LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Rekeningafschrift meesturen?

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
tenbrinke

Rekeningafschrift meesturen?

Ongelezen bericht door tenbrinke »

Een vraagje/probleempje
Via de woningbouwvereniging bij ons in het dorp kan ik een leuke bovenwoning huren. Nu heb ik toegezegd en ben ik de eerste kandidaat, maar, in hun papieren staat dat ik de bankrekening-afschriften van de afgelopen 2 maanden mee moet sturen, incl het IB60-formulier van de belastingdienst (staat het inkomen van 2010 op) en de laatste 2 loonstrookjes!!
Nu vindt ik het overdreven om mijn bankrekening-afschriften mee te sturen, ik moet toch zelf weten waar en hoe ik mijn geld uitgeef? en als ze willen weten of ik schulden heb kunnen ze dat toch opvragen bij het BKR?? En dat mogen ze van mij want ik heb geen schulden.
Ben al naar de bank geweest en daar vonden ze het ook een rare kwestie. Ook de dame bij de gemeentebalie vond het vreemd. Heeft iemand op dit forum hier ook mee te maken gehad?? En is het normaal dat dat tegenwoordig zomaar gevraagd wordt??
M.v.g.

Daan_1978

Re: Rekeningafschrift meesturen?

Ongelezen bericht door Daan_1978 »

Dit is al heel lang normaal volgens mij. Moest ik voorheen dus ook.
Dit is puur om in te schatten of je capabel genoeg bent om de huur elke maand te betalen.

sephora30

Ongelezen bericht door sephora30 »

Wat vreemd. Zou echt geen reden kunnen bedenken wat zij voor info uit je bankafschriften kunnen halen.
Daarbij vind ik die behoorlijk prive, gaat ze geen moer aan wat jij met je geld doet.

Ze zouden idd kunnen toetsen bij BKR als ze zo nodig moeten, en verder zou de loonstrook en het belastingformulier genoeg moeten zijn, daar staan immers je inkomstengegevens op.

Kan me voorstellen dat je die afschriften niet wil geven, zou ik ook niet willen.

Wat gebeurd er als je ze weigert in te leveren?

electomonteur

Ongelezen bericht door electomonteur »

optie in deze alle bedragen en af en bijschrijvingen zwart maken en onderin vermelden
op grond van privacy verwijderd
hebben ze maar genoegen mee te nemen
conform de wet op de privacy mag u niet zonder toestemming van de benoemde personen hun gegevens verspreiden

de overige formulieren zouden uitkomst moeten bieden

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik vond het in eerste instantie ook vreemd, tot ik ben gaan snuffelen. Dit komt vaker voor, en het doel is alleen maar te controleren of de betreffende bankrekening echt bestaat.

Hieronder vind je drie linken waar dit ook gevraagd wordt, bij de onderste plaats ik even een quote met de reden dat het gevraagd is:

http://www.huislijn.nl/huurwoning/zuid- ... _1/details
http://www.pararius.nl/Appartement-te-h ... ad/555369/
http://www.wooncompany.nl/nl/documenten ... n_381.html
Kopie van een recent bank- of giro afschrift. Het saldo van uw rekening is voor ons niet van belang. Voor de verhuurder is het van belang dat de door u opgegeven bankgegevens overeenkomen met die op het bankafschrift. Omdat verhuurders vaak vragen om een automatische afschrijving in te vullen is het eveneens noodzakelijk een bewijs te hebben van het bestaan van de rekening.

bprosman

Ongelezen bericht door bprosman »

Dit is inderdaad om te controleren of de bankrekening die je zegt te hebben ook daadwerkelijk hebt. Het gaat hun niet om de bedragen en wat en waar jij je geld aan uitgeeft. Wat er "binnenkomt" zien ze wel aan het IB60 form. Je kunt dan ook gewoon (bijna) alles zwart maken, uiteraard niet de tenaamstelling.

tenbrinke

Er staat dus op de brief van de woningbouwvereniging dat het gaat om mijn uitgavenpatroon.
Ik vind het een privé-aangelegenheid en ronduit brutaal dat ze daar naar durven te vragen. Maar als ik hier de reacties lees dus gewoon niet doen?? En mijn bankrekeningnummer staat ook al op mijn loonstrookjes 8).
Moet het morgen allemaal inleveren, had vandaag gebeld maar niemand kon mij te woord staan, bedrijfsuitje.
Denk dat ik een afgesloten extra envelop meeneem en eerst de discussie maar eens aanga voordat ik die envelop uit mijn tas haal. Uiteraard met een groot wit gedeelte zodat alleen mijn rekeningnummer erop staat.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Uitgavenpatroon gaat hen inderdaad niks aan. Het is niet de Sociale Dienst.

Ik denk dat je het inderdaad het beste drie dingen kunt doen:

Eerst maar eens de discussie aangaan waarvoor dat nodig is, en waarop zij menen dat verzoek te kunnen baseren (wettelijke regels enzo)

Je gaat voor de woning, dus je zou kunnen overwegen om die dingen onder protest te laten zien, en dan het huurcontract te tekenen.

Als je eenmaal getekend hebt, contact opnemen met de Huurcommissie of iets dergelijks. Wellicht dat zij iets voor je kunnen betekenen. Niet voordat je tekent, immers, tegen dat je antwoord hebt is de woning al lang aan een ander vergeven, en dat wil je dus niet. Neem ik aan.

sephora30

bprosman schreef:Dit is inderdaad om te controleren of de bankrekening die je zegt te hebben ook daadwerkelijk hebt. Het gaat hun niet om de bedragen en wat en waar jij je geld aan uitgeeft. Wat er "binnenkomt" zien ze wel aan het IB60 form. Je kunt dan ook gewoon (bijna) alles zwart maken, uiteraard niet de tenaamstelling.

En daar hebben ze alle afschriften van de laatste 2 maanden voor nodig??

sephora30

Er staat dus op de brief van de woningbouwvereniging dat het gaat om mijn uitgavenpatroon

Wat een idioterie zeg, slaat echt nergens op!!

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

sephora30 schreef:
bprosman schreef:Dit is inderdaad om te controleren of de bankrekening die je zegt te hebben ook daadwerkelijk hebt. Het gaat hun niet om de bedragen en wat en waar jij je geld aan uitgeeft. Wat er "binnenkomt" zien ze wel aan het IB60 form. Je kunt dan ook gewoon (bijna) alles zwart maken, uiteraard niet de tenaamstelling.

En daar hebben ze alle afschriften van de laatste 2 maanden voor nodig??
Dat is er toch maar 1 in deze tijden van internetbankieren? Gewoon 1 afschrift maken over de laatste 2 maanden, en die uitprinten.... Tenminste, de ING biedt die mogelijkheid, of andere banken dat ook bieden weet ik niet.

tenbrinke

Het gaat me er niet om of ik ze uit kan printen of niet, het gaat me om mijn eigen privacy. Ik vraag de woningbouw toch ook niet of ik de administratie even mag bekijken?? Om hun uitgavenpatroon te beoordelen. Ik denk dat ik me dan rot zou schrikken, over de (soms onnodige) kosten die ze maken!!
Het gaat me meer om het principe dat ik zelf moet weten hoe en waar ik mijn geld uit geef, en daar hoeft niemand zich mee te bemoeien, ook de woningbouw niet. Niet zolang ik de huur netjes betaal.

zeeman-b

Ongelezen bericht door zeeman-b »

Joh als jij die woning wil gewoon doen wat ze vragen..privacy stelt toch niets meer
voor in deze dwaze tijden.

tenbrinke

Ondertussen heb ik contact opgenomen met de Jurofoon (juridisch loket). Deze hebben mij gewezen op deze website http://www.rijksoverheid.nl/documenten- ... rders.html van de overheid waar op staat welke gegevens er nodig zijn. Niets over bankafschriften!! Ook op de site van de woningbouw staat er niets beschreven over rekeningafschriften.
Het pdf-bestand van de overheid heb ik uitgeprint, en ik heb van m'n rekeningafschrift alleen het gedeelte geprint waar op staat dat ik mijn loon heb ontvangen. Hiermee moeten ze genoegen nemen!
Het zal mij benieuwen.

Bob Schurkjens

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Dit schijnt nieuwe regelgeving te zijn uit "Brussel":

http://www.vestia.nl/Actueel/Nieuws/Pag ... ngen!.aspx

Sommige corporaties hanteren ook "Huur op Maat". Dit houdt in dat de verhuurder tot de cent nauwkeurig exact wil weten wat je per jaar verdient. De huurprijs wordt dan gekoppeld aan je inkomen.

http://www.huuropmaat.info

bprosman

Ongelezen bericht door bprosman »

@Bob,
Dat is ook wel redelijk maar daar is het IB60 voor, daarin staat precies wat er dat jaar binnengekomen is. "Mijn"uitgavenpatroom hebben ze geen ** mee te maken. Misschien doe ik wel HEEL goedkoop boodschappen en pin ik iedere avond in Yab-Yum, zolang ik mijn vaste lasten betaal moet ik dat helemaal zelf weten.
Ik vraag de woningbouw toch ook niet of ik de administratie even mag bekijken?? Om hun uitgavenpatroon te beoordelen.
Overigens wel een leuke vraag om te stellen ;-)

Bob Schurkjens

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Ik zou vragen wat absoluut verplicht is aan informatieverstrekking en waar de verhuurder dat op baseert. Als ze dit niet uit kunnen leggen, kun je gewoon weigeren. Er wordt wel vaker van alles en nog wat gevraagd zonder dat je daartoe verplicht bent. Je kan altijd NEE verkopen en kijken hoe het verder gaat. Stel dat ze je dan weigeren de woning toe te kennen terwijl je er wel recht op hebt, dan zou je de verhuurder mogelijk kunnen dagvaarden voor het plegen van een onrechtmatige daad http://nl.wikipedia.org/wiki/Onrechtmat ... derland%29

Je hebt helemaal gelijk dat je hier aan niet wil meewerken.

sjoegel

Ongelezen bericht door sjoegel »

Je wilt toch een woning ? Dan moet je er wat voor doen. Logisch dat de verhuurder dan wat meer van je wil weten. Er zijn heel veel wanbetalers en die proberen ze er zo uit te filteren.
Die wanbetalers maken het voor de goedwillenden erg duur.

Gesloten