LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Verhuurder eist onwettige inkorting heg

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
Wim2007

Verhuurder eist onwettige inkorting heg

Ongelezen bericht door Wim2007 »

Sinds korte tijd heb ik een conflict met mijn verhuurder. Na grote problemen te hebben met drugsdealende buurtbewoners is er nu ook een conflict over een heg. Mijn buren hebben, zonder ook maar een poging te hebben gedaan om hierover overleg met mij te voeren, mijn verhuurder opgedragen mij te bevelen de heg in te korten. Dit heeft de verhuurder dan ook gedaan. Deze heg staat naast de erfscheiding (naast de kadastrale grens), dient als scheidingsmuur en is in mijn eigendom (er is geen sprake van gemeenschappelijk eigendom). Ook staat de heg er waarschijnlijk meer dan 20 jaar. Verder zit er in de heg momenteel een vogelnest met broedende vogels.
Het verzoek (eigenlijk: de eis) om de heg in te korten is gedaan onder het mom van 'tuininspectie'. Mijn tuin onderhoud ik goed, dus naar mijn mening is er geen reden om zoiets uit te voeren. Die 'inspectie' is zonder mijn toestemming uitgevoerd. Ook heeft mijn verhuurder een foldertje door de duur gedaan met instructies over hoe ik mijn tuin zou moeten onderhouden.
In de contacten die ik heb gehad met mijn verhuurder na het ontvangen van de eis wordt door de verhuurder enkel verwezen naar de inhoud van het foldertje. Bij het tekenen van het huurcontract staat niets over het gebonden zijn daaraan en ik heb ook nooit getekend voor 'akkoord'. Verder heb ik mijn verhuurder er op gewezen dat gezien bepalingen in de Flora- en Faunawet het snoeien van de heg niet is toegestaan. Ook heb ik van mijn verhuurder, ondanks gedane navraag, niet vernomen of er bij mijn buren aantoonbaar sprake is van onrechtmatige hinder. Inmiddels heb ik mijn beklag over de gang van zaken gedaan bij de directie van de verhuurder. Namens hen heb ik een brief ontvangen waarin staat dat communicatie waarin de juridische kanten over een weer worden genoemd geen enkele toegevoegde waarde hebben. Zij stellen verder ten onrechte dat er sprake is van een gezamenlijke onderhoudsplicht. Ik overweeg naar een klachtencommissie te stappen. Is dit zinvol?

ciske

Re: Verhuurder eist onwettige inkorting heg

Ongelezen bericht door ciske »

Hoe hoog is je heg? Bij de meesten mag het 1,80 m zijn.

Wim2007

ciske schreef:Hoe hoog is je heg? Bij de meesten mag het 1,80 m zijn.
De heg is hoger dan 2 meter. Voor zover mij bekend mag alleen worden geëist dat er wordt ingekort wanneer een hogere heg onrechtmatige hinder oplevert. En voor zover er al sprake is van een probleem met de lichtval, dan wordt dit veroorzaakt door een door mijn buren illegaal gebouwde garage. Daartegen ondernemen de gemeente en de verhuurder helemaal niets.

tenormin

Ongelezen bericht door tenormin »

Lees dit eens: http://www.juridischloket.nl/vraagenant ... fault.aspx

Misschien heeft u er iets aan. Succes.

henk51

Ongelezen bericht door henk51 »

TS schreef:
Verder heb ik mijn verhuurder er op gewezen dat gezien bepalingen in de Flora- en Faunawet het snoeien van de heg niet is toegestaan
Meteen alle hoveniers werkeloos.
Een erfafscheiding moet aan de volgende regels voldoen:

Een schutting, muur, heg of hek naast en achter een huis mag maximaal 2 meter hoog zijn tenzij er andere regels zijn volgens de verordening van de gemeente of plaatselijke gewoonte. Vóór het huis is de maximale hoogte 1 meter. (Wilt u een schutting van meer dan 2 meter hoog, informeer dan eerst bij de gemeente of u een omgevingsvergunning nodig heeft).
Voldoet hij hier aan zo niet snoeien .
Zij stellen verder ten onrechte dat er sprake is van een gezamenlijke onderhoudsplicht
Als een schutting, heg, muur of andere afscheiding tussen uw tuin en die van de buren precies op de erfgrens staat, is deze gezamenlijk eigendom van u en uw buren. Dat betekent dat u allebei in overleg verantwoordelijk bent voor de aanlegkosten, het onderhoud, het schoonhouden en vernieuwen.
Bron van de regels het juridisch loket

gr Henk

Wim2007

tenormin schreef:Lees dit eens: http://www.juridischloket.nl/vraagenant ... fault.aspx

Misschien heeft u er iets aan. Succes.
Bedankt. Ik kende deze webpagina al. De informatie die er op staat is naar mijn idee niet volledig (er staat bijvoorbeeld niets over broedende vogels) en veel te algemeen. Ook staat er niets over de afstand van beplantingen ten opzichte van de erfscheiding (en de uitzonderingen daarop).

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

Wim2007 schreef:Sinds korte tijd heb ik een conflict met mijn verhuurder. Na grote problemen te hebben met drugsdealende buurtbewoners is er nu ook een conflict over een heg. Mijn buren hebben, zonder ook maar een poging te hebben gedaan om hierover overleg met mij te voeren, mijn verhuurder opgedragen mij te bevelen de heg in te korten. Dit heeft de verhuurder dan ook gedaan. Deze heg staat naast de erfscheiding (naast de kadastrale grens), dient als scheidingsmuur en is in mijn eigendom (er is geen sprake van gemeenschappelijk eigendom). Ook staat de heg er waarschijnlijk meer dan 20 jaar. Verder zit er in de heg momenteel een vogelnest met broedende vogels.
Het verzoek (eigenlijk: de eis) om de heg in te korten is gedaan onder het mom van 'tuininspectie'. Mijn tuin onderhoud ik goed, dus naar mijn mening is er geen reden om zoiets uit te voeren. Die 'inspectie' is zonder mijn toestemming uitgevoerd. Ook heeft mijn verhuurder een foldertje door de duur gedaan met instructies over hoe ik mijn tuin zou moeten onderhouden.
In de contacten die ik heb gehad met mijn verhuurder na het ontvangen van de eis wordt door de verhuurder enkel verwezen naar de inhoud van het foldertje. Bij het tekenen van het huurcontract staat niets over het gebonden zijn daaraan en ik heb ook nooit getekend voor 'akkoord'. Verder heb ik mijn verhuurder er op gewezen dat gezien bepalingen in de Flora- en Faunawet het snoeien van de heg niet is toegestaan. Ook heb ik van mijn verhuurder, ondanks gedane navraag, niet vernomen of er bij mijn buren aantoonbaar sprake is van onrechtmatige hinder. Inmiddels heb ik mijn beklag over de gang van zaken gedaan bij de directie van de verhuurder. Namens hen heb ik een brief ontvangen waarin staat dat communicatie waarin de juridische kanten over een weer worden genoemd geen enkele toegevoegde waarde hebben. Zij stellen verder ten onrechte dat er sprake is van een gezamenlijke onderhoudsplicht. Ik overweeg naar een klachtencommissie te stappen. Is dit zinvol?
Hoe weet je zo zeker dat de heg niet (deels) over de kadastrale grens gaat? Dat kan je alleen met enige stelligheid zeggen als je het hebt laten nameten door het kadaster, die grenzen lopen namelijk nog wel eens nét iets anders als je denkt.

Overigens, als die heg naast de erfafscheiding staat, is het een beetje dubbelop, aangezien je dan in de praktijk een dubbele erfafscheiding hebt. De buren zouden dan kunnen beargumenteren dat het verwijderen van de heg, de erfscheiding niet in gevaar brengt, aangezien die wordt vervult door de al bestaande. En die broedende vogels zijn met een maandje of wat weg, dus daar zou ik niet teveel op leunen als ik jou was.

Slimste lijkt mij om de heg in te korten tot <1,80m om zo de buren en de woningbouw de meeste wind uit de zeilen te nemen, anders kon het nog wel eens een lang en vervelend verhaal gaan worden.

Wim2007

sjohie schreef:Hoe weet je zo zeker dat de heg niet (deels) over de kadastrale grens gaat? Dat kan je alleen met enige stelligheid zeggen als je het hebt laten nameten door het kadaster, die grenzen lopen namelijk nog wel eens nét iets anders als je denkt.
Dat weet ik zeker omdat de grens wordt aangegeven door een draad op lage palen naar de heg. Het is gemeten. De exacte grens is overal in de buurt bij alle woningen op dezelfde manier langs de woning vastgesteld.
sjohie schreef:Overigens, als die heg naast de erfafscheiding staat, is het een beetje dubbelop, aangezien je dan in de praktijk een dubbele erfafscheiding hebt. De buren zouden dan kunnen beargumenteren dat het verwijderen van de heg, de erfscheiding niet in gevaar brengt, aangezien die wordt vervult door de al bestaande. En die broedende vogels zijn met een maandje of wat weg, dus daar zou ik niet teveel op leunen als ik jou was.
Een erfscheiding is iets anders dan een scheidingsmuur. Een scheidingsmuur kan best naast de kadastrale grens staan. Verder eist mijn verhuurder binnen een week een gesnoeide heg.
sjohie schreef:Slimste lijkt mij om de heg in te korten tot <1,80m om zo de buren en de woningbouw de meeste wind uit de zeilen te nemen, anders kon het nog wel eens een lang en vervelend verhaal gaan worden.
Waarom zou ik een heg moeten inkorten waarvan niet is vast komen te staan dat deze onrechtmatige hinder veroorzaakt? Hoge heggen komen wel meer voor in de buurt.

sadfly

Ongelezen bericht door sadfly »

Een heg die meer dan 1.80 hoog is is bijna altijd in overtreding. (ok. niet de heg maar de eigenaar).
Beste is om bij de gemeente na te vragen wat de max. toegestane hoogt van een heg is.
Ik vermoed dat je heg gewoon te hoog is en daarom ingekort moet worden.

langste adem

Ongelezen bericht door langste adem »

Volgens mij is er geen gezamenlijke onderhoudsplicht, als de heg op eigen grond, en op minimaal 50 centimeter vanaf de kadastrale erfgrens ligt (gemeten vanaf het midden van de heg).
Verder is de hoogte van een erfafscheiding weliswaar beschreven in de woningwet , en gemeentelijke verordeningen, maar dit geldt veelal voor muurtjes en houten schuttingen, en geldt niet voor een heg.
Zolang de buren er geen overlast van hebben....

En daar komen we denk ik op het ware probleem : er is een conflict met de buren. Dit soort gevallen zie je heel vaak bij het TV-programma de rijdende rechter.
Dan krijg je weer oeverloze discussies over of de boom niet een paar centimeter te dicht bij de erfgrens staat op sommige plekken, of de boom al dan niet overlast verzorgt, of er niet toch een uitzondering op de regels is, dat de buren ook een illegale uitbouw hebben enzovoort, of dat er evt sprake is van verjaring enzovoorts enzovoorts..
Om eerlijk te zeggen zou ik de eer aan mezelf houden , en (als de vogeltjes in de heg eenmaal hun eitjes hebben uitgebroed !), de snoeischaar erin zetten. Je hoeft geen dikke vrienden te zijn met de buren, maar als je van plan bent om er voorlopig nog te blijven wonen, en je buurman ook, is dat denk ik de beste oplossing.

Teunbosseman
Contacteer:

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

Vraag me af waarom je buren ineens zo moeilijk doen over een heg welke er blijkbaar al 20 jaar staat ?

Als er vogels in broeden, schakel de vogelbescherming in, welke kunnen deze de verhuurder op andere gedachtes brengen.

Bob Schurkjens

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Ik zou gewoon helemaal niks doen. Laat ze maar fijn folders door je brievenbus gooien. Je verhuurder treedt toch ook niet op tegen je criminele buurtbewoners? Dreigt de verhuurder met een dwangsom als je de heg niet inkort?

Als je leest wat er in de voorwaarden van een gemiddeld huurcontract staat inzkae tuinonderhoud en je dit vergelijkt met de praktijk van alledag, dan lust ik er nog wel een paar. Waarschijnlijk ziet de junkentuin van je buurtbewoner er bijvoorbeeld ook niet al te keurig uit.

PS. Met de Klachtencommissie van de woningcorporatie heb ik zelf ervaring. Mijn advies: bespaar je de moeite en frustratie!
Laatst gewijzigd door Bob Schurkjens op 25 apr 2013 22:56, 1 keer totaal gewijzigd.

nevermind

Ongelezen bericht door nevermind »

sadfly schreef:Een heg die meer dan 1.80 hoog is is bijna altijd in overtreding. (ok. niet de heg maar de eigenaar).
Beste is om bij de gemeente na te vragen wat de max. toegestane hoogt van een heg is.

Natuurlijk mag de hoogte van een heg niet het maximale overschreden worden.
Normale hoogte is , zoals aangegeven 1,80 meter.

Teunbosseman schreef:Vraag me af waarom je buren ineens zo moeilijk doen over een heg welke er blijkbaar al 20 jaar staat ?
20 jaar geleden was de heg niet 2 meter hoog, dus nu willen de buren, dat er ingegrepen wordt, want over 5 jaar is deze dan 2,50 meter.

Teunbosseman
Contacteer:

nevermind schreef:
sadfly schreef:Een heg die meer dan 1.80 hoog is is bijna altijd in overtreding. (ok. niet de heg maar de eigenaar).

Teunbosseman schreef:Vraag me af waarom je buren ineens zo moeilijk doen over een heg welke er blijkbaar al 20 jaar staat ?
20 jaar geleden was de heg niet 2 meter hoog, dus nu willen de buren, dat er ingegrepen wordt, want over 5 jaar is deze dan 2,50 meter.

Misschien niet misschien wel.
Misschien wel 20 jaar lang op 2 mtr gehouden want -->
Ook staat de heg er waarschijnlijk meer dan 20 jaar

nevermind

Teunbosseman schreef:
nevermind schreef:

Misschien niet misschien wel.
Dan staat de heg misschien al 40 jaar in een wijk, welke pas in het jaar .... gebouwd is want ..
Een heg van 2 meter heeft een tijd nodig, om op 2 meter te groeien.

Teunbosseman
Contacteer:

nevermind schreef:20 jaar geleden was de heg niet 2 meter hoog, dus nu willen de buren, dat er ingegrepen wordt, want over 5 jaar is deze dan 2,50 meter.
teunbosseman schreef:Misschien niet misschien wel.
nevermind schreef:Dan staat de heg misschien al 40 jaar in een wijk, welke pas in het jaar .... gebouwd is want ..

Ligt er helemaal aan hoe groot je deze koopt. Als stek of reeds gegroeid.

nevermind

Teunbosseman schreef:
nevermind schreef:20 jaar geleden was de heg niet 2 meter hoog, dus nu willen de buren, dat er ingegrepen wordt, want over 5 jaar is deze dan 2,50 meter.
teunbosseman schreef:Misschien niet misschien wel.
nevermind schreef:Dan staat de heg misschien al 40 jaar in een wijk, welke pas in het jaar .... gebouwd is want ..

Ligt er helemaal aan hoe groot je deze koopt. Als stek of reeds gegroeid.

Dan koop ik graag van jou een heg van 2 meter hoog.
Lat mij weten waar ik moet zijn! :lol:

Chocomelk

Ongelezen bericht door Chocomelk »

nevermind schreef:
http://www.beukenhaag.nl/groene-beukenh ... veerd.html
http://www.directplant.nl/hagen/haagcon ... rt=a&h5=on

nevermind

Chocomelk schreef:
nevermind schreef:
http://www.beukenhaag.nl/groene-beukenh ... veerd.html
http://www.directplant.nl/hagen/haagcon ... rt=a&h5=on
Ook staat de heg er waarschijnlijk meer dan 20 jaar.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

http://gieteling.nl/haagbeukenhaagprijzen.htm

Overigens had ik al een post in dit draadje gezet, is dat ineens verwijderd? Heeft niet lang gestaan dan...

Gesloten