LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Sleutel vervangen huurhuis (kamer)

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
Istochgekkigheid

Sleutel vervangen huurhuis (kamer)

Ongelezen bericht door Istochgekkigheid »

In mijn contract staan de volgende dingen:
  • Zonder schriftelijke toestemming mag ik de deuren niet van andere sloten voorzien, anders zal dit als gevolg hebben dat het huurcontract direct wordt ontbonden
  • De verhuurder krijgt toestemming om het gehuurde te betreden, ook tijdens mijn afwezigheid, voor zover dit noodzakelijk is voor het verlenen van service en onderhoud en in het belang van het pand t.a.v. afsluitkranen en schakelkasten in het gehuurden en bij brand en lekkage e.d.
  • Verhuurder dient zich van misbruik te onderhouden.
Bij het tekenen van het huurcontract dacht ik dat dit nooit een probleem zou hoeven zijn, maar helaas, mijn verhuurder is zonder toestemming mijn kamer in gegaan en heeft de deuren uit de inbouwkasten weggehaald (zonder toestemming). Dit doet hij omdat ik huurverlaging heb aangevraagd bij de huurcommissie en meneer wilt mij daardoor blijkbaar het leven zuur maken.

Heb ik het recht om het slot van mijn kamer te vervangen, ook al staat er in het huurcontract dat dit niet mag? En mag mijn verhuurder zo maar zonder toestemming mijn kamer betreden om vervolgens nog even twee deuren van mijn inbouwkasten te stelen?

Alvast hartelijk dank voor jullie hulp. En graag zou ik ook een link zien naar de desbetreffende wetten.
Laatst gewijzigd door Istochgekkigheid op 05 jun 2013 15:42, 1 keer totaal gewijzigd.

16again

Re: Sleutel vervangen huurhuis (kamer)

Ongelezen bericht door 16again »

Indien verhuurder binnen geweest is , laat hij dan maar , conform contract, aantonen dat "dit noodzakelijk was voor het verlenen van service en onderhoud."

crazyme

Ongelezen bericht door crazyme »

Wanneer je toch al met de huurcommissie aan de slag bent, kun je ook wel dit geschil voorleggen.
Istochgekkigheid schreef: Alvast hartelijk dank voor jullie hulp. En graag zou ik ook een link zien naar de desbetreffende wetten.
Jottem, dat wordt weer ouderwets haarkloven !

Miepje1

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Kan ts zelf niet even Google intypen?

ciske

Ongelezen bericht door ciske »

De verhuurder krijgt toestemming om het gehuurde te betreden, ook tijdens mijn afwezigheid, voor zover dit noodzakelijk is voor het verlenen van service en onderhoud en in het belang van het pand t.a.v. afsluitkranen en schakelkasten in het gehuurden en bij brand en lekkage e.d.
Bezopen regels gewoon, ga eens met dat contract langs het juridisch loket, denk namelijk dat die verhuurder heel wat regels overtreedt.

weetnietveel

Ongelezen bericht door weetnietveel »

Ik weet niet of je een ander slot mag plaatsen, maar ik denk eigenlijk wel. Maar de verhuurder mag absoluut niet zomaar de woning (kamer) betreden zonder je toestemming. Een link naar een wet heb ik niet maar misschien heb je hier wat aan.
http://www.meldpuntkamerverhuur.nl/privacy

Istochgekkigheid

Ongelezen bericht door Istochgekkigheid »

Dank voor de reacties!

Ik zal er in ieder geval mee naar het juridisch loket gaan om te kijken wat ze hierover te vertellen hebben. Ik heb ook al het een en ander gegoogled maar helaas kan ik alleen wat standaard informatie vinden over huurrecht, maar niks over de vraag of die regels in het contract wettelijk haalbaar zijn. Ik zal in ieder geval even updaten zodra ik heb gehoord van het juridisch loket.

rozemarijntje

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Sorry dat ik het zeg maar,ik had het contractueel al niet getekend,niemand heeft iets in mijn huis wat te zoeken aks ik er niet ben!!!

Ik heb ook andere sloten toen erop gezet,maar meer veiligheidsloten.,,
Maar zie mijn makelaar hier al binnen staan,ja ff...nou denk het niet..

Maar je hebt wel getekend voor akkoord!!!!
Toen had je nee moeten zeggen eerlijk geZegd,weet ik niet of je sterk sta!!

ciske

Ongelezen bericht door ciske »

Dan nog mag een verhuurder niet in je huis/kamer komen, ik heb het idee dat TS voor het eerst zelfstandig woont, en niet alle regels kent. Zo zal TS blij zijn met woonruimte, vandaar ook dat ik zeg, ga langs het juridisch loket.

tenormin

Ongelezen bericht door tenormin »

@istochgekkigheid, je hebt dit vast niet gehuurd via een Woningbouw maar van een huisjesmelker, zoals we die noemen. Want het is toch van de zotte dat meneer even twee kastdeuren uit je woning gaat halen? Denk dat je, ondanks dat je getekend hebt, wel sterk staat als je bij het Juridisch Loket info vraagt wat te doen.

Barman

Ongelezen bericht door Barman »

weetnietveel schreef:Ik weet niet of je een ander slot mag plaatsen, maar ik denk eigenlijk wel.
Ik weet wel zeker van niet. Los daarvan is het opgenomen in het huurcontract en dus een reden je op straat te zetten als je het doet.
tenormin schreef:@istochgekkigheid, je hebt dit vast niet gehuurd via een Woningbouw maar van een huisjesmelker, zoals we die noemen. Want het is toch van de zotte dat meneer even twee kastdeuren uit je woning gaat halen?
Hoeveel woningbouwverenigingen ken jij die een kamer verhuren?

@ Istochgekkigheid

Ik weet niet hoe lang jij daar hoopt te blijven wonen, maar je doet wel erg je best dat zo kort mogelijk te maken. Juridisch kan je in je recht staan, maar er bestaat ook nog zoiets als woongenot en jij doet erg je best dat van jou om zeep te helpen.

weetnietveel

Barman schreef:
weetnietveel schreef:Ik weet niet of je een ander slot mag plaatsen, maar ik denk eigenlijk wel.
Ik weet wel zeker van niet. Los daarvan is het opgenomen in het huurcontract en dus een reden je op straat te zetten als je het doet.
Ik heb even gezocht. Jurofoon zegt: Mocht de verhuurder ondanks jouw (schriftelijk) bezwaar toch het pand betreden, dan is de simpelste oplossing om de sloten veranderen.
http://www.jurofoon.nl/nieuws/weblog.asp?id=3886

Barman

weetnietveel schreef: Ik heb even gezocht. Jurofoon zegt: Mocht de verhuurder ondanks jouw (schriftelijk) bezwaar toch het pand betreden, dan is de simpelste oplossing om de sloten veranderen.
http://www.jurofoon.nl/nieuws/weblog.asp?id=3886
Wat goed van jou zeg, maar welk (schriftelijk) bezwaar is er dan? TS heeft zelfs in het huurcontract schriftelijk toestemming gegeven.

weetnietveel

Kan wel wezen maar de verhuurder heeft er m.i. misbruik van gemaakt. Dan lijkt me dat ts daar bezwaar tegen kan maken en aan kan geven de sloten te willen veranderen om herhaling uit te sluiten.

Jolijn

Ongelezen bericht door Jolijn »

rozemarijntje schreef:Sorry dat ik het zeg maar,ik had het contractueel al niet getekend,niemand heeft iets in mijn huis wat te zoeken aks ik er niet ben!!!

Ik heb ook andere sloten toen erop gezet,maar meer veiligheidsloten.,,
Maar zie mijn makelaar hier al binnen staan,ja ff...nou denk het niet..

Toen had je nee moeten zeggen eerlijk geZegd,weet ik niet of je sterk sta!!
Maar dat is een heel andere situatie toch?
Het lijkt me dat TS een kamer huurt in een studentenhuis of bij de verhuurder in huis.

Vanwege het belang van de andere bewoners en/of verhuurder zelf, lijkt het me wel van belang dat verhuurder, indien noodzakelijk, zijn eigendom kan betreden. Ook voor TS zelf kan dat gunstig uitpakken.

16again

Ongelezen bericht door 16again »

Barman schreef: maar welk (schriftelijk) bezwaar is er dan? TS heeft zelfs in het huurcontract schriftelijk toestemming gegeven.
Volgens dat huurcontract dient er sprake van te zijn van "noodzakelijk onderhoud in belang van het pand" , als voorbeelden worden brand en lekkage genoemd.

Verhuurder is zijn boekje dus te buiten gegaan!

Barman

weetnietveel schreef:Kan wel wezen maar de verhuurder heeft er m.i. misbruik van gemaakt. Dan lijkt me dat ts daar bezwaar tegen kan maken en aan kan geven de sloten te willen veranderen om herhaling uit te sluiten.
Ja. TS kan nu bezwaar maken en eventueel als het nog eens gebeurt nieuwe sloten plaatsen. Niet dus nu al nieuwe sloten plaatsen, zoals jij eerder dacht.

Nieuwe sloten zal trouwens voor de verhuurder een reden zijn ze er weer uit te slopen, verwijzend naar het huurcontract, om vervolgens dat contract te verbreken en TS op straat te zetten.
16again schreef: Verhuurder is zijn boekje dus te buiten gegaan!
Ga jij hem dat even vertellen dan? Ik durf te wedden dat hij het verwijderen van de deuren ziet als noodzakelijk onderhoud.

Onder welke steen leven jullie eigenlijk?

De enige mogelijkheid voor TS is om legale stappen te ondernemen. De mogelijkheden van de verhuurder om TS het wonen zuur te maken zijn legio.

Fleurtjuh666

Ongelezen bericht door Fleurtjuh666 »

Barman schreef: De enige mogelijkheid voor TS is om legale stappen te ondernemen. De mogelijkheden van de verhuurder om TS het wonen zuur te maken zijn legio.
Helemaal mee eens. Heb met mijn verhuurder (appartement) hetzelfde gedoe gehad, en heb nu zwart op wit staan dat hij niet zonder mijn schriftelijke toestemming de woning mag betreden (gedoe met aansluiting tv, bla bla bla, hij liet vrolijk de kluslui binnen om 'samen' iets te bekijken....terwijl ik kon aantonen dat ik op die tijdstippen niet thuis was.). Helaas is het inderdaad het beste om het netjes op een legale manier te doen (Juridisch loket, geschillencommissie, je verzint het maar), zodat jou als huurder niets verweten kan worden.

tenormin

Ongelezen bericht door tenormin »

@barman

Had inderdaad alleen huurhuis gelezen en (kamer) over het hoofd gezien.

rozemarijntje

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Ik las ook huurhuis,en nu pas kamer

Maar hoe dan ook,hij is zelf akkoord gegaan?lijkt mij....

Gesloten