LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Teveel aan ga,wa,li ..

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
StefanLobbezoo

Teveel aan ga,wa,li ..

Ongelezen bericht door StefanLobbezoo »

Hopelijk kunnen jullie me verder helpen.

Inmiddels woon ik een aantal jaar in een huurwoning die ik via een particulier heb gekregen.
Daarvoor heb ik een contract ondertekend, met daarbij de regel dat de verhuurder zelf 150 euro aan gas, water en licht betaald. Dit omdat de verhuurder een bedrijfje heeft onder mijn woning.
De verhuurder werkt 4 dagen per week in de winkel en is verder eigenlijk bijna niet aanwezig. Daarom leek me de 150 euro best redelijk.

Echter is als de winkel gesloten is, door heel de winkel de verwarming aan. Die verwarming staat dus 24/7 in de winter aan en dit zorgt oa. voor een verschrikkelijk dure gasrekening. Eigenlijk betalen wij als huurder zijn gasverbruik in de winkel. Iets waar ik logischerwijs niet voor teken.

Kan ik hier iets aan doen? Inmiddels heb ik twee jaar echt teveel betaald aan de energierekening. Kan je achteraf bijvoorbeeld een energiebedrijf benaderen en laten uitrekenen wat de kosten zijn van de verhuurder in vergelijking met mijn kosten. Of is het simpelgezegd mijn eigen schuld dat ik toendertijd dat contract getekend heb?

Alvast bedankt voor jullie advies en raad.

koeloejoek

Re: Teveel aan ga,wa,li ..

Ongelezen bericht door koeloejoek »

Even overleg plegen met de verhuurder.
Het probleem tegenwoordig in Nederland is dat als je iets wilt dat dit altijd geld kost dat zal denk ik niet anders zijn als je de energiemaatschappij benaderd om voor jou een berekening te maken maar je kunt het altijd proberen natuurlijk...

VioletPrue

Ongelezen bericht door VioletPrue »

Nee, dit kan een energiemaatschappij niet voor u gaan uitrekenen.
Dat zou hetzelfde zijn als u wilt weten wat het verbruik in je slaapkamer is t.o.v. je woonkamer.
Ik denk ook dat de verhuurder een hele slimme zet heeft gedaan.
U heeft immers het contract vrijwillig getekend en er is een hele dikke kans dat u daar gewoon aan vast zit.
In het contract zal waarschijnlijk niet staan dat hij de kachel dicht moet draaien en alle lampen uit moet doen als het bedrijfspand niet gebruikt wordt.
Hem erop aanspreken kan nooit kwaad, maar ik denk niet dat het veel uit zal halen.
Hij heeft immers een mooie goedkope manier om te stoken zo!

Fiesiekus

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

Ik weet niet waar de CV-ketel staat en/of de thermostaat hangt, maar je zou alles uit kunnen zetten als jij op vakantie gaat, zodat hij beneden in de kou zit (staat er iets in het contract over "aan laten staan" van de CV?).

Misschien wil ie dan wat vlotter onderhandelen over een "beter" contract. Want deze constructie slaat natuurlijk nergens op.

VioletPrue

Ongelezen bericht door VioletPrue »

Nou Fies, da's natuurlijk geen manier van doen.
En laten we eerlijk zijn, hier had TS over na moeten denken vóór hij/zij tekende!
Om dan te denken dat je op zo'n manier een 'eerlijke' onderhandeling over je contract kunt afdwingen, is best sneu.

ciske

Ongelezen bericht door ciske »

Misschien een optie om een metertje er op te laten plaatsen, maar inderdaad zoals Violet Prue al zei.... je hebt getekend.

Fiesiekus

Je bent als huurder toch niet verplicht om je woning te verwarmen? Als de eigenaar meelift op je verwarming, lift ie ook mee op je koukleumen.

ciske

Ongelezen bericht door ciske »

Fiesiekus schreef:Je bent als huurder toch niet verplicht om je woning te verwarmen? Als de eigenaar meelift op je verwarming, lift ie ook mee op je koukleumen.

tuurlijk je gaat gewoon in de kou zitten :lol:

Fiesiekus

Als je verhuurder er zulke slinkse listen op nahoudt, waarom 'm niet uitkleumen?

Emmy75

Ongelezen bericht door Emmy75 »

ciske schreef:
Fiesiekus schreef:Je bent als huurder toch niet verplicht om je woning te verwarmen? Als de eigenaar meelift op je verwarming, lift ie ook mee op je koukleumen.

tuurlijk je gaat gewoon in de kou zitten :lol:
Nee hoor, je wacht de weersberichten af en als het echt koud wordt, boek je een last minute naar de zon :mrgreen:

Emmy75

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Maar even serieus. Het energiebedrijf kan niet uitrekenen wat het daadwerkelijke verbruik is geweest voor dat deel van een pand.

Wat ze wel zouden kunnen uitrekenen is een "geschat" gemiddeld verbruik aan de hand van een aantal kerngegevens, zoals bijvoorbeeld oppervlakte, soort pand (wanneer gebouwd) etc. Of je zou het kunnen omdraaien door te laten berekenen wat een geschat gemiddeld verbruik is van jullie wooneenheid. Soort woning, aantal personen en dan van jezelf aangeven of je een bewuste verbruiker bent of niet zuinig omgaat met energie. Het verschil tussen het geschatte gemiddelde gebruik en de energienota, zou dan bij benadering door het bedrijfspand moeten komen. Let op dit is wel een beetje natte vingerwerk maar het helpt je misschien op weg.

Ik denk ook dat de verhuurder een slimme zet heeft gedaan op deze manier en deze energie kan blijven gebruiken voor een beperkt bedrag. En dat het niet handig is van de huurder om hiermee akkoord te gaan.

Overigens lees ik dat een aantal jaren geleden een bedrag is afgesproken van 150,- per maand. Wordt dit nog aangepast per jaar ivm prijsstijgingen enz? Zo niet lijkt me dit sowieso onredelijk en reden voor heronderhandeling. Het zou mij ook wat logischer lijken als de regeling omgedraaid was. Verhuurder betaald rekening en jij betaald zelf een nader af te spreken bedrag.

Wellicht is het verstandig juridisch advies in te winnen bij een juridisch loket.

Gesloten