LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Service- en stookkosten Vestia

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
Marjolijn61

Service- en stookkosten Vestia

Ongelezen bericht door Marjolijn61 »

Wie kan mij helpen?
Mijn dochter huurt een woning van Vestia en betaald iedere maand een voorschot stookkosten.
Elk jaar krijgt ze ruim 500 euro terug, dit meestal eind juni begin juli. Ik vind dit al rijkelijk laat maar ok...
Nu kreeg ze gisteren (1 juli 2015) een brief dat de Vestia met de nieuwe warmtewet bezig is die in 2016 in gaat en daarom nu niet tot uitbetaling over kunnen gaan???? In de brief staat dat ze hopen eind 4 de kwartaal 2015 alles op orde te hebben. Ik heb vanochtend gebeld met de vragen hoe dit kan, waarom pas op 1 juli de brief op de mat valt, waarom het woordje 'hopen' in de brief staat en wat er met de rente gebeurd van dat hele jaar. Een redelijk arrogante dame had niet 1 antwoord, er was alleen maar irritatie naar mij gericht.Ze vertelde dat mijn dochter helemaal niet zeker is van terugbetalen want misschien moet ze wel bij betalen (dit zal niet gebeuren want zij krijgt al jaren zo'n hoog bedrag terug). Toen ik naar het late tijdstip van de brief vroeg zei ze alleen maar: tsja....hier kan ik niets mee. Op mijn vraag over de rente antwoordde dat de Vestia geen rente uitbetaald. Ook vertelde ze dat de Vestia het eventueel teveel betaalde bedrag nu niet kon betalen omdat ze dat nog niet hadden. Ik heb haar gezegd dat de huur inclusief voorschot toch echt naar de Vestia is overgemaakt en niet een deel naar een andere organisatie..... Hierop antwoordde ze dat ze niet wist op wat voor een rekening dat voorschot geparkeerd werd. Kortom, ik schrijf dit heel mild op maar het werkelijke gesprek was iets feller. Nu is mijn vraag, kan dit zomaar? Of kunnen we hier iets mee?
We hebben al best veel ellende met de Vestia gehad en zijn het eigenlijk een beetje zat.
Ik hoop dat iemand ons kan helpen :(
Laatst gewijzigd door Radar op 28 jun 2016 14:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast ten behoeve van duidelijkheid / leesbaarheid.

witte angora

Re: Service- en stookkosten Vestia

Ongelezen bericht door witte angora »

Eerst maar wat kennis opdoen denk ik... Als ik wat dingen opzoek, kan ik niet anders dan concluderen dat, behalve dat een en ander best ingewikkeld is, de telefoonmevrouw ook niet goed weet waar het allemaal om gaat.

Hier wat informatie over hoe die warmtewet in elkaar zit en wat de bedoeling is:

http://www.justionadvocaten.nl/actueel/ ... ewet-2015/

En hier wordt er nog wat dieper op ingegaan:
http://www.istanederland.nl/veel_gestel ... index.html

Hier een tijdschema, waarin duidelijk wordt wat er in 2016 gaat gebeuren:
http://www.vvenederland.nl/actueel/verp ... rmtemeting

En als laatste de meest recente informatie:
http://www.vemw.nl/nl/Nieuws/EZ%20komt% ... tewet.aspx

Marjolijn61

Alvast bedankt voor alle links! Er blijven toch nog vragen bij me knagen.....

Marjolijn61

Dat zou dan 1 1/2 jaar na de periode zijn?

witte angora

Marjolijn61 schreef:Dat zou dan 1 1/2 jaar na de periode zijn?
Ik zeg ook niet voor niets dat de medewerkster aan de telefoon niet goed weet waar ze over praat. Mogelijk dat ze daardoor geïrriteerd raakte? Ze moest vragen beantwoorden waar ze geen antwoord op heeft.

Wat je het beste kunt doen is even een briefje of een mail sturen met je vragen. Dingen die niet ter zake doen kun je beter weg laten. De belangrijkste vraag is gewoon: er zit een bepaald patroon in de momenten dat de eindafrekening kwam, dit jaar wordt het minimaal een half jaar uitgesteld, beter gezegd, er is helemaal geen zicht op wanneer het wel komt. Waarom dat uitstel. Het veranderen van de warmtewet/energiewet heeft er helemaal niets mee te maken.

Wat is het stookseizoen waar de afrekening betrekking op heeft?
Conform Art. 7:259 lid 2 BW verstuurt uw verhuurder uiterlijk zes maanden na afloop van het kalenderjaar een afrekening servicekosten. Wanneer u via de servicekosten ook betaald voor individuele stookkosten krijgt u ook te maken met een afrekening stookkosten. Conform hetzelfde Art. 7:259 lid 2 BW moet uw verhuurder tegelijkertijd met de overige servicekosten ook de afrekening stookkosten presenteren. In veel gevallen is er in geval van individuele stookkosten echter sprake van een ander afrekenseizoen, bijvoorbeeld juli tot en met juni. Conform de wet moet de verhuurder bij een afrekeningperiode van juli tot en met juni dus een afrekening verstrekken uiterlijk 30 juni van het jaar erop.
In principe heeft de verhuurder maximaal 6 maanden na afloop van het kalenderjaar gelegenheid om de servicekosten, en daarmee de verwarmingskosten te verrekenen. Dat is dus uiterlijk 1 juli van het kalenderjaar nádat het stookseizoen voorbij was.

Dus bijvoorbeeld het stookseizoen juli 2013 tot juni 2014, dat moet uiterlijk 30 juni 2015 afgerekend zijn. Loopt het stookseizoen van oktober 2013 tot september 2014, dan ook. En ook als het stookseizoen loopt van april 2013 tot mei 2014.

Marjolijn61

Het gaat over service en stookkosten van 1 januari tot 31 december 2014.

witte angora

Dan hoor je dat dus uiterlijk 30 juni verrekend te krijgen. Makkelijk zat. Ieder excuus is een verkeerd excuus.

witte angora

Sorry vogels, je hebt toch echt zelf de link met de wettekst gegeven...

Simba1979

Ongelezen bericht door Simba1979 »

Voor huurders geldt inderdaad, zoals boven al vermeld, een afrekenentermijn van binnen 1 jaar na einde stookseizoen.

Helaas is het ook met de warmtewet het geval dat deze veel te snel is doorgedrukt zonder duidelijk de gevolgen in beeld te hebben. Denk daarbij dus ook aan de administratieve kant en de onduidelijkheden.

Geduld hebben dus.

Marjolijn61

Ik zie dus verschillende antwoorden......verwarrend. Ik lees ook na kalender jaar, dus zou je denken eind juni. Ik ga verder zoeken maar wil toch iedereen bedanken voor het meedenken en hulp!
Zoals ik al schreef, heel veel ellende (met mijn beide dochters) met Vestia gehad vandaar ookwaarschijnlijk de frustratie. We zullen zien, we gaan een ingebrekestelling sturen en wachten af.

witte angora

vogels schreef:
witte angora schreef:Sorry vogels, je hebt toch echt zelf de link met de wettekst gegeven...
Als de periode van juli naar juni loopt. Dat is hier niet het geval.
Dat is alleen maar als voorbeeld bedoeld.

dalidali

Ongelezen bericht door dalidali »

Het klopt wel hoor wat TS zegt en vermeld, feitelijk behoort Vestia voor 01 Juli 2015 de afrekening te presenteren van 2014.
Vestia claimt nu per brief dat dat niet gaat lukken ivm de nieuwe warmtewet ,wegneemt dat iedereen die van Vestia huurt en stookkosten heeft inbegrepen in de huur de rekening pas gaat krijgen tegen het eind van 2015, een overschrijding van 6 maanden en in strijd met het huurcontract.

Dat wil dus ook zeggen dat Vestia Rente ontvangt over de nog uit te betalen bedragen wat op 10.000 huurders een miljoenenbedrag oplevert aan rente.

Ook ik had voor 1 Juli de eindafrekening moeten hebben van Vestia.

Nou las ik dat Marjolein iets ging doen met een in gebreke stelling , mijn vraag daarin is is dat mogelijk dan ? en moeten ze daar gehoor aan geven ? en zodra ze er geen gehoor aan geven wat zijn dan de volgende stappen ? rechtbank kantongerecht huurcommissie ? is dat de verstandhouding waard ?, las dat je veel problemen had met ze maar ik zou een civiel proces toch voorkomen in zoiets liever dat ze gewoon gehoor geven aan de in gebreke stelling ben benieuwd naar de antwoorden.

Overigens menig reageerder had het wel fout dat dit allemaal kon en je maar moet wachten hun termijn van 6 maand is al verstreken en een wetswijziging moet niet ten nadele van de huurders komen als deze daar ten eerste al totaal geen invloed in hebben.
Maw we zouden erop mogen rekenen en verwachten in voorspoed of tegenspoed afhankelijk van het verbruik op jaarbasis maar vooralsnog zeker ook voor de mensen van minima die het hele jaar in de kou zitten om hun gespaarde geld te ontvangen is dit en ik wil het even niet anders uitdrukken eruuuggghhh.

Datum 17 Juni 2015
Kenmerk : xxxxxxx
Betreft service en stookkosten

Geachte Heer xxxxx
U huurt een woning van Vestia. Naast de huur betaald u ook voorschotten voor de service- en/of stookkosten. U bent gewend om binnen een half jaar de afrekening van uw service en/of stookkosten over 2014 te krijgen. Graag informeren wij u hierover.

EINDAFREKENING 2014
Helaas zijn wij door invoering en aanpassing van de Warmtewet niet in staat om deze afrekening op te stellen voor 01 Juli 2015. Meer informatie over servicekosten en de warmtewet vindt u op http://www.vestia.nl/warmtewet.

Excuus
Wij bieden onze excuses aan voor dit uitstel. Als alles volgens planning verloopt, ontvangt u de afrekening uiterlijk einde 4e kwartaal 2015. Wij begrijpen dat dit nieuws zeer vervelend voor u is,maar hopen op uw begrip.

Vragen ?
Heeft u nog vragen ? Neemt u dan contact op met ons via telefoonnummer 088 124 24 24
Voor bezoekadressen en actuele openingstijden van onze vestigingen kijkt u op http://www.vestia.nl

Met vriendelijke groet
Vestia
Petra de Koning
Teamleider Financiele Administratie.

Adb

Ongelezen bericht door Adb »

Ik zit met een soortgelijke situatie, maar dan bij Woonfriesland i.p.v. Vestia. Tot oktober 2014 huurde ik hiervan een woning, maar heb tot op heden nog geen afrekening van de stookkosten ontvangen. Ook ik ontving de voorgaande jaren altijd een bedrag terug (500 euro) i.p.v. te moeten bijbetalen.

Zelf heb ik onderzoek gedaan naar de tijd die Woonfriesland wettelijk gezien heeft voor het versturen van de afrekening.

Op de overheids website staat over de afrekening duidelijk aangegeven "De verhuurder verstrekt de huurder elk jaar, uiterlijk zes maanden na het verstrijken van een kalenderjaar"

Toen ik Woonfriesland hierop wees gaven ze aan dat hun dit niet gaat lukken en dat ze proberen de afrekening voor eind september te versturen. De conceptberekening is al gedaan, en hieruit bleek dat ik en de andere huurders een aanzienlijk bedrag moeten bijbetalen (500 euro). Uiteraard verbaas ik me hier nogal over omdat we altijd geld terug kregen, nu zouden we opeens 1000 euro (500 betalen i.p.v terug krijgen) meer hebben verbruikt?

Ik twijfel of ik de huurcommissie moet inschakelen voor het te laat leveren van de afrekening. En hoe kan ik bezwaar maken tegen dit bedrag?

Uw Jurist
Contacteer:

Ongelezen bericht door Uw Jurist »

Verhuurder is te laat met de servicekostenafrekening (dat moet inderdaad binnen 6 maanden na afloop van het desbetreffende kalenderjaar). Dus niet anderhalf jaar zoals sommigen hierboven aangeven.
Maar dat wil niet zeggen dat u niet hoeft bij te betalen / geen geld terug kunt krijgen. Ook hebt u recht op inzage in de werkelijke kosten / achterliggende nota's. Er is een procedure bij de huurcommissie (bij niet-geliberaliseerde huur) of rechter mogelijk.

Een servicekostenvoorschot mag overigens alleen worden verhoogd als uit de afrekening blijkt dat de kosten hoger uitvallen dan het voorschot en men niet te laat is met de afrekening. Bij altijd veel geld terug krijgen, zou ik bovendien gaan vragen om verlaging van het voorschot.

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

Hoofdzaken

Ongelezen bericht door Hoofdzaken »

Ik heb net een week geleden een aangetekende brief naar Vestia gestuurd over de afrekening van de stookkosten over 2014 en 2015 omdat ik deze nooit heb ontvangen. Daarom heb ik de berekening zelf gemaakt voor ze op basis van 2014. Natuurlijk hoop ik dat ze gaan betalen, maar anders zal ik er verder werk van maken bij de huurcommissie of de rechter.

Ze schuiven alles af op hun leverancier Techem, maar dat is niet de partij waar ik de stookkosten aan betaald heb.

Heeft iemand al ervaringen met het terugvorderen van de te veel betaalde kosten?

Gesloten