Goedendag,
Ik vraag me af of iemand weet wat de rechten zijn als particulier huurder.
Een jaar lang heb ik particulier een woning gehuurd van +/- 50m2. Als voorschot betaalde ik 75 euro per maand voor w/g/e. Ik werk fulltime, de afgelopen 7maanden was ik elk weekend weg en als de zon schijnt is het bloed heet binnen (staat er van 11uur tot 16uur soms langer + woning heeft een plat dak) dus de verwarming stond bijna nooit aan. Een wasmachine had ik pas na een halfjaar dus erg veel kosten had ik na mijn idee niet.
Tot ik afgelopen weekend een mail kreeg van mijn huisbaas dat er €389,11 euro van mijn borg wordt ingehouden als verrekening met w/g/e. Iets wat nooit kan na mijn idee! Ik heb de jaarafrekening nooit gezien en de beginstanden ook nooit gehad, weet het heel dom van mezelf er nooit naar te vragen....
Volgens mijn huisbaas ik het gasverbruik enorm hoog en water ook (hoger dan mijn ouders samen) en dat terwijl ik nooit thuis was en de verwarming dus ook nooit aanstond. Koken deed ik ook niet elke dag en als deed ik dat wel, dan nog was het raar hoor. Wasmachine zelfde verhaal, pas een halfjaar gehad en draaide maar 2 soms 3 wasjes per week. Volgens mijn huisbaas stond ook nog eens de gasmeter op 0.
Mijn huisbaas heb ik hier op aangesproken, maar hij is niet echt bereid om mee te werken. Ik moest hem maar mailen en zodra hij tijd heeft zal hij er naar kijken. Dit is al een jaar lang zo gegaan en weet nou al dat ik over een maand nog geen antwoord heb. Als verklaring hoe het komt dat de gasmeter op 0 stond is omdat deze is vervangen. Iets wat zou kunnen, maar dan kan hij nog steeds niet op 0 hebben gestaan. Toe ik de sleutels kreeg was de verwarming namelijk aan en de dagen er voor ook ivm de muren die gespoten waren en moesten drogen.
Ook vind ik de vastrechtkosten eng hoog. Dit zit tussen de 0,38 en 0,61 cent per dag! Als ik kijk op de site van de Nuon hebben ze het over zo'n 2,50 per maand. Op internet heb ik hier al naar gekeken, maar veel wijzer word ik er niet van.
Zowel mijn vriend als ik hebben Vitens, Nuon en Essent gevraagd naar de jaarafrekening (mocht het zo zijn dat ik daar aangesloten zat) Vitens wilt/mag geen gegevens door geven ivm de Wetgeving en zowel Nuon als Essent geven aan dat ik daar niet bij zat.
Is er iemand die me kan vertellen wat mijn rechten zijn, of mijn huisbaas verplicht is mij de jaarafrekeningen, nota van de nieuwe gasmeter, beginstanden enz te laten zien? En is er iemand die me meer info kan geven over de vastrechtkosten?
Alvast bedankt
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Rechten als particulier huurder
Re: Rechten als particulier huurder
U had de meterstanden zelf moeten noteren.
Het was een voorschot dus geen eindafrekening.
Nu moeten zij de gegevens leveren en U kunt alleen de eindstand nog controleren.
Het was een voorschot dus geen eindafrekening.
Nu moeten zij de gegevens leveren en U kunt alleen de eindstand nog controleren.
Hij zal zijn berekening wel moeten onderbouwen met nota's. Dat lijkt mij ook heel redelijk, hij kan wel een vergissing maken ?
MAXIEM schreef:@
Zie mijn antwoord op de Kassasite.
Maxiem.
Zie mijn reactie elders op het internet.