LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] technische gebreken zelf oplossen

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
richarddeblauw

technische gebreken zelf oplossen

Ongelezen bericht door richarddeblauw »

Ik kom vaak huurders tegen die problemen hebben met het oplossen van technische gebreken in hun huis waarbij de verhuurder het nalaat om deze (op tijd) op te lossen. Vaak denken mensen dat de enige weg dan is... naar de huurcommissie of de rechter. Als via de huurcommissie je huur verlaagt wordt gaat vaak ook de huurtoeslag omlaag waar je wellicht dus niet mee bent gebaat. Je wilt immers gewoon een goed huis en geen lage huur. Een rechtsgang kost geld.

Er is echter nog een weg nl. het zelf (laten) oplossen van technische gebreken en de kosten daarvan direct van de huur aftrekken.

Belangrijk is dan dat je een goede documentatie maakt van de gebreken met bijv. foto's/verklaringen van derden en de verhuurder een aanzegging stuurt om binnen 6 weken de technische gebreken in orde te maken. Deze "aanzegging onderhoudsgebreken" is te downloaden van de site van de huurcommissie. Gaat de verhuurder hier binnen de gestelde tijdslimiet niet (goed) op in dan staat het je vrij om zelf de gebreken op te lossen of om de gebreken door een ander op te laten lossen. Alle kosten (ook je eigen redelijke uurkosten) kun je direct op de maandhuur inhouden.

Als je dit aan je verhuurder van te voren duidelijk maakt dat je dit wilt gaan doen moet het toch gek gaan wil de verhuurder niet reageren.

Zelf heb ik de "aanzegging onderhoudsgebreken" niet aangetekend verstuurd, dat is best duur. Ik heb deze gewoon per post verstuurd maar op dezelfde dag ook per mail verstuurd met de begeleidende brief dat alles zowel per mail als per normale post is verstuurd. Dan is het zeker dat dit is gebeurd.

Uiteindelijk heeft het toch niet mogen baten en ben ik verhuist maar heb wel de kosten van de huur afgetrokken. De verhuurder is naar de rechter gestapt omdat ie nog een paar maanden huur wilde innen maar de rechter heeft mij direct in het gelijk gesteld. Verhuurder moest zelfs nog extra betalen omdat niet alle kosten van de laatste maanden huur konden worden afgetrokken.

leorah

Re: technische gebreken zelf oplossen

Ongelezen bericht door leorah »

In mijn woning loopt de halvloer scheef. Ik schat meer dam 30 mm en er is een bobbel bij de deur ( kan nog open). Hiervoor ben ik naar de huurcommissie gestapt. Er kwam een onderzoeker die de scheef lopende vloer heeft opgemeten. Hij gaf mondeling toe dat deze buiten de gestelde norm viel. Huurverlaging 30%.
Terwijl ik in afwachting van het voorlopig rapport was, kreeg ik opnieuw een schrijven van de Huurcomm., waarin vermeld staat dat er nogmaals een onderzoek zou plaatsvinden. De eerste afspraak werd tien minuten voor aanvang telefonisch op dezelfde dag n.b. afgezegd. De reden is mij niet duidelijk en ook het waarom van een nieuw aangekondigd onderzoek ook niet. De onderzoeker arriveerde 3 dagen na afzegging en jawel net wat ik dacht: deze halvloer moet kosten wat het kost binnen de norm vallen. De 2e onderzoeker die de meting herhaalde stuurde mij onlangs het voorlopige rapport waarin staat vermeld dat de vloer slechts 5mm scheef loopt. Dat kan een normaal mens niet eens opmerken!.
Het is hoogst merkwaardig dat 2 onderzoekers 2 verschillende uitkomsten hebben en wel met een zeer groot verschil. Ik zal de Huurcomm. verzoeken de metingen niet ontvankelijk te verklaren, maar ik vrees het ergste. Ik ga niet naar de hoorzitting, omdat ik vrees dat de beslissing al is genomen en ik bij de Kanton Rechter verder moet procederen. Toen ik de onderzoeker mededeelde dat het mijn voornemen was dat te doen, was haar antwoord: "maar dat wordt heel duur voor u, want u moet dan hoge griffiekosten betalen. Zeer vernederend als je minima bent. En deze vloer zal ik zelf moeten herstellen, maar de kosten daarvoor kan ik niet voorschieten om vervolgens bij de woningbouw ver. te verhalen. Gewoon slikken en je voelt je met je ezelskar op de snelweg als je dit overkomt. Het lijkt erop dat de belangen van de huisbaas voorop staan.

richarddeblauw

Ongelezen bericht door richarddeblauw »

Het probleem van zelf naar de rechter te moeten stappen heb je dus niet wanneer je de kosten direct van de huur aftrekt. Dan is het aan de verhuurder.

Wat is de norm en kun je dit niet simpel zelf laten onderzoeken door een bureautje? Of zelf het verschil met een waterpas opmeten, foto's maken en later bij de rechter laten zien.

LadySwitch

Ongelezen bericht door LadySwitch »

Het is echter ook van belang te weten dat een aantal, al dan niet technische, herstellingen voor rekening van de huurder komen en die dus niet voor de verhuurder zijn. Het één en ander hierover is te vinden in het Besluit Kleine Herstellingen. Hier wordt ook naar verwezen in artikel 7:217 van het Burgerlijk Wetboek:
De huurder is verplicht te zijnen koste de kleine herstellingen te verrichten, tenzij deze nodig zijn geworden door het tekortschieten van de verhuurder in de nakoming van zijn verplichting tot het verhelpen van gebreken.

Wat ik hiermee wil zeggen is dat de huurder er niet zomaar van uit kan gaan dat alle gebreken moeten worden verholpen door de verhuurder maar dat er ook een aantal voor zijn/haar eigen risico zijn.

Gesloten