LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vervallen inschrijftijd Woonnet-Rijnmond

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
Bor Komorovski

Re: Vervallen inschrijftijd Woonnet-Rijnmond

Ongelezen bericht door Bor Komorovski »

GJvdZ schreef:
rdcmrt schreef:
Vind dat van die "Slapende ingeschrevenen" een beetje slap gelul. Zolang je niet reageert op een woning zit je met je inschrijving niemand in de weg.
Slapende ingeschrevenen zijn wel degelijk een probleem. Stel dat er 10000 mensen in de database staan, waarvan 5000 slapende ingeschrevenen. Als verhuurder denk je dat er 10000 woningzoekers zijn, en daar probeer je zo goed en zo kwaad mogelijk de woningvoorraad op aan te passen (niet alleen het aantal maar ook de soort woningen). Dan ben je als planner dus zo goed als blind als je geen betrouwbare cijfers hebt.
Dat zal wel meevallen, met name als inschrijving geld kost zal iemand deze slechts handhaven als hij werkelijk serieus zo'n woning overweegt. Bovendien zullen er meer indicatoren zijn zoals de daadwerkelijke respons en wellicht andere zaken. Daarbij zouden mensen dit gedrag niet vertonen als woningen gewoon beschikbaar en betaalbaar zouden zijn, en ze niet geconfronteerd zouden worden met een waslijst aan regels, inkomenseisen en een wachtlijst van 10 jaar. Met name Amsterdam krijgt wat mij betreft een vette onvoldoende, wel flink aan de Zuidas bouwen maar geen woningen neerzetten. Bovendien betalen we er op jaarbasis ook nog eens 1.5 a 2 miljard aan subsidies aan deze logge kolossen voor via onze belastingen. Om nog maar te zwijgen over de miljarden die door Vestia zijn verspild.

Stel: ik ga studeren, iets economisch. De meeste leuke banen zijn in het westen, internationale mogelijkheden vooral in Amsterdam. Als ik wacht tot ik ga werken en dan een baan in Amsterdam krijg, zal ik sowieso geen sociale huurwoning krijgen. Vrije markt is met een startsalaris onbetaalbaar, mag je lekker meer dan de helft van je inkomen aan huisvesting besteden en bovendien accepteren de verhuurders dat niet. Gemeentes rondom Amsterdam accepteren me ook niet op de sociale huurmarkt, want ik heb geen 'binding' met die gemeentes. Maar in Amsterdam is de wachttijd zeker 5 jaar. Kan je het me dan kwalijk nemen als ik daarop anticipeer en mezelf al op de lijst plaats, in de hoop betere kansen te hebben als ik afstudeer? Of moet ik dan maar uit pure armoe in Amersfoort of Den Helder op kamers en pendelen?

Slapers zijn een symptoom en geen oorzaak. De oorzaak is het falen van de overheid in deze.

Gesloten