Sinds ik in mijn flat woon (1983) heb ik het gemak van de inpandige afvalcontainer: ik ga met m'n afvalzak naar de betreffende berging beneden en deponeer die zak in een container. Daarvoor betaal ik zowel service- als schoonmaakkosten aan het woningverhuurbedrijf.
Nu de stadsreiniging geprivatiseerd is, heeft afvalbedrijf Spaarnelanden NV gemeend (om economische redenen) het afval voortaan slechts centraal voor de flat (ca. 80 woningen over 3 blokken verdeeld) uitpandig te verzamelen in ondergrondse afvalcontainers. De gemeente Haarlem heeft daar toestemming voor verleend.
Naast de ongemakken ervan (in weer en wind tot 100 meter naar buiten, een pasjesssyteem, één pasje per woning etc.) heb ik het gemak proberen in te zien: verminderde servicekosten aangezien de afvalberging vrij komt en dus ook niet meer hoeft te worden schoongemaakt -ergo conclusio- de servicekosten gaan naar beneden...
Bijna!
Het woningverhuurbedrijf (voorheen woningbouwvereniging) zegt toe het schoonmaakcontract te zullen herzien (kennelijk nog niet gebeurd, maar in maart a.s. mogen we al naar buiten!) en voor de vrijkomende ruimte blijft de bestemming afvalberging.
Welk afval, grof afval? Nee, grof afval moet op de stoep worden gezet.
Het woningverhuurbedrijf begrijpt mijn probleem best wel, maar ja, één en ander hebben wij met elkaar nu eenmaal zo afgesproken (in de gemeenteraad) en om als woningverhuurbedrijf de democratie aan de kaak te stellen.....tsjaaa...dat is toch wel wat teveel gevraagd!
Wat kunnen wij als huurders hier nog aan doen?
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] verminderde service door uitpandige afvalcontainers
-
Re: verminderde service door uitpandige afvalcontainers
Zorgen dat de ruimte voor het afval een andere bestemming krijgt lijkt mij. Het verzamelen van afval op een centraal punt buiten is vanuit bedrijfseconomisch standpunt goed te begrijpen, werkt kostenbesparend enzo.
De woningbouw heeft er een ruimte voor en mag die kosten inderdaad aan haar bewoners doorrekenen zelfs als er geen afval instaat.
De woningbouw heeft er een ruimte voor en mag die kosten inderdaad aan haar bewoners doorrekenen zelfs als er geen afval instaat.