LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Opzegtermijn / Beëindiging huurcontract / Waarborg

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
Takia

Opzegtermijn / Beëindiging huurcontract / Waarborg

Ongelezen bericht door Takia »

Ik heb een vraagje over een geschil met mijn ex-verhuurder.

Ik heb +- 5 jaar een appartement bij deze club gehuurd, waarborg was +- 1500 euro. 04-08 contract opgezegd met de inachtneming van een opzegtermijn van 2 maanden (dus per 31 okt), tenzij er eerder een huurder gevonden zou worden. Verhuurder gaf aan me aan de twee maanden opzegtermijn te houden, mits er een andere huurder gevonden zou worden. Die huurder werd gevonden dus per 01 oktober werd ik verzocht het pand te verlaten (kwam mij ook beter uit). Eindcontrole/oplevering gedaan, geen problemen, alles goed afgeleverd. Sleuteloverdracht gedaan en verhuisd. Intermediair heeft me ook geld gestort voor spullen die de volgende eigenaar overgenomen heeft.

Nu blijkt dat de verhuurder me wil houden aan het terugbetalen van de borg 1 maand na de opzegtermijn , dus per 30 november ipv, zoals in onze huurovereenkomst staat "de waarborgsom wordt binnen 30 dagen na beëindiging van de huurovereenkomst teruggestort"

Ik mag toch aannemen dat wanneer ik sleuteloverdracht e.d. heb gedaan en wanneer de huurbetaling etc niet meer doorloopt er sprake is van beëindiging van het huurcontract? Of loopt dat contract om wat voor een wettelijke reden dan ook door tot aan de opzegtermijn?

alfatrion

Re: Opzegtermijn / Beëindiging huurcontract / Waarborg

Ongelezen bericht door alfatrion »

Het contract geeft aan dat het bedrag na beëindiging binnen 30 dagen terug betaald zou worden terug betaald. Dit is met wederzijdse instemming vervroegt naar 1 oktober. De borg hoor je dus voor 31 oktober terug te hebben. De verhuurder is in verzuim in het geval dit niet op die datum is gebeurt. Je hebt dan recht op de wettelijke rente en de wettelijke incassokosten van 15% over de eerste 2500 met een minimum van 40 euro. In het geval dat je een incassobureau inschakelt worden deze kosten vermeerderd met 21%

Takia

Hmz, dan moet ik me maar eens bedenken wat ik ga doen. Bellen en nog wat tijd geven of meteen klatsboem brief schrijven met ingebrekestelling. Hoorde van andere ex-huurder dat hun de borg 1 maand later dan afgesproken terugbetaald hadden gekregen.

Bob Schurkjens

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Waarom akkoord gaan met een opzegtermijn van 2 maanden? Als je de huur per maand voldoet, is de opzegtermijn ook 1 maand. Dat is wettelijk geregeld!
....tenzij er eerder een huurder gevonden zou worden
Is toch niet jouw probleem???

Je verhuurder is hier beslist van op de hoogte en probeert je nu op listige wijze een poot uit te draaien.

Takia

Bob Schurkjens schreef:Waarom akkoord gaan met een opzegtermijn van 2 maanden? Als je de huur per maand voldoet, is de opzegtermijn ook 1 maand. Dat is wettelijk geregeld!
....tenzij er eerder een huurder gevonden zou worden
Is toch niet jouw probleem???

Je verhuurder is hier beslist van op de hoogte en probeert je nu op listige wijze een poot uit te draaien.
De huurder is gevonden dus dat is al geregeld. In de huurovereenkomst staan de 2 maanden genoemd, daarmee komt de wettelijke 1 maand m.i. te vervallen. Het staat je immers vrij hiervan af te wijken. Wanneer niets genoemd zou zijn in het contract zou deze 1 maand gelden.

Maar goed, dat is het probleem niet echt. Meer dat de verhuurder een semantische discussie met me wil voeren tussen de woorden beëindiging huurovereenkomst en opzegtermijn. Maar het beroepen op die opzegtermijn is vrij onzinnig gezien het contract met de daarin vermelde tekst. (ook zonder die tekst vrij onzinnig).

Bob Schurkjens

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

In de huurovereenkomst staat de 2 maanden genoemd, daarmee komt de wettelijke 1 maand m.i. te vervallen. Het staat je immers vrij hiervan af te wijken.
En zo laten mensen zich belazeren.

De wet is er niet voor niets. Ook verhuurders kunnen niet hun eigen regels maken. Dat ze het wel proberen en er ook nog eens mee wegkomen, illustreert jouw verhaal.

Takia

Bob Schurkjens schreef:
In de huurovereenkomst staat de 2 maanden genoemd, daarmee komt de wettelijke 1 maand m.i. te vervallen. Het staat je immers vrij hiervan af te wijken.
En zo laten mensen zich belazeren.

De wet is er niet voor niets. Ook verhuurders kunnen niet hun eigen regels maken. Dat ze het wel proberen en er ook nog eens mee wegkomen, illustreert jouw verhaal.

Mja ik zie het nu ook. Alleen is dit nu niet mijn probleem.

Alhoewel, hier twijfelt men ook weer -> http://www.goeievraag.nl/vraag/maatscha ... gen.368921

kom na ff zoeken toch wel wat conflicterende info tegen, ook op juridische fora. Daar komt het er toch meestal op neer dat je vrij bent om een contract op te stellen waar bv de opzegtermijn 2 maanden is. Wanneer beide partijen het daarmee eens zijn en tekenen is dat de afspraak.

Takia

ter info voor mensen die dezelfde vraag hebben "1 maand wettelijke opzegtermijn vs 2 maanden opzegtermijn in contract"

zaak aangemeld bij rechtsbijstandverzekering, jur gesproken. Het is volledig juridisch bindend wanneer in je HUURcontract een opzegtermijn staat die langer is dan 1 maand. Het maximum is 3 maanden.

Jolijn

Ongelezen bericht door Jolijn »

Het probleem is toch niet of er 1,2, of 3 maanden wettelijke opzegtermijn is? Daar zijn jullie (ex-verhuurder) en jij het toch over eens?
Ex-verhuurder moet zich nu alleen nog gewoon aan z'n eigen contract houden: Jouw huurovereenkomst is beëindigd.
(Jouw waarborg kan hij terugbetalen van de waarborg die hij gekregen heeft van de nieuwe huurder).

Gesloten