LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Oma wordt gedwongen 90% meer huur te betalen

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
Dsaviel

Oma wordt gedwongen 90% meer huur te betalen

Ongelezen bericht door Dsaviel »

Mijn oma was al 30 samen met haar inmiddels 3 maanden overleden echtgenoot. Omdat opa al een keer getrouwd was geweest, wilde hij dit niet nog een keer. Nooit nagedacht over de financiële consequenties, hebben zij al die tijd gewoon samen van het leven genoten.
Nu is mijn opa dus laatst overleden en kwam oma er tot grote schrik achter dat natuurlijk alles op zijn naam staat, waaronder ook het huurhuis waarin zij samen al dik 17 jaar in wonen.
Nu moest zij in eerste instantie uit dit huurhuis, van de woningbouw, maar kon uiteindelijk toch blijven zitten. Maar zij zien haar nu al "nieuwe huurder" wat inhoud dat zij nu bijna 90% bovenop het bestaande huurbedrag moet betalen.
Het spijt mij zeer, maar ik vind dit ronduit belachelijk en vroeg mij af of hier bezwaar tegen gemaakt kon worden.

ciske

Re: Oma wordt gedwongen 90% meer huur te betalen

Ongelezen bericht door ciske »

Heeft jouw oma een nieuw contract getekend? Zo niet, dan kan ze nooit als nieuwe huurster worden aangemeld.
Ga als je er niet uitkomt eens naar het juridisch loket in je woonplaats.

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

Dsaviel schreef:Mijn oma was al 30 samen met haar inmiddels 3 maanden overleden echtgenoot. Omdat opa al een keer getrouwd was geweest, wilde hij dit niet nog een keer. Nooit nagedacht over de financiële consequenties, hebben zij al die tijd gewoon samen van het leven genoten.
Nu is mijn opa dus laatst overleden en kwam oma er tot grote schrik achter dat natuurlijk alles op zijn naam staat, waaronder ook het huurhuis waarin zij samen al dik 17 jaar in wonen.
Nu moest zij in eerste instantie uit dit huurhuis, van de woningbouw, maar kon uiteindelijk toch blijven zitten. Maar zij zien haar nu al "nieuwe huurder" wat inhoud dat zij nu bijna 90% bovenop het bestaande huurbedrag moet betalen.
Het spijt mij zeer, maar ik vind dit ronduit belachelijk en vroeg mij af of hier bezwaar tegen gemaakt kon worden.
Dat is ze op papier ook, en als nieuwe huurder, met een nieuw contract, krijgt ze een marktconforme huur, niet de mooie lage huur die ze in die 17 jaar tijd hebben opgebouwd. (vermoedelijk zijn ze de eerste huurders?). Vergeet niet dat veel, zo niet alle, woningbouwverenigingen ook veel last van de crisis hebben, en dit soort kansen met 2 handen grijpen.

Maar het is zoals al gezegd, voer voor een vraag aan het juridisch loket. Maar als er al papieren met handtekeningen zijn, zeg een nieuwe huurovereenkomst, dan zal het een lastige zaak worden.

Bob Schurkjens

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Is er al gekeken naar het kunnen ontvangen van huurtoeslag op http://www.toeslagen.nl ?

Zie:
"De overledene woonde samen met iemand en voerde een gemeenschappelijk huishouden"
http://www.prewonen.nl/ik-huur/alles-ov ... overleden/

Ik denk daarom niet dat oma kans maakt op voortzetting van het oude huurbedrag. Dit soort zaken moet je gewoon tijdig regelen. Doe je dat niet: pech gehad.

http://www.huurgeschil.nl/index.php?pag ... uurder.php#

Harrie Kierie

Ongelezen bericht door Harrie Kierie »

Huurwoning en huurwet
De huurwet zorg voor bescherming van de partner als de huurder overlijdt. Is de partner als medehuurder in het huurcontract opgenomen, dan wordt hij of zij huurder na het overlijden van de oorspronkelijke huurder. De echtgenoot of geregistreerd partner van de huurder is automatisch medehuurder, zolang deze in dezelfde woning woont.

Is de partner geen medehuurder –bijvoorbeeld omdat er ongehuwd werd samengewoond– dan mag de langstlevende partner nog minimaal zes maanden in de woning blijven wonen. Binnen die maanden kan aan de verhuurder een verzoek worden gedaan om huurder te worden. De verhuurder kan dit alleen weigeren als er bijvoorbeeld te weinig inkomen is of als de samenwoner niet kan bewijzen dat hij werkelijk op het adres woont. Vanzelfsprekend is het verstandig om al bij leven voor de partner om mede-huurderschap te verzoeken.
http://huis-en-tuin.infonu.nl/kopen-en- ... rtner.html

Oma wordt de nieuwe huurder. De verhuurder mag dus een markt conforme huur gaan rekenen. Die had oma ook moeten betalen als ze naar een andere woning was gegaan.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Is oma indertijd geen medehuurder geworden dan?

Harrie Kierie

witte angora schreef:Is oma indertijd geen medehuurder geworden dan?
Als alles op zijn naam staat zoals TS vermeldt, dan lijkt mij dus van niet.

witte angora

Ik begrijp eerlijk gezegd niet helemaal dat, als je 13 jaar samenwoont en dan vervolgens samen naar een ander huis gaat, dat de woning niet op beider namen wordt gezet. Of maak ik nu een reken/denk fout?
Mijn oma was al 30 samen met haar inmiddels 3 maanden overleden echtgenoot.
het huurhuis waarin zij samen al dik 17 jaar in wonen.

Harrie Kierie

witte angora schreef:Ik begrijp eerlijk gezegd niet helemaal dat, als je 13 jaar samenwoont en dan vervolgens samen naar een ander huis gaat, dat de woning niet op beider namen wordt gezet. Of maak ik nu een reken/denk fout?
Ik denk dat ze die eerste 13 jaar niet samengewoond hebben en dat oma na 13 jaar bij opa ingetrokken is.

crazyme

Ongelezen bericht door crazyme »

Kan ik als huisgenoot de huur overnemen na het overlijden van de huurder?
Bent u medehuurder, dan wordt u automatisch huurder na het overlijden van de andere huurder. Bent u geen medehuurder, maar huisgenoot of medebewoner, dan wordt u niet automatisch de nieuwe huurder.

Huisgenoot of medebewoner
Bent u huisgenoot of medebewoner, maar geen medehuurder, dan kunt u tot 6 maanden na het overlijden van de huurder de rechter vragen om u als huurder van de woonruimte aan te wijzen. De rechter kan dit verzoek om 1 van de volgende redenen afwijzen:

U kunt niet aantonen dat de woning uw hoofdverblijf is en dat u met de overleden huurder een duurzame gemeenschappelijke huishouding had.
U kunt de huur niet betalen gezien uw financiële situatie.
U kunt niet aantonen dat u een huisvestingsvergunning zal krijgen.
Huur eerder opzeggen
Als medehuurder kunt u de eerste 6 maanden na het overlijden de huur wel (eerder) opzeggen, ook als het gaat om een huurcontract dat voor een vastgestelde tijd is afgesloten.

Geen medebewoners die het huurcontract voortzetten
Zijn er geen bewoners die na het overlijden van de huurder het huurcontract voortzetten, dan eindigt deze automatisch op de laatste dag van de tweede maand na overlijden (bijvoorbeeld op 30 juni bij overlijden op 15 april). De erfgenamen kunnen de huurovereenkomst ook eerder opzeggen, namelijk tegen het einde van de eerste maand na overlijden (dus op 31 mei bij overlijden op 15 april).

Andere vragen en antwoorden

Wanneer ben ik medehuurder bij de huur van een woning?
Wat zijn de rechten en plichten van medehuurders van een woning?
Hoe moeten huurder en verhuurder de huur opzeggen?
Binnen 6 maanden naar de rechter dus.

crazyme

Harrie Kierie

crazyme schreef:
Kan ik als huisgenoot de huur overnemen na het overlijden van de huurder?
Bent u medehuurder, dan wordt u automatisch huurder na het overlijden van de andere huurder. Bent u geen medehuurder, maar huisgenoot of medebewoner, dan wordt u niet automatisch de nieuwe huurder.

Huisgenoot of medebewoner
Bent u huisgenoot of medebewoner, maar geen medehuurder, dan kunt u tot 6 maanden na het overlijden van de huurder de rechter vragen om u als huurder van de woonruimte aan te wijzen. De rechter kan dit verzoek om 1 van de volgende redenen afwijzen:

U kunt niet aantonen dat de woning uw hoofdverblijf is en dat u met de overleden huurder een duurzame gemeenschappelijke huishouding had.
U kunt de huur niet betalen gezien uw financiële situatie.
U kunt niet aantonen dat u een huisvestingsvergunning zal krijgen.
Huur eerder opzeggen
Als medehuurder kunt u de eerste 6 maanden na het overlijden de huur wel (eerder) opzeggen, ook als het gaat om een huurcontract dat voor een vastgestelde tijd is afgesloten.

Geen medebewoners die het huurcontract voortzetten
Zijn er geen bewoners die na het overlijden van de huurder het huurcontract voortzetten, dan eindigt deze automatisch op de laatste dag van de tweede maand na overlijden (bijvoorbeeld op 30 juni bij overlijden op 15 april). De erfgenamen kunnen de huurovereenkomst ook eerder opzeggen, namelijk tegen het einde van de eerste maand na overlijden (dus op 31 mei bij overlijden op 15 april).

Andere vragen en antwoorden

Wanneer ben ik medehuurder bij de huur van een woning?
Wat zijn de rechten en plichten van medehuurders van een woning?
Hoe moeten huurder en verhuurder de huur opzeggen?
Binnen 6 maanden naar de rechter dus.
Waarom? Ze mag de woning toch al huren?

crazyme

Het gaat natuurlijk om de oude condities. Rechtswinkel lijkt mij de aangewezen eerste stap.

Harrie Kierie

crazyme schreef:Het gaat natuurlijk om de oude condities. Rechtswinkel lijkt mij de aangewezen eerste stap.
Waar zie jij dan bij jouw bron staan dat het om de oude condities gaat en dat je daarvoor binnen 6 maanden naar de rechter kan?

witte angora

Harrie Kierie schreef:
Waarom? Ze mag de woning toch al huren?
Jawel, tegen andere voorwaarden. De rechter kan een medehuurderschap toewijzen, waarna het oorspronkelijke huurcontract hersteld moet worden. Inclusief de oude huurprijs.

Gesloten