LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Verhuurder betaald borg niet terug.

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
marioh

Verhuurder betaald borg niet terug.

Ongelezen bericht door marioh »

Hallo allemaal,

Per 1 april heb ik een kamer gehuurd in Eindhoven, hier ben ik per 1 oktober weggegaan wegens de slechte omstandigheden van het huis waarin de kamer zich bevond. Het was er heel vochtig en slecht geisoleerd, ik werd er heel vaak ziek van. Ook was er geen klik met de huisgenoten, er waren altijd meningsverschillen etc. Met andere woorden, geen fijn 'thuis'komen!

In de periode van het huren, heb ik eens een feestje gegeven. Hier heeft een gast eens perongeluk de deur te hard dichtgemaakt, waardoor het raam er compleet uitviel. (Zegt al genoeg over de conditie van het huis lijkt me?)
Ik heb de huisbaas gezegd dat ik dit zou betalen van de borg die ik terugkreeg, omdat ik het anders niet kon betalen. Hier ging hij mee akkoord. Echter belde ik gister voor de maten van het raam, blijkt dat de huisbaas het zelf al heeft gemaakt. Kosten: €195,-. Voor een enkelglas raam van.. 80x100 cm?. Erg prijzig vond ik, maar ik ging akkoord op voorwaarde dat ik een rekening zou krijgen. Hier ging het allemaal mis.

Hij werd erg boos dat ik hem niet vertrouwde, en weigert mij een rekening op te sturen. Ook klaagt hij over het bad in de gemeenschappelijke badkamer. Hij (en mijn ex-huisgenoten) beweren dat ik het gebruikt zou hebben ondanks dat de huisbaas gezegd had dat ik dit bad niet mocht gebruiken ivm lekkage. Feit is dat het plafon van de kamer onder de gemeenschappelijke badkamer aan het rotten is van het vocht. Maar, ik heb de bewuste badkuip nooit gebruikt. Ik heb er zelfs een hekel aan om in mijn eigen vuil te dobberen. Hier komt een aannemer voor, en deze kosten wilt hij ook gaan verrekenen met mijn borgsom.

Feiten:
Huur per maand: €350,-
Borgsom: €700,-
Raamkosten: €195,- (weigert rekening te overhandigen, ik vermoed dat hij er geen heeft en het zwart liet doen.)

De huisbaas spreekt gebrekkig Nederlands, hij is een Egyptenaar. Die vaak in Egypte is voor zaken. Het huis kon hij ooit voor een prikkie in gebrekkige staat kopen, makkelijk geld verdienen lijkt me? Hij heeft het nooit opgeknapt. Wel al 5 maanden aan het beloven dat er verandering gaat komen.

Bij dit alles, ben bij de verhuizing mijn huurcontract kwijtgeraakt. :roll:

Wat zijn mijn kansen en rechten, wat zijn zijn kansen en rechten, hoe kan ik het beste handelen met een man die mij niet laat uitspreken?

Alle hulp is welkom!

Mario :(

marioh

Re: Verhuurder betaald borg niet terug.

Echt ALLE hulp is welkom, ik ben ten einde raad!

crazyme

Ongelezen bericht door crazyme »

Accepteer die resterende borg en wees er klaar mee. Alles wat je kunt vangen is meegenomen. Het was beter om de laatste maand huur niet te betalen.

Een factuur hoeft hij niet te overleggen. Alleen aannemelijk maken dat die prijs redelijk is. Wanneer jij een offerte kunt tonen van (stel) € 75,- voor zo'n ruitje dan kun je later eventueel de rest vorderen.

marioh

Ja, maar de verhuurder gaat nu kosten op mij verhalen die niet door mij gemaakt zijn, en die hij zoiezo al had moeten maken voor het repareren van het bad. Hij moet mij toch zeker facturen kunnen overleggen van waar, in principe mijn geld aan besteed word?

crazyme

Ongelezen bericht door crazyme »

Kijk anders even op www.huurgeschil.nl

Wat het lastig maakt:
- je hebt geen huurovereenkomst om de gemaakte afspraken tegen het licht te houden.
- je hebt waarschijnlijk geen opleverrapport.
- je hebt waarschijnlijk nooit klachten over de staat van de woning vastgelegd.

Vergeet niet dat de huurbaas waarschijnlijk vaker met dit bijltje gehakt heeft en dat jij een forse kennisachterstand hebt. Die moet je eerst inlopen.

marioh

Ik heb wel vaker de verhuurder ingelicht over de status van het huis, en elke keer beloofde hij dit te maken. Een keer heb ik een nieuwe vensterbank gekregen, na maanden zeuren. Omdat deze gewoon verrot hout was. Uiteraard heeft hij dit ook laten maken door een monteur die zwart werkt en wederom geen Nederlands spreekt.

De huisbaas moet nog een kopie hebben van het contract, ik heb het namelijk tweemaal ondertekend.

sephora30

Ongelezen bericht door sephora30 »

Als de ex huisgenoten ook zeggen dat jij dat bad hebt gebruikt wordt het lastig denk ik.

Neem even contact op met het juridisch loket.

marioh

Nja mijn huisgenoten spelen samen met hem, want hun willen het huis gerenoveerd hebben. Dat dat dan ten koste gaat van mijn borg, maakt hun verder niets uit.

sephora30

Ongelezen bericht door sephora30 »

Ja ze zullen het wel lekker makkelijk vinden om jou de schuld te geven, blijven ze zelf buiten schot.

Ik ken Egyptenaren, zijn over het algemeen niet de makkelijkste mannen.

adSolvendum

Ongelezen bericht door adSolvendum »

Zoek eens contact met de huurcommissie (onafhankelijke overheidsorganisatie). Zij kunnen u verder van informatie voorzien, en wellicht helpen.

Bob Schurkjens

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Je kan beter de brandweer en de belastingdienst inlichten over deze malafide verhuurder. Hij zal wel alles zwart doen, inclusief het innen van de huur. Ook de meldingsplicht brandweer zal hij wel aan zijn laars lappen, zie o.a.:
http://www.utrecht.nl/smartsite.dws?id=315811

Het niet terugbetalen van borg is een veel voorkomend probleem dat al vaak aan de orde is geweest op dit forum. Dus gebruik hiervoor de zoekfunctie.

Je kan eens vragen bij het juridisch loket, www.hetjl.nl

Ik mag hopen dat je de borg niet contant hebt betaald maar per bank.

Gesloten