Dag
het is een hypothetische vraag want nog niet bestaand. Maar voordat het zo ver zou komen willen we graag weten waar we aan toe zouden zijn.
Wij zouden bereid zijn een 2e woning te kopen. Als mijn dochter voor 10% eigenaar is van die woning mag ze volgens de regels in onze gemeente daar wonen (huren van ons) en maximaal twee kamers verhuren. Dit betreft dan een zogeheten hospita-regeling. Onze dochter is weliswaar dan mede-eigenaar maar huurt toch het hele huis van ons voor een marktconforme huur. Zij verhuurt het dan weer aan twee andere personen om het financieel haalbaar te maken voor haar maar zal er zelf dus ook wonen.
Wij zouden dan eigenaar zijn van de overige 90% van de woning. Wat gebeurt er met de twee kamerhuurders als mijn dochter uit de woning vertrekt? Worden wij dan de verhuurder voor hen? Ik kan informatie vinden als iemand volle eigenaar is of juist als iemand geen eigenaar is en de woning alleen maar huurt, maar ik kan geen informatie vinden over de situatie dat iemand 10% eigenaar is. Uiteraard willen we niemand zomaar op straat zetten, maar we willen ook niet in de situatie komen dat we niks met de woning kunnen omdat er nog twee huurders in zitten die we wellicht helemaal niet kennen. kortom, wat zijn onze rechten en wat zijn de rechten van de huurders van de kamers?
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] rechten van huurder hospita-kamer
Re: rechten van huurder hospita-kamer
Dat is simpel. U wordt verhuurder. En de huurders hebben huurbescherming. Een mogelijke oplossing zou zijn een campus-contract als het om studenten gaat. Maar let op, dat moet een goed sluitend contract zijn met de nodige bijzondere clausules. Knippen en plakken van internet zal u duur komen te staan.
Overigens hebben 'hospita huurders' na 9 maanden al huurbescherming,
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
Overigens hebben 'hospita huurders' na 9 maanden al huurbescherming,
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
dank je wel. Ik ben bekend met het campus-contract en met de "proeftijd" van 9 maanden. maar als er een "probleem" ontstaat zal dat later dan 9 maanden zijn en voordat ze geen student meer zijn. Gewone "normale" huurbescherming dus. En nogmaals, ik vind het goed dat huurders beschermd worden maar ik wilde gewoon weten waar ik aan toe was. Een dergelijke constructie is voor ons niet erg aantrekkelijk als onze dochter zou gaan en wij "achterblijven" met huurders die vervolgens nog jaren kunnen blijven zitten. Natuurlijk zou het waanzin zijn om ze op straat te zetten maar een schadepost van duizenden euro's (immers veel minder huurinkomsten en verkoop levert ook veel minder op met huurders er in) is ook niet leuk.
nogmaals met dank voor je antwoord.
groetjes, Anjo
nogmaals met dank voor je antwoord.
groetjes, Anjo
Er is wel een wetswijziging in de maak die tijdelijke verhuur makkelijker maakt. Maar daar hebt u nu nog niets aan. Voor de actuele stand van zaken (in ieder geval al door de Tweede Kamer heen) kunt u terecht op https://www.eerstekamer.nl/wetsvoorstel ... _huurmarkt
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
Het wordt ook fiscaal wel een gecompliceerde kwestie als uw dochter deels eigenaar is en u daar niet woont.
de 10% regeling schijnt hier toch een redelijk gebruikelijke constructie te zijn. De gemeente heeft die maatregel genomen om oneigenlijk gebruik van de hospitaregel door studenten (waardoor er te veel verkapte studentenhuizen ontstonden) te voorkomen.
Een wat tijdelijkere vorm van huurcontract helpt inderdaad voor de nabije toekomst niets maar zal ons toch heel goed van pas kunnen komen. De personen die nu "gepland' zijn voor de huur van de kamers zijn goede vrienden van mijn dochter en ik verwacht met hen geen problemen als er afspraken gemaakt worden. Nou is dat juridisch natuurlijk niks maar bij eventuele vervanging en dus een nieuwe huurder zou mijn dochter dan gebruik kunnen maken van zo'n tijdelijk conrtact. Er vanuit gaande dat dat niet nog jaren op de plank gaat liggen...
Een wat tijdelijkere vorm van huurcontract helpt inderdaad voor de nabije toekomst niets maar zal ons toch heel goed van pas kunnen komen. De personen die nu "gepland' zijn voor de huur van de kamers zijn goede vrienden van mijn dochter en ik verwacht met hen geen problemen als er afspraken gemaakt worden. Nou is dat juridisch natuurlijk niks maar bij eventuele vervanging en dus een nieuwe huurder zou mijn dochter dan gebruik kunnen maken van zo'n tijdelijk conrtact. Er vanuit gaande dat dat niet nog jaren op de plank gaat liggen...