LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Verhuurder wil huur opzeggen

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
Dutchskill

Verhuurder wil huur opzeggen

Ongelezen bericht door Dutchskill »

Goedemiddag,

Wij zitten momenteel in een lastige situatie met onze verhuurder. De verhuurder zelf is naar het buitenland verhuist en wilde het huis niet verkopen, zodoende huren wij het nu.

Nu waren de balken van de woning echter rot en hebben wij hierdoor tijdelijk niet in de woning kunnen wonen (lees: eruit gezet).

1 September 2012 is het contract ingegaan. Hierna constateerde wij dat de balken rot waren en is er door de aannemer aangegeven dat het onveilig is om er te wonen. 14 September heeft de verhuurder middels een email aangegeven dat wij er niet meer in mochten.

Na een hele hoop gezeur met aannemer en dergelijke is gister 7 Februari 2013 eindelijk de oplevering geweest van de woning waarbij de balken dus volledig vernieuwt zijn. In deze tussentijd van enkele maanden hebben wij dus ergens anders moeten wonen.

Nu hebben wij vandaag bericht gekregen dat de verhuurder de woning uiteindelijk toch wil verkopen en wil het contract na een jaar opzeggen. In het contract staat het volgende:
Deze overeenkomst is aangegaan voor de duur van één jaar
ingaande op 01 oktober 2012 en lopende tot en met 30 september 2013.
Tijdens deze periode kunnen partijen deze overeenkomst niet tussentijds door opzegging beeinidigen. Verstrijk deze periode zonder opzeggen, dan loopt de overeenkomst door. Verhuurder zal het gehuurde op de ingangsdatum van de huur aan de huurder ter beschikking stellen, ingaande op 1 september.

Beindiging van de overeenkomst door opzegging dient te geschieden overeenkomstig 19 van de algemene bepalingen. Opzegging van de huur dient 2 maanden voor de beindigingdatum te geschieden. Deze opzegging kan door beide partijen geschieden.
In de mail heeft ze verder aangegeven dat huurperiode pas ingaat vanaf het moment dat de woning ter beschikking is gesteld door de aannemer.

Nu willen wij uiteraard nog langer dan een jaar in de woning zitten en zijn wij dus benieuwd wat hier eventueel aan gedaan zou kunnen worden .

Alvorens heel erg hartelijk bedankt voor eventuele hulp.

witte angora

Re: Verhuurder wil huur opzeggen

Ongelezen bericht door witte angora »

Nu willen wij uiteraard nog langer dan een jaar in de woning zitten en zijn wij dus benieuwd wat hier eventueel aan gedaan zou kunnen worden .
Niets. Je hebt getekend voor een jaar, er is tijdig opgezegd, dus het is finito. Gewoon op zoek naar een andere woning.

Dat 'uiteraard' mag voor jou 'uiteraard' zijn, maar voor mij is dat niet zo 'uiteraard'. Waarom teken je in vredesnaam een contract voor een jaar als je er langer wil wonen?

Jolijn

Ongelezen bericht door Jolijn »

Geen idee hoe rechtsgeldig die mail is, ben bang dat naar aanleiding daarvan het contract aangepast had moeten worden.

grun

Ongelezen bericht door grun »

Als je de woning voor een jaar huurt, dan verwacht je er ook een jaar lang ongestoord te kunnen wonen. Zo lees ik ook de zin "Verhuurder stelt het gehuurde met ingang van 1 oktober ter beschikking van de huurder". Nu blijkt dat je er in de periode 1 oktober - 7 februari niet hebt kunnen wonen, als gevolg van noodzakelijk onderhoud. Dat zijn 4 maanden waarin je buiten je schuld ergens anders hebt moeten wonen.

Begrijp ik het goed dat je nu de afloopdatum met ruim 4 maanden verlengd wilt hebben, zodat je er alsnog een vol jaar hebt kunnen wonen? Dus tot en met 6 februari 2014? Dat zou ik niet onredelijk vinden.

witte angora

grun schreef:Als je de woning voor een jaar huurt, dan verwacht je er ook een jaar lang ongestoord te kunnen wonen. Zo lees ik ook de zin "Verhuurder stelt het gehuurde met ingang van 1 oktober ter beschikking van de huurder". Nu blijkt dat je er in de periode 1 oktober - 7 februari niet hebt kunnen wonen, als gevolg van noodzakelijk onderhoud. Dat zijn 4 maanden waarin je buiten je schuld ergens anders hebt moeten wonen.

Begrijp ik het goed dat je nu de afloopdatum met ruim 4 maanden verlengd wilt hebben, zodat je er alsnog een vol jaar hebt kunnen wonen? Dus tot en met 6 februari 2014? Dat zou ik niet onredelijk vinden.
Dat is denk ik ook de reden dat de verhuurder aangaf dat de huurperiode inging na oplevering door de aannemer...
In de mail heeft ze verder aangegeven dat huurperiode pas ingaat vanaf het moment dat de woning ter beschikking is gesteld door de aannemer.

Dutchskill

grun schreef:Als je de woning voor een jaar huurt, dan verwacht je er ook een jaar lang ongestoord te kunnen wonen. Zo lees ik ook de zin "Verhuurder stelt het gehuurde met ingang van 1 oktober ter beschikking van de huurder". Nu blijkt dat je er in de periode 1 oktober - 7 februari niet hebt kunnen wonen, als gevolg van noodzakelijk onderhoud. Dat zijn 4 maanden waarin je buiten je schuld ergens anders hebt moeten wonen.

Dat is op zich niet zo`n probleem. Ze heeft zelf namelijk aangegeven dat er een nieuw contract zal komen welke opnieuw getekend zal worden. Hierin staat dus de nieuwe ingangsdatum met ook opnieuw een jaar (dus ongeveer tot Februari 2014).

Ik ben echter benieuwd of wij nu enige vorm van bescherming hebben. Op de volgende website staat namelijk beschreven dat de verhuurder een goede reden moet hebben om de huur op te willen zeggen. Hiervan is momenteel dus geen sprake..

http://www.jurofoon.nl/nieuws/weblog.asp?id=2121

Bedankt voor de reacties!

witte angora

Ik zou zeggen, als je de weg toch al gevonden hebt, neem contact op met de jurofoon, en leg hun het contract voor.

Dutchskill

witte angora schreef:Ik zou zeggen, als je de weg toch al gevonden hebt, neem contact op met de jurofoon, en leg hun het contract voor.
Is al gedaan, maar ik wacht nog steeds op het antwoord. Ik ben echter bang dat dit even zal duren, vandaar dus ook dat ik het hier probeer.

Gesloten