LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Verhuurder betaalt borg niet terug

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
Juno89

Verhuurder betaalt borg niet terug

Ongelezen bericht door Juno89 »

Hallo,

Graag zou ik advies willen verkrijgen hoe ik het beste kan handelen in deze situatie. Ik ben onlangs verhuisd en mijn huurcontract van mijn vorige woning is per 12 juni beeindigd. Ik heb de woning op 12 juni opgeleverd, sleutels zijn overhandigd, uitschrijvingsbewijs is overhandigd (was een vereiste in het huurcontract om mijn borg te krijgen) en ik heb de woning brandschoon achtergelaten (dat eiste mijn verhuurder ook).

Er waren twee kleine beschadigingen in de woning door mijn toedoen, die zouden worden ingehouden op de borg, wat ik logisch vond uiteraard. De borg bedraagt 600 euro. Op 12 juni appte mijn huisbaas mij dat hij 250 euro van de borg zou innen ivm de schade. Ik heb verteld dat ik die verrekening te hoog vond in verhouding met de aangebrachte schade. Hij blokkeerde mij vervolgens op de app. Ik heb hem daarna een email verstuurd met de vraag of hij de verrekening van 250 kon herzien. En dat ik de borg (incl verrekening) op mijn bankrekening verwacht binnen de gestelde termijn die in het huurcontract staat (10 dagen na oplevering van de woning). Hier heeft hij niet op gereageerd.

Vandaag is de termijn om en heb nog niets van hem vernomen en mijn borg nog niet teruggekregen. Ik ben van plan om hem in gebreke te stellen middels een aangetekende brief. Ik denk echter niet dat hij hier gehoor aan zal geven, maar goed dat moeten we maar even meemaken.

Ik heb eigenlijk de volgende vragen:
- Wat kan ik het beste in de ingebrekestelling zetten?
- Als hij na de ingebrekestelling geen gehoor geeft, welke stappen kan ik dan ondernemen? Incassobureau? Deurwaarderskantoor? Het maakt mij nu niet eens meer uit dat hij die 250 euro int van de borg, ik wil gewoon IETS van mijn borg terughebben aangezien ik daar recht op heb..

Alvast bedankt!

madfred

Re: Verhuurder betaalt borg niet terug

Ongelezen bericht door madfred »

Wat was de schade precies? Vergis je niet in de kosten van het moeten herstellen.
Verder moet hij natuurlijk zeker het restant per direct terugbetalen.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Juno89 schreef: Ik heb de woning op 12 juni opgeleverd

Op 12 juni appte mijn huisbaas mij dat hij 250 euro van de borg zou innen ivm de schade.
En dat ik de borg (incl verrekening) op mijn bankrekening verwacht binnen de gestelde termijn die in het huurcontract staat (10 dagen na oplevering van de woning).

Vandaag is de termijn om en heb nog niets van hem vernomen en mijn borg nog niet teruggekregen. Ik ben van plan om hem in gebreke te stellen middels een aangetekende brief. Ik denk echter niet dat hij hier gehoor aan zal geven
Hier moet ik toch even een beetje om lachen, sorry. Neem je jezelf niet veel te serieus? Dat mensen assertief zijn is prima, maar dit is toch echt tegen het agressieve aan. Ik eis en ik wil en ik verwacht.... En nog wel nu en vandaag en meteen... En meteen aannames: "ik denk echter niet..."

Doe nu eerst eens rustig, en wacht even af tot de schade hersteld is. Pas als de schade herstelt is kan je ex-verhuurder vaststellen hoe groot het deel van de borg is dat je terug krijgt. Misschien wordt er wel wat minder ingehouden dan die 250 euro, wie zal het zeggen? Dan krijg je in één keer alles terug.

En wie weet is er naderhand nog wel veel meer schade geconstateerd en krijg je helemaal niks terug. Dan snap ik wel dat je op hete kolen zit, want alles wat op je rekening gestort is geef je niet meer terug natuurlijk. Maar dat weet je zelf het beste.

Vooralsnog horen we alleen jouw kant van het verhaal, dus 'we' kunnen er weinig mee.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ik heb de antwoord op de volgende vragen nodig:
- Wat was de huur per maand?
- Wanneer heb je opgezegd?
- Heb je juli al betaald?
- Per wanneer is de borg opeisbaar?

Ik neem aan dat juni en de maanden door voor zijn betaald.

Ik raad je aan om eerst de voorwaarden door te lezen. Houdt er rekening mee dat je waarschijnlijk/mogelijk tot 1 augustus moet betalen tenzij je (aantoonbaar of onbetwist) voor 1 juni hebt opgezegd.
witte angora schreef:Dat mensen assertief zijn is prima, maar dit is toch echt tegen het agressieve aan.
Ik vind dit niet agressief. De vraag is even of de borg al opeisbaar is. Als dat zo is dan zijn partijen het er over eens dat de schade niet meer is dan 250 euro. Als er vervolgens niet nog een maand huur betaald hoeft te worden dan moet de verhuurder al vast het restant terug boeken.
witte angora schreef:En wie weet is er naderhand nog wel veel meer schade geconstateerd en krijg je helemaal niks terug.
Dat kan niet worden meegenomen, omdat de woning in middels is opgeleverd. Schade die daarna ontstaat komt niet voor rekening van TS.

Gesloten