Ik en mijn vriend zitten een beetje in de knel. Wij wonen samen in een sociale huurwoning. De woning staat op zijn naam. Al een poos willen wij ruilen met een andere sociale huurwoning. Nu hebben wij alle formulieren, inclusief ib60 2013, ingestuurd in juni jongstleden. Ons verzamelinkomen zat onder de inkomensgrens. Nu werden wij maandag gebeld door de woningbouwvereniging dat ze het ib60 formulier van 2014 willen. Tot onze schrik zitten wij dat jaar net boven de inkomensgrens. Volgens de woningbouw mogen wij dus niet in hun woning. Mijn vriend heeft gezegd dat het op zijn naam komt te staan en of ik dan later bij hem kan inschrijven. De woningbouw heeft toen gezegd dat ik mij pas na 2 jaar bij hem mag laten inschrijven. Nu vind ik dat heel raar, want als je nu bijvoorbeeld een relatie krijgt terwijl je net daar bent gaan wonen, dan zou het betekenen dat je niet mag gaan samenwonen?
Weet iemand of dit echt een regel is? Ik weet dat het allemaal strenger is geworden, maar ik vind dit zo ontzettend ver gaan.
Wij zitten nu dus goed klem, omdat wij maar net over die inkomensgrens zitten. Particulier wonen (omgeving Utrecht ivm werk) is voor ons haast onbetaalbaar. Wij zouden dan erg moeilijk rond komen. Kopen is ook geen optie, want wij kunnen maar weinig aan hypotheek krijgen.
Blijven zitten in onze woning is ook geen goede optie, want we wonen vier hoog zonder lift en ik moet aankomende tijden/jaren geopereerd worden aan mijn benen.
Ik hoor graag van wat jullie hierover weten.