LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Radiatoren vervangen huurwoning

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
rasje1971

Radiatoren vervangen huurwoning

Ongelezen bericht door rasje1971 »

Ik heb op internet gezocht, maar ik kon zo gauw niet vinden of er algemene regels zijn betreffende dit onderwerp. Op de site van de verhuurder (Poort 6 te Gorinchem) kon ik ook niets vinden (het gaat alleen over reparatie en niet over vervanging).
Mijn vraag is de volgende:

Mijn moeder huurt al meer dan 50 jaar een woning van Poort 6 (destijds Beter Wonen) en heeft ruim 40 jaar dezelfde radiatoren in huis. Deze zijn in de loop van de tijd gaan roesten en ze heeft al eens lekkage gehad. Onlangs werden de flats gerenoveerd (voor zover je van renovatie kunt spreken met een zeer beperkt budget) en heeft ze aangegeven dat ze ook graag de radiatoren vervangen zou zien. Iemand van Poort 6 heeft echter besloten dat 1 radiator wel aan vervanging toe was, maar de overige 4 niet (ik heb er foto's van gemaakt). Kan mijn moeder van Poort 6 eisen dat de overige radiatoren ook vervangen dienen te worden? En kan zij de verantwoording bij Poort 6 leggen bij eventuele schade aan haar laminaatvloer bij lekkage?

tenormin

Re: Radiatoren vervangen huurwoning

Ongelezen bericht door tenormin »

Lijkt mij dat Poort 6 wel degelijk een onderhoudsverplichting heeft. Leest u dit eens, als er eventueel wel schade komt op de laminaatvloer van uw moeder. Zou dit zeker eens onder de neus van Poort 6 laten zien/lezen.
http://huis-en-tuin.infonu.nl/kopen-en- ... urder.html

rasje1971

Bedankt voor de reacties. Het is geen vliegroest, maar zit er helemaal ingevreten. Er is al eens een lekkage geweest, dus we vrezen dat het niet lang zal duren eer de volgende lekkage komt. Ik zal de link die tenormin heeft geplaatst zeker bewaren.

tenormin

rasje1971 schreef:Bedankt voor de reacties. Het is geen vliegroest, maar zit er helemaal ingevreten. Er is al eens een lekkage geweest, dus we vrezen dat het niet lang zal duren eer de volgende lekkage komt. Ik zal de link die tenormin heeft geplaatst zeker bewaren.
Lees nog maar meer op internet waar een WBV wel degelijk voor verantwoordelijk word gesteld. Daar kunnen andere raadgevers anders over denken en er luchtig overheen stappen/verven in dit geval; ik weet heel zeker dat 40-jaar oude radiatoren niet meer voldoen. En dat weet de WBV ook wel maar verschuilen zich achter "geldgebrek". U heeft wel degelijk "een poot om op te staan". Zij moeten, leest u zelfs de wet er maar op na "als een goed huisvader zorgen voor hun 'kinderen' - lees bezit -. Mijn WBV werd er ook toe gedwongen zo'n 5 jaar geleden. Al sputterend en spartelend, maar is toch gebeurt. Zou me dus niet zomaar met een kluit in 't riet laten sturen. Ze hebben (moeten hebben) echt wel een buffer.

rasje1971

tenormin schreef:
rasje1971 schreef:Bedankt voor de reacties. Het is geen vliegroest, maar zit er helemaal ingevreten. Er is al eens een lekkage geweest, dus we vrezen dat het niet lang zal duren eer de volgende lekkage komt. Ik zal de link die tenormin heeft geplaatst zeker bewaren.
Lees nog maar meer op internet waar een WBV wel degelijk voor verantwoordelijk word gesteld. Daar kunnen andere raadgevers anders over denken en er luchtig overheen stappen/verven in dit geval; ik weet heel zeker dat 40-jaar oude radiatoren niet meer voldoen. En dat weet de WBV ook wel maar verschuilen zich achter "geldgebrek". U heeft wel degelijk "een poot om op te staan". Zij moeten, leest u zelfs de wet er maar op na "als een goed huisvader zorgen voor hun 'kinderen' - lees bezit -. Mijn WBV werd er ook toe gedwongen zo'n 5 jaar geleden. Al sputterend en spartelend, maar is toch gebeurt. Zou me dus niet zomaar met een kluit in 't riet laten sturen. Ze hebben (moeten hebben) echt wel een buffer.
Poort 6 zou binnen 3 werkdagen reageren, maar ook dat hebben ze niet gedaan (zoals verwacht). Het is niet dat wij niet willen verven, maar mijn man durft niet eens te schuren uit vrees dat hij er dwars doorheen gaat. Nogmaals bedankt voor de info, tenormin. Ik zal u op de hoogte houden.

tenormin

snuffel1 schreef: Ik zou als ik uw man was gewoon aan de gang gaan want vaak lijkt het erger dan het is, mocht er toch schade ontstaan dan is de WBV verantwoordelijk voor die schade.
Nou, misschien heeft u gelijk maar dan zou ik zeker niet in het weekend aan zoiets beginnen: stel dat er daadwerkelijk schade optreedt, zit je mooi in de kou!

tijger1

Ongelezen bericht door tijger1 »

Er hoeft helemaal niets mis te zijn met 40 jaar oude radiatoren. Als er roest op zit, zijn dat beschadigingen veroorzaakt door de huurder, en die moet dan zelf voor herstel, cq verven zorgdragen.

rasje1971

tijger1 schreef:Er hoeft helemaal niets mis te zijn met 40 jaar oude radiatoren. Als er roest op zit, zijn dat beschadigingen veroorzaakt door de huurder, en die moet dan zelf voor herstel, cq verven zorgdragen.
Beschadiging veroorzaakt door de huurder???? Nu breekt mijn klomp, Tijger1. Zo komt de WBV er altijd onderuit.

rasje1971

tenormin schreef:
snuffel1 schreef: Ik zou als ik uw man was gewoon aan de gang gaan want vaak lijkt het erger dan het is, mocht er toch schade ontstaan dan is de WBV verantwoordelijk voor die schade.
Nou, misschien heeft u gelijk maar dan zou ik zeker niet in het weekend aan zoiets beginnen: stel dat er daadwerkelijk schade optreedt, zit je mooi in de kou!
Wij beginnen sowieso nergens aan. Eerst het (te late) antwoord afwachten van de WBV. En dan de vraag waarom 1 radiator wel en de anderen niet (zijn allen in even slechte staat).

tijger1

rasje1971 schreef:
tijger1 schreef:Er hoeft helemaal niets mis te zijn met 40 jaar oude radiatoren. Als er roest op zit, zijn dat beschadigingen veroorzaakt door de huurder, en die moet dan zelf voor herstel, cq verven zorgdragen.
Beschadiging veroorzaakt door de huurder???? Nu breekt mijn klomp, Tijger1. Zo komt de WBV er altijd onderuit.

Maar u schrijft dat uw moeder al 50 jaar in die woning woont. Dus dan is het helemaal niet zo wonderlijk dat de verf van radiatoren beschadigd kan zijn. Net als van deuren en kozijnen en zo en dat komt de huisbaas ook niet schilderen. En deuren en kozijnen roesten niet na een beschadiging, maar radiatoren wel.

rasje1971

snuffel1 schreef:Een radiator zal niet snel van binnen uit roesten want water in cv installatie is na verloop van tijd zeg maar dood water dat bijna geen zuurstof meer bevat, roestvorming komt vrijwel altijd door beschadigingen aan de buitenkant van de radiator.
Weleens gehoord van het bijvullen van radiatoren? Dat water wat er in zit is geen 50 jaar oud. Corrosie kan ook vanuit de binnenkant ontstaan.
tijger1 schreef:
rasje1971 schreef:

Maar u schrijft dat uw moeder al 50 jaar in die woning woont. Dus dan is het helemaal niet zo wonderlijk dat de verf van radiatoren beschadigd kan zijn. Net als van deuren en kozijnen en zo en dat komt de huisbaas ook niet schilderen. En deuren en kozijnen roesten niet na een beschadiging, maar radiatoren wel.
Deuren en kozijnen is niet te vergelijken met radiatoren, lijkt me. Wellicht is het de lasnaad van de radiator (die zitten niet in deuren en kozijnen) en daar kun je niet tegenop verven.
Laatst gewijzigd door rasje1971 op 30 nov 2015 16:08, 1 keer totaal gewijzigd.

tenormin

Kan me niet voorstellen hoe een bewoner radiatoren kapot zou kunnen maken. Dat ze ooit geverfd zullen zijn in die 50 jaar, okay, maar daar maakt men het niet zelf kapot. Ik blijf bij mijn mening dat die oude, roestige radiatoren hevig aan vervanging toe zijn. Zoals u zelf ook stelt: waarom 1 wel vervangen en de anderen niet! Gewoon niet pluis, die WBV.
Laatst gewijzigd door Radar op 01 dec 2015 09:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Offtopic bijdrage verwijderd

rasje1971

tenormin schreef:Kan me niet voorstellen hoe een bewoner radiatoren kapot zou kunnen maken. Dat ze ooit geverfd zullen zijn in die 50 jaar, okay, maar daar maakt men het niet zelf kapot. Ik blijf bij mijn mening dat die oude, roestige radiatoren hevig aan vervanging toe zijn. Zoals u zelf ook stelt: waarom 1 wel vervangen en de anderen niet! Gewoon niet pluis, die WBV.
Ik denk hetzelfde als u, tenormin. Volgens mij is dit gewoon een kwestie van geld.

tijger1

Uiteraard is het een kwestie van geld. Waarom zou een WBV radiatoren gaan vervangen die niet lek zijn, maar waar slechts roestplekken op zitten?

tenormin

tijger1 schreef: Maar u schrijft dat uw moeder al 50 jaar in die woning woont. Dus dan is het helemaal niet zo wonderlijk dat de verf van radiatoren beschadigd kan zijn.
Ik heb eigenlijk al meer dan 20 jaar geen radiatoren meer gezien die worden geverfd. Maar heb natuurlijk geen super ingericht huis, dus de witte, ongeverfde, radiatoren zijn prima: alleen maar schoonmaken :mrgreen:

tijger1

Die radiatoren worden gemoffeld. Dus op een speciale manier van verf voirzien.
Laatst gewijzigd door Radar op 01 dec 2015 09:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Reactie op eerder verwijderde bijdrage weggehaald

tenormin

tijger1 schreef:
@tenormin

Die radiatoren worden gemoffeld. Dus op een speciale manier van verf voorzien.
Oh, heet dat moffelen? Fijn, dan heb ik dus al heel lang gemoffelde radiatoren. Rare naam eigenlijk :? .

stefanhouterman

Ongelezen bericht door stefanhouterman »

tijger1 schreef:@stefan

Panden van 30 jaar gesloopt? Zelfs noodwoningen staan langer. Grapjas.

@tenormin

Die radiatoren worden gemoffeld. Dus op een speciale manier van verf voirzien.

@tijger
Lees en huiver.
Een mens wil wel weer eens wat anders, niet waar.Portiek- en galerijwoningen, amper 25 jaar oud, moeten wijken voor de zo geliefde koopwoningen in een rijtje: aan de voorzijde uitzicht op het geparkeerde 'blik', aan de achterzijde op een berging in een zes meter diepe tuin.

http://www.volkskrant.nl/binnenland/sto ... n~a530904/

Trouwens "moffelen" van radiatoren wordt meestal met nieuwe radiatoren gemaakt.
Voor bestande radiatoren moeten deze eerst gezandstraald (schoon gemaakt) worden. :wink:
Laatst gewijzigd door stefanhouterman op 30 nov 2015 20:04, 2 keer totaal gewijzigd.

tijger1

@stefan

Komisch, ern stukje uit de krant van 1999.

stefanhouterman

Ongelezen bericht door stefanhouterman »

tijger1 schreef:@stefan

Komisch, ern stukje uit de krant van 1999.
Wat is er komisch aan, jij beweert dat het niet zo is.
Maakt het jaartal van de link toch niets uit. :wink:

Gesloten