LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Uitzetten vermarming door verhuurder

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
Ninnaas

Uitzetten vermarming door verhuurder

Ongelezen bericht door Ninnaas »

Hallo,

vanmorgen dacht ik eens even m'n kachel lekker aan te zetten. Want binnen was het behoorlijk koud! Ik vond m'n baby ook met ijskoude handjes in haar bedje en mijn oudere twee dochters hadden het ook koud. Met sokken, lange broeken en shirtjes met lange mouwen gingen wij naar beneden (geen pyjama's). Dik een uur nadat ik de kachel had aangezet vond ik het nog steeds erg koud in huis. Ik voelde aan de kachel maar deze was steenkoud!

Direct belde ik naar vrienden aan de overkant. Aangezien dit ons eerste huis is waar ze met stadsverwarming werken en waar wij een boiler hebben voor het warme water wist ik niet of er iets mis was en kon hij mij meer vertellen.

Hij vertelde mij dat zodra het buiten mooi weer wordt de "hoofdkachel" uitgezet wordt en ik dus ook in mijn huis de verwarming niet meer aan kon zetten. Direct probeerde ik de huisbaas te bereiken die tot 2 uur 's middags werkt. Vanaf 1 uur heb ik een aantal keer geprobeerd deze te bereiken maar ik kreeg direct de voicemail.

Ik betaal maandelijks 124 euro servicekosten. Hierin zitten ook kosten verwerkt voor de gang en berging lampen en de schoonmaak kosten. Er blijft een bedrag van 76,89 over voor de stookkosten.

Ik heb in de slaapkamers van mijn dochters enkele beglazing. Ik had al aangevraagd of ik dubbel glas kon krijgen daar. Het zijn drie jonge kindjes van 4 en 2 jaar en een baby van 4 maanden! Maar dit kon niet want het budget van 2011 was al op (en dat in april).

Aan het eind van het jaar worden de gebruikte stookkosten over alle bewoners bij elkaar opgeteld en verdeeld over alle bewoners. Ik vind dit een vreemd verhaal. Dit kan duidelijk in je nadeel werken maar ook in je voordeel. Ik vind dit een nadeel. Ik ben erg zuinig! En ik zie het gebeuren dat ik de voor de stookkosten van een ander opdraai.

Ik vraag me af of dit wel mag. Mag de "hoofd verwarming" uitgezet worden? Dit is ons overigens niet verteld bij het tekenen van het huur contract. En dat opdelen van die kosten is dat ook iets wat mag?

Ik was van plan om boos mijn huurbaas op te bellen om te zeggen dat hij kon kiezen, of hij geeft mij dubbele beglazing in hun kamers, of hij zet die kachel weer aan, of ik hoef de maanden dat de kachel uit is geen stookkosten te betalen!

Ik hoop op reacties.

mvg, Linda.

trudy81

Re: Uitzetten vermarming door verhuurder

Ongelezen bericht door trudy81 »

Hai,

dit mag, bij stadsverwarming is het over het algemeen gebruikelijk dat de verwarming op een bepaald punt in het jaar uitgaat.
De kosten bij stadsverwarming zijn daarom ook aanzienlijk lager. Er zijn vaker problemen geweest met dit soort zaken, er wordt dan meestal gezegd dat u een woning onder die voorwaarden gehuurt hebt (u wist immers dat er stadsverwarming was, ook al was u niet op de hoogte van wat dat precies inhield) Een paar jaar geleden is dit voor het gerecht geweest herinner ik me, toen is er besloten dat de huurder zelf een electrisch of gaskacheltje moest aanschaffen. Aangezien duidelijk was tevoren dat de woning op de stadsverwarming zat.

Trudy

sephora30

Ongelezen bericht door sephora30 »

De kosten bij stadsverwarming zijn daarom ook aanzienlijk lager

Niet dus.

ppp333333

Ongelezen bericht door ppp333333 »

o bij mij wel wel

trudy81

Ongelezen bericht door trudy81 »

@sephora,

dat zou wel zo moeten zijn, de subsidie die daarop zit moet aan de huurder worden doorberekend. Als dat niet het geval is is het verstandig bezwaar tegen de verhuurder aan te tekenen. Dit geldt natuurlijk alleen voor stadsverwarming en niet voor een andere vorm van collectieve verwarming.

Trudy

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Wat voor temperatuur geeft de meter aan? Hier in huis voelt het ook steenkoud aan, maar het is binnen toch echt 20,5 graden (cv staat al een week of 2 op 16 graden). De gevoelstemperatuur kan een andere zijn dan de werkelijke temperatuur.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Is het relevant hoeveel graden het is, als het steenkoud aanvoelt? Het gaat toch juist om je gevoelstemperatuur! Als ik het koud heb, dan zet ik de verwarming aan, of ietsje hoger, los van hoeveel graden te thermometer zegt dat het is.

Bovendien vind ik half mei wel heel vroeg om de verwarming al uit te zetten. Zeker als er geen goede isolatie is. Het kan in mei immers nog flink koud zijn en zeker als het wat harder waait kan je appartement nog extra afkoelen.

Hoe de stookkosten worden verdeeld is natuurlijk op meer manieren te bepalen. Je kunt het simpelweg delen door het aantal huizen, maar dat is nou niet echt een eerlijke manier. Zo wordt zuinig stoken ook niet aangemoedigd. Netter zou het zijn om bv. met de speciale metertjes die hiervoor zijn te meten hoeveel warmte iedere radiator aan het systeem heeft onttrokken.

Chocomelk

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Gisteren vond ik het zelf ook maar frisjes in huis en heb ook een uurtje de verwarming aangehad, kan begrijpen dat als je een baby hebt de verwarming wil aanzetten als het koud is, belachelijk dat het niet kan.

Om stookkosten te delen slaat helemaal nergens op zeg !
Jij hebt bijvoorbeeld een baby en wilt het lekker warm hebben voor je kindje (wat logisch is) jou buren zijn erg zuinig en die zouden daar voor mee moeten betalen. :shock:

Gesloten