LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Servicekosten

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
annytheo

Servicekosten

Ongelezen bericht door annytheo »

Al veertien jaar huren wij een woning in een flatcomplex twee hoog bij Talis.
Wij betalen daar servicekosten over.
Een van die kosten is halverlichting en die vinden wij te hoog.
Wij zijn daar mee in overleg met talis.
Er zijn in de hal 35 lampen van 7 wat.
Deze branden gemiddeld over een jaar 10 uur per dag.
wij hebben daarvoor in de volgende jaren betaald:
2005--2006--2007--2008-- 2009 jaar
2055--2382--2299--3044--2689 Euro

Voor 2009 krijgen wij 1422 euro terug,27,35 euro per gezin.
De andere jaran nooit iets terug ontvangen.
Is er iemand die de kosten kan berekenen over deze jaren.

Th.Markese

Bob Schurkjens

Re: Servicekosten

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

U kunt de verhuurder schriftelijk en indien mogelijk per e-mail met ontvangstbevestiging sommeren om binnen 14 dagen met een specificatie van alle servicekosten te komen. Vermeld daarbij dat u een procedure start bij de Huurcommissie indien de verhuur daaraan geen gehoor zal geven. De verhuurder draait dan op voor 450 euro aan procedurekosten die ze wellicht graag willen vermijden. Zie ook http://www.huurcommissie.nl/Servicekostencheck
en http://www.huurcommissie.nl/Servicekost ... ls_huurder

De stroomkosten zou ik schatten op 200 euro per jaar:

1 kilowattuur (Kw) is circa € 0,22
35x7 = 0,245
x10 = 2,45 Kw
x365 = 894 Kw
x € 0,22 = ongeveer 200 euro.

Verder kunnen er natuurlijk bijkomende kosten zijn zoals het vervangen van kapotte lampen. Maar ik weet niet of die ook bij de servicekosten horen.

Het is de verhuurder door de wetgever niet toegestaan om winst op de servicekosten te maken.

annytheo

In oktober huurcommissie gebeld daar werd gezegd dat ik over de jaren 2007-2008en 2009 bezwaar kon indienen,meteen gedaan en de week daarna drie accept giros van 25 euro,ook meteen betaald
twee maanden later bericht dat 2007 te laat was,25 euro kreeg ik niet terug.
Na zes maanden 21 maart 2011 hoorzitting huurcommissie maar uit ontvangen vooronderzoek bleek al daat verhuurder in het gelijk werd gesteld.
Wat betreft ramen wassen heeft verhuurder verklaard dat dit met een lange stok gebeurd maar men wast met ladders alleen twee en drie hoog op de site van huurcommissie staat dat wassen onberijkbare ramen niet in rekening mogen worden gebracht.
De voorzitter van de commissie vroeg aan mij wat zou u ervan vinden als de ramen niet meer gewassen zouden worden.
Ik heb toen geantwoord dat het er om gaat dat dit niet in rekening gebracht mag worden.
Ook met de stroomrekening,volgens huurcontract moeten wij stroom betalen voor onze gemeenschappelijke ruimte hal met 51 bergingen op onze afrekening staat ook stroom halverlichting men laat on ook de stroom van de verlichting van parkeerplaats en doorgangen voor iederen naar andere woningen betalen.
Ook nu vroeg de voorzitter aan mij wat zou u ervan vinden als Talis alle verdere verlichting uitmaakt.
ik heb toen geantwoord dat het daar niet omgaat maar dat wij moeten betalen volgens afspraak,wat in het huurcontract staat
ook zijn de lampen dit jaar voor het eerst na 15 jaar vervangen,de verklaring van talis dat dit om de drie jaar gebeurd werd zo geaccepteerd,kosten 850 euro per jaar
Ik heb het idee dat deze zitting helammal geen nut voor ons had men had de beslissing in een voorrapportage al genomen
verder procederen kan ik niet met een uitkering .

lostlovey

Ongelezen bericht door lostlovey »

Is het geen optie lampen met bewegingssensor aan te schaffen? En er zijn ook schakelaars waarbij het licht na een bepaalde tijd automatisch weer uitgaan (weet niet hoe ze heten).

En zijn alle lampen ook werkelijk nodig? In de berging bijv. branden de lampen toch niet continu?

Vind de bedragen ook best verschillen, zouden toch redelijk constant moeten zijn.

annytheo

Een goede tip
bedankt,zal dit aan de verhuurder voorstellen
blijft het probleem dat je als huurder neits hebt in te brengen bij de huurcommissie,huurder moet alles bewijzen,verhuurder kan verklaren wat hij wil en dat word zo maar aangenomen.
op min vraag rekening nieuwe lampen werd niet eens ingegeaan.

lostlovey

Ongelezen bericht door lostlovey »

Het inzien van rekeningen lijkt me ook geen heel vreemde vraag. Of ze daartoe verplicht zijn, weet ik echter niet.

Vroeg me overigens ook af of er een lift in jullie complex aanwezig is. Die valt natuurlijk ook onder de energierekening.

Op de site van Aedes is mogelijk meer info te vinden maar dit vond ik in de gauwigheid:
http://www.aedesnet.nl/content/artikele ... tarief.xml

Talis is volgens mij ook aangesloten bij Aedes, mogelijk dat zij meer informatie kunnen verschaffen over rechten en plichten?

annytheo

Er is geen lift aanwezig.
Ik heb inderdaat de een rekening overzicht gekregen van de energie kosten en schoonmaakkosten maar heb daar drie maanden op moeten wachten en zeker in totaal anderhalf uur gebeld met Talis .

annytheo

Vorige week naar de zitting geweest van de huurcommissie.
Van te voren was het ons al duidelijk dat de raporteur Talis al in het gelijk had gesteld,dat bleek uit zijn raportage.
Op de zitting konden wij vragen beantwoorden en stellen.
Door de voorzitter werd naar voren gebracht wat wij er van zouden vinden als de verlichting buiten door Talis werd afgesloten.
Een tip dus naar de woning bouw vereniging van mochten jullie in het ongelijk worden gesteld dan moet Talis de buiten verlichting maar afsluiten.
Ik heb geantwoord dat het daarom niet gaat het gaat hier over dat volgens ons huurcontract betaald moet worden voor stroom gemeenschappelijke ruimte en dat is de ruimte waar wij in moeten voor onze bergingen.Staat ook ieder jaar op de jaarafrekening,stroom halverlichting
Ook stelde hij de vraag wat wij zouden doen als de ramen twee en drie hoog niet meer gewassen zouden worden.
Ik heb toen weer geantwoord daar gaat het niet over het gaat om wat duidelijk op de pagina van de huurcommissie staat vermeld dat ramen wassen onberijkbaar voor de bewoners niet in rekening mogen worden gebracht
Weer een tip naar de woning stichting van als de bewoners in het gelijk worden gesteld was dan de ramen maar niet meer.
Ik vond de commissie helemaal niet neutraal en vraag mij af wat je hier als gewone burger tegen kunt ondernemen

Gesloten