Hallo mensen,
Ik zit met een enorm probleem, waarbij de situatie als volgt is:
Enkele jaren geleden (4 bijna 5 jaar) ben ik via via terrecht gekomen bij een woonruimte boven een bedrijf. De eigenaar heeft mij deze woonruimte verhuurd voor onbepaalde tijd, en daarvoor hebben we een contract ondertekend (beide partijen) welke was gedownload van de consumentenbond.
Nu heeft de eigenaar van het bedrijf een inspectie van de gemeente gehad, en het blijkt dat hij de woonruimte illegaal heeft verhuurd, omdat er op het bestemmingsplan van dat gebied geen woonruimte was toegestaan. Echter heb ik wel al die jaren netjes OZB aan de gemeente betaald, huursubsidie ontvangen, otto/kliko ontvangen van de gemeente. Brandweer is zelfs geweest om de woning te inspecteren ivm de brandveiligheid, en dat was ook prima in orde.
Nu wil het zo zijn dat de gemeente zegt tegen de eigenaar, dat de woning dus illegaal is, en dat ik als huurder eruit moet. Maar ik heb gewoon een huurcontract en ik heb nooit geweten dat ik daar niet mocht wonen ook ivm het bovengenoemde zoals bijvoorbeeld huursubsidie. Echter doet de gemeente nu moeilijk en stelt de eigenaar van het bedrijf een boete in het verschiet mocht hij het als woonruimte blijven verhuren (en ik erzelf blijf wonen).
Nu is het inmiddels al zo ge-escaleerd dat de eigenaar van het bedrijf mij schriftelijk een brief heeft gestuurd dat hij af wil zien van het huurcontract, en dat ik binnen 6 maand een andere woonruimte moet zoeken omdat ik er volgens hem illegaal woon. Ook houdt hij de post die ik normaal bij het bedrijf ophaalde achter voor me.
Ik heb inmiddels door een advocaat laten uitzoeken hoe het allemaal precies zit, en het antwoord van de advocaat heb ik vandaag gekregen: "na uitvoerig onderzoek is gebleken dat ik onder de huurdersbescherming val en dat ik daar kan blijven wonen".
Heel fijn allemaal .. maar die advocaatkosten hebben mij parten gespeeld, want ik wil er graag weg. De situatie is dusdanig ge-escaleerd waardoor ik er niet meer fijn kan wonen, en dan ook graag een andere woning wil betrekken. Ik heb hier inmiddels door de woningbouwvereniging al urgentie voor gekregen.
Grote probleem is: ik heb geen geld voor het verhuizen, en dat zal de komende maanden ook nog zo zijn omdat door omstandigheden + advocaatkosten ik helemaal door mijn geld ben.
Weet iemand of ik een schadevergoeding / verhuisvergoeding kan eisen van de eigenaar van het bedrijf (verhuurder) of de gemeente om te gaan verhuizen. Omdat het eigenlijk allemaal buiten mijn schuld om is ! En kan ik hiervoor rechtsbijstand inschakelen ??
Help help help !! Ik hoop dat ik het allemaal helder en duidelijk heb uitgelegd en dat iemand mij kan helpen !
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Vergoeding uitzetten huurhuis
Re: Vergoeding uitzetten huurhuis
Rechtsbijstand? Bedoel je dat je een rechtsbijstandverzekering hebt? Dit soort situaties is typisch iets waarvoor je een rechtsbijstandverzekering hebt afgesloten, dus neem met hun contact op! (Dan had je ook helemaal niet die advocaat in hoeven huren.)
Volgens mij is het zo dat als de eigenaar wil dat je verhuist, dan moet híj voor een gelijkwaardige vervangende woonruimte zorgen én hij moet jou een redelijke vergoeding voor de verhuis- en herinrichtingskosten geven. Het is immers zijn verantwoordelijkheid dat de woonruimte aan de eisen voldoet: als hij iets verhuurt als woonruimte, dan is het zijn verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat het huis aan alle eisen voldoet.
Dus schrijf met je advocaat/rechtsbijstandverzekering een brief dat je huurbescherming geniet en dat als hij wil dat jij verhuist (of als hij zijn zaakjes niet voor elkaar heeft), dat hij moet zorgen voor vervangende woonruimte en dat je een vergoeding voor verhuis- en herinrichtingskosten wilt plus een vergoeding voor advocaatkosten.
Volgens mij is het zo dat als de eigenaar wil dat je verhuist, dan moet híj voor een gelijkwaardige vervangende woonruimte zorgen én hij moet jou een redelijke vergoeding voor de verhuis- en herinrichtingskosten geven. Het is immers zijn verantwoordelijkheid dat de woonruimte aan de eisen voldoet: als hij iets verhuurt als woonruimte, dan is het zijn verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat het huis aan alle eisen voldoet.
Dus schrijf met je advocaat/rechtsbijstandverzekering een brief dat je huurbescherming geniet en dat als hij wil dat jij verhuist (of als hij zijn zaakjes niet voor elkaar heeft), dat hij moet zorgen voor vervangende woonruimte en dat je een vergoeding voor verhuis- en herinrichtingskosten wilt plus een vergoeding voor advocaatkosten.
-
Bedankt voor je advies. Zelf zat ik ook al zo te denken. Maar ik wil het nu nog even buiten advocaten houden.
Is het misschien verstandig als ik onderstaande naar mijn verhuurder stuur, om hem op de hoogte te stellen van een voorstel van mijn kant uit ?
Geachte heer X,
Gezien uw brief van X jongstleden, heb ik het een en ander laten uitzoeken door het advocatenkantoor X. Hieruit is naar voren gekomen dat ik onder huurderbescherming val waardoor u het contract niet kan ontbinden door de door u genoemde zaken.
Bij deze stel ik u dan ook op de hoogte dat het ontbinden van het contract in verband met het illegaal wonen door mij niet zal worden geaccepteerd mits u mij hierin voorziet van een verhuiskostenvergoeding.
Omdat de hoogte van een verhuiskostenvergoeding niet wettelijk bepaald is, maar wel door de rechter kan worden opgelegd, doe ik u bij deze een voorstel.
-Verhuiswagen/verhuisdozen/verhuisbedrijf 1500 euro
(kosten inpakken, demonteren, etage toeslag inbegrepen)
-Schilder voor nieuwe woning 1500 euro
(verf, benodigde verfspullen etc inbegrepen)
-Vloeren nieuwe woning 1250 euro
(op basis van 40m2, indien meer eigen risico)
-Keuken nieuwe woning 1000 euro
(kraan, handgrepen, keuken accessoires, ect)
-Badkamer nieuwe woning 750 euro
(douche/bad-accessoires, toilet(bril), etc)
-Huuroverbrugging verhuizing 330 euro
(dubbele huur tijdens verhuizing)
-Overzet kosten instanties/apparatuur 250 euro
(telefoonlijn, provider, tv, andere instanties ovezetten)
-Advocaatkosten 750 euro
Totaalkosten 7330 euro
Bij deze wil ik u dan ook het voorstel doen om tegen een verhuiskostenvergoeding van 7330 euro het contract wederzijds te laten ontbinden. Indien u hiermee akkoord gaat dan zou ik het bedrag zo spoedig mogelijk overgemaakt zien worden, zodat ik direct actie kan ondernemen. Wanneer u hier niet mee akkoord gaat, wordt het overgelaten aan advocaten en zal het aan de rechter zijn om hierover een bindende uitspraak te doen. Let op ! Dit kan een langdurende zaak worden en in u eigen nadeel werken gezien de omstandigheden waarmee de gemeente u heeft geconfronteerd.
In afwachting op uw reactie en akkoord zijnde het voorstel,
Met vriendelijke groet,
Monkey Donkey
Is het misschien verstandig als ik onderstaande naar mijn verhuurder stuur, om hem op de hoogte te stellen van een voorstel van mijn kant uit ?
Geachte heer X,
Gezien uw brief van X jongstleden, heb ik het een en ander laten uitzoeken door het advocatenkantoor X. Hieruit is naar voren gekomen dat ik onder huurderbescherming val waardoor u het contract niet kan ontbinden door de door u genoemde zaken.
Bij deze stel ik u dan ook op de hoogte dat het ontbinden van het contract in verband met het illegaal wonen door mij niet zal worden geaccepteerd mits u mij hierin voorziet van een verhuiskostenvergoeding.
Omdat de hoogte van een verhuiskostenvergoeding niet wettelijk bepaald is, maar wel door de rechter kan worden opgelegd, doe ik u bij deze een voorstel.
-Verhuiswagen/verhuisdozen/verhuisbedrijf 1500 euro
(kosten inpakken, demonteren, etage toeslag inbegrepen)
-Schilder voor nieuwe woning 1500 euro
(verf, benodigde verfspullen etc inbegrepen)
-Vloeren nieuwe woning 1250 euro
(op basis van 40m2, indien meer eigen risico)
-Keuken nieuwe woning 1000 euro
(kraan, handgrepen, keuken accessoires, ect)
-Badkamer nieuwe woning 750 euro
(douche/bad-accessoires, toilet(bril), etc)
-Huuroverbrugging verhuizing 330 euro
(dubbele huur tijdens verhuizing)
-Overzet kosten instanties/apparatuur 250 euro
(telefoonlijn, provider, tv, andere instanties ovezetten)
-Advocaatkosten 750 euro
Totaalkosten 7330 euro
Bij deze wil ik u dan ook het voorstel doen om tegen een verhuiskostenvergoeding van 7330 euro het contract wederzijds te laten ontbinden. Indien u hiermee akkoord gaat dan zou ik het bedrag zo spoedig mogelijk overgemaakt zien worden, zodat ik direct actie kan ondernemen. Wanneer u hier niet mee akkoord gaat, wordt het overgelaten aan advocaten en zal het aan de rechter zijn om hierover een bindende uitspraak te doen. Let op ! Dit kan een langdurende zaak worden en in u eigen nadeel werken gezien de omstandigheden waarmee de gemeente u heeft geconfronteerd.
In afwachting op uw reactie en akkoord zijnde het voorstel,
Met vriendelijke groet,
Monkey Donkey
Als je een rechtsbijstandverzekering hebt, dan zou ik het zeker wel via hen spelen. Anders loop je namelijk het risico dat je het net verkeerd formuleert, of dingen vergeet, waardoor je misschien je rechten kunt verspelen.
Een aantal punten uit je brief:
"kan ontbinden door de door u genoemde zaken."
Zou ik vervangen door
"kan ontbinden op grond van de door u genoemde zaken."
"het ontbinden van het contract in verband met het illegaal wonen" zou ik niet zo in de brief zetten. Zo kan het worden uitgelegd alsof je zelf ook vindt dat je illegaal woont en dat je dus nergens recht op zou hebben! Beter is het om te zeggen "het door u ontbinden van het contract op grond van het volgens u illegaal bewonen van de ruimte", ook afhankelijk van hoe de verhuurder het in de brief heeft geschreven.
"niet zal worden geaccepteerd mits u mij hierin voorziet van een verhuiskostenvergoeding", mits is hier verkeerd gebruikt. Zoals je het nu schrijft, staat er dat je de ontbinding alleen niet zult accepteren als je een verhuiskostenvergoeding krijgt. Da's dus precies verkeerd om. "niet zal worden geaccepteerd tenzij u mij hierin voorziet" is beter.
"een verhuiskostenvergoeding" staat in de zelfde regel niet gespecificeerd. Geeft hij je 1 euro, dan geeft hij je een verhuiskostenvergoeding en kan hij zeggen dat hij het contract mag ontbinden. Beter is iets in de trant van "de door mij hieronder gespecificeerde vergoedingen".
Verder staat er geen termijn waarbinnen er een reactie moet komen of binnen welke termijn je zult verhuizen etc. Ook heb je het niet over een vergoeding als je alleen een duurder vergelijkbaar huis kunt vinden.
Dit zijn zomaar wat puntjes die mij als leek al opvallen bij het vluchtig doorlezen van de brief. Ik denk dat een advocaat van de verhuurder nog veel meer punten zal zien en dat die dus niet echt bang zal worden van de brief.
Dus beter toch maar van tevoren door de advocaat laten doorlezen.
Hoe kom je trouwens op die bedragen? Heb je die ergens gevonden of heb je die zelf verzonnen?
Overigens, als je een rechtsbijstandverzekering hebt, dan moet je zelf niets ondernemen omdat je daarmee vaak het recht op hulp van de rechtsbijstandverzekering verspeelt. Juist omdat 'goedwillende amateurs' de zaak vaak juist moeilijker maken dan helpen.
Een aantal punten uit je brief:
"kan ontbinden door de door u genoemde zaken."
Zou ik vervangen door
"kan ontbinden op grond van de door u genoemde zaken."
"het ontbinden van het contract in verband met het illegaal wonen" zou ik niet zo in de brief zetten. Zo kan het worden uitgelegd alsof je zelf ook vindt dat je illegaal woont en dat je dus nergens recht op zou hebben! Beter is het om te zeggen "het door u ontbinden van het contract op grond van het volgens u illegaal bewonen van de ruimte", ook afhankelijk van hoe de verhuurder het in de brief heeft geschreven.
"niet zal worden geaccepteerd mits u mij hierin voorziet van een verhuiskostenvergoeding", mits is hier verkeerd gebruikt. Zoals je het nu schrijft, staat er dat je de ontbinding alleen niet zult accepteren als je een verhuiskostenvergoeding krijgt. Da's dus precies verkeerd om. "niet zal worden geaccepteerd tenzij u mij hierin voorziet" is beter.
"een verhuiskostenvergoeding" staat in de zelfde regel niet gespecificeerd. Geeft hij je 1 euro, dan geeft hij je een verhuiskostenvergoeding en kan hij zeggen dat hij het contract mag ontbinden. Beter is iets in de trant van "de door mij hieronder gespecificeerde vergoedingen".
Verder staat er geen termijn waarbinnen er een reactie moet komen of binnen welke termijn je zult verhuizen etc. Ook heb je het niet over een vergoeding als je alleen een duurder vergelijkbaar huis kunt vinden.
Dit zijn zomaar wat puntjes die mij als leek al opvallen bij het vluchtig doorlezen van de brief. Ik denk dat een advocaat van de verhuurder nog veel meer punten zal zien en dat die dus niet echt bang zal worden van de brief.
Dus beter toch maar van tevoren door de advocaat laten doorlezen.
Hoe kom je trouwens op die bedragen? Heb je die ergens gevonden of heb je die zelf verzonnen?
Overigens, als je een rechtsbijstandverzekering hebt, dan moet je zelf niets ondernemen omdat je daarmee vaak het recht op hulp van de rechtsbijstandverzekering verspeelt. Juist omdat 'goedwillende amateurs' de zaak vaak juist moeilijker maken dan helpen.
-
Wederom bedankt voor je antwoord.
Ik heb inderdaad een rechtsbijstand verzekering, dus ik zal daar gebruik van maken.
De bedragen die boven genoemd zijn, heb ik door middel van offerteaanvragen verkregen. Dat was een tip van mijn 1e advocaat. Overal een offerte halen om zodoende de verhuiskostenvergoeding te bepalen.
Weet iemand misschien hoe lang zoiets kan duren als je het bij een rechtsbijstand neerlegd ? Want ik wil namelijk zo snel mogelijk verhuizen!
En ik denk toch wel dat ik redelijk sterk sta, magoed ik kan me hierin vergissen ?
Ik heb inderdaad een rechtsbijstand verzekering, dus ik zal daar gebruik van maken.
De bedragen die boven genoemd zijn, heb ik door middel van offerteaanvragen verkregen. Dat was een tip van mijn 1e advocaat. Overal een offerte halen om zodoende de verhuiskostenvergoeding te bepalen.
Weet iemand misschien hoe lang zoiets kan duren als je het bij een rechtsbijstand neerlegd ? Want ik wil namelijk zo snel mogelijk verhuizen!
En ik denk toch wel dat ik redelijk sterk sta, magoed ik kan me hierin vergissen ?
Best MD,
Ik ben huurrechtadviseur (uitsluitend voor huurders). Heb niet alles doorgelezen, want misschien heb je inmiddels genoeg adviezen. Als je nog meer informatie nodig hebt, kun je mij mailen (gratis) op [email protected].
Ik ben huurrechtadviseur (uitsluitend voor huurders). Heb niet alles doorgelezen, want misschien heb je inmiddels genoeg adviezen. Als je nog meer informatie nodig hebt, kun je mij mailen (gratis) op [email protected].