoorzieningen moeten betalen, zodat we hier meer inzicht in hebben. Ze willen volgende week al langskomen en dan moeten we deze voorzieningen zelf gaan regelen. Het punt van verbruik blijft dan echter nog steeds staan. In hoeverre mag de eigenaar deze beslissing zomaar maken wanneer in ons contract de servicekosten + voorschot zijn opgenomen?
Re: Nutsvoorzieningen plots zelf betalen
Dat is dus simpel na te gaan. Van elektra weet u het al, water, de hoofdkraan dicht bij de watermeter, hebt u geen water en de buren ook niet? Dan samen. Gas, hoofdkraan dicht, buren ook in de kou, dan samen.
Dan moet dat voorschot wel uit het contract gehaald.
Dan moet dat voorschot wel uit het contract gehaald.
bupaul
en Henk Terpstra
vinden dit leuk
-
HandigeHarrie
Het lijkt mij niet logisch dat het contract eenzijdig veranderd zou mogen worden. Speelt hier mss dat het risico op te grote voorschotten energie (gas) bij de eigenaar van de woning ligt?
Iets anders is dat het splitsen van het verbruik gedoe oplevert, een eigen meter lijkt me prettiger. De eigenaar zou dan wel moeten zorgen voor gescheiden systemen, zodat het energie (en water) verbruik van de bovenburen niet op jullie meter aangesloten is of andersom. Dus ook voor beide woningen een eigen stoppenkast.
Iets anders is dat het splitsen van het verbruik gedoe oplevert, een eigen meter lijkt me prettiger. De eigenaar zou dan wel moeten zorgen voor gescheiden systemen, zodat het energie (en water) verbruik van de bovenburen niet op jullie meter aangesloten is of andersom. Dus ook voor beide woningen een eigen stoppenkast.
Laatst gewijzigd door HandigeHarrie op 07 jan 2022 17:08, 1 keer totaal gewijzigd.
bupaul
vindt dit leuk
-
Bob Schurkjens
Indien mogelijk huur laten splitsen: https://www.huurcommissie.nl/onderwerpe ... l-in-prijs
Meters per adres zijn hier op te zoeken:
https://www.eancodeboek.nl/eancodeboek/control/index
Meters per adres zijn hier op te zoeken:
https://www.eancodeboek.nl/eancodeboek/control/index
16again
vindt dit leuk
een meter per adres kan wel maar dan moet u beiden, uw buren en u dus, wel ieder een apart adres hebben, bovendien moet de verhuurder ervoor zorgen dat u beidden een eigen netwerk heeft van ALLE nutsvoorzieningen incluis internet....
ga dus met de verhuurder in overleg en leg de eis neer, gezamenlijk met de buren, dat alle netwerken van de nutsvoorzieningen gescheiden worden EN dat de verhuurder de aanvraag doet bij de verschillende nutsbedrijven om deze, na het scheiden van de netwerken, te laten plaatsen....
verhuurder wil dit, dan zal verhuurder ook voor de kosten op moeten draaien, wil hij/zij niet meewerken dan zal het moeten blijven zo het is en zal er een berekening achteraf gemaakt moeten worden waarbij de verhuurder niet meer in rekening mag brengen dan de daadwerkelijk gemaakte kosten, hij/zij zal dus de afrekening van de verschillende nutsbedrijven moeten overleggen....
ga dus met de verhuurder in overleg en leg de eis neer, gezamenlijk met de buren, dat alle netwerken van de nutsvoorzieningen gescheiden worden EN dat de verhuurder de aanvraag doet bij de verschillende nutsbedrijven om deze, na het scheiden van de netwerken, te laten plaatsen....
verhuurder wil dit, dan zal verhuurder ook voor de kosten op moeten draaien, wil hij/zij niet meewerken dan zal het moeten blijven zo het is en zal er een berekening achteraf gemaakt moeten worden waarbij de verhuurder niet meer in rekening mag brengen dan de daadwerkelijk gemaakte kosten, hij/zij zal dus de afrekening van de verschillende nutsbedrijven moeten overleggen....
bupaul
vindt dit leuk
Na de hoofdkraan kunnen er nog aparte tussenmeters zitten waarop de afrekening wordt gebaseerd. Deze test geeft dus niet het gezochte uitsluitsel.
Natuurlijk kunnen er tussenmeters tussen zitten, maar die zijn groter dan 2 bij 2 centimeter, kan je dus niet over het hoofd zien.
En de Ts schrijft: wij hebben ook dezelfde watermeter moeten doorgeven.
En de Ts schrijft: wij hebben ook dezelfde watermeter moeten doorgeven.
bupaul
vindt dit leuk
-
HandigeHarrie
Lang geleden heb ik in een Haagse portiekwoning gewoond; daar liep de waterleiding vanaf de benedenverdieping omhoog in de toiletten tot in de 3e woning daar ging de waterleiding horizontaal naar de keuken en via de keukens weer naar beneden. Badkamers waren er nog niet. Het betrof 3 afzonderlijke huisnummers (boven waren de woningen bis en bisA).
Als het zo zit dan is het een hele klus (en wie weet nog loden leidingen). Als de eigenaar het apart wil dan zou ik zeker eisen dat het afzonderlijk van elkaar aangelegd moet worden; niet dat water nou zo veel kost maar bij veranderingen moet het meteen goed geregeld worden lijkt mij. Als het één adres is dat boven en beneden apart bewoond wordt, dan wordt het lastig denk ik.
Als het zo zit dan is het een hele klus (en wie weet nog loden leidingen). Als de eigenaar het apart wil dan zou ik zeker eisen dat het afzonderlijk van elkaar aangelegd moet worden; niet dat water nou zo veel kost maar bij veranderingen moet het meteen goed geregeld worden lijkt mij. Als het één adres is dat boven en beneden apart bewoond wordt, dan wordt het lastig denk ik.
Het is lang niet altijd zo simpel (en ik spreek uit heel wat ervaring: heb al heel wat zoektochten naar (tussen)meters moeten houden als ik ze af kwam sluiten. Zeker in huizen waarin van alles verbouwd en geknutseld is, is er zeeeeeeer veel over het hoofd te zien, kan ik je vertellen.
@handigeharrie
Maar vaak betaalde je, lang geleden, niet voor het verbruik van de hoeveelheid water, maar een vast bedrag per woning.
Dat was zeker nog zo in de jaren negentig in delen van Rotterdam.
Maar vaak betaalde je, lang geleden, niet voor het verbruik van de hoeveelheid water, maar een vast bedrag per woning.
Dat was zeker nog zo in de jaren negentig in delen van Rotterdam.
bupaul
vindt dit leuk
-
HandigeHarrie
Ik weet niet hoe ze het hebben opgelost toen er watermeters kwamen
Mocht er juridische problemen komen, neem dan contact op met www.juridischloket.nl voor advies.
Misschien dat je in de koopakte of huurcontract iets over dit onderwerp kan vinden.
Misschien dat je in de koopakte of huurcontract iets over dit onderwerp kan vinden.