LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Verhuurder wil ons nieuwe huis als postadres gebruiken
Verhuurder wil ons nieuwe huis als postadres gebruiken
Hallo allemaal,
Ik en mijn vriendin zijn bezig een woning te huren in Rotterdam. We kwamen via een makelaar, die bemiddelt voor een particuliere verhuurder, een mooi huis op het spoor en kwamen vrij snel tot een akkoord.
Op het laatste moment werd echter aan het contract een paragraaf toegevoegd, waarin staat dat de verhuurder (de eigenaar van het pand) op ons nieuwe woonadres ingeschreven blijft. Dit vonden wij erg vreemd. Toen wij navraag deden bleek dat het niet gaat over de verhuurder, maar zijn broer. De redenen hiervan wilden zij niet noemen, maar het lijkt erom te gaan dat de broer van deze huurder ons nieuwe huis als 'postadres' wil aanhouden.
Allemaal erg raar, vonden wij. Volgens de makelaar is de situatie ongebruikelijk, maar hoeft het voor ons niets te betekenen. Toch hebben wij er een raar gevoel bij.
Zijn er mensen met ervaringen of deskundig advies over deze gang van zaken?
Wij hebben het contract in ieder geval nog niet ondertekend.
Hartelijk bedankt alvast.
Ik en mijn vriendin zijn bezig een woning te huren in Rotterdam. We kwamen via een makelaar, die bemiddelt voor een particuliere verhuurder, een mooi huis op het spoor en kwamen vrij snel tot een akkoord.
Op het laatste moment werd echter aan het contract een paragraaf toegevoegd, waarin staat dat de verhuurder (de eigenaar van het pand) op ons nieuwe woonadres ingeschreven blijft. Dit vonden wij erg vreemd. Toen wij navraag deden bleek dat het niet gaat over de verhuurder, maar zijn broer. De redenen hiervan wilden zij niet noemen, maar het lijkt erom te gaan dat de broer van deze huurder ons nieuwe huis als 'postadres' wil aanhouden.
Allemaal erg raar, vonden wij. Volgens de makelaar is de situatie ongebruikelijk, maar hoeft het voor ons niets te betekenen. Toch hebben wij er een raar gevoel bij.
Zijn er mensen met ervaringen of deskundig advies over deze gang van zaken?
-
Re: Verhuurder wil ons nieuwe huis als postadres gebruiken
zou het niet accepteren om ellende te voorkomen!!
jou adres wordt dus gewoon gebruikt als schuiladres...
je kan ooit wel degelijk problemen ermee krijgen!!
niet doen is advies!
jou adres wordt dus gewoon gebruikt als schuiladres...
je kan ooit wel degelijk problemen ermee krijgen!!
niet doen is advies!
en nog vreemder, zou die broer dan ook langskomen om de post op te halen.... of moeten de deurwaarders zich daar melden?
Ik zou die clausule niet willen, dan geeft de eigenaar zijn eigen adres maar op als postadres voor zijn broer....
Ik zou die clausule niet willen, dan geeft de eigenaar zijn eigen adres maar op als postadres voor zijn broer....
ik zou dit dus laten.
Wat als de broer schulden maakt? moet je dan ook extra gemeentelijke belastingen betalen? Wat als de broer verkeersboetes krijgt? etc.
ik zou dus simpelweg tegen de makelaar zeggen dat je geen huis wenst te huren waar ook nog andere mensen (formeel) wonen. Ik zou ook eens even naar het kantoor waar die makelaar werkt bellen en vragen of zij dit normale praktijken vinden.
isabel
Wat als de broer schulden maakt? moet je dan ook extra gemeentelijke belastingen betalen? Wat als de broer verkeersboetes krijgt? etc.
ik zou dus simpelweg tegen de makelaar zeggen dat je geen huis wenst te huren waar ook nog andere mensen (formeel) wonen. Ik zou ook eens even naar het kantoor waar die makelaar werkt bellen en vragen of zij dit normale praktijken vinden.
isabel
Hallo allemaal,
Bedankt voor de eerste tips.
Inderdaad, problemen met belastingen, schulden en deurwaarders zijn wij ook erg bang voor. We hebben zonet ook aan onze rechtsbijstand gevraagd wat zij er van vinden. Die laten er een jurist naar kijken.
Bedankt voor de eerste tips.
Inderdaad, problemen met belastingen, schulden en deurwaarders zijn wij ook erg bang voor. We hebben zonet ook aan onze rechtsbijstand gevraagd wat zij er van vinden. Die laten er een jurist naar kijken.
Dit is fraude; je moet ingeschreven staan op het adres waar je de meeste tijd woont. (ik meen 8mnd/jaar?).RHB17 schreef:Hallo allemaal,
Bovendien is de enige reden om dit te doen fraude te plegen; die 'broer' woont mogelijk ergens samen (uitkering & belastingfraude) of ergens waar hij zich niet in mag schrijven. Andere fraude plegers dus.
Dit is absoluut ongebruikelijk en raar. En betekent voor jullie zeker wel wat. Oa. toeslagen en uitkeringen alsook de jaarlijkse gemeentebelastingen worden berekend aan het aantal bewoners (=ingeschreven op adres) bepaald. Ook eventuele deurwaarders (na een eventuele rechtszaak tegen die broer) zullen op jullie adres komen voor een boedel beslag bijvoorbeeld.Allemaal erg raar, vonden wij. Volgens de makelaar is de situatie ongebruikelijk, maar hoeft het voor ons niets te betekenen. Toch hebben wij er een raar gevoel bij.
Niet doen.Zijn er mensen met ervaringen of deskundig advies over deze gang van zaken?
Of wel doen, en een onderzoek starten bij de gemeente.
Je gaat dan naar het gemeentehuis, en zegt dat er onbekende mensen op jouw adres staan ingeschreven (waar je net de sleutel van hebt gekregen) en dat je die wilt laten uitschrijven.
De gemeente start dan een 'onderzoek', dwz je krijgt 2 of 3 keer een brief thuis gericht aan die persoon/personen, die gooi je terug in brievenbus met geadresseerde onbekend. Na 2 a 3 maanden wordt de persoon uitgeschreven met woonadres onbekend.
Welke makelaar heeft je overigens geadviseerd in deze 'potentiele' fraude? Het zou toch niet toevallig direct wonen zijn?
@Defolo
Hartelijk bedankt voor je reactie. Daar hebben we zeker wat aan.
Dat het fraude is, waren wij ook al bang voor.
Er alsnog gaan wonen en een onderzoek laten starten is voor ons geen optie. We gaan de makelaar/verhuurder waarschijnlijk voor het blok zetten met de eis dat de bewuste paragraaf verwijderd wordt. Anders gaan we op zoek naar een andere woning.
Hartelijk bedankt voor je reactie. Daar hebben we zeker wat aan.
Dat het fraude is, waren wij ook al bang voor.
Er alsnog gaan wonen en een onderzoek laten starten is voor ons geen optie. We gaan de makelaar/verhuurder waarschijnlijk voor het blok zetten met de eis dat de bewuste paragraaf verwijderd wordt. Anders gaan we op zoek naar een andere woning.
Ik kan u alleen vertellen wat ik persoonlijk zou doen in zo'n situatie en dat is dat er geen haar op mijn hoofd is die eraan denkt akkoord te gaan hiermee. Ik zou het dus niet doen en ja daar ben ik behoorlijk stellig in.
Als de broer een "postadres" wil hebben, neemt ie maar een postbus. Dus ik denk dat er een ander argument in het spel is en de broer ingeschreven wil zijn op een fysiek woonadres.
Als de broer bijvoorbeeld schulden heeft of maakt, krijgt u al het gezever van de schuldeisers over u heen of staan ze bij u op de stoep. Of erger stel dat een deurwaarder overgaat tot beslaglegging. Nu mag dat wel niet allemaal zomaar, maarja al het gedoe wat er dan bij komt kijken, kost een hoop tijd en ergernis. U zou er in een heel extreme situatie zeker niet willen meemaken dat er beslag komt als u met vakantie bent. Of u helpt (half onwetend) bijvoorbeeld iemand die eigenlijk in het buitenland woont en verblijft bij een vorm van uitkeringsfraude.
Toegegeven de voorbeelden zijn wat extreem, maar ik zou me er ver vandaan willen houden.
Indien u toch eventueel overweegt dit te doen, zou ik heel goed alle mogelijke consequenties navragen bijvoorbeeld bij o.a. een juridisch loket.
Als de broer een "postadres" wil hebben, neemt ie maar een postbus. Dus ik denk dat er een ander argument in het spel is en de broer ingeschreven wil zijn op een fysiek woonadres.
Als de broer bijvoorbeeld schulden heeft of maakt, krijgt u al het gezever van de schuldeisers over u heen of staan ze bij u op de stoep. Of erger stel dat een deurwaarder overgaat tot beslaglegging. Nu mag dat wel niet allemaal zomaar, maarja al het gedoe wat er dan bij komt kijken, kost een hoop tijd en ergernis. U zou er in een heel extreme situatie zeker niet willen meemaken dat er beslag komt als u met vakantie bent. Of u helpt (half onwetend) bijvoorbeeld iemand die eigenlijk in het buitenland woont en verblijft bij een vorm van uitkeringsfraude.
Toegegeven de voorbeelden zijn wat extreem, maar ik zou me er ver vandaan willen houden.
Indien u toch eventueel overweegt dit te doen, zou ik heel goed alle mogelijke consequenties navragen bijvoorbeeld bij o.a. een juridisch loket.
Emmy een onderzoek bij de gemeente en je hebt hem echt zo uitgeschreven maar als het in het contract staat is het wel contractbreuk natuurlijk.
Een ander punt, blijkbaar krijgt die 'broer' ook een sleutel. Of gaan jullie elke keer zijn post brengen//thuisblijven voor ophalen?
Zaakje stinkt behoorlijk.
Een ander punt, blijkbaar krijgt die 'broer' ook een sleutel. Of gaan jullie elke keer zijn post brengen//thuisblijven voor ophalen?
Zaakje stinkt behoorlijk.
Ik kan alleen maar zeggen, dat dit zeer verstandig is. Nooit op zulk soort dingen in te gaan, het is in ieder geval niet fris wat de verhuurder wilt.We gaan de makelaar/verhuurder waarschijnlijk voor het blok zetten met de eis dat de bewuste paragraaf verwijderd wordt. Anders gaan we op zoek naar een andere woning.
Da's wel waar natuurlijk, maarja het zal dan nooit echt een prettige relatie worden met de verhuurder, aangezien dit dan weer de broer van is. Als er dan punten zijn die voor rekening van de verhuurder zijn, zal deze ook niet echt genegen zijn dit op te lossen e.d. Al met al geen prettige woonsituatie. Als ik TS was, zou ik gewoon lekker verder zoeken naar een andere woning en deze gauw vergeten.Dofolo schreef:Emmy een onderzoek bij de gemeente en je hebt hem echt zo uitgeschreven
Dat weet ik overigens nog zo net niet. Het betreffende beding zou ook eens heel goed nietig of vernietigbaar kunnen zijn. Zoals u zelf al aangaf moet het ingeschreven adres ook het hoofdverblijf zijn. Als een beding strijdig is met wet- en regelgeving is deze meestal nietig of vernietigbaar tenzij het om iets gaat waar contractanten vanaf mogen wijken.Dofolo schreef: maar als het in het contract staat is het wel contractbreuk natuurlijk.
Eens.Dofolo schreef: Zaakje stinkt behoorlijk.
De vraag is alleen of dat prettig is. De relatie tussen verhuurder en huurder start dan gewoon al niet echt op goede voet. Een huurovereenkomst is ook een soort van 'langdurige relatie' en het is niet een pak suiker dat u even in een supermarkt koopt waar u nooit meer wenst te komen.RHB17 schreef:We gaan de makelaar/verhuurder waarschijnlijk voor het blok zetten met de eis dat de bewuste paragraaf verwijderd wordt. Anders gaan we op zoek naar een andere woning.
In wezen hoeven verhuurder en huurder niet veel met elkaar te maken hebben, maar er zijn zo van die momenten dat er wel contact nodig is. Denk bijvoorbeeld eens aan zaken die onder het grotere onderhoud vallen of stel dat u weer eens wilt verhuizen en het opleveren van de woning. Partijen kunnen het elkaar behoorlijk lastig maken en als u verhuurder nu voor het blok zet en deze is een beetje haatdragend.. sja.
Deze makelaar doet zijn werk ook niet goed, niet huren en zeker niet eisen dat e.e.a. uit het huur contract gaat. Gewoon opnieuw zoeken naar een ander huurhuis.
-
Wat als je de gemeente inschakelt om de inschrijving van "broer" ongedaan te krijgen en in reactie daarop je ramen worden ingegooid? Of andere ellende? Het hoeft niet per se een criminele achtergrond te hebben, maar je kan dit ook niet natrekken.
Hoewel ik dit 20 dagen oude bericht nu lees,
je mag als huurder wel de sloten vervangen door eigen sloten.
En de post, die moet hij dan maar ophalen als U thuis is.
Het kan zijn dat deze ingeschreven bewoner op Camping woonde en een legaal adres nodig had.
Als het alleen post is mag het.
Bij beslagname of andere dingen kun je via het makelaars contract aantonen dat het alleen maar Postadres is voor deze persoon.
Dus totaal geen risico en het gebeurde vaker dat oude bewoners niet uitgeschreven werden.
Zolang er niemand in komt wonen en er sprake is van Postadres kun je dit mits de huur niet te hoog is accepteren.
Woningen zijn soms moeilijk te vinden en het mag dus.
Alleen kun je als je alleen zou wonen een probleem kunnen krijgen omdat voor huisvuil en andere belastingen vaak naar aantal bewoners word gekeken en dan moet je aantonen dat het slechts postadres is.
Dus gewoon huren want hij woonde er niet mits duidelijk in het contract staat dat het om Postadres gaat.
je mag als huurder wel de sloten vervangen door eigen sloten.
En de post, die moet hij dan maar ophalen als U thuis is.
Het kan zijn dat deze ingeschreven bewoner op Camping woonde en een legaal adres nodig had.
Als het alleen post is mag het.
Bij beslagname of andere dingen kun je via het makelaars contract aantonen dat het alleen maar Postadres is voor deze persoon.
Dus totaal geen risico en het gebeurde vaker dat oude bewoners niet uitgeschreven werden.
Zolang er niemand in komt wonen en er sprake is van Postadres kun je dit mits de huur niet te hoog is accepteren.
Woningen zijn soms moeilijk te vinden en het mag dus.
Alleen kun je als je alleen zou wonen een probleem kunnen krijgen omdat voor huisvuil en andere belastingen vaak naar aantal bewoners word gekeken en dan moet je aantonen dat het slechts postadres is.
Dus gewoon huren want hij woonde er niet mits duidelijk in het contract staat dat het om Postadres gaat.
Wat geven jullie die makelaar nog veel ruimte. Ik had allang op zoek gegaan naar een andere woning als ze mij zo'n contract hadden gegeven. Keuze zat op het moment.