Beste,
Opgedeeld in Voorgeschiedenis, Huidige situatie, Conflict, Ondernomen stappen en Vragen.
* Voorgeschiedenis *
Sinds december 2011 huur ik een woning van een particulier (inclusief met servicekosten gespecificeerd in huurovereenkomst).
In eerste instantie zat hier een bemiddelingsbureau tussen maar deze heeft verhuurder na 1 maand buitengesloten en heeft nu dus zelf de borg (€875,00) in handen. Het enige wat ik als huurder hiervan heb meegekregen is een email die verzocht dat ik de huur per februari 2012 direct naar verhuurder wilde overmaken. Email was afkomstig van verhuurder en deze heb ik gecheckt door te bellen naar bemiddelingsbureau. Na een gesprek op dit bureau bleek dat ook zij niet netjes waren behandeld door mijn verhuurder en het vermoeden bestond dat huurder in geldproblemen zat.
Na veel irritaties van mijn kant naar de verhuurder toe (die haar zaken niet op orde heeft);
- Deze stuurde na een half jaar een rekening (via de mail) van +- 500,00 voor alleen waterverbruik, zonder daar bewijs in de vorm van een factuur aan te leveren. Hierop heb ik netjes een berekening gemaakt van het werkelijk verbruikte waaruit bleek dat ik als huurder geld terugkreeg. Achteraf zijn we erachter gekomen dat zij sinds 2008 geen standen heeft doorgegeven en hier baseert de waterleverancier zich op, logisch).
Uiteindelijk met redelijk wat moeite zowel een afrekening van Gas/Licht als Water weten te verkrijgen van de verhuurder.
* Huidige situatie *
Naar aanleiding van onder andere bovenstaande heb ik de verhuurder verzocht een "overzicht servicekosten 2012" te sturen met desbetreffende berekeningen en bewijzen. Dit is de verhuurder sowieso verplicht 1 keer per jaar te doen.
Hierop wederom een erg onduidelijke email ontvangen die mij het gevoel gaf dat de verhuurder geen idee heeft hoe zo'n overzicht opgezet moet worden (alleen cijfers, geen enkele bewijs of berekening).
Hierop heb ik besloten zelf een overzicht servicekosten te maken gebaseerd op de werkelijke standen, bijbehorende kosten en berekeningen (verkregen via de leveranciers) en deze te mailen naar verhuurder.
Verhuurder reageerde in eerste instantie niet op de betreffende email, zou mijn email niet ontvangen hebben etc etc.
Toen toch een reactie na dreigen "derden" in te schakelen (huurcommisie, juridisch loket).
Uiteindelijk heeft verhuurder blijkbaar ingezien dat mijn berekeningen kloppen en ging hiermee akkoord.
* Conflict *
Op het overzicht servicekosten verhoogt de huurder nu 2 dingen:
Kosten CV: van €20 naar €23 per maand (totaal verschil op jaarbasis: €36)
Kosten VvE: van €105 naar €110 per maand (totaal verschil op jaarbasis: €60)
Van deze beide verhogingen zijn geen facturen ontvangen.
Ook rekent verhuurder opeens (in mijn ogen) absurd veel "administratiekosten".
Een totaal bedrag "administratiekosten": €117,49
VvE 5% (€66,00)
CV 5% (€13,80)
NeM - gas 1% (€2,91)
NeM - elektriciteit 5% (€11,08)
Vitens (water) 5% (€5,70)
Opstal ed 5% (€18,00
Het mag dus duidelijk zijn dat de verhuurder inziet dat zij terug moet betalen maar middels deze spelletjes onderuit wil komen en/of bedrag wat zij moet terugbetalen flink wil verlagen.
Zonder de 2 verhogingen en administratiekosten zou ik €261,23 moeten ontvangen.
Met al deze trucjes ontvang ik €47,74
* Ondernomen stappen *
Gebeld met Huurcommisie; hier kan ik vanaf 1 juli 2013 een Servicekosten verzoekschrift indienen.
Gebeld met Juridisch loket; deze konden telefonisch weinig tot niks zeggen m.b.t. administratiekosten. Ik overweeg met papierwerk bij ze langs te gaan.
* Vragen *
- Mag een particuliere verhuurder administratiekosten zoals deze berekenen aan huurder zonder opgave van gemaakte kosten?
- Mag verhuurder zonder factuur en/of berekening zaken als VvE en Kosten CV verhogen op het overzicht servicekosten (verrekening).
- Naar mijn weten mag een verhuurder geen winst maken op een afrekening servicekosten, klopt dit?
Alvast bedankt voor het lezen en reageren op mijn verhaal!
Met vriendelijke groet,
Melvin
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Servicekosten; hoge administratiekosten
-
Re: Servicekosten; hoge administratiekosten
Volgens mij ben je al heel ver en goed op de hoogte van je rechtspositie. Die VVE kosten mogen denk ik niet aan jou worden doorgeschoven. Daar zitten namelijk ook kosten in voor collectief onderhoud en die mogen niet doorberekend worden aan huurders (wel aan eigenaren). Kosten VVE als schoonmaakkosten collectieve ruimtes (trappenhuis etc) mogen weer wel aan jou als huurder worden doorbelast via de servicekosten.
Ik zou gewoon een procedure starten bij de Huurcommissie inzake de servicekosten. Je hebt je immers meer dan genoeg ingespannen om e.e.a. helder te krijgen.
Zie http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... vicekosten
Ik zou gewoon een procedure starten bij de Huurcommissie inzake de servicekosten. Je hebt je immers meer dan genoeg ingespannen om e.e.a. helder te krijgen.
Zie http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... vicekosten
Beste Bob,
Bedankt voor je reactie.
Het feit dat een verhuurder niet 100% van de kosten VvE mag doorberekenen aan huurder is nieuw voor mij, hiervan was ik niet helemaal op de hoogte.
Ik ga nog maar is achter de jaarafrekeningen hiervan aan, mijn verhuurder heeft immers tot 1 juli 2013 de tijd de dingen recht te zetten.
Qua hoogte van de administratiekosten is nogal wat onduidelijkheid en in mijn geval vind ik €117.49 nogal veel. Weet jij of een andere lezer toevallig meer over de percentages die een verhuurder mag berekenen en of deze ook moet aantonen hoe/wanneer wat hij gedaan heeft of hier recht op te hebben?
Met vriendelijke groet,
Melvin Dors
Bedankt voor je reactie.
Het feit dat een verhuurder niet 100% van de kosten VvE mag doorberekenen aan huurder is nieuw voor mij, hiervan was ik niet helemaal op de hoogte.
Ik ga nog maar is achter de jaarafrekeningen hiervan aan, mijn verhuurder heeft immers tot 1 juli 2013 de tijd de dingen recht te zetten.
Qua hoogte van de administratiekosten is nogal wat onduidelijkheid en in mijn geval vind ik €117.49 nogal veel. Weet jij of een andere lezer toevallig meer over de percentages die een verhuurder mag berekenen en of deze ook moet aantonen hoe/wanneer wat hij gedaan heeft of hier recht op te hebben?
Met vriendelijke groet,
Melvin Dors
-
Staat in de link die ik hierboven neerzette. Circa 10 euro per maand aan administratiekosten zou dan 200 euro per maand aan servicekosten betekenen. Is dus te hoog. Ik zou het gewoon aan de Huurcommissie voorleggen. Je kan alles schriftelijk doen.Administratie-
kosten
Administratiekosten van de overeengekomen leveringen en diensten.
In het algemeen maximaal 5% van de totale servicekosten.
De post VVE mag helemaal niet voorkomen in het servicekostenoverzicht. Kosten VVE moeten gedragen worden door de eigenaar van de woning. Dit geldt bijvoorbeeld ook voor het eigenarendeel van de gemeentelijke OZB.
Zie ook http://www.woonbond.nl/pages/nieuws/dow ... kosten.pdf
Beste Bob,
Ik denk dat de Huur Commissie de beste optie voor mij is inderdaad.
Dank voor je reacties.
Met vriendelijke groet,
Melvin.
Ik denk dat de Huur Commissie de beste optie voor mij is inderdaad.
Dank voor je reacties.
Met vriendelijke groet,
Melvin.