LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Sociale huur om zeep?
-
Sociale huur om zeep?
Zojuist kreeg ik onderstaande site toegezonden:
http://www.heuvelrugwonen.nl/23-nieuws/ ... eyfer.html
Of Heuvelrug wonen het juist interpreteert weet ik niet.
In het kort staat er in: er is een concept wijzigingvoorstel op de herzieningswet van de woningwet. Volgens dit concept moeten alle geliberaliseerde woningen (boven de huurgrens) in een aparte bv worden gebracht, zij zijn dan niet langer sociaal. Dat is niets nieuws. Maar er zou één zin in het concept staan die er op neerkomt dat óók sociale huurwoningen die de potentie hebben om naar de vrije sector te gaan, in die aparte bv moeten komen. Ook die woningen zijn dan niet langer sociaal.
Voor Heuvelrug wonen betekent dit dat minder dan 30% van het woningbestand, 950 woningen, sociaal blijft, terwijl er voor dat gebied alleen al 4689 woningzoekenden zijn. En ongetwijfeld zal dit in het hele land gaan gelden. Immers, volgens het bericht, komt iedere woning met meer dan 140 punten in principe in aanmerking om boven de huurgrens uit te komen.
Nogmaals, ik weet niet of Heuvelrug wonen het juist interpreteert. Het is ook nog maar een concept, het is nog niet door de beide kamers aangenomen. Maar als Heuvelrug dit juist interpreteert, en het vindt doorgang, dan is dit verontrustend nieuws.
Ik hoop oprecht dat dit tegen gehouden gaat worden, anders hebben veel, heel veel mensen over een aantal jaren een probleem.
http://www.heuvelrugwonen.nl/23-nieuws/ ... eyfer.html
Of Heuvelrug wonen het juist interpreteert weet ik niet.
In het kort staat er in: er is een concept wijzigingvoorstel op de herzieningswet van de woningwet. Volgens dit concept moeten alle geliberaliseerde woningen (boven de huurgrens) in een aparte bv worden gebracht, zij zijn dan niet langer sociaal. Dat is niets nieuws. Maar er zou één zin in het concept staan die er op neerkomt dat óók sociale huurwoningen die de potentie hebben om naar de vrije sector te gaan, in die aparte bv moeten komen. Ook die woningen zijn dan niet langer sociaal.
Voor Heuvelrug wonen betekent dit dat minder dan 30% van het woningbestand, 950 woningen, sociaal blijft, terwijl er voor dat gebied alleen al 4689 woningzoekenden zijn. En ongetwijfeld zal dit in het hele land gaan gelden. Immers, volgens het bericht, komt iedere woning met meer dan 140 punten in principe in aanmerking om boven de huurgrens uit te komen.
Nogmaals, ik weet niet of Heuvelrug wonen het juist interpreteert. Het is ook nog maar een concept, het is nog niet door de beide kamers aangenomen. Maar als Heuvelrug dit juist interpreteert, en het vindt doorgang, dan is dit verontrustend nieuws.
Ik hoop oprecht dat dit tegen gehouden gaat worden, anders hebben veel, heel veel mensen over een aantal jaren een probleem.
-
Re: Sociale huur om zeep?
Jawel, maar in die mate?
Volgens mij worden er nu twee dingen door elkaar gehaald. Je krijgt het onderscheid tussen de woningen die in de ('commerciële') BV moeten worden ondergebracht en de woningen die in de ('sociale') stichting mogen blijven. Maar dat betekent m.i. niet dat de woningen die in de BV worden ingebracht ook duurder zouden moeten worden of zo. Deze mogen best goedkoper blijven. Op deze manier kan er misschien juist voor mensen die op het 'grensgebied' zitten (meer) mogelijkheden komen om voor een goedkope commerciële woning te kiezen.
-
@ Kweenie, je zou heel goed gelijk kunnen hebben. Ik weet dat er in Zuid-Limburg een commerciële verhuurder is die ooit een partijtje sociale huurwoningen heeft gekocht, maar, omdat die niet gebonden is aan allerlei wettelijke verhogingen, nu goedkoper is dan vergelijkbare sociale woningen in hetzelfde gebied.
Maar: wat in het artikel ook naar voren komt is, doordat het uitgangspunt niet de huur wordt maar het puntenaantal, dat er geen sociale huurwoningen meer gebouwd kunnen worden. De grens ligt bij 140 punten, maar dat is simpelweg niet haalbaar. De goedkoopste flat die Heuvelrug volgens hun eigen bericht de afgelopen 5 jaar heeft gebouwd, heeft 165 punten. Voor de sociale woningbouw blijven dan alleen de gehorige krotten over, tot die allemaal gesloopt zijn.
Ik heb hier een flat uit 2008 met een huurprijs van ca 560 euro, maar 185 punten. Dit zou dan een vrije sector woning worden, ondanks de huurprijs.
Maar: wat in het artikel ook naar voren komt is, doordat het uitgangspunt niet de huur wordt maar het puntenaantal, dat er geen sociale huurwoningen meer gebouwd kunnen worden. De grens ligt bij 140 punten, maar dat is simpelweg niet haalbaar. De goedkoopste flat die Heuvelrug volgens hun eigen bericht de afgelopen 5 jaar heeft gebouwd, heeft 165 punten. Voor de sociale woningbouw blijven dan alleen de gehorige krotten over, tot die allemaal gesloopt zijn.
Ik heb hier een flat uit 2008 met een huurprijs van ca 560 euro, maar 185 punten. Dit zou dan een vrije sector woning worden, ondanks de huurprijs.
-
Eerlijk gezegd vraag ik me soms af....waar je nu beter mee bent...
Vrije sec,betaal je soms minder als sociaal huur!
Laten we even ,dat je dan wel in aanmerking komt vergten voor toeslag,( dat wordt ook steeds minder)
Ik zit voor een mooie prijs mooi huis,komt was eerste bewoner,contract toen van makelaar gekregen eerste drie jr geen huurverhoging..top!
Andere buren die verhuist zijn zitten hoger,,
Logisch,dat werkt nu eenmaal zo,maar dan nog!
Mijn kennis een nw bouw appartement gekregen va vestia en zit aan de 800 euro!!!,
Ja oke ze krijgt geen toeslag! Omdat ze net boven de grens zat,waren het niet dat haar man nu zwaar kanker heeft en dood gaat( kort door de bocht)ze zaten net boven de grens! Omdat hij vuilnisman is en soms wek eens met feestdagen extra feestdag moet werken,roteb dus vegen bij roparun etc,,,
Tja en nu zit ze ook....lagere inkomsten,wordt gekeken naar vorig jr,dus ik ben beter af met mijn huur van 669!!! Groot huis grote tuin! Mooi huis! To tip,in orde.,..
Vraag ik me soms af...war is u beter...
10 jr wachtlijst staan....en nog een duurder huis krijgen da vrije sec
Kan zeggen staan paar huizen leeg hier en hebben de prijzen,laten zakken om aantrekkelijk te maken
Buuv baalde die is verhuist! Huur is met 50 euro gezakt tja...
Huis is denk ik ondertussen verhuurt en voor zover ii weet...leuk stek( godzeidank)
Dus mijn conclusie ben je beter af met sociaal...?
Als ik bv ciske haar bijdrage lees over kennis wordt ik beter behandeld,
Heb op moment wel een geschik maar dat gaat over de schuur,iets in huis,volgende dag staat er iemand voor de deur,nw cv! Alles onderhouden,laat wbv nog wel eens,,,
Zal het wek mis hebben,denk te simpel misschien?
Vrije sec,betaal je soms minder als sociaal huur!
Laten we even ,dat je dan wel in aanmerking komt vergten voor toeslag,( dat wordt ook steeds minder)
Ik zit voor een mooie prijs mooi huis,komt was eerste bewoner,contract toen van makelaar gekregen eerste drie jr geen huurverhoging..top!
Andere buren die verhuist zijn zitten hoger,,
Logisch,dat werkt nu eenmaal zo,maar dan nog!
Mijn kennis een nw bouw appartement gekregen va vestia en zit aan de 800 euro!!!,
Ja oke ze krijgt geen toeslag! Omdat ze net boven de grens zat,waren het niet dat haar man nu zwaar kanker heeft en dood gaat( kort door de bocht)ze zaten net boven de grens! Omdat hij vuilnisman is en soms wek eens met feestdagen extra feestdag moet werken,roteb dus vegen bij roparun etc,,,
Tja en nu zit ze ook....lagere inkomsten,wordt gekeken naar vorig jr,dus ik ben beter af met mijn huur van 669!!! Groot huis grote tuin! Mooi huis! To tip,in orde.,..
Vraag ik me soms af...war is u beter...
10 jr wachtlijst staan....en nog een duurder huis krijgen da vrije sec
Kan zeggen staan paar huizen leeg hier en hebben de prijzen,laten zakken om aantrekkelijk te maken
Buuv baalde die is verhuist! Huur is met 50 euro gezakt tja...
Huis is denk ik ondertussen verhuurt en voor zover ii weet...leuk stek( godzeidank)
Dus mijn conclusie ben je beter af met sociaal...?
Als ik bv ciske haar bijdrage lees over kennis wordt ik beter behandeld,
Heb op moment wel een geschik maar dat gaat over de schuur,iets in huis,volgende dag staat er iemand voor de deur,nw cv! Alles onderhouden,laat wbv nog wel eens,,,
Zal het wek mis hebben,denk te simpel misschien?
Punt is dat het hier vooral gaat over hoe een en ander georganiseerd is op gebied van bv. fiscale en andere regels, en de verschillen daartussen voor woningstichtingen en commerciële BV's. Dat kan dus een heel ander verhaal zijn dan de huurprijzen etc. en hoe daarmee wordt omgegaan.
Hoe de situatie op dit moment is, is dat een woningstichting met bepaalde voordelen (en natuurlijk ook bepaalde aanvullende regels) een huis kan bouwen terwijl een commerciële partij het zelfde huis niet met die voordeeltjes kan bouwen. Dat leidt tot oneerlijke concurrentie. Op zich zou dat nog niet heel bezwaarlijk hoeven te zijn, maar het probleem dat je dan krijgt is dat het voor een commerciële partij dan dus vaak niet lonend/aantrekkelijk is om een huis te bouwen die in huurprijs moet 'concurreren' met de huizen van woningstichtingen. Je begint dan namelijk als commerciële partij vaak al met een achterstand. Gevolg is dan dat commerciële partijen liever huizen bouwen in een heel ander segment dan de woningstichtingen. En dat leidt er weer toe dat er een groot gat zit tussen enerzijds de sociale woningen en de andere woningen die woningstichtingen aanbieden en anderzijds het aanbod van de commerciële partijen.
Om een eerlijker 'speelveld' te krijgen, moet je dus in dat tussengebied een en ander meer rechttrekken.
Hoe de situatie op dit moment is, is dat een woningstichting met bepaalde voordelen (en natuurlijk ook bepaalde aanvullende regels) een huis kan bouwen terwijl een commerciële partij het zelfde huis niet met die voordeeltjes kan bouwen. Dat leidt tot oneerlijke concurrentie. Op zich zou dat nog niet heel bezwaarlijk hoeven te zijn, maar het probleem dat je dan krijgt is dat het voor een commerciële partij dan dus vaak niet lonend/aantrekkelijk is om een huis te bouwen die in huurprijs moet 'concurreren' met de huizen van woningstichtingen. Je begint dan namelijk als commerciële partij vaak al met een achterstand. Gevolg is dan dat commerciële partijen liever huizen bouwen in een heel ander segment dan de woningstichtingen. En dat leidt er weer toe dat er een groot gat zit tussen enerzijds de sociale woningen en de andere woningen die woningstichtingen aanbieden en anderzijds het aanbod van de commerciële partijen.
Om een eerlijker 'speelveld' te krijgen, moet je dus in dat tussengebied een en ander meer rechttrekken.
-
Maar Rozemarijntje, als jij 669 betaalt, dan zit je onder de huurgrens. Dat betekent dat bewoners, ook al is het van een commerciële verhuurder, gewoon aanspraak kunnen maken op huurtoeslag.
Of het een (sociaal of commercieel) beter is weet ik niet. Hier in de flat (sociaal) is een jong stel naar een eengezinswoning (commercieel) gegaan. Ze vonden de service van de wbv toch aanzienlijk beter, nu moesten ze veel meer zelf doen, en het duurde ook langer voor er iets aan gedaan werd.
Maar goed, dat hoor je van sommige wbv's ook, dat je overal achteraan moet blijven gaan en dat er niks gebeurt. Hangt er denk ik sterk van af bij wie je zit.
Of het een (sociaal of commercieel) beter is weet ik niet. Hier in de flat (sociaal) is een jong stel naar een eengezinswoning (commercieel) gegaan. Ze vonden de service van de wbv toch aanzienlijk beter, nu moesten ze veel meer zelf doen, en het duurde ook langer voor er iets aan gedaan werd.
Maar goed, dat hoor je van sommige wbv's ook, dat je overal achteraan moet blijven gaan en dat er niks gebeurt. Hangt er denk ik sterk van af bij wie je zit.
-
@ kweenie, ik snap je punt. Maar worden dingen nu echt recht gezet als een groot deel van de sociale bouw ineens commercieel wordt? Dan zouden beter de regels voor sociaal aangepast kunnen worden.
In feite is dat ook zo. Want je kunt het ook zo zien, dat de regels voor woningstichtingen op één lijn worden gebracht met commerciële verhuurders en dat de woningstichtingen ook commerciële BV's moeten worden. Maar dat er voor de huizen met minder dan 140 punten een uitzondering wordt gemaakt en dat die in een stichting met bepaalde privileges mogen komen/blijven...
-
witte angora schreef:Maar Rozemarijntje, als jij 669 betaalt, dan zit je onder de huurgrens. Dat betekent dat bewoners, ook al is het van een commerciële verhuurder, gewoon aanspraak kunnen maken op huurtoeslag.
Ja maar vergeet er even bij te zeggen dat ik nu 4% heb,je krijgt geen toeslag...en andere al helemaal niet,sommige zitten voor 820!!! Derde bewoner!!
Ik vanaf begin hier scheelt en die drie jr in begin...
-
Ja dus dan kom ik op 695,nog niet veel voor vrije sec..
Maar wel buiten de huurgrens ,denk ik,zo niet....ben ik een van de weinige hier...de rest zit veel hoger,
Naar ja dat heb heb je als je ergens lang woont
Maar wel buiten de huurgrens ,denk ik,zo niet....ben ik een van de weinige hier...de rest zit veel hoger,
-
Minstens net zo erg is het dat de krenten uit de pap worden gehaald om verkocht te worden. Woningen waar mensen jaren inschrijfduur voor nodig hadden, worden nu verkocht. Denk aan vooroorlogse eensgezinswoningen in goede buurten. Wat overblijft is: de pap. Lees flatjes in achterstandswijken tegen de huur die ze er wettelijk gezien maximaal voor mogen vragen.
Zie het totaalaanbod van De Alliantie op: http://www.benopzoek.nl
Zie het totaalaanbod van De Alliantie op: http://www.benopzoek.nl
-
JA daar kan ik niks aan doen ben hier komen wonen nieuwbouw,eerste bewoner,vogels schreef:Met huurders zoals jij zijn verhuurders helemaal niet blij.rozemarijntje schreef:Ja dus dan kom ik op 695,nog niet veel voor vrije sec..
Heb geen problemen met makelaar....
Als er iets is komen ze,
Nu geschil over iets maar wordt aan gewerkt,verder goede makelaar,..
Ik zit hier super woon niet scheef..vrije sec,dat ik niet verhuist ben dus de huur niet opgekrikt kan worden kan ik niks aan doen lijkt me..
Wat il,geloof ik al schreef ze gooien de huren nu omlaag! Om maar huizen kwijt te raken,de waarde hebben ze er al uit,!
-
Sja, en een sociale verhuurder die zijn huurprijzen omlaag gooit, dat geloof je toch zeker zelf niet? In
-
Ja wa dat is dus wel zo!!!
Ken de buuv die hiernaast gewoond heeft sterker,ze komt vd week weer bakkie doen.
Met de opIchter gesproken en scheelt 50 euro!!!!!anders raken ze ze niet kwijt,
Mensen kunnen niet betalen en zijn mooie huizen! Ze doen er alles aan om aantrekkelijk te maken
Tuin wort betegeld!! Onkruid elke wk weggehaald,staat vanaf dec leeg,net huis, maar sinds exonomie..
Huizen zijn erg gewild hier,maar ja prijs..dus gaan ze zakken,
Nu stel mee bezig( hoop dat die het krijgen,netjes ,jong,relaxed) die zeiden ook,sociaal is soms duurder..
Ken de buuv die hiernaast gewoond heeft sterker,ze komt vd week weer bakkie doen.
Met de opIchter gesproken en scheelt 50 euro!!!!!anders raken ze ze niet kwijt,
Mensen kunnen niet betalen en zijn mooie huizen! Ze doen er alles aan om aantrekkelijk te maken
Tuin wort betegeld!! Onkruid elke wk weggehaald,staat vanaf dec leeg,net huis, maar sinds exonomie..
Huizen zijn erg gewild hier,maar ja prijs..dus gaan ze zakken,
Nu stel mee bezig( hoop dat die het krijgen,netjes ,jong,relaxed) die zeiden ook,sociaal is soms duurder..
-
Ik had het over een sociale verhuurder... die zullen nooit never de prijzen omlaag gooien, de commerciëlen kunnen dat wel blijkbaar...
Dat zeg ik, in Zuid-Limburg zijn de commerciëlen goedkoper nog dan de sociale woningbouw. Je gaat je langzaamaan afvragen wie er hier nou sociaal bezig is....
Dat zeg ik, in Zuid-Limburg zijn de commerciëlen goedkoper nog dan de sociale woningbouw. Je gaat je langzaamaan afvragen wie er hier nou sociaal bezig is....
Het percentage zal ook van de specifieke woningvoorraad van een verhuurder afhangen. Bij een verhuurder die relatief veel woningen aan de onderkant heeft zal het effect minder zijn dan bij een verhuurder die relatief veel duurdere woningen heeft.witte angora schreef:Jawel, maar in die mate?
-
Sorry wawitte angora schreef:Ik had het over een sociale verhuurder... die zullen nooit never de prijzen omlaag gooien, de commerciëlen kunnen dat wel blijkbaar...
Had woordje sociaal niet gelezen!! Sorry
Ja als de makelaars het kunnen? Waarom sociaal dan niet..
Ik zit hier nu 16 jr en volle tevredenheid,maar net als kennis dus nieuwbouwflat,die betaald sociaal meer als ik!! Nietnormaal!
Mijn huis gaat er drie keer en dan de tuin nog...absurd,,maar ja vestia he,geld nodig,
Moet zeggen ze doen alles,nw cv ketel,bel dat er iets is boem
Erge lekkage gehad geloof drie jr terug en echt!! Ze haalden alles uit de kast hartje winter cv mocht niry aan!!
Blower in de badkamer alles droog worden kasse,werd gecompenseerd,hoefde x aantal mnd huur niet te betalen,of ik nog klachten had..nou ja afzuigkap...oh kreeg nieuwe,en mijn huiskamerdeur,is niet zo mooi meer( ja hij vraagd het toch was de directeur)
Dus of ze blij met me zijn,denk niet eens dat ze het in de gaten hebben...grote hoop..
Komt nu wek grote kostenpost voor ze aan,treed niet in detail,maar kost een hoop,
Moeten nog kijken hoe ze dat gaan op,ossen...maar gaat aan gewerkt worden,
Dus ik zit goed,niet voor het geld,maar lekker huis enz,,
Als i het niet naar me zin zou hebben,heb ik er 200 euro meer voor over en ben ik weg naar andere vrije sec...
( hoop geld weet ii maar dan leef ik zuiniger) woonplezier is meer waard! Rust en leuke buurt ,nette buurt
-
Kan gebeuren, Rozemarijntje, geeft niks.rozemarijntje schreef:Sorry wawitte angora schreef:Ik had het over een sociale verhuurder... die zullen nooit never de prijzen omlaag gooien, de commerciëlen kunnen dat wel blijkbaar...
Had woordje sociaal niet gelezen!! Sorry
En ja, als ik jouw berichten zo lees dan zou ik bijna ook bij de commerciëlen gaan. En wie weet dat dat ooit nog eens gaat gebeuren ook, daar in Zuid-Limbo-land. De commerciëlen doen in sommige regio's gewoon met het woonruimteverdelingssysteem mee geloof ik, dus ja...
Hier in het dorp kun je eensgezinswoningen bij een makelaar huren, wachttijd van 3 maanden, terwijl sociaal een wachttijd kent van minimaal een jaar of 6 voor een flat. Ok, het is wat duurder, ruim 700, en hun service is minder goed als bij de sociale wbv hier, maar als iemand toch al geen huurtoeslag krijgt, waar kies je dan voor?