LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Stoppen met huren zonder contract: Wat zijn mijn rechten?

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
Huust Flater

Stoppen met huren zonder contract: Wat zijn mijn rechten?

Ongelezen bericht door Huust Flater »

Eerder dit jaar ben ik een appartement gaan huren, waarbij ik te goed van vertrouwen ben geweest, zo besef ik nu.

Ik wil omdat ik om verschillende redenen ontevreden ben (mankementen aan woning die ondanks beloftes niet worden verholpen, na een half jaar om vage redenen nog steeds geen huurcontract, verhuurder een onredelijke huisjesmelker die niks overheeft voor zn huurders en niet communiceert), zo snel mogelijk een andere woning vinden.

Ik vraag me alleen af wat mijn positie is als niet-gecontracteerd huurder, vooral als het aankomt op het teruggeven van mijn borg.

Het vinden van de woning ging via een bemiddelaar, die ook de bezichtiging met me heeft gedaan. Ik heb toen ik besloot het appartement te huren, tweemaal mijn huur als borg + de eerste maand huur aan de bemiddelaar overgemaakt, die deze bedragen ook heeft overgemaakt naar mijn huisbaas. Ik heb de bewijzen van het overmaken van deze bedragen, zowel screenshots van de bemiddelaar als een print van de transacties die hij heeft gemaakt. Bij alle transacties heb zowel ik als de bemiddelaar een beschrijving gezet die de borg en de eerste maand huur aanduidt.
Is dit genoeg bewijs om te kunnen aantonen dat hij dat bedrag daadwerkelijk heeft ontvangen, en ik er dus ook recht op heb als ik hier vertrek?

Ook vraag ik me af hoe het zit met mondelinge afspraken die je maakt als je besluit te gaan huren.
In de eerste instantie zou ik in ieder geval een jaar huren; na het eerste jaar gold er een opzegtermijn van twee maanden. Dat was de mondelinge afspraak, want tot op heden heb ik nog geen huurcontract gezien. Ik ben stom geweest om hier geen harde eis van te maken toen ik het huurde, maar de bemiddelaar vertrouwde ik (hij is altijd transparant geweest en hield zich aan de afspraken) en ik heb nog steeds goed contact met die persoon.
Als ik mijn huisbaas echter om een contract vraag, krijg ik een ontwijkend antwoord en het begint me inmiddels te dagen dat ik met een verkeerd persoon in zee ben gegaan. Ik heb geen idee wat hij voor reden heeft om me geen contract te geven, maar het zint me allemaal niet. Ik maak wel de huur elke maand per bank aan hem over, dus ik heb bewijs dat ik hem huur betaal.

Mijn vraag is: Kan ik in deze situatie gewoon verhuizen en mijn borg terugeisen, nog voordat ik er een jaar woon? Ik vind zelf van wel, want de verhuurder is nog geen enkele verplichting nagekomen.
Ik verwacht dat hij alles gaat tegenwerken, dus mijn vraag slaat vooral op mijn rechten, niet zozeer hoe ik dit het meest 'schappelijk' kan afhandelen.

berndv

Re: Stoppen met huren zonder contract: Wat zijn mijn rechten?

Ongelezen bericht door berndv »

De grote vraag is, wat kan je van de gemaakte afspraken bewijzen? Er staat van beide kanten niets op papier. Je woont nu een half jaar in een appartement, waarbij je aangegeven hebt de huur voor 12 maanden aan te gaan. Ook hiervoor geldt, wat valt er te bewijzen, voor de huurbaas dan.

De mankementen waarvoor beloftes gemaakt zijn, hoe zijn deze gemaakt? Heb je hier per mail contact over gehad? Zo ja, heb je in ieder geval iets op papier. Normaliter kan je de huurbaas sommeren om de mankementen te verhelpen (afhankelijk van de mankementen), zo niet, zou je dit kunnen verrekenen met je huur per maand.

Een opzegtermijn van 2 maand is niet toegestaan als je per maand de huur betaalt. De opzegtermijn mag namelijk niet langer zijn dan de betalingstermijn.

Wat betreft de borg kan ik weinig zinnigs zeggen. Het lastige is de bewijsbaarheid. Ik wil je in ieder geval adviseren om eens contact op te nemen met het juridisch loket. Wellicht dat zij je verder kunnen helpen. Eventueel zou je ook bij de woonbond advies in kunnen winnen of je situatie.

Leo The Emperor

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Het is heel gebruikelijk dat er voor een woning een minimale huurtermijn van 1 jaar wordt afgesproken. Ik verwacht ook dat dit wel ergens op papier staat. Misschien in de brochure of anders bij de bemiddelaar of in het contract bij de bemiddelaar

Het is niet zo dat je zomaar eerder weg kunt omdat er mankementen aan de woning zijn. Dat zou alleen kunnen als de woning onbewoonbaar is, maar dat volgt niet uit je posting.

Ik zou nu wel opzeggen, maar dat betekent waarschijnelijk wel dat je een vol jaar huur moet betalen, en pas daarna "transfervrij" bent

BL2

Ongelezen bericht door BL2 »

Je kan natuurlijk ook nu opzeggen en het half jaartje nog uitzingen in de woning, dan lost het eventuele probleem zich vanzelf op. De borg moet dan natuurlijk terugbetaald worden.

stofzuigertje

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Vele huurder vergeten de laatste maand te betalen en dan word dit verrekend met de borg!

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Toch is het zeker wel een optie, althans: er is eerder een topic geweest waarin een huurder dit op deze manier deed. Maar... of het in deze casus een bruikbare optie is, dat betwijfel ik.

Het beste lijkt me dat de topicstarter eerst eens met de bemiddelaar gaat praten. Om eens te zien of die er een mouw aan weet te passen. En 'rechten', ik weet niet welke 'rechten' er zijn, er staat namelijk niks op papier. Juist daarom kan een gesprek met de bemiddelaar wat meer duidelijkheid verschaffen.

Gesloten