LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Urgentie afgewezen....

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
S@ndy

Urgentie afgewezen....

Ongelezen bericht door S@ndy »

Hoi, ik heb een heel groot probleem, en hoop dat iemand van jullie mij kan helpen. Met tips, of gewoon een lezend oog.

Ik heb na jaren lang wikken en wegen de knoop doorgehakt, en heb tegen mijn man gezegd dat ik niet meer met hem verder wilde.
In 1e instantie had ik tegen hem gezegd, dat hij het huis ( koophuis ) mocht houden, dat ik mijn spaargeld mee zou nemen en de inboedel van het huis.
Alleen toen we bij de mediator zaten om de scheiding te regelen, kwam ik er al snel achter dat het zo niet werkt. Hij moest wel de helft van de overwaarde met mij delen, anders zouden we problemen krijgen met de belasting en ik met een urgentie verklaring voor een sociale huurwoning.
De partner alementatie heb ik bewust afgestaan. Dat heb ik gedaan omdat mijn ( toekomstige ) ex anders de financiering van de nieuwe hypotheek niet rond zou krijgen. Ik vind het heel belangrijk dat mijn kids gewoon naar hun vader toe kunnen. Ook al vind ik hem nu op dit moment een ongeloofelijk...

De scheiding is er op dit moment nog niet door. Waarschijnlijk duurd het nog een week of 6 a 8 weken.
Ik ben ondertussen met het echtscheidingconvenant naar de woningbouw vereniging gegaan om een urgentie verklaring aan te vragen. Helaas hebben ze mij de urgentie afgezwezen. De reden was, dat ik teveel vermogen heb.
Ze doelen op het geld, dat straks na de scheiding uit het huis gaat komen.

Inmiddels heb ik een bezwaarschrift ingediend. Daarin heb ik neer gezet, dat ik verder geen inkomen heb dan alleen dat geld. Ik ben uiteraard wel van plan om een baan te gaan zoeken, maar iedereen weet dat , dat tegenwoordig niet meer zo makkelijk gaat. De urgentie commissie vind dat ik makkelijk 4 jaar een particuliere woning kan gaan huren. Alleen dat gaat dus niet, ik ben dan veels te snel door mijn geld heen. Op dit moment heb ik geen recht op een bijstandsuitkering , wat heel logisch is. Omdat ik straks dat geld ga krijgen. Van de bijstand krijg je een tijdsbestek waarin je dat geld moet gaan interen.
Als ik een partuculier huis moet gaan huren, a 600 of 700 euro per maand. Gaat het te snel.

Heeft iemand ook met deze situatie te maken gehad? En zo ja, wat was er aan te doen. Ik ben op dit moment desperet.....

S@ndy

tiptoo

Re: Urgentie afgewezen....

Ongelezen bericht door tiptoo »

S@ndy schreef: De urgentie commissie vind dat ik makkelijk 4 jaar een particuliere woning kan gaan huren.

Als ik een partuculier huis moet gaan huren, a 600 of 700 euro per maand. Gaat het te snel.

vind het rot dat je in deze situatie zit maar waarom blijf je zelf niet in dat koophuis wonen? ik snap de wonigbouw best wel als je veel geld hebt en hun zeggen dat je er best 4 jaar mee verder ken dan denk ik dat je weinig kans op een urgentie maakt er zijn toch urgentere gevallen hoe hard het ook ken overkomen.

dus als je een huis wilt zal het toch een van 600 euro worden denk ik zo.

sterkte met deze situatie.

sjoegel

Ongelezen bericht door sjoegel »

Het was handiger wanneer je dit had uitgezocht voordat je je man goede dag zei.
Nu kun je met hangende pootjes terug of voor de hoofdprijs particulier huren.

Er zijn urgentere gevallen. Bijvoorbeeld bijstandmoedertjes zonder een cent op zak, geen inboedel en met 3 of 5 hongerige kinderen.

Dus desperet hoef je niet te zijn. Het kan altijd erger. :wink:

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik denk inderdaad dat er weinig anders op zit dan in de particuliere sector te gaan huren, en ondertussen ingeschreven blijven staan, in de hoop dat je zo gauw mogelijk een sociale huurwoning krijgt. Als je een woning kunt vinden die onder de huurtoeslaggrens zit, kun je, als je vermogen onder een bepaald nivo is gekomen, trouwens evengoed huurtoeslag krijgen. Ik meen dat die grens 647 euro per maand is, maar dat zou je even na moeten kijken bij de belastingdienst.

Desperate is het inderdaad niet...

aquino

Ongelezen bericht door aquino »

Was u dan 3 jaar dakloos ?

trudy81

Ongelezen bericht door trudy81 »

Hai,

inderdaad, echtscheiding is geen reden voor urgentie in de meeste gevallen.

Verder, eigenlijk vind ik het sowieso een goed idee, er wordt op dit moment heel veel 'scheef gehuurd'. De wachtlijsten zijn ontzettend lang bij de woningbouw. Het zou dan ook onlogisch zijn dat iemand die een particuliere huurwoning kan betalen uit eigen vermogen toch een sociale huurwoning krijgt en iemand die geen of weinig geld heeft moet wachten.
Dat u na een tijdje door uw geld heen bent als u niet gaat werken begrijp ik wel, maar dat zou u ook zijn als u sociaal huurt (alleen duurt het dan iets langer).

Ik raad u aan een goedkope particuliere woning te zoeken, misschien op een wat minder gewilde locatie (goedkoper) en dan snel te solliciteren. En ja er zijn minder banen dan een paar jaar geleden maar er zijn er toch wel flink wat. Ook zou ik inderdaad kijken voor huur toeslag, maar als uw eigen vermogen te groot is kunt u dat ook mislopen.

Trudy

S@ndy

In het huis waarin ik nu nog woon, kan ik nooit blijven zitten. Ik heb geen inkomen, en kan dus nooit de hypotheek zelf opbrengen. Zelf een ander huis gaan kopen kan ook niet, ik heb dan zelf wel een vermogen (wat uit het huis vrij gaat komen ), maar geen inkomen.....

De meesten van jullie zijn het er dus over eens dat ik dan maar partuculier moet gaan huren. Vandaag heb ik een aantal makelaars gebeld hier in de stad. Er werd me verteld, dat ik voor 600 a 700 geen huis kan huren. 800 a 900 euro kale huur komt eerder. Dat is nooit op te brengen, zelfs niet als ik wel een baan ga vinden.
Dat geld wat vrij komt, heb ik ook nodig voor de toekomst. De kids groeien en zullen straks als ze naar de grotere school gaan meer geld gaan kosten.

Wat ik me eigenlijk afvraag is het volgende. Als nu de klachten commisie woning toewijziging er net zo over denkt als jullie hier, en ik dus geen urgentie ga krijgen.
Kan ik dan weer een bezwaar gaan maken?
Als ik dan toch wel partuculier moet gaan huren, kan je dat dan ook gaan doen voor 4 jaar? ( de tijd die ik moet gaan wachten op een sociale huurwoning )
En krijg ik dan ook huurtoeslag?

S@ndy

trudy81

Ongelezen bericht door trudy81 »

Hai,

u kunt naar de klachten commissie, maar u gaat geen gelijk krijgen, u kunt dan wel bezwaar aantekenen bij de rechter maar daar krijgt u ook geen gelijk. Echtscheiding is nog steeds geen reden tot urgentie en ook het 'toekomstig nodig hebben van vermogen' geldt niet. De commissie zal u vertellen dat iedereen zijn geld in de toekomst wel ergens anders voor nodig heeft.
Ik begrijp echt dat dit niet is wat u voor ogen had toen u de afspraken omtrent de scheiding maakte maar wat u nu ook probeert, u hebt geen recht op een urgentie.

Wat u wel kunt doen is u zo snel mogelijk gewoon inschrijven bij de woningbouw, dan bouwt u wachttijd op terwijl u particulier huurt. Dus dat kan prima. Of u dan huur toeslag krijgt hangt af van de huur van de woning en uw inkomen (wanneer u een baan vindt) en uw vermogen.
Een huurwoning die erg duur is, daar zit geen toeslag op, daar zit een grens op ergens rond de 650 euro, maar u kunt het precieze bedrag beter opzoeken.

Hoe vervelend het ook klinkt (en ik bedoel het echt niet vervelend) maar misschien moet u uw eisen bijstellen en kiezen voor een appartement in plaats van een huis.

trudy

SJZ

Ongelezen bericht door SJZ »

De grens ligt in 2010 op € 647,53. Verder moet je vermogen niet hoger dan € 20.661 zijn.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Als ik dan toch wel partuculier moet gaan huren, kan je dat dan ook gaan doen voor 4 jaar?
Je kunt per maand opzeggen, dus wat is het probleem? Gewoon een huurcontract voor onbepaalde tijd, en zo gauw je een sociale huurwoning hebt, kun je het opzeggen.

Je zou inderdaad ook in een goedkopere regio kunnen kijken, en ik zou zeker omzien naar een inkomen. Vroeg of laat ben je toch aan de beurt om een inkomen te verwerven, dan kun je maar beter zo gauw mogelijk op pad, denk ik zo.

brenda229

Ongelezen bericht door brenda229 »

tja ik ben het met bovenstaande eens.
je hebt vermogen, waarom zou je recht hebben op een sociale huurwoning.
zo heeft iedereen wel een reden.

S@ndy

Ik begrijp dat jullie er zo over denken, dat zou ik ook doen , als ik aan de andere kant van de pc zat. Alleen ik zit hier nu middenin, en voor mij en mijn kids is het een mega groot probleem.

Ik heb net een rondje zitten bellen met de makelaars hier in de stad. Geen een heeft een huis te huur voor langere tijd. En de prijzen liggen tussen de 700 a 900 euro kale huur per maand. Dat kan ik al nooit betalen.... Huurtoeslag kan ik ook op mijn buik schrijven,. met zo'n hoge huur.

S@ndy

tiptoo

vogels schreef:En je gaat uit eigen beweging uit je koophuis? Als de kinderen bij jou blijven wonen, zal iedere rechter het huis - voorlopig - aan jou toewijzen.

ja ook ik snap dit niet waarom zou je uit dat huis weggaan , net wat vogels hierboven zegt elke rechter zal jou het huis toewijzen dus zie echt niet waarom zo moeilijk te doen , op een sociale huurwoning heb je nou eenmaal geen recht.

S@ndy

Ik kan niet anders, mijn ex wil niet uit het huis gaan. Het is MIJN huis zegt hij, hij is vast niet van plan om ergens anders te gaan wonen... ( ook niet tijdelijk )

S@ndy

Ja in gemeenschap van goederen ja, waren we getrouwd ja.

Kan ik dat nu ook nog doen dan? Moet er dan niet een gegronde reden voor zijn?

Het echtscheidings convenant ligt nu bij de rechtbank. Over waarschijnlijk een week of 6 a 8 is de scheiding rond.

Het wrange is ook , dat hij zo ergens terecht kan. Zijn vader woont bij zijn vriendin, zijn huis staat leeg ( te koop ) Alles zit er nog in. Hij zou er zo naar toe kunnen....

Chocomelk

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Naar mijn weten heb je ook geen recht op 'huursubsidie' als je particulier huurt.

tiptoo

Chocomelk schreef:Naar mijn weten heb je ook geen recht op 'huursubsidie' als je particulier huurt.

jawel hoor zolang ze binnen de grens blijft

troubleshooter

Ongelezen bericht door troubleshooter »

Correct Tiptoo!

poespas

Ongelezen bericht door poespas »

Kan jij niet in het huis van je schoonvader tegen een normale huur?

En urgentie omdat je gaat scheiden :mrgreen:
De halve wereld scheidt dan heeft urgentie ook geen betekenis meer.

Maar tis een lastige situatie dat kan ik me voorstellen.
Kunnen de kids niet bij hun vader blijven wonen, dan kun jij een kamer huren das goedkoper.
Ik roep ook maar iets :D

aquino

Ongelezen bericht door aquino »

@poespas

Sterkte met je scheiding ik hoop dat je snel weer woonruimte vindt.

Gesloten