LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Urgentie aanvraag, Den-Haag

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
soekhia

Urgentie aanvraag, Den-Haag

Ongelezen bericht door soekhia »

Hallo Allemaal,

Mijn vraag naar jullie is ....om ervaringen te delen en/ tips te geven voor de aanvraag voor urgentie in Den-Haag.

Ik zal mijn situatie even uitleggen.......

Ik ben 28 jaar oud, en heb een zoon van 6 jaar. In juni zijn wij ons huis (in drenthe) ontvlucht voor mijn ex. Hij is aangeklaagd voor poging tot moord, mishandeling en bedreiging. Het meest voor de hand liggende is om naar een blijf van mijn lijf huis te gaan zouden jullie denken, maar ik DACHT dat ik een betere oplossing gevonden had voor mijzelf, maar vooral voor mijn zoon, om bij familie in te trekken, zodat hij de huiselijk situatie nog ondervind en hierdoor zo weinig mogelijk meemaakt van de situatie waaruit wij zijn gevlucht. Ik hoopte dat wij ons rust konden vinden. Dat is tot nu toe ook gelukt, we slapen weer rustig, kunnen weer veilig over straat....
Ik heb mij ingeschreven in de gemeente als anoniem. Niemand (behalve me naasten) weten waar mijn zoon en ik verblijven. Dus we voelen ons hier wel veilig.
Ook vooral omdat mijn ex vast zat, ja....zat....hij is vrijgesproken.....en heeft alleen 3 maand gekregen, wat hij al heeft gezeten (voorarrest).

Nu wonen we bij familie, maar hier lopen ook kinderen (3) rond, het is een drukte. En aangezien mijn zoon en ik altijd met ons tweeën waren....is de drukte ons soms veels te veel wat soms ook irritaties opwekt en de nodige woorden hier in huis. Wij verlangen dan ook elke dag naar ons eigen plekje. Wij kunnen hier inprincipe tot december blijven.
Heb geprobeerd om iets particuliers te vinden, maar tot nu toe is het mij niet gelukt. Ik leef van een uitkering nu, en dan is het moeilijk om iets particuliers te vinden....wat vooral betaalbaar is. Ik zou al blij zijn, als ik een huisje zal krijgen, met maar liefst 1 slaapkamer. Maar ook dat lijkt onmogelijk.

Achteraf gezien....ja ik kon beter in mijn blijf van mijn lijf huis, maar ik dacht het zelf wel te kunnen oplossen, zonder mijn zoon in een huis te plaatsen waar vele gevluchtte moeders met kinderen zitten. Ik heb de keus gemaakt om te vluchten en niet om alsnog in een soortgelijk situatie te zitten. Maar...blijkbaar ..... voor een huis te krijgen, had ik het beter kunnen doen.

Mijn vraag is...... is het mogelijk om urgentie aan te vragen in mijn situatie? Ik heb op de site gekeken, maar als ik de vragenlijst invul, maak ik dus GEEN kans....en alleen omdat ik hier niet een jaar sta ingeschreven, of niet naar school of werk ga en omdat ik niet in een opvang zit. Is er uberhaupt een kans????? Heb van alles geprobeerd, maar ben radeloos. Mijn zoon vraagt elke dag, mama wanneer krijgen we een eigen huis????? !!!!! Voel me radeloos, machteloos, maar ene kant ook waardeloos....want ik dacht dat ik mijn beslissing nam in het belang van mijn kind. Hoop dat iemand mij hier advies kan geven.....

Een radeloze moeder.

Chocomelk

Re: Urgentie aanvraag, Den-Haag

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Maak gewoon een afspraak met de woningbouwvereniging, nee heb je en ja kan je krijgen.

soekhia

Chocomelk schreef:Maak gewoon een afspraak met de woningbouwvereniging, nee heb je en ja kan je krijgen.
Hallo Chocomelk, daar zat ik ook aan te denken, wat heb ik te verliezen.....maar ben gewoon benieuwd of er ook mensen zijn in een soortgelijk situatie die wel of geen urgentie hebben gekregen. Maar de aanvraag zal ik wel doen... bedankt voor je reactie.

soekhia

vogels schreef:
Achteraf gezien....ja ik kon beter in mijn blijf van mijn lijf huis, maar ik dacht het zelf wel te kunnen oplossen, zonder mijn zoon in een huis te plaatsen waar vele gevluchtte moeders met kinderen zitten. Ik heb de keus gemaakt om te vluchten en niet om alsnog in een soortgelijk situatie te zitten. Maar...blijkbaar ..... voor een huis te krijgen, had ik het beter kunnen doen.
Inderdaad, vanuit de opvang krijg je na max. 1 jaar een eigen woning aangeboden. Gemeente Den Haag (en regio) verstrekt geen urgentie voor dit soort gevallen.

Voorrangsverklaring
Als u in een levensbedreigende situatie verkeert en niet snel genoeg een woning krijgt toegewezen, dan kunt u nagaan of het zin heeft een voorrangsverklaring aan te vragen. Het aanvragen van een voorrangsverklaring kan:
in Delft (m.u.v. Duwo), Den Haag, Midden-Delfland, Westland en Zoetermeer bij de woningcorporaties en
in Leidschendam-Voorburg, Pijnacker-Nootdorp, Rijswijk en Wassenaar bij de gemeente.
In sommige gemeenten moet u betalen voor het aanvragen van een voorrangsverklaring. Deze kosten zijn leges die door het gemeentebestuur in rekening worden gebracht.

Zal het in ieder geval proberen....maar als dat niet lukt, is er een andere optie om voor december ons plekje te krijgen? Ja ik weet...een hele simpele vraag en waarschijnlijk weet ik de antwoord al, maar nee heb je....ja kan ik krijgen toch?

sephora30

Ongelezen bericht door sephora30 »

Hoe schrijnend jouw situatie ook is, urgentie is tegenwoordig met die woningnood bijna onmogelijk om te krijgen.

Het klopt inderdaad dat je vanuit een opvang (blijf van mijn lijf) veel meer en sneller kans maakt op een eigen woning.

Kan me voorstellen dat je er tegenop ziet om daar met je zoontje te gaan wonen, maar is denk ik de enige kans op een huis.

Stekte ermee.

Leo The Emperor

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Waarom wilt u in Den Haag wonen ?
Buiten de Randstad is het vaak veel makkelijker om een woning te krijgen.
In Friesland staat bijvoorbeeld ontzettend veel leeg en kunt u per direct een huis krijgen.

soekhia

Leo The Emperor schreef:Waarom wilt u in Den Haag wonen ?
Buiten de Randstad is het vaak veel makkelijker om een woning te krijgen.
In Friesland staat bijvoorbeeld ontzettend veel leeg en kunt u per direct een huis krijgen.
Ik ben om 1uur s'nachts mijn huis ontvlucht samen met mijn zoon, de auto ingestapt en bijna 3 uur gereden om uit mijn woonplaats te ontvluchten. de enige optie was om naar den-haag te gaan (familie heb ik hier wonen). Ik kijk nu vooral naar mijn zoon, hij gaat hier nu na de basisschool, had in het begin een moelijke start maar gaat nu veel beter, eigenlijk gaat het goed op school. Hij heeft het naar zijn zin, en daar ben ik al meer dan blij om. Vandaar dat ik ook heb besloten om mij hier te vestigen zodat hij niet elke keer weer opnieuw hoef te beginnen. Maar ik zal binnekort contact opnemen met stichting wende, zodat hun mij waarschijnlijk kunnen plaatsten in een opvangtehuis, aangezien dat dat de enige reden is om wel in aanmerking te komen voor urgentie. Stom eigenlijk....maar goed.....

Leo The Emperor

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Ik snap helemaal dat je op de vlucht naar je familie toe gaat, en daar gelukkig tijdelijk onderdak vindt.

Ik begrijp niet dat je in Den Haag je toekomst wil opbouwen, terwijl je voor deze vlucht totaal geen band had met deze stad. Nu zit je in een van de vier grote steden waar een enorm tekort is aan goedkope huurhuizen en mensen soms al jarenlang op de wachtlijst staan.

Het is mijns inziens daarom niet eerlijk dat je met behulp van een urgentie verklaring tussen deze wachtenden wilt kruipen.

Er is geen goede reden te bedenken waarom je niet ergens anders in Nederland, waar per direct wel voldoende huurhuizen beschikbaar zijn, je toekomst kunt opbouwen.

In Friesland, Groningen, Drente, Overrijssel, Flevoland en Gelderland is met namen in de kleinere plaatsen voldoende te vinden

arthur2000

Ongelezen bericht door arthur2000 »

Leo heeft gelijk. Probeer het in een van de suburbs/randdorpjes en je krijgt veel sneller een woning en de omgeving is veel mooier/rustiger!
Even een maandje of 2 door de verhuisstress en dan wil je nooit meer terug! Geloof me, spreek uit ervaring :!: :wink:

Gesloten