LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] onbepaalde tijd huren met minimaal 2 jaar

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
elsandero

onbepaalde tijd huren met minimaal 2 jaar

Ongelezen bericht door elsandero »

Hi,

Momenteel huur ik een huis met een contract voor onbepaalde tijd, echter met een minimum duur van 2 jaar. Deze 2 jaar loopt af op 1 dec. aanstaande. Echter, ik heb een geweldig huis op het oog waar ik in wil per 1 sept.

Kan ik mijn huur opzeggen, of moet ik dan de resterende termijnen voldoen? Is die minimale duur rechtgeldig, of een intentie die is uitgesproken?

Volgens mijn info kan die 2 jaar alleen eisen onder bepaalde voowaarden, bijvoorbeeld dat een eigenaar de woning wil betrekken. Dit is niet het geval en de woning zal na mijn vertrek weer gewoon verhuurd worden.

Hoor graag van iemand wat ik kan ondernemen om niet met dubbele kosten te zitten.

Bor Komorovski

Re: onbepaalde tijd huren met minimaal 2 jaar

Ongelezen bericht door Bor Komorovski »

Momenteel huur ik een huis met een contract voor onbepaalde tijd, echter met een minimum duur van 2 jaar. Deze 2 jaar loopt af op 1 dec. aanstaande. Echter, ik heb een geweldig huis op het oog waar ik in wil per 1 sept.
Kan ik mijn huur opzeggen, of moet ik dan de resterende termijnen voldoen? Is die minimale duur rechtgeldig, of een intentie die is uitgesproken?
Hoi Elsandro,

Ik heb ook wel eens met dat bijltje gehakt.

Tenzij je een nieuwe huurder kan vinden per 1 september zal je gehouden zijn aan je huurcontract tot afloop van de 2 jaar per 1 december.
Volgens mijn info kan die 2 jaar alleen eisen onder bepaalde voowaarden, bijvoorbeeld dat een eigenaar de woning wil betrekken. Dit is niet het geval en de woning zal na mijn vertrek weer gewoon verhuurd worden.
Bovenstaande moet je anders lezen. Het is namelijk normaal gesproken zo dat een tijdelijk contract na verloop van de periode een contract voor onbepaalde tijd wordt. Het gaat dus om gevallen waarbij de verhuurder de verhuur NA die 2 jaar zou willen beeindigen en waartegen jij beschermd wordt. TOT de afloop van die 2 jaar zitten jullie allebei sowieso eraan vast.

Bosjesman

Ongelezen bericht door Bosjesman »

zoals Bor Komorovski zegt is het ook wettelijk. Je komt samen overeen om minimaal 2 jaar te huren.

Laat onverlet of je huiseigenaar de retserende maanden huur wel in rekening brengt bij jou, als je eerder vertrekt. Misschien kun je afspreken dat jij op zoek gaat naar een nieuwe huurder en dat jij betaald voor de maanden dat de wonig leegstaat?

cybertomaat

Ongelezen bericht door cybertomaat »

Misschien kun je afspreken dat jij op zoek gaat naar een nieuwe huurder en dat jij betaald voor de maanden dat de wonig leegstaat?
Dit is ook m.i. de enige reele en dus beste oplossing ...
wettelijk gezien zit je nl. idd. aan die 2 jaar vast.

Maar mijn gevoel geeft me in dat je dat andere huis ...
Hoor graag van iemand wat ik kan ondernemen om niet met dubbele kosten te zitten.
... moet laten schieten als je ook nog de kosten hebt van dat "oude"
huurcontract ??? en dat zou lullig zijn.
Als ik jou was zou ik bij de lokale supermarkt ... of bij een lokale
hogeschool/universiteit of i.d. ... een briefje ophangen dat je je huis
wilt verhuren. Ik zou hier wel de huisbaas bij betrekken .
Die zal je er misschien nog wel dankbaar voor zijn ook.

Denk je maar eens in ... ik weet niet over hoeveel kamers we praten
maar als hij t in gedeeltes kan verhuren ...
kan hij er per gedeelte meer aan verdienen als dat jij nu betaald . :wink

Of als geld geen probleem voor je is ...
koop t pand en verhuur t zelf aan die studenten ( hahahahaha )

>cybertomaat<

D1RK

Ongelezen bericht door D1RK »

De eigenaar/verhuurder bepaalde wie er na jou in Dec 2007 in komt!
Als U in onderling overleg met overname deze maanden aanbied onder de normale prijs is de kans groot dat U een redelijk bedrag hier voor kunt vinden!

Als ze weigeren mag U het niet onderverhuren, maar wel leeg laten staan en erg rustig verhuizen, eerst verven, behangen en de tuin verwaarlozen...

Ramen lappen hoeft dus niet meer, en of ze dat leuk vinden?
Als U eerder de woning ter beschikking stelde bespaarde U slechts de vaste kosten van Gas en Elektra, maar probeer eens of U onderling iets kan regelen.
Deze regel is gemaakt omdat ze geen intresse in tijdelijk verhuren, elke nieuwe huurder kost ook geld aan administratie kosten, vandaar dat het dus mag.

Mr. Floppy

Ongelezen bericht door Mr. Floppy »

Vraag me af of 2 jaar niet onredelijk is, en die bepaling daarom nietig is. (onredelijk beding)
Normaal is het namelijk altijd minimaal 1 jaar.

elynasedai

Ongelezen bericht door elynasedai »

2 jaar onredelijk? Hoewel 1 jaar denk ik meer gebruikelijk is heeft TS er zelf voor getekend..

TS, hoe is het afgelopen?

kanovaarder

Ongelezen bericht door kanovaarder »

Huurcontracten.

Is het in dit geval niet simpeler om mensen in dit soort gevallen naar de "Woonbond" te verwijzen?
Die zullen heus wel vaker dit soort vragen al hebben gehad en behandeld.

Grootvader

Gesloten