Beste forumlieden,
Ik zou graag wat juridische argumenten willen om tegen mijn huisbaas te gebruiken ten einde de verhoging van de servicekosten die hij wil doorvoeren, te bestrijden.
Ik heb op 23 mei een huurcontract getekend waarbij ik een kamer huur. Het deel servicekosten van de huurprijs bedraagt €115,- p.m.. Het contract, waar dit in is vastgelegd, is op 1 juni ingegaan. Kort erna, terwijl juni nog niet eens voorbij is, ontving ik een bericht van de huisbaas dat hij de servicekosten per 1 juli gaat verhogen naar €131,-. Ik woon dus nog geen maand in deze nieuwe kamer, en nu al heb ik te maken met een flinke kostenstijging van meer dan €15,- per maand.
De kale huur stijgt, conform de regels, overigens niet. Dit gaat dus puur om de servicekosten die na enkele weken woongenot al verhoogd worden. Kan dit zomaar?
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Servicekosten verhogen vlak na ingang contract
Re: Servicekosten verhogen vlak na ingang contract
Vraag hem naar een onderbouwing en wijs hem op het feit dat hij de afgesproken kosten niet eenzijdig kan/mag verhogen! Je hebt een contract dat beide partijen dienen na te leven!
Hij kan zich niet beroepen op de algehele huurverhogingen, servicekosten staan daar los van. Verder kun je ook eens bij de Woonbond je licht opsteken.
Hij kan zich niet beroepen op de algehele huurverhogingen, servicekosten staan daar los van. Verder kun je ook eens bij de Woonbond je licht opsteken.
De onderbouwing heb ik. Hij beroept zich niet op algemene huurverhogingen, maar hij geeft aan (en uit de rekeningen blijkt dit ook) dat het watergebruik in het huis explosief gestegen is. Ik snap ook best dat hij de servicekosten wil verhogen voor de huidige huurders (die hier verantwoordelijk voor zijn), maar ik vind het eigenlijk onredelijk om dit ook mij nog geen maand na mijn intrek in het huis aan te smeren.dhc schreef:Vraag hem naar een onderbouwing en wijs hem op het feit dat hij de afgesproken kosten niet eenzijdig kan/mag verhogen! Je hebt een contract dat beide partijen dienen na te leven!
-
Ik weet niet hoeveel huurders er in het huis wonen, maar stel 4.
dan wordt de totale verhoging dus € 60.- per maand. Ik betaal ca 65.- per 3 maanden voor 2 personen.
De verhoging, uitgaande van 4 personen zou dan op € 180.- komen. Ik weet niet het bedrag waar de verhuurder nu rekening mee houdt, maar voor dat bedrag kan je heeeuuuul veel water kopen!
Ik kan me voorstellen dat de verhuurder de kosten doorberekend, maar dan zou het slechts om enkele euro's per maand per persoon moeten gaan. ik denk dan aan bijv. 2 a 3 euro.
Ik denk dan ook dat de voorgestelde verhoging van € 15.- per persoon en per maand te hoog is en hij dat beter moet onderbouwen.
Vraag hem eens om de laatste eindafrekening?
dan wordt de totale verhoging dus € 60.- per maand. Ik betaal ca 65.- per 3 maanden voor 2 personen.
De verhoging, uitgaande van 4 personen zou dan op € 180.- komen. Ik weet niet het bedrag waar de verhuurder nu rekening mee houdt, maar voor dat bedrag kan je heeeuuuul veel water kopen!
Ik kan me voorstellen dat de verhuurder de kosten doorberekend, maar dan zou het slechts om enkele euro's per maand per persoon moeten gaan. ik denk dan aan bijv. 2 a 3 euro.
Ik denk dan ook dat de voorgestelde verhoging van € 15.- per persoon en per maand te hoog is en hij dat beter moet onderbouwen.
Vraag hem eens om de laatste eindafrekening?
Als huurders zijn jullie gezamenlijk verantwoordelijk. Je verhuurder kan daar moeilijk allerlei berekeningen op loslaten gebaseerd op hoe lang je daar woont. Andersom zou het voor jou een vrijbrief zijn om maar extra veel water te gebruiken, omdat jij toch niet extra mee hoeft te betalen, want je woont er pas een maand. Ik denk niet dat je hier veel tegenin kan brengen.Amber R schreef:Ik snap ook best dat hij de servicekosten wil verhogen voor de huidige huurders (die hier verantwoordelijk voor zijn), maar ik vind het eigenlijk onredelijk om dit ook mij nog geen maand na mijn intrek in het huis aan te smeren.
Eens! En hij zal de boel ook moeten onderhouden. Denk dat je het mort accepteren.
-
Gaat het hier dan niet om een voorschot? M.a.w. als er aan het eind van een jaar minder water is verbruikt jullie dit teveel betaalde weer terug betaald krijgen?Amber R schreef: De onderbouwing heb ik. Hij beroept zich niet op algemene huurverhogingen, maar hij geeft aan (en uit de rekeningen blijkt dit ook) dat het watergebruik in het huis explosief gestegen is.
Servicekosten worden meestal 1 keer per jaar herzien en indien nodig van een andere prijskaartje voorzien. Dat zou kunnen verklaren waarom het kort na het tekenen van het contract veranderen. Al had het wel netjes van de verhuurder geweest als hij dit vooraf had verteld.