LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] onmin met inspecteur verhuurder

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
troepies

onmin met inspecteur verhuurder

Ongelezen bericht door troepies »

In 1992 betrokken wij een nieuwbouwwoning, er zat structuurspuitwerk in de keuken, badkamer en toilet, er zat van dat goedkope bouwbehang in.
Wij hebben de huur opgezegd per 1 december en nu kwam er een inspecteur langs die beweerde dat het structuurspuitwerk weg moest en vlak wit geverfd moest worden in de keuken. Pardon ? Hij wilde niet aannemen dat het er al zat. Gelukkig hebben wij bewijs hiervan..
Het bouwbehang waren wij na jaaaren zat en we hebben dit overgeschilderd, beige en 2 bruinrode wandjes. Het behang liet los, en we hebben er een behangrandje over heen gedaan. In het contract staat dat je mag verven met in water oplosbare verf. Is dus ook zo gebeurd.
De inspecteur eist dat wij de hele woonkamer wit verven, nergens in het huurcontract staat dat wij wit op moeten leveren. Dat wij de kozijnen terug in wit verven lijkt mij logisch, die waren ook wit. Dus dat is het punt niet, maar ik vraag mij af..mag men dit eisen? Ten eerste waren de wanden niet wit..
Omdat wij van voor 2003 huren schijnt dit zomaar te mogen ?
Waar ik ook zoek ik kom die datum 2003 maar tegen. En het is me niet duidelijk.
Moet ik nu wel of niet wit verven ? in ons nieuwe onderkomen troffen wij knal blauw behang aan, beschadigde muur etc.. Dat mag blijkbaar wel sinds 2003.
Overigens heb ik nog nooit gehoord dat men muren wit op moet leveren, mijn vorige huurwoning was met geel en bruin behang... Ik zie niet in waarom ik ineens wit moet opleveren ?? Waar vind ik de regel dat het zo moet ? In ieder geval niet in mijn contract.

Wij hebben een stukje uit een hemelwaterafvoer gehaald en een omleiding gemaakt naar de regenton die vervolgens de vijver van regenwater voorzag.
Wij willen dit herstellen, logisch maar de inspecteur eist een hele nieuwe hemelwaterafvoer pijp, is dit niet overdreven ?

En zo zijn er nog meer zaken.. maar hier heb ik dus even grote moeite mee.. ik krijg tot zover geen duidelijk antwoord, ook niet van het Juridisch Loket.

Ericman

Re: onmin met inspecteur verhuurder

Ongelezen bericht door Ericman »

Verkeerde topic, excuus.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Nou... in de loop van de jaren kunnen de regels inderdaad veranderen. Wat in 1993 is afgesproken, hoeft in 2010 zeker niet meer te gelden.

Het lijkt er op dat iedere woningbouwvereniging een beetje haar eigen regels heeft. Bij mijn weten echter, is de huidige eis dat muren behangklaar af moeten worden geleverd, dat wil zeggen, dat de nieuwe bewoner er zonder problemen behang op moet kunnen plakken.

Geen idee of muren die met wateroplosbare verf behandeld zijn, onder de noemer vallen: behangklaar.

Dat kozijnen en muren wit opgeleverd moeten worden, is een heel oude verplichting. Voor mij gevoel mag zoiets ook niet meer geeist worden, en dat is inderdaad sinds 2003 zo, en anders sinds 2005/2006. Geld niet alleen voor contracten van na die tijd, maar ook voor contracten van vóór die tijd.

Je hebt weliswaar een huurcontract, maar een aantal bepalingen zijn sinds het tekenen nu eenmaal verandert, je zult uit moeten gaan van de huidige bepalingen.

Wat je het beste kunt doen is even naar de woningbouw gaan, en vragen om de brochure waar precies in staat wat je wel en niet mag in/aan je woning, wat onder de verantwoordelijkheid van de huurder, en wat onder de verantwoordelijkheid van de verhuurder valt.

Daar staat precies in wat je mag, en wat je niet mag, en hoe de woning opgeleverd moet worden. Soms is er voor het laatste nog een aparte lijst.

Bob Schurkjens

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

En: de opnamestaten van de verhuurder niet tekenen. Je hoeft dit niet te doen. Doe je het wel, dan ben je verplicht alles uit te voeren wat op de opnamestaat is vermeld (muren witten etc.).

Je kan ook gratis de Huurcommissie bellen met je vragen http://www.huurcommissie.nl/

Gesloten