De beste optie voor een huis was voor mij een seniorenwoning: gelijkvloers en niet al te groot. Maar tsja, regels zijn regels en Ramonçito is te jong voor een seniorenwoning. Zelfs de gemeente wilde me, met mijn medische urgentie, geen seniorenwoning geven.
Toen kreeg ik via een andere weg dit huis aangeboden, in de buurt van mijn ouderlijk huis, dichtbij het winkelcentrum, en met een traplift! Deze woning werd op papier correct bevonden en goedgekeurd. Ik ging er begin april kijken.
Mijn god, wat een smeerboel.. Het huis werd bewoond door een vrouw van middelbare leeftijd die overduidelijk moeite had met hygiëne.. De vrouw was slecht ter been. Had een scootmobiel. Twee honden kwamen me kwispelend tegemoet. Ik durfde eigenlijk niets aan te raken, de deurpost plakte.. Er hing een eigenaardige geur in het huis, een doffe penetrante rioolachtige lucht. Ze rookte als een ketter, dus dat hielp ook een beetje mee.. De afzuiginstallatie deed het nauwelijks vertelde ze, ook op de hoogste stand niet, de ramen moesten wel open anders bleef die walm gewoon hangen.
Ze was al aan het inpakken maar je kon zien dat het huis zwaar verwaarloosd was. Van de buren vernam ik later dat ze een honden-oppascentrale had en dat al eerder 7 katten uit het huis waren gehaald. Haar man was al 13 jaar geleden overleden en dat was de laatste keer dat er geverfd was en het huis enigszins op orde. Dat was dus alleen de huiskamer die ik heb gezien.
Op 8 april 2011 was het huis leeg en gingen we kijken met een opzichter. Het huis was zoals gezegd smerig, het rook er als een open riool, alles in het huis plakte: van de muren tot de verwarmingen, van de vloer tot het plafond en van de ramen tot de WC.. Nicotine en teer blijft natuurlijk ook overal aan plakken.. De tussen de elementen van de verwarming zagen we dikke plukken honde- en/of kattenharen zitten. Ach, die waren allemaal beschadigd dus die moesten toch worden vervangen (dachten we..). Er hingen nog allerlei ornamenten zoals een stoffen lamp uit de jaren '70, er staken overal schroeven uit de muren, kozijnen en deuren. Er zaten gaten in de deuren, deurposten hingen scheef, de keuken was beschimmeld en er miste een afdekplank, ach de keuken moest toch ook vervangen worden (dachten we). Er zat een gat in de vloer in de gangkast waar nog meer afgrijselijke stank uit kwam. De kast zelf hing een beschimmelde plank in waar de meterkast aan vast zat. De vloeren zat de lijm nog op van de vloerbedekking: in de woonkamer, gang, de trap (onder de trapliftpoten zat de vloerbedekking nog..) en de gang boven. De WC pot beneden zat zo'n mooie zwarte aanslag in, dat krijg je als je nooit schoonmaakt of bleek gebruikt.. De WC muren waren bruine tegels volgens XXXX (een beetje Dusty er op bleek het toch wit te zijn maar ja, schimmel krijg je niet uit de voegen..). Tot overmaat van ramp was het hele huis ooit geverfd met een zandkleurige acryl-verf.. Acryl verf kan je niet over gesausde plafonds of over kalkmuren smeren want dat houdt niet.. Je kan er ook niet overheen verven want dat valt er gewoon weer af. Bovendien komt de nicotine er dan weer doorheen (dat zijn die gele vlekken die je vaker op muren ziet). De badkamer was óók zo geverfd, is ook beschimmeld. Ach, het is een badkamer van 35 jaar oud dus tijd voor Portaal om te renoveren, dat is standaard (och, voor iedereen behalve voor Ramoniçito!..). Er zaten electriciteitsleidingen op rare plaatsen, met plastic kapjes er overheen. Vreemde constructies. Voor de keuken bijvoorbeeld omdat het een rolstoelkeuken was (lager). Er zaten her en der schuren in de muur, je kon bijvoorbeeld boven vanuit de een kamer zo de badkamer in kijken. In de gang beneden zat een gat ter grote van een baksteen op ooghoogte. De muur in de keuken moest geëgaliseerd worden en de tegels moesten er af, de hoek van de muur moest herbouwd worden. En die afzuiginstallatie die zo slecht werkte natuurlijk. De zolder zat onder de graffiti, dat was ooit een hobby van haar zoon. Er mistte een bovenlichtje in de gang boven, ruitje was weg.
De traplift en de keuken waren niet van Portaal, zo verzekerde ze ons, daarvoor moesten we bij het WMO loket zijn. Tien weken later kwamen we er dus achter dat het WMO loket de traplift en keuken had bekeken en direct had afgeschreven. Dit was bij Portaal ook aangegeven. Herhaaldelijk werden wij echter door Portaal er op gewezen dat de traplift en keuken níet van Portaal zijn en dus niet onder hun beheer vallen.. (kastje naar de muur tactiek). Zelfs nadat op dinsdag 14 juni het WMO loket had gemailed de sociale afdeling van Portaal belde namelijk naar ons door te verwijzen naar de Zuwe sociale dienst. Hij had die dag zijn mail van dinsdag nog niet gelezen.
Wij bespraken dat alles met de opzichter en die verzekerde ons dat alle besproken punten verholpen zouden worden. Ik liep er steeds langs om te kijken maar zag eigenlijk nooit iemand bezig. Ik vroeg de buren of er nou mensen bezig waren of niet en de buurman vertelde me dat er twee ochtenden werklui waren geweest. Daarna was het 3 weken stil.
We wisten van een mederwerker van Portaal die het huis had geïnspecteerd dat er behoorlijk wat achterstallig onderhoud aan was wat moest worden gedaan. Ze had een rekening opgemaakt en de kosten op 6500 Euro geschat als het huis zo werd achtergelaten. Deze kosten zeggen iets over de staat van het huis op dat moment.. Het bovenstaande verhaal geeft ook wel enigszins de staat weer.
Op 28 april konden we komen kijken en tekenen. We kwamen daar en de deuren stonden tegen elkaar open (tsja, vanwege de stank hè..). We wilden nog het één en ander bespreken over de staat van het huis en dat van alle punten die besproken waren er eigenlijk niets was gedaan.. Helaas konden we bij XXXX alleen tekenen en afrekenen, voor de problemen moesten we bij de opzichter zijn en die was niet meegekomen..
Toch bespraken we een aantal van de overduidelijke tekortkomingen van de oplevering. Ook hij was het er over eens dat er het één en ander aan schortte. Hij maakte een aantal foto's en maakte aantekeningen op het contract. Ik tekende op dat contract onder voorbehoud en onder de assumptie dat de problemen met het achterstallige onderhoud alsnog verholpen zouden worden.
Dat is inmiddels dus 9 weken geleden. Toen begon de ellende pas goed. XXXX bleek telkens weer de afspraken te zijn vergeten, zelfs de derde keer nadat we hem alles op papier hadden gegeven bleek hij niet in staat afspraken na te komen. Inmiddels zijn er diverse werklui geweest op verschillen de dagen. Een stucadoor die moest stucen terwijl alles nog stript moest worden bijvoorbeeld, een timmerman om een bovenlichtje in de gang te repareren (dat is dus een ruit en daar heb je een glaszetten voor nodig..) toen bleek de sponning defect en moest vervangen worden, moest weer iemand anders voor komen en die is nog steeds niet geweest. De gaten in de muren en de kast moesten met pur worden 'gerepareerd' op verzoek van XXXX. Deze opzichter wilde ook niet de afzuiginstallatie inspecteren. Op ons aandringen is er een electricien geweest die na een korte blik meteen een andere afdeling belde om het hele systeem te laten schoonmaken. Enige dagen nadat de pijpen schoongeveegd en ontdaan waren van enkele kilo's katten en hondenharen(..) kwam hij terug voor het plaatsen van een volledig nieuwe afzuigmotor.. Ik moet nog even wijzen op deze tekst van de website van Portaal:
En ik wil tevens even wijzen op de volgende tekst van Portaal:Onze rechten en plichten
Wij moeten de woning netjes aan u opleveren. U wilt natuurlijk dat de woning leeg en schoon is als u de sleutel krijgt. We regelen dit voor u. Ook moeten wij er voor zorgen dat de woning goed wordt onderhouden. Dat de kranen bijvoorbeeld niet lekken en als er wel gebreken zijn, dat deze snel worden opgelost.
Ik heb erg weinig gemerkt van het respect van Portaal medewerkers, ook de maatschappelijk werkster van de sociale dienst van de gemeente XXXX kan daar over mee praten: er is al twee maal geweigerd haar te woord te staan over deze kwestie (op 20 en 23 juni). Ik wacht nu al bijna 10 weken op een correcte oplevering van het huis. Ik heb 2 maanden dubbele huur betaald omdat ik mijn spullen niet in het huis kwijt kon, zo smerig was het er.. Na 6 weken kwam er eindelijk een kleine ploeg om de vloeren schoon te maken, dat lukte niet met de industriële schuurmachine (..) dus het moest met chemische rommel en krabbertjes.. Inmiddels is een klacht aan Portaal door XXXX regiomanager van Portaal óók afgewezen. Ze zou rond 6 juni reageren maar het werd al vier keer vooruit geschoven, uiteindelijk heb ik nu net een brief van 4 juli met een aantal punten ontvangen. Ze is niet eens komen kijken, dan waren we snel klaar geweest namelijk. De bijzonder trage besluiteloosheid is echter tekenend voor de Portaalmedewerkers die wij tot nu toe hebben gesproken en zeg nou zelf: ze krijgen ook geen goed voorbeeld als de regiomanager een maand over het lezen van een dossier doet..Wat mag u van ons verwachten?
- Wij proberen u zo goed en zo snel mogelijk te helpen.
- Wij hebben respect voor u.
- Wij respecteren uw privacy.
- Wij behandelen iedereen gelijk.
Het huis is conform de regels afgeleverd. zegt ze. Toch eigenaardig, als er zelfs nu, na 9 weken nog afspraken staan voor reparaties aan het huis!.. Nadat het de keuken en het muurtje ernaast gestuced was (over 4 lagen behang heen en zelfs over het stopcontact heen..) kwam de gele nicotine er weer doorheen.
In dezelfde brief staat zelfs doodleuk dat de geschillen binnen twee weken waren opgelost en ik dus geen recht heb op teruggave van de huur..
Ik heb de helft hierover nog niet verteld maar de volgende stap is nu de wethouder, de geschillencommissie en de ombudsman. Ik zal alle aantekeningen, namen en data eens goed moeten organiseren. Ik dialyseer voorlopig nog wel even ergens anders, ik wil het graag overleven namelijk.. Bovendien heeft de medische afdeling van het ziekenhuis deze locatie voorlopig nog niet goedgekeurd.
Het zure is dat na al deze tijd wij inmiddels zoveel verhalen hebben gehoord van renovaties, nieuwe keukens, nieuwe badkamers, ja zelfs zonnepanelen en zonneboilers is allemaal geen enkel probleem bij Portaal. Ook niet bij woningen van nog geen 10 jaar oud hier in Maarssenbroek, want er is namelijk een subsidieregeling voor vanuit de gemeente die Portaal daarvoor aanspreekt! Tsja, behalve voor Ramonçito dan..
Hier nog een link met wat foto's. http://www.mijnalbum.nl/Album=B4IYRNRT
Ik heb ook nog een video toen er nog niets in het huis gedaan was.
Dit bericht is aangepast door de moderator i.v.m. het overtreden van de gedragsregels. Het is gebruikers niet toegestaan om persoonlijke informatie (zoals telefoonnummers, e-mailadressen en privé-adressen) van anderen in bijdragen te vermelden.