LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Verhuurder ingeschreven op adres

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
Mar2093

Verhuurder ingeschreven op adres

Ongelezen bericht door Mar2093 »

Goedemorgen,

Sinds oktober 2012 huren ik en 2 andere meisjes een woning. Omdat er 4 kamers in de woning zijn hebben wij met een ander contract een ander meisje in huis gehaald. In totaal wonen er dus 4 mensen.

Sinds een maand komen er brieven voor de gemeente binnen (op naam van de eigenaar). Ook zijn wij alle 4 een keer benaderd door de gemeente, zij stelden de open vraag wie er op het adres woonde. Alle 4 hebben wij (eerlijk) antwoord gegeven.
Nu werd ik gister gebeld door de verhuurder, dat hij een groot probleem heeft omdat wij gezegd zouden hebben dat hij er niet woonde. Dit is niet het geval, wij wisten niet eens dat hij zich nooit ergens anders heeft ingeschreven.
DIt heeft hij gedaan zodat hij zijn hypotheekrente kon blijven aftrekken, en dit was voor hem een belastingvoordeel.
Mijn eerste vraag is al, dit kan/mag toch niet? Aan de ene kant denk ik, het kan wel want het is zijn huis maar aan de andere kant woont hij er niet en lijkt het me niet logisch dat hij ingeschreven kan blijven staan.

Nu kreeg ik daarnet een mail dat het hem inderdaad veel geld gaat kosten, of een van ons zich niet kan uitschrijven zodat hij er toch weer ingeschreven kan staan. Als dit niet gebeurd zegt hij het huis toch proberen te gaan verkopen of een huursverhoging.
Hij zegt dat het hem 400 euro in de maand meer gaat kosten, ook dit volledige bedrag mag hij dan toch niet aan ons doorbelasten? Alleen een indexatie van een bepaald aantal % lijkt mij.

Tips/opmerkingen?

Alvast bedankt. Groet, Mar

Barman

Re: Verhuurder ingeschreven op adres

Ongelezen bericht door Barman »

Hij pleegt fraude door op het adres ingeschreven te blijven staan en daar van te profiteren.
Jullie mogen niet zomaar aan iemand anders een kamer verhuren.

Jolijn

Ongelezen bericht door Jolijn »

of een van ons zich niet kan uitschrijven
En waar zou die zich dan moeten inschrijven? Dat diegene dan in de problemen zou kunnen komen maakt niet uit?

Hij zegt dat het hem 400 euro in de maand meer gaat kosten, ook dit volledige bedrag mag hij dan toch niet aan ons doorbelasten?

Wat kost het hem als hij de alleen bewoner van het huis is?

Mar2093

Volgens het contract wat wij met de eigenaar hebben mag je wel een deel van de huis (een kamer dus) doorverhuren. Dat wist eigenaar ook op het moment van tekenen (dat er een extra persoon bij gezocht is).

Jolijn

Ongelezen bericht door Jolijn »

Of verhuurder zomaar de huur kan verhogen, kun je opzoeken en nalezen.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Nou Mar, ik zou me niet al te druk maken.

De verhuurder heeft zichzelf in de nesten gewerkt, en niemand anders. Jullie hebben een rechtsgeldig huurcontract, dat kan hij niet zomaar opzeggen. De huur verhogen vanwege zijn eigen geklungel gaat hem ook niet worden.

Toch denk ik dat het wijsheid is een heel stuk verder te kijken. Katten in het nauw en zo... Als ik het zo bekijk heeft hij een beetje een aparte manier van reageren en problemen aanpakken. Misschien doen jullie er alle vier verstandiger aan naar andere woonruimte te kijken.

tenormin

Ongelezen bericht door tenormin »

Volgens mij heeft hij sowieso al "vergeten" iets na te vragen: je mag niet eens zonder toestemming van de hypotheekverlener je huis onderverhuren. Denk dat én hij én jullie ook problemen krijgen hiermee. Want hij pleegt nu fraude.

crazyme

Ongelezen bericht door crazyme »

Uiteindelijk is dit het probleem van de verhuurder.

Het risico bestaat echter, wanneer de hypotheekverstrekker er achterkomt, dat jullie moeten verhuizen. (gedwongen verkoop van het onroerend goed omdat het hypotheekbedrag bij de verhuurder wordt opgeeist)

Wanneer de verhuurder zonder hypotheekrenteaftrek de hypotheek niet meer kan betalen gebeurt mogelijk hetzelfde.

De vraag is dan of je te maken hebt met een huisjesmelker of iemand die de hypotheeklasten alleen nog kan opbrengen door illegaal te verhuren.

nevermind

Ongelezen bericht door nevermind »

In totaal wonen er dus 4 mensen.
Met de eigenaar dus 5.

Dan gelden wederom andere regels en dat weet hij.

Meer betalen, nooit doen, want zo werk je ook nog mee in zijn fraude zaak.

stofzuigertje

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Fraude? Eerder verwacht ik een andere reden.

Heeft hij elders werk en is het niet verkoopbaar ... of heeft hij een relatie elders waar hij slaapt?

Verhuren mag met toestemming bank dus dat kan.
Wel is 5 mensen ingeschreven vrij veel, maar dat is niet uw zaak.

De enige fraude die ik vermoed is dat hij wel huur vangt maar die niet opgeeft bij de belastingdienst.
Dat word verrekend met de hypotheek aftrek en bij teveel huur houd hij niets over.
Dus zit de gemeente of de belastingdienst er achter?
5 ingeschreven personen is vrij veel en dat roept vragen op.

nevermind

Ongelezen bericht door nevermind »

stofzuigertje schreef:Fraude? Eerder verwacht ik een andere reden.

Heeft hij elders werk en is het niet verkoopbaar ... of heeft hij een relatie elders waar hij slaapt?

De enige fraude die ik vermoed is dat hij wel huur vangt maar die niet opgeeft bij de belastingdienst.
Dat word verrekend met de hypotheek aftrek en bij teveel huur houd hij niets over.
Dat zijn er veel aannames, dan zou ik er ook nog een paar weten. :wink:

Bor Komorovski

Ongelezen bericht door Bor Komorovski »

Vreemd verhaal.

De hypotheekrenteaftrek is niet bedoeld voor verhuurde woonruimtes, je moet er zelf wonen. Als de verhuurder hypotheekrenteaftrek claimt en doet alsof hij er recht op heeft terwijk dat niet zo is, dan pleegt hij fraude. Trouwens als je woonruimte verhuurt kan je alle kosten als zijnde ondernemingskosten gewoon aftrekken. Dan moet je natuurlijk wel je opbrengsten aangeven, wat hij waarschijnlijk ook niet doet.

Deze man is overigens niet de slimste dat hij een mailtje hierover gaat sturen. Mailtjes kunnen nogal eens terechtkomen op plekken waar je dat liever niet wil.

Ik vraag me wel ten zeerste af of jullie gedwongen kunnen te verhuizen. Ook bij gedwongen verkoop lijkt me dat koop geen huur breekt en jullie zijn geheel te goeder trouw. Wat me lastiger lijkt is dat ik vermoed dat deze meneer ook geen vergunning heeft om de woonruimte te verhuren. Ik weet niet in hoeverre de gemeente tolerant zal zijn naar huurders in een huis waarvoor de vergunning is ingetrokken, maar me dunkt dat ze er wellicht consideratie mee hebben dat je te goeder trouw was...

Hoe dan ook, de man houdt zich niet aan de regels. Ik zou niet afwachten tot er moeilijkheden ontstaan, maar naar iets anders zoeken.

Bor Komorovski

Ongelezen bericht door Bor Komorovski »

Gezien het feit dat de gemeente belt vermoed ik de gemeente. Ik heb zelf iets soortgelijks gehad toen ik nog huurde in Rotterdam, ze kwamen zelfs langs om de woning te inspecteren. Maar uiteindelijk is er verder niets gebeurd en is de eigenaar ook niet in de problemen gekomen.

Annikaatje

Ongelezen bericht door Annikaatje »

stofzuigertje schreef:Fraude? Eerder verwacht ik een andere reden.

Je mag alleen gebruik maken van hypotheekrenteaftrek voor een woning waar je ook daadwerkelijk woont. Alleen ergens ingeschreven staan is officieel niet voldoende, hoewel of iemand ergens ook echt woont natuurlijk moeilijk te controleren is. (hoewel: waarschijnlijk heeft de gemeente dat dus gedaan door jullie verklaringen op te nemen!)

Het lijkt me haast niet dat deze man de huur als inkomsten opgeeft. Je mag namelijk maar voor ongeveer €4500 op jaarbasis 'belastingvrij' verhuren (de belastngdienst gaat uit van 1 of 2 kamers). Of betalen jullie heul weinig huur? Zou hij dus (wat mij waarschijnlijk lijkt) veel meer aan inkomsten uit verhuur opgeven, dan gaat als het goed is bij de belastingdienst een belletje rinkelen, in de zin van: hoe kan het dat deze man daar én zelf woont én zoveel huurinkomsten heeft?

Een huursverhoging van €400 is natuurlijk belachelijk, want die man heeft zichzelf in de nesten gewerkt, en inderdaad: de huur mag maar een paar procent per jaar stijgen. Bovendien: hij fraudeert.

Ik zou contact opnemen met een huurdersvereniging ofzo, en met hen ook gelijk bespreken of het inderdaad handig is alvast een andere woning te zoeken.

Ik hoop dat ze hem pakken, ik heb een hekel aan mensen die misbruik maken van toffe regelingen als de hypotheekrenteaftrek. Bovendien slurpt hij dus ons belastinggeld op, en dat is natuurlijk onvergeeflijk :-).

Mar2093

Bedankt allemaal voor de reacties.
Aankomende dinsdag komt hij bij ons thuis om het te hebben over dit, en ook te kijken naar de beneden verdieping(vocht in de muur, waarvan hij ons de schuld probeert op ons te laten nemen)
Ik ben benieuwd wat zijn plan is en hoe nu verder.

Ik neem ook aan dat hij zijn huis mag (onder)verhuren (volgens de bank) aangezien hij het ook via een makelaar gedaan heeft. Zij zullen dat toch wel checken?
ik vind het een lastige situatie..

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik zou dan toch vóór die tijd even contact opnemen met het juridisch loket. Zij kunnen je precies vertellen wat jullie rechten zijn.

Zet alles even op papier, puntsgewijs, niet meer dan een A4-tje. Dan kun je niks vergeten, en het praat makkelijker, ook voor de eventueel dossieropbouw kan dit nuttig zijn.

Overigens is het maar de vraag of de makelaar dit checkt. Zij bemiddelen alleen, verder niks.

Laat je niet intimideren door die vent. :wink:

tenormin

Ongelezen bericht door tenormin »

Mar2093, ik zou het pas geloven als ik het op papier zie staan dat hij mag verhuren van de bank die de Hypotheek heeft verstrekt. Geloof er geen bal van. En wat je nu schrijft: hij wil lekkage op jullie verhalen, "lekker fris kereltje" moet dit zijn. Kan best dat je netjes bij de Gemeente ingeschreven staat: je moest eens weten hoeveel Gemeentes laks zijn qua adressenonderzoek. Ook al veel 'spook' bewoners waar men zogenaamd niets van weet.

ciske

Ongelezen bericht door ciske »

En wat je nu schrijft: hij wil lekkage op jullie verhalen
Moet hij wel kunnen aantonen dat TS de lekkage heeft veroorzaakt.

Gesloten