LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Verwarming en warm water

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
mier81

Verwarming en warm water

Ongelezen bericht door mier81 »

Hallo allemaal,

Ik heb 2 vragen omtrent mijn (sociale) huurwoning. Ik woon (nog alleen) in een 3 kamer appartement op de 3de en bovenste verdieping van een portiek.

1. Ik heb een 80 liter elektrische boiler. In mijn eentje heb ik hier in principe genoeg aan, maar volgend jaar ga ik samenwonen en ik merk dat we met zijn 2-en niet voldoende warm water hebben om redelijker wijs te kunnen douchen. We douchen beide niet lang (max 5 minuten), maar wel graag 2 keer per dag. Ik heb bij de woningbouwcorporatie al gevraagd wat hier aan te doen is. Zij wijzen echter naar Tempus omdat ik hier mijn boiler van huur. Tempus wil best iets doen, maar wil niet opdraaien voor de kosten. Oplossing zou mogelijk een grotere boiler zijn, maar dan moeten er in mijn badkamer aanpassingen worden gedaan. De vraag is natuurlijk voor wie zijn rekening dat komt.
Mijn vragen zijn eigenlijk simpel:
1. Wat is de norm voor een 3 kamer appartement qua warm water voorziening? Met andere woorden is een 80 liter boiler acceptabel voor een woning waar normaliter meer persoonshuishoudens in wonen?
2. Wie is er verantwoordelijk voor voldoende warmwatervoorzieningen in een huur appartement? De woningbouw of Tempus?

2. Tot ongeveer 2 jaar geleden hadden wij blokverwarming. Mijn woning was toen altijd voldoende warm (sommige bewoners van het portiek vonden hem te warm) en ik hoefde zelden mijn radiatoren open te draaien. Nu hebben we een eigen thermosstaat, maar sindsdien krijg ik mijn woning niet meer warm. Het wordt in de regel niet warmer dan 19 graden, ondanks dat ik de verwarming op 21 graden heb staan. Ik houd ik vanzelfsprekend de woonkamer deur dicht, de gordijnen dicht en de radiatoren vrij. Ook hier wijzen de woningbouwcorporatie en Tempus weer naar elkaar. Wat zijn mijn rechten als huurder?

Groeten,
Miranda

sjohie

Re: Verwarming en warm water

Ongelezen bericht door sjohie »

80 liter zou voldoende moeten zijn, dat had ik ook in mijn appartement, en toen mijn vriendin er bij in trok stonden we nooit koud te douchen.

Bedenk wel dat, afhankelijk van het type, je boiler alleen 's nachts op nachtstroom opwarmt, en die voorraad warm water is dan voor de hele dag, en koelt oa langzaam af ook. 2x 's morgens douchen, wat afwassen om 19.00, en dan 's avonds nog 2x douchen zal wat te veel van het goede zijn. Verder zijn er zijn ook types die zo veel mogelijk 's nachts opwarmen, op goedkopere nachtstroom, maar indien nodig overdag (kunnen) bijverwarmen. En mijn oudere nachtstroom daalderop boiler kon ik bijvoorbeeld ook handmatig aanzetten om op te warmen.

Ik zou eerst de handleiding van de boiler er eens bij pakken, of even opzoeken op internet, om te kijken of je deze niet handmatig bij kan laten verwarmen overdag. Maar als jij een andere boiler wilt huren van Tempus, om 2x per persoon per dag te kunnen douchen, lijkt me dat voor eigen rekening? Het is toch een zekere luxe die je wilt, ik bedoel 2x per dag is wel wat meer dan wat voor persoonlijke hygiëne in een gemiddeld westers land noodzakelijk is. En Tempus is conform huur-afspraken verantwoordelijk voor het werken van het apparaat, maar dat is wat anders dan het faciliteren van iets bovengemiddelds als 2x per persoon per dag kunnen douchen.

mier81

Bedankt voor je reactie Sjohie!

Ik geef gelijk toe dat het een zekere luxe is om meermaal per dag te douchen. Net zoals het een luxe is dat ik in mijn eentje in een 3 kamer appartement woon. Er zijn ook gezinnen met 2 kinderen die in zo een woning wonen en ik vroeg me gewoon af of er normen zijn voor warmwaterfaciliteiten.
Dus of een 3-kamerappartement (los van met hoeveel personen je er woont of hoe vaak je doucht) niet moet voldoen aan een bepaalde warmwatervoorziening. Misschien is de norm ook wel 80 liter hoor, maar ik kan nergens vinden of er een norm voor is.

sjohie

mier81 schreef:Bedankt voor je reactie Sjohie!

Ik geef gelijk toe dat het een zekere luxe is om meermaal per dag te douchen. Net zoals het een luxe is dat ik in mijn eentje in een 3 kamer appartement woon. Er zijn ook gezinnen met 2 kinderen die in zo een woning wonen en ik vroeg me gewoon af of er normen zijn voor warmwaterfaciliteiten.
Dus of een 3-kamerappartement (los van met hoeveel personen je er woont of hoe vaak je doucht) niet moet voldoen aan een bepaalde warmwatervoorziening. Misschien is de norm ook wel 80 liter hoor, maar ik kan nergens vinden of er een norm voor is.
Gezien de verschillende soorten en maten boilers, huishouden- / gezinssamenstelling en individueel douchegedrag, lijkt me niet dat er echt tot op het aantal liters inhoud van de boiler dingen vastgelegd zullen zijn in normen etc.

mier81

Er is ook regelgeving voor radiatoren ed in nieuwbouw woningen, dus het zou niet onlogisch zijn als er hier ook regelgeving voor is.

sjohie

mier81 schreef:Er is ook regelgeving voor radiatoren ed in nieuwbouw woningen, dus het zou niet onlogisch zijn als er hier ook regelgeving voor is.
Succes met opgraven ervan dan. :wink: Ik heb het mijn zwager, service manager bij een installateur, gevraagd, en die kon zo niks voor de geest halen over zulke specifieke regelgeving. Overigens zei hij dat warmwaterinstallaties vroeger, en ook nu in nieuwbouw, niet gedimensioneerd worden op basis van het gegeven dat elke volwassene binnen een huishouden, 2x/dag doucht. En dat zelfs een 120l boiler die enkel op nachtstroom verwarmd het daar nog wel eens moeilijk mee kon hebben. Voor zonneboilers hanteren ze een 150l boiler voor een 4-persoons huishouden, tenminste dat heeft een vriend van me laten installeren laatst, en die hoor ik nooit over te weinig warm water.

Maar >150l elektrische boilers die vlot opwarmen, en dit de hele dag kunnen, draaien soms zelfs op 3-fasen krachtstroom, en zijn meer voor kantines etc, niet voor plaatsing in appartementen.

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

mier81 schreef:Er is ook regelgeving voor radiatoren ed in nieuwbouw woningen, dus het zou niet onlogisch zijn als er hier ook regelgeving voor is.
Nog meer regels.... En dus nog meer ambtenaren die de regelgeving moeten gaan handhaven. Verder lijkt het me een beetje overkill om nog regelgeving voor boilers te gaan maken. Dat is toch een beetje een "uitstervend ras" qua apparatuur.

Bob Schurkjens

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Als ik het goed begrijp heb je dus geen gasaansluiting in je woning.

Je zou hier eens kunnen kijken inzake je rechten als huurder
http://www.google.com/search?q=site%3Ah ... lr=lang_nl

Ik vraag me verder af: hoe oud is de boiler? Soms zijn die dingen zo oud dat het niet meer gerechtvaardigd lijkt om er huur voor te betalen. Post hier anders even het merk en typenummer.

Uiteraard gaat Tempus gewoon door met huur incasseren, ook al is dat ding 30 jaar oud.

Verder kun je een waterbesparende douchekop kopen en eens kijken hoe lang het duurt voordat je daarmee de boiler hebt leeggedoucht: http://www.tiger.nl/default.aspx?prodid=44887

bprosman

Ongelezen bericht door bprosman »

En dat zelfs een 120l boiler die enkel op nachtstroom verwarmd het daar nog wel eens moeilijk mee kon hebben.
Maar >150l elektrische boilers die vlot opwarmen, en dit de hele dag kunnen, draaien soms zelfs op 3-fasen krachtstroom, en zijn meer voor kantines etc, niet voor plaatsing in appartementen.
Het ligt niet zozeer aan de inhoud maar meer aan de manier van opwarmen. Zelf heb ik (eensgezinswoning) een gasboiler van 150 Liter. Als ik 5..10 minuten onder de douche sta hoor ik hem al aan slaan en begint hij bij te verwarmen we kunnen makkelijk met 3...4 achter elkaar douchen. Ook overdag hoor ik hem wel eens een paar minuten aan slaan om de ingestelde temp. (70 Graden) vast te houden. Het enige moment waarop hij het niet helemaal bij kan houden is als we 2 keer achter elkaar een bad vol (willen) laten lopen.

sjohie

bprosman schreef:
En dat zelfs een 120l boiler die enkel op nachtstroom verwarmd het daar nog wel eens moeilijk mee kon hebben.
Het ligt niet zozeer aan de inhoud maar meer aan de manier van opwarmen. Zelf heb ik (eensgezinswoning) een gasboiler van 150 Liter. Als ik 5..10 minuten onder de douche sta hoor ik hem al aan slaan en begint hij bij te verwarmen we kunnen makkelijk met 3...4 achter elkaar douchen. Ook overdag hoor ik hem wel eens een paar minuten aan slaan om de ingestelde temp. (70 Graden) vast te houden. Het enige moment waarop hij het niet helemaal bij kan houden is als we 2 keer achter elkaar een bad vol (willen) laten lopen.
Een gas-boiler is wat anders dan een elektrische waar we het hier over hebben. Veel van de elektrische boilers, vooral in huurflats uit de jaren 70/80 etc, zijn types die (enkel) automatisch verwarmen op nachtstroom. Een gasboiler wordt gevuld met vers warm water vanuit de CV-ketel zodra er door de warmwatervraag een te lage temperatuur in het vat gemerkt wordt. Die kan je dus in theorie niet zo lang gebruiken dat er enkel nog koud water in zit, hij blijft dus altijd warm water geven, tenzij de warmwatercapapciteit van de achterliggende ketel te klein is om 2x achter elkaar een bad vol te laten lopen etc. Dit itt een elektrische boiler op nachtstroom, die én afkoelt door het tappen van warm water, én afkoelt doordat er op dagstroom geen bijverwarming plaats vindt om het water ~70 graden te houden.

Wij hadden met onze elektrische boiler soms in de avond ook nog maar (net) lauw water om af te wassen als we 's ochtends beiden douchten, en overdag nog wat warm water tapten voor schoonmaken etc.

Maar mijn elektrische daalderop boiler kende (gelukkig) de mogelijkheid om handmatig te laten verwarmen, maw ik kon de nachtstroom aansturing overrulen en hem handmatig aanzetten op dagstroom. Vandaar ook al mijn eerdere referentie aan de handleiding voor TS. Als hun boiler die functie ook heeft, is het probleem opgelost.

bprosman

Ongelezen bericht door bprosman »

Een gasboiler wordt gevuld met vers warm water vanuit de CV-ketel
//Offtopic, met koud water vanuit de waterleiding in dit geval. Ik heb geen CV ketel maar hetelucht verwarming.

Barman

Ongelezen bericht door Barman »

mier81 schreef:Tot ongeveer 2 jaar geleden hadden wij blokverwarming. Mijn woning was toen altijd voldoende warm (sommige bewoners van het portiek vonden hem te warm) en ik hoefde zelden mijn radiatoren open te draaien. Nu hebben we een eigen thermosstaat, maar sindsdien krijg ik mijn woning niet meer warm. Het wordt in de regel niet warmer dan 19 graden, ondanks dat ik de verwarming op 21 graden heb staan. Ik houd ik vanzelfsprekend de woonkamer deur dicht, de gordijnen dicht en de radiatoren vrij. Ook hier wijzen de woningbouwcorporatie en Tempus weer naar elkaar. Wat zijn mijn rechten als huurder?
Wat voor thermostaat heb je?

Wat is de reden dat de woningbouw en Tempus naar elkaar verwijzen?

mier81

Barman schreef:
mier81 schreef:Tot ongeveer 2 jaar geleden hadden wij blokverwarming. Mijn woning was toen altijd voldoende warm (sommige bewoners van het portiek vonden hem te warm) en ik hoefde zelden mijn radiatoren open te draaien. Nu hebben we een eigen thermosstaat, maar sindsdien krijg ik mijn woning niet meer warm. Het wordt in de regel niet warmer dan 19 graden, ondanks dat ik de verwarming op 21 graden heb staan. Ik houd ik vanzelfsprekend de woonkamer deur dicht, de gordijnen dicht en de radiatoren vrij. Ook hier wijzen de woningbouwcorporatie en Tempus weer naar elkaar. Wat zijn mijn rechten als huurder?
Wat voor thermostaat heb je?

Wat is de reden dat de woningbouw en Tempus naar elkaar verwijzen?
Ik zal even na moeten kijken wat voor thermostaat ik heb. Het is een relatief simpel ding, met een 'omhoog' knop en een 'omlaag' knop.
De monteur van Tempus zei vorige keer dat het aantal radiatoren net aan is voor de ruimte (het zijn er 2, 1 grotere onder het raam en 1 aan de andere kant van de kamer, wel allebei dubbele). Maar als ik naar de woningbouw bel, wordt ik direct doorverbonden met Tempus omdat die nou eenmaal over de verwarmingen gaan.

Voor wat betreft alle andere tips/opmerkingen/commentaren op de boiler, bedankt, daar ga ik mee aan de slag. Ga beginnen met de nachtschakelaar die er volgens mij op zit.

Gesloten