Hoi allemaal,
Mijn urgentie die ik samen met stichting jeugdformaat heb aangevraagd is afgewezen, de aanvraag was zeer zinvol volgens vestia en een positief advies hebben ze vanuit vestia ook meegestuurd met mijn aanvraag.. nu is deze afgewezen en sta ik letterlijk en figuurlijk met mijn koffer vol kleding en spulletjes op straat... op dit moment zit ik wel even bij een oud vriendinnetje opgevangen wat ook niet langer dan een week kan aangezien deze nog thuis woont...
Ik heb mijn urgentie aangevraagd op grond van sociale problemen / uitstroom vanuit een instelling, ik ben op dit moment 19 jaar en woon sinds mijn 11e binnen jeugdzorg/jeugdformaat. Ik stroom dus uit vanuit een erkende instelling. Ik heb in logeerhuizen kamertrainingcentrums en als laatst in een zelfstandige woning gezeten van jeugdformaat. Hier moest ik afgelopen vrijdag uit! ( wegens het stopzetten van de hulpverlening vanuit jeugdformaat omdat alles is bereikt is + mijn leeftijd, zij mogen en kunnen mij niet meer helpen )
Particulier zit er hellaas niet in omdat ik 5 dagen in de week studeer en een bijbaantje in het weekend heb.. ik verdien ongeveer met studiefinanciering en mijn bijbaantje 650 euro per maand in totaal. Een goedkope hat woning + huurtoeslag zou dus mijn enigste oplossing kunnen zijn om onder de 250 euro te komen aan huur.
Wegens mijn leeftijd heb ik te weinig woonjaren op kunnen bouwen om in aanmerking te komen. Het gaat om de Regio haaglanden.
Hoe zit dit nu? heeft het nog zin om hier tegen in te gaan of moet ik maar gaan zwerven... / naar het legerdesheils en andere vervelende oplossingen die niet voor een 19 jarig meisje die in haar examenjaar zit van toepassing zouden mogen zijn tot aan de dag dat ik eindelijk in aanmerking via mijn woonpas kan komen ( dit duurt ongeveer nog 1,5 tot 2 jaar ).. zucht.. zie het bos niet meer door de bomen..
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Urgentie afgewezen...
-
Re: Urgentie afgewezen...
Het enige advies wat ik je kan geven is een kamer huren in een studentenhuis of bij een hospita. Dan zit je wel boven die 250 euro aan huur, maar het is wel inclusief energie en alles.
Een andere mogelijkheid is anti-kraak huren. Daar zijn vaak op de korte termijn wel mogelijkheden, hoewel er ook wel wat nadelen aan vast zitten. Maar het belangrijkste is dat je eerst maar eens een dak boven je hoofd hebt.
Wellicht hebben je klasgenoten, of de school tips?
Een andere mogelijkheid is anti-kraak huren. Daar zijn vaak op de korte termijn wel mogelijkheden, hoewel er ook wel wat nadelen aan vast zitten. Maar het belangrijkste is dat je eerst maar eens een dak boven je hoofd hebt.
Dankje voor je reactie,witte angora schreef:Het enige advies wat ik je kan geven is een kamer huren in een studentenhuis of bij een hospita. Dan zit je wel boven die 250 euro aan huur, maar het is wel inclusief energie en alles.
Meer dan een bedrag van 275 euro kan ik echt niet missen een hat woning van maximaal 256 euro (met huurtoeslag) + glw zou ik echt heel krap op het randje kunnen betalen met mijn inkomsten.Zelfs dan zou ik zeer zuinig moeten leven wat ik zowizo al doe. Rekenen heb ik de hele maand lang gedaan, op kamernet sta ik aangemeld maar het lukt maar niet met mijn inkomsten. In Delft waar ik oorspronkelijk woonde, heb je Bureau DUWO studentenhuizen waar je een kamer kunt huren voor fulltime studenten, en zelfs die kunnen mij niet helpen omdat mijn inkomsten te laag liggen en er geen huurtoeslag mogelijk is op deze kamers. Dit was ook de reden waarom jeugdformaat achter mijn urgentie aanvraag stond en mij hierbij hielpen, wat ze tegenwoordig ook niet vaak doen.
Anti kraak, is wel een tijdelijke oplossing een dak boven mijn hoofd is inderdaad het belangrijkste maar ook dit heb ik tot op heden nog niet gevonden ( ik ben bij ad hoc anti-kraak geweest vandaag ) ze hebben mij verteld dat het 1 maand kan duren, maar net zo goed 1 jaar voordat ze iets voor mij hebben gevonden. In de regio haaglanden is het woonaanbod denk ik gewoon erg gevraagd..(studentenstad/randstad).
Is tijdelijk bijlenen bij DUO dan geen oplossing voor je? Dan heb je met collegegeldkrediet en de maximale prestatiebeurs zo rond de 800 a 900 euro en kan je dus wat ruimer op zoek naar een kamer. Toegegeven, ideaal is het verre van, maar ik denk dat je nu vooral gebaad bent met een veilige woonruimte en dan kan je misschien wel een kamer huren.
Hoi DaydreamDaydream schreef:Is tijdelijk bijlenen bij DUO dan geen oplossing voor je? Dan heb je met collegegeldkrediet en de maximale prestatiebeurs zo rond de 800 a 900 euro en kan je dus wat ruimer op zoek naar een kamer. Toegegeven, ideaal is het verre van, maar ik denk dat je nu vooral gebaad bent met een veilige woonruimte en dan kan je misschien wel een kamer huren.
dankjewel voor je reactie, ik leen al bij.. 200 euro per maand.
ik heb een bassisbeurs van ong. 90 euro + uitwonende beurs van ong. 250 euro en ik werk ook 1 dagje in de week 4 uren contract...
Maar hellaas krijg geen 800 a 900 euro aan studiefinanciering?? Maar deze uitwonende beurs word trouwens binnenkort ( de eerst volgende maand ) ook stopgezet aangezien ik geen woonaderes meer heb en dus niet uitwonend meer gerigistreerd sta, dan ben ik nog verder van huis maar dat is weer een ander verhaal wat er nog bij komt kijken..
Maar goed.. graag een toelichting op het hoge bedrag van de DUWO die je net noemde.. als ik zoiets kan krijgen zou ik het zeker willen, of heb je hier ook een aanvullende beurs bij gerekend? Dan houd het op want deze krijg ik niet omdat het verzamel inkomen van mijn biologische ouders boven het gemiddelde ligt, buitenom het feit dat ik niet bij ze woon is mijn aanvullende beurs toender tijd gewoon afgewezen en moet ik dit zelf met mijn biologische ouders uitvechten wat verder geen nut heeft wegens alle omstandigheden...
Dat hoge bedrag komt voort uit de basisbeurs, prestatiebeurs, aanvullende beurs, en het collegegeldkrediet. Afhankelijk van de situatie met je ouders kan je bij Duo een verzoek indienen om hun inkomen niet mee te tellen. Hoe dit precies in zijn werk gaat zou je even op de site van duo moeten bekijken, met dat bijltje heb ik niet eerder gehakt.
Verder is de hoogte van het bedrag afhankelijk van de soort studie die je volgt. Uitwonende beurs krijg je wel weer als je een woonadres hebt anders dan dat van je ouders. Dus wanneer je op kamers gaat, heb je die inkomsten er in ieder geval weer bij.
Succes ermee!
Verder is de hoogte van het bedrag afhankelijk van de soort studie die je volgt. Uitwonende beurs krijg je wel weer als je een woonadres hebt anders dan dat van je ouders. Dus wanneer je op kamers gaat, heb je die inkomsten er in ieder geval weer bij.
Succes ermee!