LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Op welke grond kan de verhuurder huurverhoging invoeren?
-
Op welke grond kan de verhuurder huurverhoging invoeren?
Ik stel deze vraag n.a.v. onze huurverhoging van maar liefst 2,3% - dat is 13 euro!! - die per 1 juli in zal gaan. Mijn ouders zitten bij dezelfde woningcoorperatie en hun huurverhoging bedraagt 0,0%.. Op welke grond maakt de verhuurder deze afweging, weet iemand dat?
Mijn tweede vraag: je kan een bezwaar indienen n.a.v. deze huurverhoging, maar nou vraag ik me af welke legitieme redenen er zijn om in het gelijk gesteld te worden? De enige reden dat ik kan bedenken is dat de huurverhoging in mijn situatie heel erg ongunstig is aangezien wij met een minimuminkomen zitten (ik ben student en mijn echtgenoot zit in een tussenjaar, die zal per september ook gaan studeren), maar neem aan dat ze om deze reden de verhoging niet zullen bijstellen.. Hoe kan je dit dan aanvechten? 13 euro per maand extra vind ik zo belachelijk veel..
Mijn tweede vraag: je kan een bezwaar indienen n.a.v. deze huurverhoging, maar nou vraag ik me af welke legitieme redenen er zijn om in het gelijk gesteld te worden? De enige reden dat ik kan bedenken is dat de huurverhoging in mijn situatie heel erg ongunstig is aangezien wij met een minimuminkomen zitten (ik ben student en mijn echtgenoot zit in een tussenjaar, die zal per september ook gaan studeren), maar neem aan dat ze om deze reden de verhoging niet zullen bijstellen.. Hoe kan je dit dan aanvechten? 13 euro per maand extra vind ik zo belachelijk veel..
Re: Op welke grond kan de verhuurder huurverhoging invoeren?
Misschien heb je hier iets aan (leve Google )
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... oging.html
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... oging.html
De redenen die je aanvoert zijn niet legitiem om bezwaar te maken tegen de huursverhoging. Om die redenen kan half Nederland bezwaar maken.Mevrouw I. schreef:Ik stel deze vraag n.a.v. onze huurverhoging van maar liefst 2,3% - dat is 13 euro!! - die per 1 juli in zal gaan. Mijn ouders zitten bij dezelfde woningcoorperatie en hun huurverhoging bedraagt 0,0%.. Op welke grond maakt de verhuurder deze afweging, weet iemand dat?
Ik zou zeggen, zoek een goedkopere woning
-
@Sephora: Bedankt, maar dat had ik al gelezen en er staat niet meer in dan ik al weet.. Namelijk dat een laag inkomen geen reden is voor een bezwaar.. Vind ik overigens heel raar aangezien er nu dus een maximale huurverhoging wordt toegepast op een huishouden met een minimaal inkomen.
En de andere redenen die je zou kunnen opgeven bij een bezwaar gaan bij mij niet op.. Dus dat was het dan? Je kan niets doen bij dit soort bedrijven omdat ze wettelijk gezien niets onjuist doen?
En de andere redenen die je zou kunnen opgeven bij een bezwaar gaan bij mij niet op.. Dus dat was het dan? Je kan niets doen bij dit soort bedrijven omdat ze wettelijk gezien niets onjuist doen?
Bovendien is uw financiele situatie geen zaak van de verhuurder.
Een bezwaar maakt in de regel alleen kans als er een "technisch" argument wordt aangevoerd (niet zijnde de staat van onderhoud van de woning).
Daar komt nog bij dat de overheid de mensen die een te duur huurhuis huren tegemoet komt in de vorm van huurtoeslag.
Een bezwaar maakt in de regel alleen kans als er een "technisch" argument wordt aangevoerd (niet zijnde de staat van onderhoud van de woning).
Daar komt nog bij dat de overheid de mensen die een te duur huurhuis huren tegemoet komt in de vorm van huurtoeslag.
-
Ja precies, dat weet ik.. vandaar dat ik me afvraag met welke andere redenen je dit eventueel zou kunnen aanvechten.puma73 schreef:De redenen die je aanvoert zijn niet legitiem om bezwaar te maken tegen de huursverhoging. Om die redenen kan half Nederland bezwaar maken.Mevrouw I. schreef:Ik stel deze vraag n.a.v. onze huurverhoging van maar liefst 2,3% - dat is 13 euro!! - die per 1 juli in zal gaan. Mijn ouders zitten bij dezelfde woningcoorperatie en hun huurverhoging bedraagt 0,0%.. Op welke grond maakt de verhuurder deze afweging, weet iemand dat?
Ik zou zeggen, zoek een goedkopere woning
Als dat zo makkelijk ging had ik dat allang gedaan.
-
Oke duidelijk, jammer!Vincenti schreef:Bovendien is uw financiele situatie geen zaak van de verhuurder.
Je krijgt met een laag inkomen toch huurtoeslag? Die zal dan ook wel iets aangepast worden.
Ik huur zelf niet, maar volgens mij kun je het aanvechten wanneer je bijvoorbeeld schimmel in je huis hebt of om een andere rede geen woongenot hebt. Ook kun je het aanvechten wanneer ze een te dure huurprijs vragen voor wat het huis waard is. Ik weet dat er voor dit laatste een rekenhulp op internet is, maar ik weet niet meer waar dus dat zou je zelf even moeten googlen.
Maar van die 13 euro gaat nog de extra huurtoeslag af, dus is het het wel waard?
Maar van die 13 euro gaat nog de extra huurtoeslag af, dus is het het wel waard?
-
-
Dus 13 euro is 2.3%, wat een huur geeft van... 600 euro.
Ik betaal 1240, wil je niet met me ruilen?
Waarom niet kopen met zo'n bedragBor Komorovski schreef:Dus 13 euro is 2.3%, wat een huur geeft van... 600 euro.
-
+ servicekosten van 83 euro = huur van 683 euro excl. de huurverhoging.Bor Komorovski schreef:Dus 13 euro is 2.3%, wat een huur geeft van... 600 euro.
1240? Nee dank je..
-
Ja die rekenhulp heb ik inmiddels ook al gevonden en die ga ik maar 's binnenkort maken en kijk en wat eruit komt..Nicky_The schreef:Ik huur zelf niet, maar volgens mij kun je het aanvechten wanneer je bijvoorbeeld schimmel in je huis hebt of om een andere rede geen woongenot hebt. Ook kun je het aanvechten wanneer ze een te dure huurprijs vragen voor wat het huis waard is. Ik weet dat er voor dit laatste een rekenhulp op internet is, maar ik weet niet meer waar dus dat zou je zelf even moeten googlen.
Hmm weet ik niet aangezien huurtoeslag niet evenredig wordt bepaald. Vorig jaar bedroeg de huurverhoging circa 7 euro en toen werd de huurtoeslag met 2 euro verhoogd.
Bedankt voor alle reacties trouwens!
-
Ik ben momenteel op zoek naar iets. Maar in het land waar ik woon zijn koopwoningen ook erg duur, of er moet veel aan gebeuren.ciske schreef:Waarom niet kopen met zo'n bedragBor Komorovski schreef:Dus 13 euro is 2.3%, wat een huur geeft van... 600 euro.
Als je ergens maar een paar jaar woont is kopen niet zo handig.ciske schreef:Waarom niet kopen met zo'n bedragBor Komorovski schreef:Dus 13 euro is 2.3%, wat een huur geeft van... 600 euro.
Mevrouw I. schreef:Ja die rekenhulp heb ik inmiddels ook al gevonden en die ga ik maar 's binnenkort maken en kijk en wat eruit komt..Nicky_The schreef:Ik huur zelf niet, maar volgens mij kun je het aanvechten wanneer je bijvoorbeeld schimmel in je huis hebt of om een andere rede geen woongenot hebt. Ook kun je het aanvechten wanneer ze een te dure huurprijs vragen voor wat het huis waard is. Ik weet dat er voor dit laatste een rekenhulp op internet is, maar ik weet niet meer waar dus dat zou je zelf even moeten googlen.
Hmm weet ik niet aangezien huurtoeslag niet evenredig wordt bepaald. Vorig jaar bedroeg de huurverhoging circa 7 euro en toen werd de huurtoeslag met 2 euro verhoogd.
Maar als ze vorig jaar met 7 euro verhoogd hebben, dan zou die 13 euro toch wel kloppen?
Hier in onze wijk zijn alle huurwoningen flink duurder geworden omdat ze de woningen gerenoveerd hebben (overbodige isolatie, overbodige nieuwe keukens, nieuwe badkamer, overbodig nieuw toilet).
Maar ik snap het probleem niet echt.. Je weet toch dat huurwoningen elk jaar duurder worden? En je weet toch van te voren dat je beiden studeert en dus niet veel geld hebt? Dan ga je toch niet voor een woning dat (in de nabije toekomst) boven je budget is?
Zowiezo is het in mijn ogen nooit slim om uit te gaan van wat je van de overheid aan subsidie krijgt omdat je nooit weet wanneer dit verminderd of ingetrokken word..
-
Het causaal verband is voor mij niet helemaal duidelijk.. waarom maakt de verhoging van vorig jaar, de huurverhoging van dit jaar rechtmatig?Nicky_The schreef:Mevrouw I. schreef:Ja die rekenhulp heb ik inmiddels ook al gevonden en die ga ik maar 's binnenkort maken en kijk en wat eruit komt..Nicky_The schreef:Ik huur zelf niet, maar volgens mij kun je het aanvechten wanneer je bijvoorbeeld schimmel in je huis hebt of om een andere rede geen woongenot hebt. Ook kun je het aanvechten wanneer ze een te dure huurprijs vragen voor wat het huis waard is. Ik weet dat er voor dit laatste een rekenhulp op internet is, maar ik weet niet meer waar dus dat zou je zelf even moeten googlen.
Maar als ze vorig jaar met 7 euro verhoogd hebben, dan zou die 13 euro toch wel kloppen?
Hier in onze wijk zijn alle huurwoningen flink duurder geworden omdat ze de woningen gerenoveerd hebben (overbodige isolatie, overbodige nieuwe keukens, nieuwe badkamer, overbodig nieuw toilet).
Maar ik snap het probleem niet echt.. Je weet toch dat huurwoningen elk jaar duurder worden? En je weet toch van te voren dat je beiden studeert en dus niet veel geld hebt? Dan ga je toch niet voor een woning dat (in de nabije toekomst) boven je budget is?
Zowiezo is het in mijn ogen nooit slim om uit te gaan van wat je van de overheid aan subsidie krijgt omdat je nooit weet wanneer dit verminderd of ingetrokken word..
Nee, ik ga niet mijn hele persoonlijke situatie hier niet neerprenten omdat dat nu niet (meer) relevant is, maar je kunt er vanuit gaan dat mijn man het niet van te voren gepland had om in september te beginnen met studeren. Bovendien stijgt de huur niet van alle huurwoningen, in mijn post staat ook vermeld dat de woning van mijn ouders bij hetzelfde woningbedrijf met 0,0% is verhoogd, en is de stijging ook nog 's mogelijk in gradaties (met een maximum van 2,3%).
Ik vroeg me gewoon af op welke redenen een woningbedrijf de huur verhoogt (of niet) aangezien ik het frappant vind dat een woning als deze ieder jaar stevig verhoogd wordt en zelfs dit jaar met het maximum percentage, terwijl er verder niets verbeterd is aan deze woning.
Je ouders zullen wel een ander huis dan jou hebben? Bij mij is het ook 2,3% tis nou eenmaal zo.Bovendien stijgt de huur niet van alle huurwoningen, in mijn post staat ook vermeld dat de woning van mijn ouders bij hetzelfde woningbedrijf met 0,0% is verhoogd, en is de stijging ook nog 's mogelijk in gradaties (met een maximum van 2,3%).