Beste allen,
Een tijd terug woonde ik samen met mijn vriendin. Relatie ging stuk, vriendin ging uit huis.
Ik trok bij een maat in en besloot mijn woning te verhuren. Hiervoor kreeg ik na 3 maanden een brief van gemeente Amsterdam dat de woning niet bewoond mag worden zonder een huisvestingsvergunning. Hiervoor zou de woning te weinig punten hebben waardoor het een 'sociale woning' is. Kortom de woning heeft volgens de woningwaarderingsstelsel net te weinig punten. Ik zou dus maximaal 680 euro huur mogen vragen. Echter vraag ik zo n 800 euro hiervoor omdat ik de kosten ook gedekt wil hebben. De huurder verdient ook net iets te veel om in aanmerking te komen voor een huisvestingsvergunning.
Volgens de gemeente zou mijn woning 139 punten hebben volgens een check op een gelijkwaardig appartement in de flat. Pas na 143(vorig jaar 140) punten zou mijn woning 'vrije sector' worden.
Stel dat ik een verbetering aan de woning zou doen waarmee ik net boven 143 punten kom, wordt mijn woning dan definitief verklaard als 'vrije sector' of loop ik weer het risico dat de woning wordt gedegradeerd naar een sociale woning?
Bij voorbaat dank
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Probleem met verhuur van woning
Re: Probleem met verhuur van woning
Het verbouwen naar 143 of meer punten mag en U kunt de puntentelling dan aanvechten.
Wanneer de verbouwing plaats vond is niet van belang...
En zijn ze er werkelijk geweest of is het alleen op basis van maten van de oorspronkelijke standaard woning?
De ambtenaren gaan meestal van de nieuwbouw tekening uit, hoe oud deze ook is.
Eerst zelf narekenen en deze insturen als je hoger uit komt.
En net als Makelaars niet de werkelijke maten kamers gebruiken maar lengte x breedte totale woning en dus elke tussen wand zo mee rekenen voor meer meters!
Wanneer de verbouwing plaats vond is niet van belang...
En zijn ze er werkelijk geweest of is het alleen op basis van maten van de oorspronkelijke standaard woning?
De ambtenaren gaan meestal van de nieuwbouw tekening uit, hoe oud deze ook is.
Eerst zelf narekenen en deze insturen als je hoger uit komt.
En net als Makelaars niet de werkelijke maten kamers gebruiken maar lengte x breedte totale woning en dus elke tussen wand zo mee rekenen voor meer meters!
-
Ik kan me nog herinneren dat ergens ooit een verhuurder een gratis kast kwam afleveren. Bewoners blij, wat een aardige huurbaas.
Tot ze een flinke huurverhoging voor de kiezen kregen, want door die 'gratis' kast kreeg de woning op een of andere manier meer punten, en mocht de huisbaas dus de huur verhogen...
Ik zou gewoon even met de gemeente zelf overleggen, wat wijsheid is. De gemeente is degene die de beslissingen neemt, snap je. En zij hebben de meest actuele wet/regelgeving op het buro liggen.
Aan de andere kant is het wel zo dat de gemeente Amsterdam een stuk strenger is, juist vanwege het tekort aan sociale huurwoningen en het feit dat veel van die woningen aan het bestand worden onttrokken doordat de gemeente jarenlang niet of te weinig controleerde. Ze zijn nu met een inhaalslag bezig, zeg maar.
Of een verbouwing dus wel of niet gaat helpen kan niemand hier voorspellen denk ik.
Tot ze een flinke huurverhoging voor de kiezen kregen, want door die 'gratis' kast kreeg de woning op een of andere manier meer punten, en mocht de huisbaas dus de huur verhogen...
Ik zou gewoon even met de gemeente zelf overleggen, wat wijsheid is. De gemeente is degene die de beslissingen neemt, snap je. En zij hebben de meest actuele wet/regelgeving op het buro liggen.
Aan de andere kant is het wel zo dat de gemeente Amsterdam een stuk strenger is, juist vanwege het tekort aan sociale huurwoningen en het feit dat veel van die woningen aan het bestand worden onttrokken doordat de gemeente jarenlang niet of te weinig controleerde. Ze zijn nu met een inhaalslag bezig, zeg maar.
Of een verbouwing dus wel of niet gaat helpen kan niemand hier voorspellen denk ik.
-
Ze zijn langsgeweest en hebben de overige gegevens van de woningbouwcorporatie gekregen. De woning was vroeger een sociale huurwoning die vervolgens te koop is aangeboden.
Nou kreeg ik van de gemeente allerlei foutieve berekeningen en constateringen. Echter werd mijn reactie hierop genegeerd omdat ze niet gegrond zouden zijn.
Maargoed een boete van 3000 euro heb ik ontvangen voor het feit dat ik een zwaarwegend illegale overtreding ben begaan wat van maatschappelijk belang is. Zo stond het in de brief Ik zou dus zo snel mogelijk de woning 'legaal' moeten gebruiken.
Stel dat ik de woning zou verbeteren, en ik genoeg punten hiermee heb, is mijn woning dan definitief een 'vrije sector' woning? En ook als de minimumgrens aan woningwaarderingspunten van 143 opeens naar 150 gaat?
De woning heeft een energielabel D. Na wat uitzoekwerk ben ik achtergekomen dat ik met energielabel B ruim op de 150 punten zou zitten. Hiervoor zou ik aan mijn woning spouwmuur en gevelisolatie moeten toepassen.
Ik weet dus niet of mijn woning in de toekomst weer kan 'degraderen' naar een sociale woning. Ik heb hiervoor gemeente amsterdam opgebeld maar ze hebben een telefoonstoring.
Nou kreeg ik van de gemeente allerlei foutieve berekeningen en constateringen. Echter werd mijn reactie hierop genegeerd omdat ze niet gegrond zouden zijn.
Maargoed een boete van 3000 euro heb ik ontvangen voor het feit dat ik een zwaarwegend illegale overtreding ben begaan wat van maatschappelijk belang is. Zo stond het in de brief Ik zou dus zo snel mogelijk de woning 'legaal' moeten gebruiken.
Stel dat ik de woning zou verbeteren, en ik genoeg punten hiermee heb, is mijn woning dan definitief een 'vrije sector' woning? En ook als de minimumgrens aan woningwaarderingspunten van 143 opeens naar 150 gaat?
De woning heeft een energielabel D. Na wat uitzoekwerk ben ik achtergekomen dat ik met energielabel B ruim op de 150 punten zou zitten. Hiervoor zou ik aan mijn woning spouwmuur en gevelisolatie moeten toepassen.
Ik weet dus niet of mijn woning in de toekomst weer kan 'degraderen' naar een sociale woning. Ik heb hiervoor gemeente amsterdam opgebeld maar ze hebben een telefoonstoring.
-
Nogmaals opgebeld en dit keer kreeg ik wel iemand aan de lijn.
Even handig voor anderen:
Stel dat dit jaar het minimum 143 is en ik zou mijn woning verbeteren en 145 punten hebben. Dan is mijn woning dit jaar vrije sector.
Stel dat ze opeens het minimum 147 maken, dan is mijn woning weer een sociale woning als er een nieuwe huurder in komt.
Tevens is het afhankelijk van de wijzigingen die zijn aangebracht of ze wel of niet langs komen kijken.
Persoonlijk vind ik deze regeling heel krom. Dat er regels hangen aan (gesubsideerde) sociale woningen vind ik prima, maar ze mogen van mij part afblijven van koopwoningen.
Even handig voor anderen:
Stel dat dit jaar het minimum 143 is en ik zou mijn woning verbeteren en 145 punten hebben. Dan is mijn woning dit jaar vrije sector.
Stel dat ze opeens het minimum 147 maken, dan is mijn woning weer een sociale woning als er een nieuwe huurder in komt.
Tevens is het afhankelijk van de wijzigingen die zijn aangebracht of ze wel of niet langs komen kijken.
Persoonlijk vind ik deze regeling heel krom. Dat er regels hangen aan (gesubsideerde) sociale woningen vind ik prima, maar ze mogen van mij part afblijven van koopwoningen.
-
Iedere huurwoning heeft een eigenaar, dus op het moment dat een eigenaar een woning verhuurt, is het een huurwoning. Of die eigenaar nu een particulier is, of een woningbouwvereniging.
Kun je je kwaad om maken, maar zo zijn de regels nu eenmaal.
Kun je je kwaad om maken, maar zo zijn de regels nu eenmaal.
Dan moet je het niet gaan verhuren, maar er zelf gaan wonen.Dat er regels hangen aan (gesubsideerde) sociale woningen vind ik prima, maar ze mogen van mij part afblijven van koopwoningen