Goede middag,
Wij wonen met 23 studenten in een complex met daarachter een grote tuin.
Voor deze tuin betalen wij al jaren 1,88 per maand aan servicekosten groenonderhoud. In al deze jaren is er nog nooit bijbetaald voor het groenonderhoud.
Echter ontvingen wij deze week eindelijk de afrekening servicekosten over 2012. Hierin staat dat wij per persoon ongeveer 136 euro bij moeten betalen, wat totaal neer komt op 3100 euro extra. Er zijn dit jaar geen andere dingen gedaan dan normaal. Ook heeft de woningbouw besloten om de servicekosten groenonderhoud voor komend jaar met 11 euro per persoon per maand te verhogen. Per jaar zullen wij dus met zijn allen 3000 euro extra gaan betalen voor het 2x per jaar snoeien van de bomen.
De woningbouw gaf aan dat zij voorgaande jaren mee betaalde aan het groenonderhoud en er nu maar mee gestopt zijn. Zij hebben nooit vermeld dat zij dit deden en dat de kosten werkelijk dus veel hoger liggen.
Mijn vraag is dan ook: Mag de woningbouw zonder enige reden zoveel kosten maken en doorberekenen aan ons zonder enig overleg? En hadden zij niet bij het ingaan van het huurcontract aan moeten geven dat de kosten voor de tuin niet zijn meegerekend. Want voor zoveel geld willen wij de tuin niet gebruiken of anders zelf onderhouden. Aangezien we aan de voorkant gewoon een groot park hebben en de tuin dus vrijwel nooit gebruikt wordt.
want voor 3100 euro willen wij natuurlijk best zelf de grasmaaier even door de tuin halen.
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Servicekosten groenonderhoud stijgen enorm
-
-
Re: Servicekosten groenonderhoud stijgen enorm
Servicekosten zijn gebonden aan regelgeving. Vraag je verhuurder eerst een schriftelijke specificatie. Er mag geen winst worden gemaakt door de verhuurder op deze kosten. Je kan een procedure starten bij de Huurcommissie. Voor een student een eitje.
Zie http://www.huurcommissie.nl/onderwerpen/servicekosten/
Zie http://www.huurcommissie.nl/onderwerpen/servicekosten/
-
En kunnen ze dat onderhoud dan niet gewoon zelf plegen zoals gesuggereerd? Het gras maaien en een paar takken afknippen met de heggenschaar, is dat nou zo moeilijk?snuffel1 schreef:De WBV heeft het tuinonderhoud in het verleden zwaar gesubsidieerd, 1 euro 88 per student per maand kon natuurlijk helemaal niet uit maar dat begrijpt u natuurlijk zelf ook wel. Nu heeft de WBV besloten die subsidie te stoppen wat overigens legaal is en de kosten voor tuinonderhoud komen voor rekening huurder. Er is ook geen sprake van 70% instemming want het betreft geen nieuwe service. Wellicht bent u in het verleden middels een brief over de verandering geïnformeerd, zoniet dan verdient het geen schoonheidsprijs. Maar toch die tuin is er en of u er nu wel of geen gebruik van maakt de tuin zal toch onderhouden moeten worden.
Ik vind het zelf ook nogal onzin daarvoor een (externe) hovenier in te huren. Eigenaren en externe bestuurders van eigenaarsverenigingen hebben er een handje van scheutig te zijn met de kosten als ze die toch mogen doorberekenen.
-
Goed, dan halen de huurders er zelf iemand bij. 3100 euro voor een hovenier die 2 x per jaar komt is nog steeds veel geld. Of dan maken ze er gewoon een grasveld van en halen ze de bloemen weg. Werkelijk geldverspilling die tuinen terwijl je zo in het park of bos bent.snuffel1 schreef:Bewoners die zelf de tuin onderhouden is en blijft een utopie, het is één keer leuk maar daarna verwilderd de tuin. Onderhoud is meer dan een beetje grasmaaien en snoeien.
Nogmaals mensen die de kosten zelf niet hoeven te betalen zijn hier veel te scheutig mee. Als ik een auto mag kiezen en de zaak betaalt hem dan neem ik natuurlijk een Porsche, maar als ik zelf moet betalen ben ik al tevreden met een Hyundai.